Permalänk
Medlem

Råd om mitt bygge

Nedan är mina tankar om varje komponent som jag hittills samlat på mig med, jag skulle bli jättetacksam om ni kommenterade valen och tipsade om annat som är mer prisvärt, gör gärna det utförligt så att jag förstår varför det andra är bättre.

Jag vill gärna klocka på ett lätt sätt, så om något nedan inte är bra för det får ni gärna kommentera det med.

---

Moderkort P5Q se
Kan det lira 5.1 ljud via min förstärkare? Vad är det som är sämre med detta än Asus P5Q-E och Asus P5Q Pro?

CPU Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box
Den har fått bra kritik och dem snackar om att den enkelt går att klocka till 4 GHz med luftkylning. För det otroligt låga priset den ligger på verkar det kockrent! Varför inte ta en sådan då istället för den rekommenderade E8400 som ju är väldigt mycket dyrare? Sedan när det gäller processor undrar jag också varför man inte ska satsa på AMD som ju redan är ute med en "ny standard" till ett bra pris? Man får ju i stort sett samma pris för samma GHz bara att AMD är x4 vilket borde vara bättre i framtiden även om man inte kan använda alla fyra till alla spel idag.

CPU-kylare Noctua NH-U12P
Vet inte hur viktigt det är med fläkten, men den verkar vara bra enligt prisjakt och kostar bara någon hundring mer än dem andra. Behöver jag något annat om jag ska klocka, för jag kan tänka mig att det är denna punkten som är viktigast för klockning?

Grafikkort Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB
Dem flesta vara överens om att jag ska ta ett bättre än XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB. Det som blivit rekommenderat mest är Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB, men då undrar jag varför jag inte ska lägga till nån hundralapp och ta ett kort med 1 GB och GDDR5 ex. HD4890 som är populärast på prisjakt?

Ramminne Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Ingen har nämnt något om ramminne, är dessa bra eller, finns det något bättre inom rimligt pris och varför är alternativet bättre isf?

Hårddisk Western Digital Caviar Black WD6401AALS 32MB 640GB
Anledningen till valet är för att den verkar vara av bättre kvalitet än Samsung. Anledningen till 640 GB itsället för 1 TB är för att jag fick tips om att den var snabbare.

Nätaggregatet Corsair CMPSU-400CX 400W
Vet inte någonting om detta, jag tog bara det som var populärast på prisjakt. Är detta bra eller behöver jag bättre och isf varför?

Chassit Antec Three Hundred
Valde denna då den är snygg/diskret, billig, verkar "luftig" och är populär på prisjakt. Inget "dåligt" med denna eller?

Skärm LG W2452TX
Jag tycker den är snygg, billig och har dessutom fått bra kritik. Det är inga problem att spela på denna va, tänker på responstid och stöd för upplösningen?

Tangentbord och mus Logitech Cordless Desktop EX100 (SV)
Skulle gärna köpt något snyggare men då får jag lägga på minst en tusenlapp till och det känns inte som om det är värt det.

Trådlöst nätverk D-Link DWA-140
Kan inte dra kabel på ett snyggt sätt igenom hela min lägenhet därav ett trådlöst nätverk (så är jag lite för lat för att göra det me hehe).

Permalänk

Hade du tänkt köpa allting på olika butiker?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Och ska du ha två processorer?

*EDIT* Såg fel :D:D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Hade du tänkt köpa allting på olika butiker?

Nej därför måste jag ligga så lågt som jag gör nu dvs. 8563 kr (min budget är ju 10 000 kr), för det lär bli mer när jag samlar det på färre butiker plus frakten.

