Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Till din andra fråga skulle jag nog säga att riktigt riktigt bra självinsikt är det viktigaste för att inte svänga uppåt. Det gäller att hålla koll på varningssymptom, så man själv vet om ifall man är på väg upp eller ner. Och att alltid hålla sig sysselsatt (När det gäller depressionerna), det är så mycket lättare att förvirra sig ner i dalen om man inte har något att göra.

Ett annat tips är väl att ens vänner och familj kan hålla ett vaksamt öga på en så det inte spårar ur allt för mycket vid uppåt svängningarna.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Ett annat tips är väl att ens vänner och familj kan hålla ett vaksamt öga på en så det inte spårar ur allt för mycket vid uppåt svängningarna.

Jo, det också. Tänkte skriva något mer men är för trött... God natt allihopa!

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

"Köp en leksak" - är mitt råd om det är akut på något sätt.
Har själv alltid haft nytta av att kunna distrahera mig med någon kul pryl när korten är tunga, prova!

Mvh

Permalänk
Medlem

Högfungerande Autism (besläktat med Aspergers)
Bipolär Depression
Pragmatisk Språkstörning (inte sjukdom, men diagnos i vilket fall som helst)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av 037180:

Högfungerande Autism (besläktat med Aspergers)
Bipolär Depression
Pragmatisk Språkstörning (inte sjukdom, men diagnos i vilket fall som helst)

Med Bipolär Depression, menar du att du är Unipolär då? Eller har du haft en manisk period också?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk

Någon här med Social Fobi/Ångest kanske? Vad käkar ni mot det?
Tänkte om någon här har synpunkter eller erfarenheter av Sobril som hjälp. Slängde i mig ett gäng idag i testsyfte, men märkte ingeting som vanligt.

Sockerpiller som Atarax, theralen m.m har jag testat, men jag tycker ett glas vatten ger en mer ro i själen. Riktigt skit. Det känns som man måste vända sig till gatan för att hitta rimliga saker, t ex valium och annat benzo.

Läkarn föreslog KBT, någon som sitter på lite info om det? Eller om någon testat det?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Läkarn föreslog KBT, någon som sitter på lite info om det? Eller om någon testat det?

KBT har mycket evidens för sig där den är väldigt starkt för viss problematik vilket är orsaken till att den blivit så populär i sjukvården.
Beroende på graden av fobi/ångest så kan det handla om att exponeras för det som utlöser de negativa reaktionerna i gradvis ökande intensitet där ni diskuterar det för att förändra din reaktion.
Det kan kanske låta lite tramsigt men det finns stort empiriskt stöd för att det ska hjälpa.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det.

Förövrigt så hoppas jag att du med läkaren tar upp den frustration du känner över den hjälp du fått.
Naturligtvis ska du inte behöva inskaffa något på illegal väg.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

KBT har mycket evidens för sig där den är väldigt starkt för viss problematik vilket är orsaken till att den blivit så populär i sjukvården.
Beroende på graden av fobi/ångest så kan det handla om att exponeras för det som utlöser de negativa reaktionerna i gradvis ökande intensitet där ni diskuterar det för att förändra din reaktion.
Det kan kanske låta lite tramsigt men det finns stort empiriskt stöd för att det ska hjälpa.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det.

Förövrigt så hoppas jag att du med läkaren tar upp den frustration du känner över den hjälp du fått.
Naturligtvis ska du inte behöva inskaffa något på illegal väg.

Det jag märkt är att när jag jobbade på Volvo så hade man ständigt folk omkring sig och var tvungen att vara social varje dag, vilket resulterade i att social fobi och sånt försvann gradvis desto tajjtare man vart med folket. Samt att ångesten gick ner till hållbara nivåer för att framtiden var stabil, man hade en skön grund.

Nu springer man mest på massa värdelösa program som Arbetsförmedlingen startat upp, man står och trampar i samma träsk utan framsteg. Dels deras program som är dåliga, och dels mitt problem då mitt SF hindrar mig från att göra det bästa av situationen.

Det har iofs blivit bättre nu, förut när man höll på och levde i dimman var jag tvungen att samla kraft för att gå i affären. Bara det var en utmaning. Jobbig tid, jag var övertygad att jag hade psykos efter hemska snetrippar och isolerade mig helt från omvärlden. Får rysningar när jag tänker tillbaka på det.

