Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha, då sitter man i egen lägenhet igen. Jag avslutade förhållandet men det blev väldigt ensamt nu när vännerna som hjälpte mig flytta försvann. Var faktiskt inte beredd på dessa känslor. Samtidigt vet jag att det var rätt val, det är främst tryggheten jag saknar/sörjer nu.

Någon som varit i en liknande situation som kan erbjuda några uppiggande ord?

Breakade med tjejen för 2 år sedan, vi var tillsammans i 13 år. 5 månader senare går min bästa kompis sedan (som jag varit polare med i 25 år), ut med att han är tillsammans med henne.

Dejtat henne helt bakom min rygg!

Jag flyttade ifrån henne till lägenhet i stan, och nu tror jag dom bor ihop!

Var piss i början. Förlorade både bästa vän och tjej.

Blir väl bättre med tiden kan jag trösta dig med. I mitt fall är jag dock fortfarande lite depp.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Breakade med tjejen för 2 år sedan, vi var tillsammans i 13 år. 5 månader senare går min bästa kompis sedan (som jag varit polare med i 25 år), ut med att han är tillsammans med henne.

Dejtat henne helt bakom min rygg!

Jag flyttade ifrån henne till lägenhet i stan, och nu tror jag dom bor ihop!

Var piss i början. Förlorade både bästa vän och tjej.

Blir väl bättre med tiden kan jag trösta dig med. I mitt fall är jag dock fortfarande lite depp.

Tråkigt när det tar slut på det sättet. Låter som de förtjänar varandra! Jag hoppas du får bättre människor i ditt liv framöver. Tack och lov skildes vi som vänner. Jag tror båda egentligen visste att det inte var rätt i slutändan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha, då sitter man i egen lägenhet igen. Jag avslutade förhållandet men det blev väldigt ensamt nu när vännerna som hjälpte mig flytta försvann. Var faktiskt inte beredd på dessa känslor. Samtidigt vet jag att det var rätt val, det är främst tryggheten jag saknar/sörjer nu.

Någon som varit i en liknande situation som kan erbjuda några uppiggande ord?

Det blir bättre med tiden men ensamheten behöver man göra något åt. Den biter sig fast och känslorna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha, då sitter man i egen lägenhet igen. Jag avslutade förhållandet men det blev väldigt ensamt nu när vännerna som hjälpte mig flytta försvann. Var faktiskt inte beredd på dessa känslor. Samtidigt vet jag att det var rätt val, det är främst tryggheten jag saknar/sörjer nu.

Någon som varit i en liknande situation som kan erbjuda några uppiggande ord?

Jag har brutit upp två gånger och vetat att jag gjorde rätt men det var ändå jobbigt. Första gången gick det över snabbt men andra gången gaddade min partner ihop alla mot mig med lögner och anklagelser. Alla vännerna utom några få tog hennes parti. När de så småningom försod att allt bara var lögner och grundlösa anklagelser bad de om ursäkt men jag tyckte att vänner inte skulle ta parti på det viset så jag avslutade alla de "vänskaperna". Sa helt enkelt ifrån att så gör inte riktiga vänner. Har inte ångrat mig, varken uppbrotten eller brytningen med "vännerna" men ett tag var det tufft. Men gick över. Hoppas du har vänner som kan "stå ut" med att du hör av dig lite oftare.

Permalänk
Inaktiv

Inte direkt sur/ledsen/galen direkt men insikten att en ny arbetsvecka snart börjar och jag inte känner mig utvilad efter 2,5 veckas övertidsarbete. Tanken var att jag skulle hinna klart med det sista i fredags och ta ledigt nu måndag, men det som är kvar behöver göras då. Men 5 långa dagar till innan helg igen blir fan segt. Om jag inte tar ledigt fredag då istället. Tredagarshelg är riktigt fint när man väl kan unna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har brutit upp två gånger och vetat att jag gjorde rätt men det var ändå jobbigt. Första gången gick det över snabbt men andra gången gaddade min partner ihop alla mot mig med lögner och anklagelser. Alla vännerna utom några få tog hennes parti. När de så småningom försod att allt bara var lögner och grundlösa anklagelser bad de om ursäkt men jag tyckte att vänner inte skulle ta parti på det viset så jag avslutade alla de "vänskaperna". Sa helt enkelt ifrån att så gör inte riktiga vänner. Har inte ångrat mig, varken uppbrotten eller brytningen med "vännerna" men ett tag var det tufft. Men gick över. Hoppas du har vänner som kan "stå ut" med att du hör av dig lite oftare.