Permalänk
Medlem

MYCKET bättre köp imo ;P

slutpris - 9977ink frakt

650W Corsair CMPSU-650TXEU
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Asus M4N72-E, sAM3
640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Antec Three Hundred, Utan nätagg
Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB <--- 2st

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr

(Inet.se)

Edit: oj missa skärmen men du kan byta ett gtx 260 mot en skärm

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Hur bra är den där datorn? Skulle den kunna spela Crysis på High settings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur bra är den där datorn? Skulle den kunna spela Crysis på High settings?

beror lite på vilken skärm man andvänder men high / very high ska det klara av

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Avstängd

Varför ska du ha det där skitgrafikkortet, GTX 260 minst när du har en budget på 10k :S ?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Asså jag vill lägga så lite pengar som möjligt för att kunna lira de senaste spelen på ok inställningar, kan man inte det med de kortet?

Permalänk
Avstängd

MEN NEJ. Köp ett GTX 260, Phenom 2 940, 4 GB RAM och 500 gigs hårddisk...

Edit: vad fan ska du med blu-ray läsare till?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
MEN NEJ. Köp ett GTX 260, Phenom 2 940, 4 GB RAM och 500 gigs hårddisk...

Edit: vad fan ska du med blu-ray läsare till?

Okej jag måste asså ha dem grejerna för att kunna lira de senaste spelen med mediuminställningar?

Jag ska ha blu-ray läsaren till hyrfilmer då jag kopplar datorn till hemmabion.

Permalänk
Avstängd

Nej det måste du inte men varför ska du köpa en dator som är "OK" nu och suger om ett halvår ?

Ok, kör på det då. Men köp inget kort sämre än 4870 XXX eller vad det heter, kostart 1,5 på komplett.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Gud vad tråkiga svar han får av vissa.

Jag tycker personligen att du kan iaf. köpa ett 4850 som ligger på samma prislapp som 4770:n. Annars ser det bra ut! (Y)

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Antingen sparar du till ett Core i7 system vilket är värt en extra månads väntan. Eller så köper du ett Core 2 Duo system som du varit inne på tidigare. Gainwards GTX260/275 är mycket svalare och omöjliga för mig att höra, speciellt jämfört med hobby lösningarna som körs på HD4890.
640GB är snabbare än en Raptor i Windows 7, beror troligen på drivrutiner men den ligger över 100MB/s i HD Tune, vilket är väldigt bra utan RAID. 1TB är lite slöare men vill du ha extra utrymme så för all del. Jag har dock valt denna till system och kör 2x1TB WD Green i RAID0 för storage.

Jag kör själv två likadana maskiner. 500W på i7 är inga problem, jag har mätt och den drar strax över 300W vid full load. Då är den överklockad till 3.6GHz.

Ska du ha skärm rekomenderar jag Samsung T240.

Lugges Core 2 Duo

Lugges Core i7

Permalänk
Medlem

Men om man köper en dator som är ok idag är den verkligen värdelös om ett halvår då? Tycker mina polares datorer har funkat i ett par år och dem kan fortfarande köra far cry och crysis. Är det inte lite så att man som datorexpert kanske är lite överdrivet kräsen? Ungefär som hemmabioexperter som ser och hör saker som inte andra gör och lägger tiotusentals kronor på "onödiga" saker i lekmannens ögon och öron?

Jag vill ju komma undan med så lite pengar som möjligt men kan tänka mig att lägga upp emot 10 000 (för allt dator, skärm osv.) men så mycket vill jag helst inte lägga.

Permalänk
Medlem

Hej Feral!
Jo du har helt rätt. Men jag bygger alltid på prestanda/krona.
i7 plattformen är en så pass stor uppgradering att det motiverar skillnaden i kostnad. Däremot är det inget fel alls på Intel Core 2 Duo, den håller än och kommer finnas kvar i många år framöver, dock under nytt namn.
Om du funderar på att klocka i framtiden så ta en E8400 istället för E7400, annars räcker den bra. GTX260 är ett fantastiskt kort som kommer tjäna dig länge, köp dock helst Gainwards lösning då kylningen är bättre (tystare) finns inget jobbigare än en dator som låter när du ska se på en bra film. Du kan nog få datorn till ett lite bättre pris om du är villig att köpa på Inet/Webhallen/komplett. Jag vet inte vart du bor och om du har nära till några av dessa butiker. Jag beställde själv från alla tre senast och sparade uppemot 1500:- på detta. Då kunde jag dock själv gå in på både Webhallen och Komplett och slapp frakten.