Men jag tror det är som du säger, man måste utsätta sig för det man har fobi för, t ex på vårdcentralen när jag satt i väntrummet tappade jag greppet om verkligheten och fick halvt panik, tror alla i väntrummet märkte det också. Läkaren kom iallafall tillslut och jag fick följa med henne in i hennes rum varpå krasha totalt. Satt i hennes stol ett tag med huvudet i bordet medan hon väntade på att det skulle bli bättre, tillslut försvann det och jag var normal igen, precis som jag dragit några bärs kunde jag prata som en normal människa.

Hursomhelst är jag glad nu att jag "kommit ut" och börjat få professionell hjälp. Tror jag setat i min lägenhet nu över 1 år sen jag förlora jobbet och tänkt "snart försvinner det, snart blir jag normal" utan att fatta att det bara blir värre desto mer jag isolerar mig och skjuter fram allting.

Angående medicinering har jag alltid vart emot det, att man bara soppar skiten under mattan utan att gå till botten med det. Men just nu ser jag inga andra möjligheter, det är antingen fortsätta sitta isolera mig här varje dag eller bli medicinerad och fungera hyffsat.

Sen möts man rätt ofta av "Varför mår DU dåligt? Tänk hur dom har det i Afrika!"
Visst tänkte jag likadant innan också, att folk som tog livet av sig var svaga och själviska, men nu är jag av precis den motsatta åsikten. Man måste uppleva hur det är att må riktigt jävla röv innan man uttalar sig. Att tappa kontrollen och förlora greppet till reality liksom.

Jag har dock inte haft självmordstankar, utan jag mår endå rätt "bra", sålänge jag får sitta i mitt hems lugna vrå utan myndigheters brev och arbetsförmedlingens möten. Men nu känner jag att det är dags att ta sin plats i samhället och börja jobba, för man känner sig inte precis accepterad såhär. Nu har jag ingen familj som sätter press på mig, så det är inte det, utan jag känner bara att det vore trevligt att kanske unna sig nå datorpryl ibland eller kanske resa. Men framförallt slippa osäkerheten "Kommer jag få pengar att betala hyran?"

Dom snackade om långtidssjukskrivning också, vilket jag strikt sa nej till, det vore ett misslyckande tycker jag, som att jag låter ångesten vinna över mig och ockupera min kropp.
Nej, jag känner att jag vill göra mitt bästa och försöka med allt, även om det krävs att jag ska medicinera mig till en zombie och vänja mig med diverse benzos. Visst, det kanske inte ses som en vinnst, men då har jag iallafall skutan i styr.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Nu är inte detta psykisk sjukdom, utan neorologisk. Var diagnostiserad med Tourettes Syndrom när jag var barn, vilket jag tydligt hade. Runt 14-15 års ålder började mina symptom trappas av och jag slutade äta tabletter mot det. Jag har inte ätit tabletter sen dess och jag märker aldrig av några tics och har inte längre tvångstankarna jag hade som liten.

Enligt medicinen är inte Tourettes botbart men jag har som sagt inte några symptom längre så .. lol typ.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd

Hur lever TS sitt liv idag?:) Tänkte blev lite orolig om hon bytt planhalva eller har hon dragit ut jacket och porterat över det till "den andra sidan"?:(:P Hoppas hon lever och mår bra och hoppas att ni lever och mår bra ni också ni som skriver i den här tråden!:)<3:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Åhh vad jag uppskattat den här tråden, så många som skyller på ett gäng bokstäver istället för att ta tag i sitt eget liv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åhh vad jag uppskattat den här tråden, så många som skyller på ett gäng bokstäver istället för att ta tag i sitt eget liv

ÅÅhh...vilket bajsnödigt inlägg.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åhh vad jag uppskattat den här tråden, så många som skyller på ett gäng bokstäver istället för att ta tag i sitt eget liv

