Cross-platform (python)bibliotek för en "tray"-applikation?

Permalänk
Medlem

Cross-platform (python)bibliotek för en "tray"-applikation?

Hejsan

Jag sitter och försöker bygga ett skal till en applikation jag skrivit och mycket av kraften i applikationen ligger i att snabbt kunna ge användaren information och möjlighet att behandla informationen. Därför tänkte jag bygga den med funktionalitet liknande den i CheckGmail om någon använder det skriptet:

Genom att hålla musen över ikonen i trayen så fälls en popup ut och det finns information och möjlighet att behandla informationen med länkar/knappar.

Dock bygger Checkgmail på ett bibliotek som ej funkar på windows. GTK+ implementation av trayikoner verkar inte ha möjlighet att reagera på "mouser over", bara knapptryck.

Finns det något annat bibliotek som har denna funktionaliteten? Helst med pythonbindningar, (men det har väl alla stora bibliotek.)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Windows-APIt bör väl vara det du vill använda till Windows?

Permalänk

Det API jag kan komma på på rak arm är WxWidget som jag vet har Python-bindningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Windows-APIt bör väl vara det du vill använda till Windows?

Ville helst slippa skriva plattformsspecifik kod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Det API jag kan komma på på rak arm är WxWidget som jag vet har Python-bindningar.

wxWidgets är väl rätt dött vid det här laget eller?

Som det ser ut nu kör jag på GTK+ och kör med att man klickar på ikonen istället för en MouseOver.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
wxWidgets är väl rätt dött vid det här laget eller?

Vet inte riktigt vad du har fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Vet inte riktigt vad du har fått det ifrån?

Inte jag heller. Fick för mig att GTK+ gått om och utvecklingen av wxWidgets stannat av. Men det verkar vara fel av mig. Men har inte GTK+ och WxWidgets samma funktionalitet? Orsaken till att jag frågar är att wxWidgets säger sig skapa applikationer för GTK+.

Men mer on-topic, skulle en sådan sak vara möjlig i wxWidgets?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Men har inte GTK+ och WxWidgets samma funktionalitet? Orsaken till att jag frågar är att wxWidgets säger sig skapa applikationer för GTK+.

Det wxWidgets gör är att skapa en wrapper som binder till WinAPI på när du kompilerar i Windows, GTK+ i linuxmiljöer och Cocoa på OS X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Det wxWidgets gör är att skapa en wrapper som binder till WinAPI på när du kompilerar i Windows, GTK+ i linuxmiljöer och Cocoa på OS X.

Okej, så det har inga dependencies till skillnad mot GTK+ som kräver det biblioteket på Windows och Mac.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Okej, så det har inga dependencies till skillnad mot GTK+ som kräver det biblioteket på Windows och Mac.

Nja den har ju dependencies. Syftet med att använda olika bibliotek på olika plattformar är ju snarare att programmet lättare får samma look-and-feel som allt annat. GTK på Windows och OS X smälter ju inte alltid in så bra.