Mitt råd är Lugges Core 2 Duo som jag postade ovan. Du kan inte spendera mindre pengar på ett grafikkort om du vill att det ska hålla i flera år. Grafikkortet är oftast det man byter ut först också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe
Hej Feral!
Jo du har helt rätt. Men jag bygger alltid på prestanda/krona.
i7 plattformen är en så pass stor uppgradering att det motiverar skillnaden i kostnad. Däremot är det inget fel alls på Intel Core 2 Duo, den håller än och kommer finnas kvar i många år framöver, dock under nytt namn.
Om du funderar på att klocka i framtiden så ta en E8400 istället för E7400, annars räcker den bra. GTX260 är ett fantastiskt kort som kommer tjäna dig länge, köp dock helst Gainwards lösning då kylningen är bättre (tystare) finns inget jobbigare än en dator som låter när du ska se på en bra film. Du kan nog få datorn till ett lite bättre pris om du är villig att köpa på Inet/Webhallen/komplett. Jag vet inte vart du bor och om du har nära till några av dessa butiker. Jag beställde själv från alla tre senast och sparade uppemot 1500:- på detta. Då kunde jag dock själv gå in på både Webhallen och Komplett och slapp frakten.

Mitt råd är Lugges Core 2 Duo som jag postade ovan. Du kan inte spendera mindre pengar på ett grafikkort om du vill att det ska hålla i flera år. Grafikkortet är oftast det man byter ut först också.

Förklara för mig varför du räknar bort AMDs alternativ. Det verkar som om du inte ens hört talas om företaget.

Permalänk
Medlem

Jag har kört många AMD burkar tidigare men jag kan inte med gott samvete rekommendera deras processorer och tillhörande moderkort längre, de håller helt enkelt inte lika hög kvalité och jag är även osäker på framtiden gällande AMDs produkter.

Permalänk
Medlem

Tack Frobe för ett utförligt svar

Nedan är mina tankar om varje komponent som jag hittills samlat på mig med hjälp av er, jag skulle bli jätteglad om ni kommenterade valen och tipsade om annat som är mer prisvärt, gör gärna det utförligt så att jag förstår varför det andra är bättre. Jag vill gärna klocka på ett lätt sätt, så om något nedan inte är bra för det får ni gärna kommentera det med.

Moderkort P5Q se
Kan det lira 5.1 ljud via min förstärkare? Vad är det som är sämre med detta än Asus P5Q-E och Asus P5Q Pro?

CPU Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box
Den har fått bra kritik och dem snackar om att den enkelt går att klocka till 4 GHz med luftkylning. För det otroligt låga priset den ligger på verkar det kockrent! Varför inte ta en sådan då istället för den rekommenderade E8400 som ju är väldigt mycket dyrare? Sedan när det gäller processor undrar jag också varför man inte ska satsa på AMD som ju redan är ute med en "ny standard" till ett bra pris? Man får ju i stort sett samma pris för samma GHz bara att AMD är x4 vilket borde vara bättre i framtiden även om man inte kan använda alla fyra till alla spel idag.

CPU-kylare Noctua NH-U12P
Vet inte hur viktigt det är med fläkten, men den verkar vara bra enligt prisjakt och kostar bara någon hundring mer än dem andra. Behöver jag något annat om jag ska klocka, för jag kan tänka mig att det är denna punkten som är viktigast för klockning?

Grafikkort Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB
Dem flesta vara överens om att jag ska ta ett bättre än XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB. Det som blivit rekommenderat mest är Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB, men då undrar jag varför jag inte ska lägga till nån hundralapp och ta ett kort med 1 GB och GDDR5 ex. HD4890 som är populärast på prisjakt?

Ramminne Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Ingen har nämnt något om ramminne, är dessa bra eller, finns det något bättre inom rimligt pris och varför är alternativet bättre isf?