Sluta trolla så lamt, försök med något slagkraftigt istället, som t.ex. "Jag tycker man borde behandla psykiskt sjuka kriminella med mer effektiva metoder, som elbehandling och sån där kpaning mellan hjärnhalvorna, så de blir återanpassade snabbare och effektivare".
Det du skrev nu var ju som Ragganof så vist sa det, bajsnödigt, och hade jag varit på glatt humör hade jag låtsas vara MBY och fyllt fältet med upplyftande kommentarer med slutsatsen att du failar allt, inklusive en lolcano.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

ADD/ADHD, Conserta 10mg (men ska nu upp till 27mg pga att jag börjat jobba).
Allvarliga insomningsproblem och har levt med sömntabletter i 10 år. Har inga förhoppningar på att bli av med det då det kräver extrem diciplin vilket jag oftast saknar.
Deppression sen 10 år och äter Cymbalta i små doser (30mg).
Fick diagnosen ADHD/ADD vid 32 års ålder och det kändes som det gav en förklaring till varför mitt liv sett och ser ut som det gör. Specialintressen som jag blir mycket bra på medans andra saker är jag gravt sämre på och totalt ointresserad av.
Inga fobier i vuxen ålder. När jag var liten var jag rädd för att åka hiss men allt sådant är borta nu. Faktiskt orädd för det mesta. Men orädd betyder inte att jag gör idiotiska saker.

Lite updates. I mars så bestämde jag mig för att det fick vara nog och petade i mig alla tabletter jag kunde hitta hemma. Tog en dusch och kramade sen katten adjö. La mig i sängen och skrev det populära avskedsbrevet och sen blev det svart.
Mitt avskedsbrev cronades iväg för tidigt och "som tur var" så var det en som fick det och kunde ringa de telefonnummer som behövdes för att polisen skulle komma och bryta upp min dörr och återuppliva mig.
Jag hade obefintlig hjärtverksamhet samt andningsuppehåll och i lungorna fanns det massor av kräks.
Jag var så pass i så pass risigt skick att läkarna inte trodde jag skulle klara mig och om jag skulle klara mig så var det väldigt troligt att jag skulle få hjärnskador.
När jag var tillräckligt stabil (men fortfarande borta) så flyttades jag till intensiven. Där vaknade jag till och i tablettruset var jag helt personlighetsförändrad och arg, jag ville ju faktiskt dö och det här var inget fjortisrop på hjälp. Jag levde rövare och drog ut majoriteten av alla slangar i kroppen (även kateten och det var INTE skönt). Blodet rann och jag blev mer och mer förbannad. Jag lyckades ta mig till toaletten och *skämmas* trashade det mesta jag kunde hinna med innan jag blev visad till sängen.
Jag lyckades med en kattunges styrka slå till en av sjukskötarna i magen varav väktare tillkallades och DOM lyckades till slut lugna ner mig. Dom var väldigt duktiga och vänliga, men bestämda.
Jag svävade nu inte i någon livsfara och om jag skulle ha fått hjärnskador var dom i så fall inget farligt.
Jag flyttades till psykakuten och sov ruset av mig, under 100% uppsikt.

När jag vaknade så var det dags att flytta till en sluten avdelning. Jag var inte en fri man och fick gå vart jag ville. Jag flyttades till avdelning 51 på St.Göran. Det skulle visa sig vara det bästa som kunde hända.
Jag är en ensamvarg, introvert datornörd och jag isolerar mig socialt väldigt lätt, sumpat de polare jag hade länge sen. Här på avdelningen märkte jag hur pass skönt det var att vara bland människor. Och dessa människor hade problem som jag hade, jag var inte en outsider. Efter två dagar var jag inte där av tvång utan fick komma och gå som jag ville. Jag stannade där under ca en månad men lämnade stället ibland för att åka till jobbet samt att åka hem till min älskade katt (det fanns folk som kom och höll honom sälskap varje dag).

Jag "provade" på ECT (elchocker) 6ggr som är den minsta behandlingen. Tyvärr gav det inte mig några fördelar utan enbart nackdelar och jag har numera svårt (ännu svårare än tidigare) med minnet samt ibland att hitta ord och bilda meningar.

Jag är numera 75% sjukskriven men har det överdjävligt svårt att ta mig till kontoret och varenda gång jag inte lyckas ta mig upp så blir ångesten värre. Jag har även regelbunden kontakt med psykvården i form av läkare, psykolog (KBT) samt arbetsterapeut.