Jo vänner har jag så det blir säkert bra. Igår kväll kom exet över och hjälpte mig handla och fixa till lägenheten lite. Vi har egentligen bara varit vänner en längre period så det kändes inte så konstigt. Jag är väldigt tacksam över att relationen slutade så bra den kunde.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jo vänner har jag så det blir säkert bra. Igår kväll kom exet över och hjälpte mig handla och fixa till lägenheten lite. Vi har egentligen bara varit vänner en längre period så det kändes inte så konstigt. Jag är väldigt tacksam över att relationen slutade så bra den kunde.

Att det slutade bra kan du vara tacksam för. Mina två uppbrott var total katastrof med flera års bråk efteråt. Den andra gången med konstiga åtal, spionage och rent utsagt förföljelse under en lång period. Skönt att du slipper sånt. Det verkar ju som om exet också kan bli en god vän, det är guld värt men var beredda båda två på att en av er eller båda kan hitta ny partner så er vänrelation inte härsknar då det händer. Känslor är knepiga rackare.

Permalänk
Inaktiv

Sur, 3080't som jag vill ska lysa vitt krånglar, märkt att RGBn inte fungerar som den ska och en del av den är fast på gul. Vilket kanske inte är så farligt men om jag ska sälja det sen så lär det väl påverka värdet.

Garantiärende är väl ingen idé, då får jag förmodligen tillbaka pengarna eftersom ersättningskort inte finns. Då får jag tillbaka ca 9k, och ett nytt kostar 15k. Om jag ens hade hittat ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

har väll en eller två personer att små prata med, men ingen att prata hur jag mår med. Men är inte först gången jag mår såhär, så har en hyfsat bra idé på hur jag ska ta mig ut det (därav nytt jobb med nya kollegor och ett företag som står stabilt med ekonomin).

uppskattar verkligen att du läser och svarar på det jag skriver, betyder mycket!

Hur går det? Har du börjat ditt nya jobb än?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Hur går det? Har du börjat ditt nya jobb än?

Börjar nya jobbet om en månad. Har sovit mer än tidigare och mår bättre. Tack för att du frågar

Varje dag närmare nytt jobb och (vad jag hoppas) mera struktur får en att känna tro på att det kommer bli bättre

Permalänk
Medlem

Less på att jag vill ta tag i mitt liv med egenstudier inom kodning men jag gör det aldrig. Rädd att vakna upp om 10 år och ångra att jag inte löste situationen.

Permalänk
Avstängd

Teflon, C8, devil's piss, Goretex...har varit förbannat på det här rätt länge, sedan jag hade tur att jg valde att kika på filmen Dark Waters. Nu tar Jon Oliver upp ämnet:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Börjar nya jobbet om en månad. Har sovit mer än tidigare och mår bättre. Tack för att du frågar

Varje dag närmare nytt jobb och (vad jag hoppas) mera struktur får en att känna tro på att det kommer bli bättre

För all del. 🙂 Skriv gärna nåt om det nya jobbet när du har känt på det några veckor.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Less på att jag vill ta tag i mitt liv med egenstudier inom kodning men jag gör det aldrig. Rädd att vakna upp om 10 år och ångra att jag inte löste situationen.

Måste det va egenstudier? Det finns sjysta distanskurser du kan läsa gratis på svenska universitet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Kontot avslutas

Har väl inga större besvär själv just nu (kan väl gnälla lite om mina kassa knän kanske), känner mig rätt okej måste tillstås. Var på gymmet och bastade idag för första gången sedan koronan slog till på allvar, skönt som fan var det, och nu ikväll sa till och med Microsoft att jag kan köra Windows 11 på min PC, vilken jag trott varit inkompatibel, så det var ju skoj...!