Hårddisk Western Digital Caviar Black WD6401AALS 32MB 640GB
Anledningen till valet är för att den verkar vara av bättre kvalitet än Samsung. Anledningen till 640 GB itsället för 1 TB är för att jag fick tips om att den var snabbare.

Nätaggregatet Corsair CMPSU-400CX 400W
Vet inte någonting om detta, jag tog bara det som var populärast på prisjakt. Är detta bra eller behöver jag bättre och isf varför?

Chassit Antec Three Hundred
Valde denna då den är snygg/diskret, billig, verkar "luftig" och är populär på prisjakt. Inget "dåligt" med denna eller?

Skärm LG W2452TX
Jag tycker den är snygg, billig och har dessutom fått bra kritik. Det är inga problem att spela på denna va, tänker på responstid och stöd för upplösningen?

Tangentbord och mus Logitech Cordless Desktop EX100 (SV)
Skulle gärna köpt något snyggare men då får jag lägga på minst en tusenlapp till och det känns inte som om det är värt det.

Trådlöst nätverk D-Link DWA-140
Kan inte dra kabel på ett snyggt sätt igenom hela min lägenhet därav ett trådlöst nätverk (så är jag lite för lat för att göra det me hehe).

P.S. Jag bor i GBG så jag antar att jag kan hämta på Inet, Webhallen och Komplett.

EDIT: Bytte skärm då jag tyckte det var värt att lägga lite till för större skärm.

Permalänk
Medlem

Moderkort P5Q se
Kan det lira 5.1 ljud via min förstärkare? Vad är det som är sämre med detta än Asus P5Q-E och Asus P5Q Pro?
P5Q SE saknar raid, det har de båda andra.
Jag måste erkänna att jag inte är något ljud freak. Skillnaden verkar vara att P5Q-E har en optisk utgång för ljud vilken ju kan vara väldigt användbar om det är det du tänkte använda, de andra två saknar detta.
Samtliga kort har Coaxial S/PDIF om det räcker, S-PDIF används ju via grafikkortet om du kör HDMI via grafikkortet men eftersom du skall koppla till förstärkaren lär du väl vilja använda Optisk.

CPU Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box
Den har fått bra kritik och dem snackar om att den enkelt går att klocka till 4 GHz med luftkylning. För det otroligt låga priset den ligger på verkar det kockrent! Varför inte ta en sådan då istället för den rekommenderade E8400 som ju är väldigt mycket dyrare? Sedan när det gäller processor undrar jag också varför man inte ska satsa på AMD som ju redan är ute med en "ny standard" till ett bra pris? Man får ju i stort sett samma pris för samma GHz bara att AMD är x4 vilket borde vara bättre i framtiden även om man inte kan använda alla fyra till alla spel idag.
Det du gör här är gå från 6MB till 2MB L2 Cache. Det finns ett fåtal spel och applikationer idag som påverkas mycket av detta, till exempel GTA IV.
Hur det ser ut ett år från idag vet nog ingen, men jag tror inte att det är någon fara.

CPU-kylare Noctua NH-U12P
Vet inte hur viktigt det är med fläkten, men den verkar vara bra enligt prisjakt och kostar bara någon hundring mer än dem andra. Behöver jag något annat om jag ska klocka, för jag kan tänka mig att det är denna punkten som är viktigast för klockning?
Bra val! Räknas väl som standardkylare för de flesta överklockare idag.

Grafikkort Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB
Dem flesta vara överens om att jag ska ta ett bättre än XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB. Det som blivit rekommenderat mest är Gainward GeForce GTX 260 Core 216 GS Dual-DVI 896MB, men då undrar jag varför jag inte ska lägga till nån hundralapp och ta ett kort med 1 GB och GDDR5 ex. HD4890 som är populärast på prisjakt?
Senast förra veckan byggde jag 2 identiska datorer så när som på grafikkorten, en med HD4890 och en med ett GTX275, dessa två motsvarar varandra i pris och prestanda. De var ungefär lika snabba dock var GTX275 mycket svalare, skilde 15 grader och därför mycket tystare, jag blev imponerad av kylningen.