Tja, det var min historia. Frågor kan naturligtvis besvaras och det behövs inget "tassande runt mig"

Permalänk
Medlem

Får väll gratulera att det gick så bra som det gjorde ändå Fått några hang-around vänner än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Får väll gratulera att det gick så bra som det gjorde ändå Fått några hang-around vänner än?

"Hang around"-vänner? Vet inte vad det är så jag antar att så inte är fallet hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

"Hang around"-vänner? Vet inte vad det är så jag antar att så inte är fallet hehe.

det jag menar är att du har väll inte fått några riktigt nära vänner än, men du har några som du kan umgås med lite med som kan bli riktigt nära

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

det jag menar är att du har väll inte fått några riktigt nära vänner än, men du har några som du kan umgås med lite med som kan bli riktigt nära

Nah. Det är ju en av mina problem, men jag jobbar på det. Fast å andra sidan har jag hellre få bra än många halvbra vänner.

Permalänk
Medlem

okej, lycka till med det och hoppas du känner dig lycklig i framtiden

Permalänk
Medlem

Har diagoserat något som heter "Kronisk försämrings syndrom" ( återkommande djupa depressions svackor ). Även Biopolär sjukdom med deppresiva inslag. Socialfobi. Dras även med en personlighetsstörning åt det Schizotypa hållet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

(...). Jag "provade" på ECT (elchocker) 6ggr som är den minsta behandlingen. Tyvärr gav det inte mig några fördelar utan enbart nackdelar och jag har numera svårt (ännu svårare än tidigare) med minnet samt ibland att hitta ord och bilda meningar.

Uppdrag granskning gjorde ett intressant reportage i två delar (tror jag) som tog upp att man får sämre minne av ECT. Här i Sverige har läkarna - iaf den läkare som var ansvarig för broschyren varje pat. får läsa om ECT - dolt/velat hålla detta hemligt att ECT kan ge biverkningar av ECT. UG åkte till USA och där var det *jättekänt* att för "mycket" av ECT kan ge de nackdelar med sämre minne du nämner. Synd att du inte fick reda på detta.:)(F)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Uppdrag granskning gjorde ett intressant reportage i två delar (tror jag) som tog upp att man får sämre minne av ECT. Här i Sverige har läkarna - iaf den läkare som var ansvarig för broschyren varje pat. får läsa om ECT - dolt/velat hålla detta hemligt att ECT kan ge biverkningar av ECT. UG åkte till USA och där var det *jättekänt* att för "mycket" av ECT kan ge de nackdelar med sämre minne du nämner. Synd att du inte fick reda på detta.:)(F)

Det är ju delade meningar kring det här med och om ECT. Hur bra det igentligen är. Vissa som lider utav mycket svårarad depression, och där man har provat allt som finns att ta till, och man inte har lyckats bota patienten. Där har ECT varit mycket lyckat. Medans andra som har provat ECT, tvärom fått ett helvete på köpet.

Så man lär ju ställa sig frågan innan man provar ECT, vilka dom poestiva och dom negativa delarna är. För jag vet att har man gått med en svårartad depression under en mycket lång tid, så kan ECT vara sista vägen ut. Har själv inte provat ECT, då man inte har tyckt att det skulle göra någon skilland på sjukdomsbilden. Men fick jag chansen så har jag nog tagit den.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Uppdrag granskning gjorde ett intressant reportage i två delar (tror jag) som tog upp att man får sämre minne av ECT. Här i Sverige har läkarna - iaf den läkare som var ansvarig för broschyren varje pat. får läsa om ECT - dolt/velat hålla detta hemligt att ECT kan ge biverkningar av ECT. UG åkte till USA och där var det *jättekänt* att för "mycket" av ECT kan ge de nackdelar med sämre minne du nämner. Synd att du inte fick reda på detta.:)(F)

Jag ägnade en veckas "forskande" om ECTs för och nackdelar och eftersom jag kände att jag efter 10 års pillerätande behövde göra något trastiskt så fick det bli så att jag provade det. Men nu i efterhand hade jag naturligtvis inte valt det, men alla kan ju vara professorer med facit i hand
Hur som helst så har jag inte hamnat i några brådjupa deppressioner sen i mars då "incidenten" hände, jag går regelbundet hos psykolog osv. Dock så har jobbet blivit mycket lidande av detta. Det rimmar absolut inte bra att vara programmerare och "seg i kolan".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Det är ju delade meningar kring det här med och om ECT. Hur bra det igentligen är. Vissa som lider utav mycket svårarad depression, och där man har provat allt som finns att ta till, och man inte har lyckats bota patienten. Där har ECT varit mycket lyckat. Medans andra som har provat ECT, tvärom fått ett helvete på köpet.