Känner mig lite bekymrad över min gamla pappa dock. Han har inte gillat höst och vinter på åratal, och nu när han blivit gammal och gubbig så har det inte blivit bättre. Vi åkte till Kreta han och jag i september (för han pallar inte sommarhetta längre, och ska jag vara helt ärlig så gör nog inte jag det heller misstänker jag), och inte ens en vecka senare efter vi kommit hem igen så var hösten här. Träden var till typ 95% fortfarande sommargröna när vi kom ut ur flygplatsterminalen på Landvetter, sedan några dagar senare sprakade allt i gult och rött, typ. Och så satte det mörka, gråa igång, och regnandet - båda vilket han avskyr.

Gubben är ju också hjärtopererad, han hade svårt första tiden efter operationen men repade sig sedan och blev rätt pigg. Under resan noterade jag dock en avtackling av hans fysiska ork (specifikt en lång och brant uppförsbacke på väg hem från en otrolig taverna var jättejobbig för honom), och han verkar inte ha repat sig så värst under tiden som gått sedan dess heller. Känns som hans höstdepp som flyter samman med allmänt depp om hans livs höst också. Mycket krångel i hans gamla kropp, och att han inte längre fysiskt kan göra sånt han förut kunnat är frustrerande för honom.

Vet inte om han går och väntar på att dö snart eller så, han är ju av den generationen som i princip aldrig beklagar sig eller ens talar om hur de mår i princip, jag har försökt puffa att han kanske kan gå och träffa någon att prata med eller så, men det är fan svårt alltså. Vi kan snacka litegrann han och jag nuförtiden dock eftersom det bara är vi två kvar nu (han har förvisso två syskon, men de bor på östkusten båda två så det blir nästan bara telefonledes att de hörs av då och då, och de är rätt skröpliga båda två de också numera, särskilt storasyrran hans.)

Så jag vet inte vad jag ska tro. Han har ju levt hittils, men hjärtopererad tre gånger, och så fyller han 83 nu i slutet av månaden. Så han är som ganska prick eller kanske till och med över medelåldern för gubbar numera. Jag kanske får se mig lyckligt lottad om han får se nästa vår. *axelryck* Han kan då ta hand om sig själv fortfarande, så på den fronten är det då inga problem, och hjärnan hans är i god form, ingen demens eller så tack och lov...

Skrivet av Kaleid:

Teflon, C8, devil's piss, Goretex...har varit förbannat på det här rätt länge, sedan jag hade tur att jg valde att kika på filmen Dark Waters. Nu tar Jon Oliver upp ämnet:

Åh! Har funderat förut på Dark Waters, andra gången jag ser en rekommendation, så jag ska absolut kolla in den! Tackar så mycket. Goretex för övrigt, veganernas älskling, för det går inte åt några djur under produktionen. Och så är det värsta djävulstyget (bokstavligt!) ur miljöhänseende...

---

Vill också skicka en liten stödhälsning till de andra som "skrivit av sig" här i tråden på sistone; jag har läst era inlägg och sympatiserar. Lite plattitydvarning kanske men ärligt menat: ta hand om er, hoppas det känns bättre snart.

Tillägg...
Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Idag är jag frustrerad och ledsen över min oönskade sociala tillvaro. Min utstrålning (till följd av autistisk diagnos) gör att folk antingen blir osäkra på mig, eller missförstår/misstolkar mig. Dessutom har jag svårt att interagera i sociala sammanhang. Problematiken har visserligen funnits i många år, men blev allt tydligare då jag började tappa kontakten med mina barndomsvänner, då vi växte ifrån varandra.
Det som dock får mig att inte ge upp, är min tacksamhet över allt bra som finns i mitt liv, som att ha tak över huvudet, mat på bordet, och att jag kan ägna mig åt mina fritidsintressen.

Skrivet av Swedish Berserk:

Tror det är första gången jag skriver i denna tråden men känner att det efter dagens händelser finns god anledning att skriva här.

Jag är sur.

