PCI-e 16x-grafikkort i 1x slot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

PCI-e 16x-grafikkort i 1x slot?

Hej. Funkar ett grafikkort som är PCI-e 16x i en 1x slot? Har för mig att det är så men nu när jag kollade i min burk så skilljer det ju 5-10cm på längden och då blev jag osäker på hur det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Mar 2009

Nej, det fungerar inte. PCI-e x1 fungerar dock i PCI-e x16.

Hej, hur mår du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Om det passar rent fysiskt, vilket jag inte tror det gör, så ska det nog fungera.

Dock får du bara x1 prestanda vilket inte är så mycket (men säkert lagom om man bara har ett extra kort för att få fler skärmar)

EDIT: nope, lyssna på Eadcruzher tror jag är bäst.

PCI-E-x1-kort passar dock i andra PCI-E-slots (x16, x8, eller vilka siffror det nu är)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Om du sågar sönder plasten på 1x-platsen funkar det på en del moderbrädor.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Det är inte upp till moderkortet om det funkar, det är upp till grafikkortet. PCIe standarden säger att kortet ska känna av hur stor del av slotten det fått tilldelat sig.
Sedan kan det dock vara så att grafikkortet inte tycker att det kan fungera med mindre än ett visst antal ledningar så att det inte ger någon bild av den anledningen. Det verkar vara tveksam nytta med att sätta ett grafikkort i en 1x slot, så frågan är om det är värt besväret.

Kolla även så att grafikkortet inte ligger ann några andra komponenter på ditt moderkort så att det blir kortslutning.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Tackar för de svaren. Hade tänkt att köpa ett grafikkort med TV-out så jag kunde koppla datorn till TVn och hade bara 1st 1x PCI-e slot.

Men men. Har en tjocktv så svårt med ingångarna på den också. Nu lutar det väl mot att det får bli en platttv och en HTPC. Men frågan är om jag har samma prioriteringar som sambon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Mar 2009

Hmm, nu när du säger det så blev jag sugen på att bygga en HTPC. x)

Hej, hur mår du?