Så man lär ju ställa sig frågan innan man provar ECT, vilka dom poestiva och dom negativa delarna är. För jag vet att har man gått med en svårartad depression under en mycket lång tid, så kan ECT vara sista vägen ut. Har själv inte provat ECT, då man inte har tyckt att det skulle göra någon skilland på sjukdomsbilden. Men fick jag chansen så har jag nog tagit den.

Skrivet av iXam:

Jag ägnade en veckas "forskande" om ECTs för och nackdelar och eftersom jag kände att jag efter 10 års pillerätande behövde göra något trastiskt så fick det bli så att jag provade det. Men nu i efterhand hade jag naturligtvis inte valt det, men alla kan ju vara professorer med facit i hand
Hur som helst så har jag inte hamnat i några brådjupa deppressioner sen i mars då "incidenten" hände, jag går regelbundet hos psykolog osv. Dock så har jobbet blivit mycket lidande av detta. Det rimmar absolut inte bra att vara programmerare och "seg i kolan".

Ni kanske skulle ta och pröva detta (ni som känner behov av detta) istället för ECT som UG granskade. Nu är ju metoden outforskad - på samma sätt som ECT var när det var nytt, men som alla lovprisade - och i artikeln nämner man just att man inte vet hur minnet påverkas, men ja en ny metod är det i alla fall (och som verkar ge mindre bieffekter än mediciner och ECT): Magnetterapi kan bota depression - DN.se Lycka till!:)^^

edit: väldigt steril sjukhusmiljö med dess spikraka gardiner och kontaktuttag.:P (Trodde sjukhusen hade blivit bätte:O).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Herrejösses... har precis glömt bort denna tråd jag skapade för över 1 år sedan nu.

Jag kan med glädjande besked säga att mitt liv förändrats en hel del sedan dess och till det mycket bättre, så ge ALDRIG upp ni andra där ute, bättre tider kommer alltid tids nog så länge man bara låter det komma utav sig självt och inte går och krystar fram tryggheten.

Jag har nu varit sjukskriven heltid i mer än 2 år och är fortfarande.
Dock har jag börjat med kbt-behandling för min blodprovsfobi, som jag vill verkligen bli av med nu för att kolla upp min fysiska hälsa ordentligt.
Samt att jag nu ska börja arbetsträna, vilket jag aldrig trodde jag skulle ens klara av att tänka tanken på.. visst är det ångest och nervositet, men jag försöker tänka positivt och ta dagens utmaningar som de kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ni kanske skulle ta och pröva detta (ni som känner behov av detta) istället för ECT som UG granskade. Nu är ju metoden outforskad - på samma sätt som ECT var när det var nytt, men som alla lovprisade - och i artikeln nämner man just att man inte vet hur minnet påverkas, men ja en ny metod är det i alla fall (och som verkar ge mindre bieffekter än mediciner och ECT): Magnetterapi kan bota depression - DN.se Lycka till!:)^^

edit: väldigt steril sjukhusmiljö med dess spikraka gardiner och kontaktuttag.:P (Trodde sjukhusen hade blivit bätte:O).

Orsaken till att det aldrig blev av med ETC för min del, det var inte värre än att man bedömde att det inte skulle ha någon inverkan på sjukdomsbilden. Då jag dras med kronisk depression och är Biopolär så skulle ECT inte ha någon verkan. Det kunde tvärtom vara skadlgt sa man. Och så här i efterhand så kanske det var lika bra att man gav fan i allt vad ETC heter.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Orsaken till att det aldrig blev av med ETC för min del, det var inte värre än att man bedömde att det inte skulle ha någon inverkan på sjukdomsbilden. Då jag dras med kronisk depression och är Biopolär så skulle ECT inte ha någon verkan. Det kunde tvärtom vara skadlgt sa man. Och så här i efterhand så kanske det var lika bra att man gav fan i allt vad ETC heter.