Kliver av bussen efter att ha jobbat hela dagen och är på väg hem. Tre stycken töser i tonåren kommer på en cykel och passerar mig. Jag fortsätter att gå på trottoaren som kröker sig och de cyklar då från sidan in framför mig och den ena säger "glo inte på oss ditt jävla äckel" jag blev såklart fly förbannad och sa åt dom att hålla truten. De cyklar en bit och hoppar sedan av och omringar mig och vill att jag ska visa dom "respekt" ja detta är två personer med utländsk härkomst och en svensk som pratar och beter sig som dessa två. Jag förklarar för dom att man inte kan säga sådant till folk och tro att det ska gå obemärkt förbi..

Den ena går då upp till mig och skriker igen att jag ska visa "respekt" varpå jag böjer mig ner och skriker dra åt helvete till personen. De skingras då och ställer sig en 20 meter ifrån och börjar filma mig. Jag går vidare utan att bry mig för jag kände vad dom ville fiska efter. De förföljer mig en 50 meter med diverse glåpord för att sedan gå förbi mig och försöka stoppa mig igen. Jag vid detta laget vill hem och försöker återigen förklara för dom hur det ligger till men inget hjälper. Sen börjar de hota med att de ska "ringa sina pappor" och "bröder" och söka upp mig. Den ena berättar även stolt att hennes pappa kunde lägga ner mig på asfalten och banka skiten ur mig hur lätt som helst. Hon uppgav även pappans namn vilket jag tyvärr inte la någon större vikt på att komma ihåg.

Där kommer ett par förbipasserande och då helt plötsligt börjar alla tre gapa om att jag ofredat dom och betett mig illa varpå jag tar fram min mobil och ska till att ringa polisen. Då helt plötsligt ändras attityden och de säger till mig att "gå härifrån" vilket jag gör får jag har vid denna punkt fått nog.

Har faktiskt ringt och anmält detta till polisen för jag tycker det är helt sjukt illa hur vissa ungdomar beter sig i detta landet. De vill alla ha respekt men i mitt tycke är det något man förtjänar genom att bete sig på ett bra sätt mot varandra och inte något man bara kan kräva.

Blev ett långt inlägg men behövde skriva av mig efter en sådan här dag tack till er som orkat läsa hela inlägget.

Trist att vissa människor beter sig så här illa, så förstår dig verkligen. Man kan undra vad de var ute efter.

För några månader sedan, mitt på dagen, när min sambo och jag var på väg hem efter en promenad, såg vi på ca 25 meters håll hur två tonåringar var på väg upp på våran balkong, och den ena hade redan fötterna på insidan av balkongen. (den är lätt att ta sig upp på, då vi bara bor en halvtrappa upp). Våran reaktion blev att vi skrek till dem att dra åt h*lvete. varvid de fort som attan hoppade ner och sprang därifrån. För stunden var vi inte särskilt glada, men samtidigt var vi lättade att de inte hann göra något mer.

Skrivet av MyRus:

Det är skrämmande hur folk vänder bara för restriktioner försvinner. Plötsligt är alla odödliga igen och corona har försvunnit...

Nja, i och med den höga vaccinationsviljan och vaccinationstakten i Sverige, tycker jag inte det är så skrämmande att folk vänder, för de är ju faktiskt odödliga i och med att de är vaccinerade. Det är ju därför som myndigheterna har bedömt att restriktionerna kan tas bort..
Dock kvarstår ju vissa restriktioner, och de ska man naturligtvis följa. Och jag blir sur på människor som inte följer dem. Dessutom ska ovaccinerade inte vända och tro att de är odödliga. Så jag håller med dig delvis.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Idag är jag frustrerad och ledsen över min oönskade sociala tillvaro. Min utstrålning (till följd av autistisk diagnos) gör att folk antingen blir osäkra på mig, eller missförstår/misstolkar mig. Dessutom har jag svårt att interagera i sociala sammanhang. Problematiken har visserligen funnits i många år, men blev allt tydligare då jag började tappa kontakten med mina barndomsvänner, då vi växte ifrån varandra.
Det som dock får mig att inte ge upp, är min tacksamhet över allt bra som finns i mitt liv, som att ha tak över huvudet, mat på bordet, och att jag kan ägna mig åt mina fritidsintressen.