Ramminne Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Ingen har nämnt något om ramminne, är dessa bra eller, finns det något bättre inom rimligt pris och varför är alternativet bättre isf?
Försök köra PC8500/1066MHz med CL5. Om du nu vill klocka kan minnen vara viktiga. Brukar ju rekommendera OCZ som är lätta att få tag på men vilka minnen som helst med någon form av kylning på brukar funka bra, nu menar jag inte heatpipes utan sådana du har valt funkar bra fast helst PC8500.

Hårddisk Western Digital Caviar Black WD6401AALS 32MB 640GB
Anledningen till valet är för att den verkar vara av bättre kvalitet än Samsung. Anledningen till 640 GB itsället för 1 TB är för att jag fick tips om att den var snabbare.
Anledningen till att den är så snabb är till större del att den använder sig av 2x320GB plattor istället för 4x250GB som 1TB diskarna gör. Ska du ha något snabbare får du köpa en ny VeloCiraptor eller en SSD. Jag har jämfört med en vanlig Raptor 74GB 10000RPM som presterar sämre i HD Tune.

[U]Nätaggregatet Corsair CMPSU-400CX 400W[/U]
Vet inte någonting om detta, jag tog bara det som var populärast på prisjakt. Är detta bra eller behöver jag bättre och isf varför?
Den kan räcka till men jag skulle inte vilja chansa. 500W+ Rekommenderar jag, tex ett Corsair VX550W eller ett Cooler Master Real Power 520W om du vill ha ett modulärt.

[U]Chassit Antec Three Hundred[/U]
Valde denna då den är snygg/diskret, billig, verkar "luftig" och är populär på prisjakt. Inget "dåligt" med denna eller?
Inget fel på denna, det enda jag inte gillar är fläkten på ovansidan. Men det kan hjälpa vid klockning.

[U]Skärm LG W2452TX[/U]
Jag tycker den är snygg, billig och har dessutom fått bra kritik. Det är inga problem att spela på denna va, tänker på responstid och stöd för upplösningen?
Det är inga problem att spela på några nya skärmar. Det går inte att avgöra kvalitén förrän man har suttit vid den själv och även då är det helt upp till varje person att avgöra vad man gillar eller inte.

Tangentbord och mus Logitech Cordless Desktop EX100 (SV)
Skulle gärna köpt något snyggare men då får jag lägga på minst en tusenlapp till och det känns inte som om det är värt det.
A nej! Ska du spela så kan du inte sitta med detta. Bra mus och tangentbord kanske kostar lite mer men det är ju dessa två sakerna förrutom skärmen du faktiskt använder när du sitter vid datorn. Vill du inte gå så långt som Razer så finns bättre paket från både Logitech och Microsoft, dessa två tillverkare har väldigt olika produkter och jag rekommenderar att du testar att köra runt med mössen och känna på tangentborden på närmsta SIBA/ONOFF

Trådlöst nätverk D-Link DWA-140
Kan inte dra kabel på ett snyggt sätt igenom hela min lägenhet därav ett trådlöst nätverk (så är jag lite för lat för att göra det me hehe).
Trådlöst nätverk är jättekänsligt och hur denna USB adapter presterar har jag ingen aning om. Jag rekommenderar att du köper ett D-Link PCI-kort med så många antenner du kan få tag på, t ex DWA-547, om du nu har en "802.11n" kompatibel router. Jag skämtar inte, kör själv trådlöst hemma till 4 laptops / 1 HTPC och en desktop. Jag har haft mycket problem med täckning när jag använt dåliga kort.

Hoppas det hjälper...

Permalänk
Medlem

OM det hjälper, det hjälpte enormt!!! Tack så hemskt mycket!

Lite ändringar och frågor dock som uppstod iom ditt svar...

Processor
Så du säger att mitt val fungerar bra? De spelen (GTA etc.) som det är sämre till funkar ändå eller?

Sedan svarade du inte riktigt på AMD x4 vs Intel x2 med samma processorhastighet. Såg iofs att du svarat tidigare till en annan skribent att det inte har lika hög kvalité, har du lust att beskriva det närmare? För AMD´s x4 måste väl ändå vara snabbare och bättre förberett för framtiden än Intel x2 med samma GHz?

DDR2-minne
Bytte till OCZ Reaper HPC DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB (OCZ2RPR10664GK). Är det bättre med PC8500/1066MHz för klockningen eller är de snabbare?

Nätaggregat
Bytte till Cooler Master Real Power 520W... Får jag bara fråga varför man behöver mer Watt?

Tangentbord och mus
Vad är det som urskiljer bra grejer från dåliga (som mitt första val)?

Jag vill helst ha trådlöst då jag ogillar kablar och kommer ha datorn i vardagsrummet som en "möbel" så att säga. Är det problem att köra trådlöst i spel?

Jag ska åka ut någon dag och känna på lite olika, har Siba etc. dem populäraste eller rekommenderar ni något som dem inte har?

Trådlöst nätverk
Jag kollade på korten du rekommenderade, läste lite omdömen på dem och jämförde med mitt första val och det verkar faktiskt som om min första val är stabilare så jag chansar nog och kör på det (det är dessutom billigare).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

[U]Processor[/U]
Så du säger att mitt val fungerar bra? De spelen (GTA etc.) som det är sämre till funkar ändå eller?
Sedan svarade du inte riktigt på AMD x4 vs Intel x2 med samma processorhastighet. Såg iofs att du svarat tidigare till en annan skribent att det inte har lika hög kvalité, har du lust att beskriva det närmare? För AMD´s x4 måste väl ändå vara snabbare och bättre förberett för framtiden än Intel x2 med samma GHz?

Det kommer inte vara problem att spela t ex GTA IV, du kommer däremot kanske inte kunna köra allt på fullt då spelet är lite cache-hungrigt, det tillhör som sagt inte normen idag.
När det gäller AMD så kan jag inte uttrycka mig så mycket mer än vad jag har gjort. Intel håller högre kvalité och jag skulle inte rekomendera AMD processorer till någon. Att Phantom II X4 skulle vara mer framtidssäker än Intel Core 2 Duo håller jag inte med om. Phantom II X4 presterar minimalt bättre trots 4 kärnor. Intel ligger långt framför AMD i utveckling och produktion och större skillnad kommer det att bli. AMD kommer inte ha en processor som ens ligger i närheten av en i7 förrän 2011 enligt planerna.

[U]DDR2-minne[/U]
Bytte till OCZ Reaper HPC DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB (OCZ2RPR10664GK). Är det bättre med PC8500/1066MHz för klockningen eller är de snabbare?
Bra val, de är både snabbare och bättre för överklockning.

[U]Nätaggregat[/U]
Bytte till Cooler Master Real Power 520W... Får jag bara fråga varför man behöver mer Watt?
Som sagt, det är mycket möjligt att du klarar dig på 400W och rent teoretiskt så ska det inte vara några som helst problem. Risken finns ju att du kan bränna någon komponent pga dålig tillverkning (detta går då på garantin) eller efter ett par år när nätagget blivit slitet och inte orkar leverera ordentligt (detta går kanske inte på garantin).

[U]Tangentbord och mus[/U]
Vad är det som urskiljer bra grejer från dåliga (som mitt första val)?
Jag vill helst ha trådlöst då jag ogillar kablar och kommer ha datorn i vardagsrummet som en "möbel" så att säga. Är det problem att köra trådlöst i spel?
Jag ska åka ut någon dag och känna på lite olika, har Siba etc. dem populäraste eller rekommenderar ni något som dem inte har?

Siba har nog det mesta och jag säger inte att billigt är dåligt, men känn på det innan du köper.

[U]Trådlöst nätverk[/U]
Jag kollade på korten du rekommenderade, läste lite omdömen på dem och jämförde med mitt första val och det verkar faktiskt som om min första val är stabilare så jag chansar nog och kör på det (det är dessutom billigare).
Jag säger inte emot här

Permalänk
Medlem

Din hjälp har varit helt ovärderlig! Tack så mycket!

Nu blir det strax köp bara två små frågor till

1. Kommer jag verkligen märka skillnad i prestanda om jag köper 1 TB hårddisken? Jag behöver nog utrymmet nämligen och det blir lite mer för pengarna.

2. Det här med överklockning, är det något jag kan fixa lätt själv eller sitter jag här och köper prylar som jag antagligen inte kommer att klara av att överklocka ändå? Jag har byggt datorer förr och är inte helt bakom flötet men jag har aldrig överklockat :-/

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en WD 640GB Black och en WD 1TB Black/Blue/Green är märkbar i drift, inte bara vid benchmarks. Jag rekommenderar dig att skaffa en 640GB och när du behöver utöka med en extra 1TB disk för endast lagring.

Överklockning fixar du, finns säkert 1 000 000 guider om Core 2 överklockning om du söker på google och jag är säker på att även sweclockers har en sådan guide eller tio. Finns också en forumdel för eventuella frågor som säkerligen uppstår.

Permalänk

Amd inte håller kvalitet i sina produkter? Nu får du förklara dig lite närmare? Och varför i hela friden skall man överklocka en HTPC där man eftersträvar låga ljudnivåer?

Benchmarkar man med HD Tach en 640 mot en 1tb så är 640 snabbare med sina färre skivor, MEN real world performance så spelar det mindre roll och skillnaden är i stort sätt försumbar, vilket gör att jag väljer större diskar till min HTPC = lägre ljudnivå.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Dreadlock:
Jag vet inte hur jag skall vara tydligare. AMD har inte kommit med något riktigt bra sedan sin Thunderbird. De är efter i sin utveckling och produktion. De riktar sig mer och mer mot OEM tillverkare. Efter att ha testat Phenom II är jag minst sagt besviken på AMD. Jag väljer helt enkelt att rekommendera Intel över AMD idag och jag ser inget nytt från AMD förrän 2011, de förbättringar de kommer göra till Phenom II under nästa år räcker inte för att utmana Intel.

Feral kommer även att spela på denna dator och vill nog överklocka, inte bara för prestandan utan för sakens skull. Det här systemet låter honom få ut så mycket roligt han bara kan. Skulle han erbjudit en dubbel budget kunde jag erbjudit honom tyst vattenkylning, ASUS SFX med HDMI 1.3, Crysis maxat i Full HD osv...

Det är sant att skillnaden mellan diskarna inte är enorm, men den är dock märkbar, vilket säger rätt mycket om prestandavinsten i OS. Det är trots allt samma sorts teknik som används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Nej därför måste jag ligga så lågt som jag gör nu dvs. 8563 kr (min budget är ju 10 000 kr), för det lär bli mer när jag samlar det på färre butiker plus frakten.

Jösses.. En budget på 10k och du tittar på en Pentium 4..? Woot grabben, you need some help

Moderkortet har i vilket fall en digital utgång, så om din förstärkare har en digital ingång (SPDIF-In) så kan du utan problem få 5.1-ljud från moderkortets ljudkort..

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men jag gav uppmärksamhet till namnet, och därav tänkte jag fråga fall du möjligen spelar WoW?

Ifall du hade tänkt dig att köpa en ny dator för att spela WoW på högsta inställningar så borde du sänka din budget, du behöver inte en dator för 10k~ för att lira WoW med allting på max. Dock så skulle du kunna göra datorn framtidssäker genom att köra på ett AM3 system med SLI/Crossfire stöd, men endast köra med ett grafikkort så länge.

Ett generellt tips bara.

Permalänk
Medlem

Jag har trådlöst hemma i en lägehet och kan bara säga att du måste vara väldigt noggrann när du köper en w-lan mottagare. Själv använder jag DWA-142 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=131741) och den funkar till skillnad från PCI-kort och andra usb w-lan rec. mycket bra.

Rekommenderar den starkt.