Stackare!:( Hade en granne med Bipolär sjukdom. Minns som liten tyckte man han var "tuff" (man visste inte att han var sjuk) han snackade om att göra "oövervinneliga" saker minns inte exakt vad, bygga hus på ett berg typ?:P Så jag vet ju lite om det. Måste fresta på kroppen att ha "Upp och Ner"-känslor så fort...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Stackare!:( Hade en granne med Bipolär sjukdom. Minns som liten tyckte man han var "tuff" (man visste inte att han var sjuk) han snackade om att göra "oövervinneliga" saker minns inte exakt vad, bygga hus på ett berg typ?:P Så jag vet ju lite om det. Måste fresta på kroppen att ha "Upp och Ner"-känslor så fort...

Klart det jobbigt när man hamnar i en depression. Men det vikigaste att veta om det är att hur jobbig den depression är, så går det över. Förr eller senare. Det är på det sättet man får lära sig att leva helt enkelt. Varje person som är biopolär har sitt sätt att tackla det hela. Och för mig är det att bara "vänta ut" depression att det ska släppa, gå över.

För det gör det, förr eller senare. Men den jobbiga biten, det är ju att man oxå vet att depression kan slå till när som hellst igen. Så dom gånger man inte dras med någon depression så är man istället extemt framåt, man är så glad uppåt, solen skiner, fåglarna kvittrar. Det finns ingenting i värden man inte klarar av. Man gör 100 saker på en och samma gång. Mycket för att man vet att man lär passa på att orka med att göra dom sakerna man inte klara av dom man ligger i en depression helt enkelt.

Och jag har även en udda egenskap med den posetiva sidan utav att vara biopolär, som gör att jag kan kanna ett viss tvång, att gå in i slumpvis butik och fråga om vad som hellst, man ger skenet utav att man är intresserad utav gud vet vad. Man kan fråga om när man kan tänka sig få hem produkten man frågar om, priset, hur många dom har inne på lagret osv. Man ställer en massa frågor om en totalt ointressnt produkt som man aldrig i vanliga fall skulle kasta ett öga på.

Men så fort man kommer ut från butiken, och man får slappna av lite så släpper själva tvång känslan. Och man då kan börja fundera på vad sjutton vad det var man igentligen gjorde.

Men nu har man left med det det, biopolära under så många år, så det är nu först som man har börjat kunnat leva med det. Så gott det går.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

(...). Och jag har även en udda egenskap med den posetiva sidan utav att vara biopolär, som gör att jag kan kanna ett viss tvång, att gå in i slumpvis butik och fråga om vad som hellst, man ger skenet utav att man är intresserad utav gud vet vad. Man kan fråga om när man kan tänka sig få hem produkten man frågar om, priset, hur många dom har inne på lagret osv. Man ställer en massa ointrssanta frågor för man vet om att man endå inte är intresserad av det man frågar om. För att sekunden senare när jag kommer ut från butken så slägger själva tvånget, "vad skulle jag in i den butiken att göra igentligen ?"

Hur tar de detta i affären?:D;)
(Eller de kanske är "vana" att en del kunder snackar för "snackandets skull" - även om de inte vet varför - och kanske inte bryr sig)?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hur tar de detta i affären?:D;)
(Eller de kanske är "vana" att en del kunder snackar för "snackandets skull" - även om de inte vet varför - och kanske inte bryr sig)?:P

Dom känner ju inte mig, förhoppningsvis. Det enda jag gör, det är ju att visa mig intresserad för någoting. Man ställer en massa intressanta frågor om produkten. Visar mig så intresserad jag bara kan. Så dom har ju ingen orsak till att jag skulle lura dom på något sätt. Och det gör jag ju inte heller. Jag visar ju bara ett intresse för någoting som jag innerst inne, långt innom mig vet om att jag inte vill ha.

Och så när jag har fått den informationen som jag är ute efter, så får jag ta och komma på någon dålig ursäkt för att tacka för mig och sen gå.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10