I feel this. Fick själv en diagnos 2018.
Det mesta i livet suger.
Det som får mig att inte ge upp är min fru. Utan henne vetifan om jag skulle vara vid liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

I feel this. Fick själv en diagnos 2018.
Det mesta i livet suger.
Det som får mig att inte ge upp är min fru. Utan henne vetifan om jag skulle vara vid liv.

Det låter trist att du känner som du gör, men jag förstår på ett ungefär med tanke på hur jag själv känner.
Men däremot skönt att du har din fru. Det känns alltid bra att ha någon eller några omkring sig som stöttar.

Apropå mitt välmående känner jag mig lite bättre tills mods idag. Även om grundproblematiken hela tiden finns i bakgrunden, märker jag av det mindre de dagar som jag mår riktigt bra.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Det låter trist att du känner som du gör, men jag förstår på ett ungefär med tanke på hur jag själv känner.
Men däremot skönt att du har din fru. Det känns alltid bra att ha någon eller några omkring sig som stöttar.

Apropå mitt välmående känner jag mig lite bättre tills mods idag. Även om grundproblematiken hela tiden finns i bakgrunden, märker jag av det mindre de dagar som jag mår riktigt bra.

Hur ter sig autism för er? Hur kom ni fram till det? Hur fick ni diagnosen?

Anledning till att jag frågar är att jag har lite drag för autism. Har gjort lite självtester tidigare med ganska höga poäng. (Ingen riktig grund att stå och inget jag tänker överdrivet mycket på men skulle kunna vara en förklaring till mående, socialt, beteende mm.)

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Entusiast

Just nu är jag så jävla pissless på alla luffare på cykel som tror de äger världen. Övergångsställen ska du leda cykeln över... inte komma i full jävla fart utan att titta åt sidorna och förvänta dig att jag ska stanna för dig. Var en jävla tur att jag såg gubben och saktade in, annars hade jag haft gubbjäveln på huven...

Ställer mig på tutan och gubbjäveln har mage nog att gestikulera åt mig... ungefär som att det var jag som gjorde fel. Så jävla nära att tvärnita och jaga efter han för att höra hur i helvete han tänker?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Måste det va egenstudier? Det finns sjysta distanskurser du kan läsa gratis på svenska universitet.

Det måste det ej vara. Var hittar jag dessa gratiskurser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Det måste det ej vara. Var hittar jag dessa gratiskurser?

Du finner dem enklast på https://www.antagning.se/. Sista anmälningsdag till vårens kurser infaller den 15 oktober, så du ligger lagom i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Just nu är jag så jävla pissless på alla luffare på cykel som tror de äger världen. Cykelställen ska du leda cykeln över... inte komma i full jävla fart utan att titta åt sidorna och förvänta dig att jag ska stanna för dig. Var en jävla tur att jag såg gubben och saktade in, annars hade jag haft gubbjäveln på huven...

Ställer mig på tutan och gubbjäveln har mage nog att gestikulera åt mig... ungefär som att det var jag som gjorde fel. Så jävla nära att tvärnita och jaga efter han för att höra hur i helvete han tänker?!

Ja man måste alltid samspela i trafiken och titta ordentligt.

Framgår inte om detta var vid en cykelöverfart, i så fall hade cyklisten företräde på sin cykel. Men cyklisten måste självklart titta och samspela för det, inte bara köra på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morannon:

Ja man måste alltid samspela i trafiken och titta ordentligt.

Framgår inte om detta var vid en cykelöverfart, i så fall hade cyklisten företräde. Men cyklisten måste självklart titta och samspela för det.

Såg att jag i min ilska skrev fel... det var ett övergångsställe såklart.

Gubben var i total avsaknad av överlevnadsinstinkt... mörkt, inga lampor och cyklade i full fart rakt över utan att titta åt nåt annat håll än rakt fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Såg att jag i min ilska skrev fel... det var ett övergångsställe såklart.

Gubben var i total avsaknad av överlevnadsinstinkt... mörkt, inga lampor och cyklade i full fart rakt över utan att titta åt nåt annat håll än rakt fram

Ok då var det ju totalt fel av han.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morannon:

Och då var det ju totalt fel av han.

Det verkade inte han tycka med tanke på hans ilskna gestikulerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Teflon, C8, devil's piss, Goretex...har varit förbannat på det här rätt länge, sedan jag hade tur att jg valde att kika på filmen Dark Waters. Nu tar Jon Oliver upp ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=9W74aeuqsiU

Jag var med på en liten klotterutbildning och lärde mig att samma lösningsmedel (ester) som användes i ett klotterborttagningsmedel används som smaksättare i potatismos på mackar.

Kemindustrin, fy fan!
Sånt här har pågått i decennier, sekler och så oroar sig folk för GMO eller 5G?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Hur ter sig autism för er? Hur kom ni fram till det? Hur fick ni diagnosen?

Anledning till att jag frågar är att jag har lite drag för autism. Har gjort lite självtester tidigare med ganska höga poäng. (Ingen riktig grund att stå och inget jag tänker överdrivet mycket på men skulle kunna vara en förklaring till mående, socialt, beteende mm.)

För mig ter sig autism bland annat i att jag är överkänslig för både kritik och folks ageranden, uppföranden och bemötanden, samt att jag har svårt med ögonkontakt, vilket förvärras av en medfödd synskada. Min autism är absolut en förklaring till mitt mående och problematiken kring det sociala, även om mer "normala" omständigheter också kan påverka.
Dock saknas både kunskap och förståelse från en stor del av min omgivning och jag möts ofta av fördomar. Vanligen är folk antingen avståndstagande eller vill övertydliga. (detta märks bland annat i den ICA Maxi-butik där jag har min sysselsättning).
Jag fick min diagnos när jag var sex år gammal, och förstod själv ganska snabbt att jag var lite annorlunda än de flesta.

Intressant att fler på SweClockers har någon form av autism. Jag startade faktiskt en tråd om diagnoser.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

För mig ter sig autism bland annat i att jag är överkänslig för både kritik och folks ageranden, uppföranden och bemötanden,

Kan ibland också vara överkänslig mot kritik, inte så att jag blir arg på den som kritiserar mig eller så, utan snarare att jag reagerar mer på det inombords och tar illa vid mig på ett onödigt sätt.

Citat:

samt att jag har svårt med ögonkontakt, vilket förvärras av en medfödd synskada.

Samma sak här med ögonkontakt. Ingen synskada, mer än att jag haft glasögon sen jag var typ 2 år.

Citat:

Min autism är absolut en förklaring till mitt mående och problematiken kring det sociala, även om mer "normala" omständigheter också kan påverka.

Helt klart här också. Har lite svårt att acceptera mina tillkortakommanden personligen, vilket inte är bra för den psykiska hälsan.

Citat:

Jag fick min diagnos när jag var sex år gammal, och förstod själv ganska snabbt att jag var lite annorlunda än de flesta.

Jag fick inte min diagnos förrän jag var 32 :/ Men har också alltid känt mig annorlunda än dom flesta.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Luminous:

Jag var med på en liten klotterutbildning och lärde mig att samma lösningsmedel (ester) som användes i ett klotterborttagningsmedel används som smaksättare i potatismos på mackar.

Estrar är iofs en hel klass (ofta aromatiska) substanser som är jättevanliga i naturen, blommor, frukter och bär innehåller ofta diverse estervarianter vilket ger dem deras karaktäristiska dofter. Har dock aldrig hört talas om potatismosester iofs, så detta var något nytt för mig.

Citat:

Sånt här har pågått i decennier, sekler och så oroar sig folk för GMO eller 5G?

Hm, modern kemi är väl typ drygt hundra år gammal, efter den moderna atomläran och det periodiska systemet uppdagades... Men visst, kemiindustrin har hittat på mycket lustigheter. PCB-skandalen på 70/80-talet för ett litet äldre exempel, DDT, eller varför inte Zyklon-B...?

Mycket bra grejer också, klistret på postit-lappar, xylitoltuggummin och akrylglas och en hel del till.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla