Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Är föräldraledig från nyår, börjar igen den 29/8 så snart dags.
Jobbdatorn råkade ut för en olycka i vintras, den var dock så gammal så den skulle ändå bytas.

Ville dock ha lite koll under ledigheten så jag har undrat om det finns någon gammal maskin som jag kan ha så länge.
Det fanns, service desk ska preppa den. Det var i februari. Trots mina påtryckningar till service desk och VD, ingen maskin.
Sedan i Juni har jag också jagat ny maskin, då lagerstatus på det mesta är svårt.
Men order-avdelningen har inte varit så snabba.
Har gått så långt att jag loggat in på våra leverantörers sidor, hittat maskiner i lager och gett Orderavd. artikelnummer och allt.
Men nej, de är så sega så när man till slut får svar så har leverantörerna slut på lager.

Tänkte jag skulle vara förberedd när jag kom tillbaka..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Text om kompis ...
Jag skriver av mig lite angående en vän. Jag har känt honom sen födsel, våra familjer har rest mycket tillsammans och till stor del skulle jag kalla honom min bästa vän. Nära på att jag vill kalla honom för min bror då vi utvecklat ett sån nära relation. Men på senaste tiden har jag börjat bearbeta saker som har hänt förr i tiden och hur han har behandlat mig, trots att han kallat mig för sin bästa vän.

Den kanske mest uppenbara händelsen som jag grubblar på hände för ett antal år sedan. Jag skulle fira min födelsedag. Jag, han och några av hans vänner drog ut på klubb. Jag, som inte kunde hantera alkoholen vid det här laget (numera nykterist), blev alldeles för full och utslängd ifrån klubben. På väg ifrån klubben till en snabbmatsrestaurang började jag känna mig extremt full, så pass full att jag behöver hjälp; jag kunde inte ta hand om mig själv kände jag. Jag försöker ringa honom gång på gång men inget svar, tillslut efter säkert en 15 misslyckade samtal svarar han. Jag säger situationen - i bästa mån, och självklart utöver det att jag blivit utslängd - och i svar får jag något i stil med "Jag kan inte höra dig, men du får ha en fantastisk födelsedag!" och lägger på samtalet. Vid det här laget ligger jag utslagen på marken och väntar helt ärligt bara på att bli omhändertagen. Jag försätter ringa min vän, för jag sov över hos honom/hans familj den helgen (tror vi var ute på en fredag så hade precis kommit över innan vi drog ut). Jag ringer honom oavbrutet totalt ungefär 40 gånger innan jag på något sätt lyckas stappla mig iväg till en taxi. Lyckas förmedla till chauffören adressen till hans hus, hela tiden spyendes och knappt möjlighet att stå. Väl hemma hos honom märker jag - han bor i ett attefallshus på tomten - att det är låst och jag vill inte förnedra mig totalt och börja knacka hos hans föräldrar så jag somnar på en solstol. Någon gång på morgonen kommer han hem och blir glatt överraskad att jag sitter där sovandes utan någon antydan på oro.

Den kvällen tänker jag mycket på i nutid, han har sagt förlåt, men endast när jag tagit upp det i ett senare skede. Det får mig verkligen att tänka över vad för slags vänskap han ger mig. Speciellt med tanke på att något liknande hänt honom minst två gånger. En gång spydde han ner hela mig och somnade i min säng medans jag hade fest hemma, jag såg över honom konstant, såklart, för det är väl vad vänner gör om man blir för full? En annan gång hade han försvunnit från klubben och jag ringde honom hela tiden och letade överallt (vi var utomlands). När jag inte hittade honom så drar jag ifrån klubben och hittar honom på hotellet sovandes, fy fan vilken lättnad att se honom vid liv tänkte jag! Men han verkade inte ha något bry i sig när jag behövde hjälp. Vem fan märker inte 40 missade samtal? Vet att han hade ljud på. Vem fan oroar sig inte för sin vän som man inte sett av på flera timmar, när man bara är några få som gått ut?

Börjat grubbla på det här mera i nutid då jag inte riktigt känner av några bra vibbar ifrån honom längre. Kan inte riktigt sätta i ord varför, men han agerar översittare ibland tycker jag. Han har en nonchalant stil mot mig kan jag tycka och verkar inte särskilt intresserad över hur mitt liv är och hur jag mår. Många gånger har jag behövt hitta på något annat en helg då han frekvent glömmer bort saker vi planerat en/två veckor innan. Han ska på grillkväll, han ska vara med en annan vän, dittan och dattan. Inte ens en enda gång har han aktivt frågat om jag vill följa med, det gör jag om han vill hitta på något, för det är väl vad en vän gör?

Jag börjar mer och mer känna att han inte är en vän till mig. Riktigt tråkigt, speciellt då vi känt varandra hela våra liv!

Vet inte hur gammal du är men från mitt perspektiv är det inte ovanligt att man tappar sin "bästis" på vägen genom livet. Jag är 76 år gammal och har inte en enda av mina barndomsvänner kvar i bekantskapskretsen, vet faktiskt inte om de fortfarande är i livet. Några klasskompisar från gymnasiet har jag kontakt med ett par gånger om året men annars har vänner kommit och gått, några sörjer man ett tag men går vidare, andra sörjer man inte särskilt mycket. Nu har jag väl varit en ensamvarg men alltid varit "trogen" mina kompisar och vänner fram tills de visat tecken på att det är slut eller snart slut. Livet går vidare och mina "bästisar" just nu är min fru, mina barn och deras respektive plus, som jag redan nämnt, näranågra klasskompisar från gymnasiet. Sånt är livet och jag har ingen anledning att klaga, möjligen ösa lite galla över några jag trodde var vänner eller älsklingar men det är inte värt det så jag låter bli. Livet blir vad man själv gör det till.

korrigerade felskrivning
Permalänk
Medlem

Här står man i Skåne och värmer en Billys i mikron. Just nu kostar elen 540 öre/kw, i Norrland kostar den 2 öre/kw. Så sjukt jävla skevt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Här står man i Skåne och värmer en Billys i mikron. Just nu kostar elen 540 öre/kw, i Norrland kostar den 2 öre/kw. Så sjukt jävla skevt!

Det hade blivit en dyr Billys om priset endast bestäms av din mikrovågsugns effekt utan att ta hänsyn till hur länge din Billys ska värmas. Det ska vara per kWh. Hela 15,5 öre kostar din Billys att värma, inte billigt men prisökningen (1-2kr?) på pizzan är värre. Tråkigt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Här står man i Skåne och värmer en Billys i mikron. Just nu kostar elen 540 öre/kw, i Norrland kostar den 2 öre/kw. Så sjukt jävla skevt!

Men vafan?! Du menar att det var en dålig ide att stänga av befintlig elproduktion och hoppas på att något magiskt skulle hända och att i samma sekund man stängde av den befintliga så skulle ny modern produktion uppstå?!

Jag tyckte det var en jättebra och logisk lösning (sarkasm?!)!

Det är ju bara EL, inget som befolkningen är beroende av 2022 lixom.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tBiorrith:

Här står man i Skåne och värmer en Billys i mikron. Just nu kostar elen 540 öre/kw, i Norrland kostar den 2 öre/kw. Så sjukt jävla skevt!

Jag håller absolut med dig att elen i södra Sverige är för dyr, men jag tycker inte att det är konstigt att det är en prisskillnad mot Norrland där det finns ett stort överskott av el. Det är dyrt att dra kablar från Norrland till Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men vafan?! Du menar att det var en dålig ide att stänga av befintlig elproduktion och hoppas på att något magiskt skulle hända och att i samma sekund man stängde av den befintliga så skulle ny modern produktion uppstå?!

Jag tyckte det var en jättebra och logisk lösning (sarkasm?!)!

Det är ju bara EL, inget som befolkningen är beroende av 2022 lixom.

Vi exportera uppemot 6000 MW. Och majoriteten går till Finland och Danmark.
Kablarna till Tyskland och Polen är ganska klena.
Lär inte vara mycket mening att öka på mer här.
Däremot är det ju lämpligt att Frankrike gör något åt sina gamla kärnkraftverk som bara står till.

I övrigt sätts elpriset av priset på naturgas. Antingen slutar vi använda det och har någon annan elproduktion eller så får vi gilla läget. Fler bergrum med lagring lär ju minska ned pris spikarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vi exportera uppemot 6000 MW. Och majoriteten går till Finland och Danmark.
Kablarna till Tyskland och Polen är ganska klena.
Lär inte vara mycket mening att öka på mer här.
Däremot är det ju lämpligt att Frankrike gör något åt sina gamla kärnkraftverk som bara står till.

I övrigt sätts elpriset av priset på naturgas. Antingen slutar vi använda det och har någon annan elproduktion eller så får vi gilla läget. Fler bergrum med lagring lär ju minska ned pris spikarna.

Jag säger inte att du har fel, men...

Om jag råkar ha två påsar av mina favorit-chips så är ju chansen större att frugan får mumsa på bäst hon vill jämfört med om jag bara hade en påse (trots att det hade räckt mer än väl).

Påhittat exempel men du förstår principen.
Hade vi haft mer fart (mer chips) och bättre infrastruktur (två separata skålar) så hade elen varit billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag håller absolut med dig att elen i södra Sverige är för dyr, men jag tycker inte att det är konstigt att det är en prisskillnad mot Norrland där det finns ett stort överskott av el. Det är dyrt att dra kablar från Norrland till Skåne.

Fast Vattenfall är statligt ägt. Min skatt som jag betalar har varit med och byggt det kraftverket. Och sedan får jag inte ta del av elen det tillverkar? Kablarna därifrån har jag ju bekostat genom att utöver priset på el även betala för leverans.

Permalänk
Medlem

Igår byggde jag om min dator, passade även på att byta pasta, borsta alla fläktar, blåste rent allt. La överdrivet med tid på kabeldragningen.
För att den sedan ej startar. Happ någonstans på vägen måste någonting gått fel, efter felsökning så inser jag att moderkortet dött.
Över 20 års datorbyggande har jag aldrig lyckats ha sönder någonting, man får väl bara glädjas åt att det var min egna.

Ville bara skriva av mig till några som kan förstå frustrationen över datorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Jagar gaming laptop till grabben och hittar en schysst HP i samma lilla stad.
Bra pris också! HP Omen 17" med RTX 2070 och Intel i7 för 8.000kr.

Frågar om den finns kvar. Finns kvar. Frågar om jag kan komma och titta på den direkt. Han har läst meddelandet men svarar inte. En timme senare är annonsen borta, så surt.... Denna laptopen var precis det jag sökte.

Permalänk

Är så himla trött på dejtingapparna. Inget i livet får mig att känna mig mer obetydlig. Trodde det skulle kännas bättre den dagen jag faktiskt började träffa tjejer ifrån dem. Men nej det blir bara en längre och mer utdragen spiral ner till dålig självkänsla igen. Det är som att varje tjej på Tinder eller Bumble tar en bit av självförtroendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Är så himla trött på dejtingapparna. Inget i livet får mig att känna mig mer obetydlig. Trodde det skulle kännas bättre den dagen jag faktiskt började träffa tjejer ifrån dem. Men nej det blir bara en längre och mer utdragen spiral ner till dålig självkänsla igen. Det är som att varje tjej på Tinder eller Bumble tar en bit av självförtroendet.

Hur gammal är du?
Tycker dejting-appar är ett väldigt bra sätt att träffa sin respektive på. Det var så jag träffade min sambo.

Det svåra är att lära sig ta en avvisning på rätt sätt utan att blir sur och besviken. Bara att träffa någon ny trevlig tjej och se om det fungerar där istället. Bara att intala dig själv att du kommer hitta någon. Effekten av positivt tänkande skojar man inte bort

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Hur gammal är du?
Tycker dejting-appar är ett väldigt bra sätt att träffa sin respektive på. Det var så jag träffade min sambo.

Det svåra är att lära sig ta en avvisning på rätt sätt utan att blir sur och besviken. Bara att träffa någon ny trevlig tjej och se om det fungerar där istället. Bara att intala dig själv att du kommer hitta någon. Effekten av positivt tänkande skojar man inte bort

27 men snart 28.
Tack för svaret, ja tror definitivt på det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Här står man i Skåne och värmer en Billys i mikron. Just nu kostar elen 540 öre/kw, i Norrland kostar den 2 öre/kw. Så sjukt jävla skevt!

Ja ingen höjdare i SE3 heller. Just nu:

Har varit uppe över 10 spänn/KWh ett antal timmar under några dygn nu… Undrar hur i helvete det blir i vinter nu när det fortfarande är full sommar. Kaos.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jagar gaming laptop till grabben och hittar en schysst HP i samma lilla stad.
Bra pris också! HP Omen 17" med RTX 2070 och Intel i7 för 8.000kr.

Frågar om den finns kvar. Finns kvar. Frågar om jag kan komma och titta på den direkt. Han har läst meddelandet men svarar inte. En timme senare är annonsen borta, så surt.... Denna laptopen var precis det jag sökte.

Antagligen en scam och att han inte ville att någon skulle komma. Så se det från den positiva sidan att du intr blev blåst iaf 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja ingen höjdare i SE3 heller. Just nu:
<Uppladdad bildlänk>

Har varit uppe över 10 spänn/KWh ett antal timmar under några dygn nu… Undrar hur i helvete det blir i vinter nu när det fortfarande är full sommar. Kaos.

Det ska bli en spännande vinter. Elen är snordyr, och på många håll är veden slut.
Innan var det ändå inte ovanligt med en elräkning på 4000kr/mån om man har elpanna. Idag är elen 10 gånger dyrare.... 40k bara i elräkning är det inte många barnfamiljer som klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det ska bli en spännande vinter. Elen är snordyr, och på många håll är veden slut.
Innan var det ändå inte ovanligt med en elräkning på 4000kr/mån om man har elpanna. Idag är elen 10 gånger dyrare.... 40k bara i elräkning är det inte många barnfamiljer som klarar av.

Nej det kommer bli sjukt besvärligt för många.
Vi värmer huset med pellets och jag har bunkrat precis innan även det gick upp asmycket i pris. Hann även köpa en pall vedpellets till braskaminen, så denna vinter är väl rätt säkrad. Kommer köra värmepumpen, som vi också har, på billiga timmar och schemalägga den till billiga timmar. Minskar pelletsförbrukningen när den körs så den håller längre.. 🙂
Extremt jobbigt för alla med direktverkande…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det här skräckscenariot vill man ju inte se..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrOn7l/elpriset-kan-sken...

3:e veckan som Karlshamn bränner ~70k L olja i timman också

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här skräckscenariot vill man ju inte se..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrOn7l/elpriset-kan-sken...

3:e veckan som Karlshamn bränner ~70k L olja i timman också

Väldigt ensidig rubrik, orkade inte ens klicka in på artikeln... Det är inte bara Putins fel att vi har energibrist och att det så klart blir värre i vinter när det blir kallt. Det är även en konsekvens av att regering och riksdag beslutat om att straffbeskatta billig planerbar energi till förmån för dyr, oplanerbar och "grön" energi.

70 m³/h låter lågt med tanke på att Karlshamnsverket kan leverera 660MW, det skulle innebära en verkningsgrad nära 100% räknat på densitet 0.8kg/l och energinnehåll 44MJ/kg för diesel/eldningsolja. Tror snarare verkningsgraden ligger runt 40%, vilket skulle innebära att de kör på halvfart enl. din förbrukningssiffra i ton/h (inte m³).

Själv vill jag gnälla på alla politiker och politiskt snedvridna medier som bara skyller på varandra i valtider istället för att presentera fakta och rimliga lösningar. Alla partier är lika värdelösa på denna punkt, enda slutsatsen man kan dra är att vi, svenska folket, i genomsnitt är för korkade för att genomskåda det...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så trött på all "vanlig media". Man får bara en extremt vinklad version av alla nyheter som är gjord för att glorifiera ett land/folk medans alla andra länder/personer som tänker annorlunda presenteras som djävulen själv.

Letat efter andra källor att få nyheter som är lite mer opartiska men är inte lätt! Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast Vattenfall är statligt ägt. Min skatt som jag betalar har varit med och byggt det kraftverket. Och sedan får jag inte ta del av elen det tillverkar? Kablarna därifrån har jag ju bekostat genom att utöver priset på el även betala för leverans.

Jag bor i Norrland och har billig el. Men när jag och familjen ska ut och resa måste vi först flyga till Stockholm eller Göteborg för att komma åt flygen med låga priser. Ser du likheten med ditt argument?

Jag har billig el därför jag bor nära elproduktionen, du har dyr el därför konkurrensen om kWh är högre och längre ifrån produktion.
Du har billiga flyg för flygbolagen erbjuder billiga resor där det bor fler människor. Min skatt har bekostat dyr infrastruktur för att bygga stora städer och flygplatser.

Med det sagt så håller jag med om att priserna i SE3 och SE4 är fullständigt orimliga. Våra politiker har svikit oss åter igen.

Permalänk
Medlem

Relativt tuffa tider just nu.

- Jag upplever att jag inte har några direkta vänner. Som person har jag sjukt svårt att skaffa kompisar också. Hade ett gäng som jag spelade Heroes of the Storm med, och vi snackade om att ses i sommar osv. Men nu har de, tillfälligt eller permanent, tröttnat på spelet och börjat köra League istället. Och jag gillar inte det + är för dålig + de har tusen andra IRL-vänner som de hellre spelar med. Visserligen bör det väl inte stå och falla med ett specifikt datorspel, men det var något att samlas kring. Så jag känner mig otroligt ensam.
- Det går inte bra på jobbet, vilket har fått mig att tvivla på vem jag är och vad jag kan efter att ha haft väldigt bra självförtroende i många år.
- Börsen går käpprätt åt helvete.
- Jag är orolig att "mitt lag" kommer att förlora valet.
- 99% av allt som skrivs i media är bara gloom and doom. Allt är skit, lågkonjunktur, arbetslöshet, ekonomin kollapsar, elpriser och drivmedel skjuter i höjden, covid går inte någonsin att få bort, the dead walk the earth, etc.

Känns som jag bara gnäller i den här tråden, sorry, men kanske är det också det den är till för. Lovar att skriva något positivt när det känns bättre. :')

EDIT: Och nu började grannen köra med slagborren också.

Permalänk
Medlem

Min son, 10 år, blir mobbad av en plågoande i skolan innan sommarlovet. Skolan har haft plågoanden och hans föräldrar inne för samtal otaliga gånger. Nu efter sommarlovet kastades klasserna om, och plågoanden hamnade i andra klassen. Vi hoppades på att mobbningen skulle sluta, men ack vi hade fel.

Idag, skoldag 5 på nya läsåret, har grabbens regnkläder blivit förstörda (helt nya, kostade 800kr), hans låda i omklädningsrummet blivit sönderstampad och hans namnlapp nerriven och förstörd. Sonen ringer mig och är naturligtvis ledsen. Hans jacka och stövlar rivs ner, och när sonen sätter upp dem blir de nerrivna och slängda på golvet igen så fort han vänder ryggen till.

Vi är övertygade om att plågoanden är den skyldige, då han har gjort liknande förut mot både min son och andra elever.

Sonens mor och jag har funderat på att byta skola, bara för att ingenting händer. Skolan har i sin kommunikation till oss föräldrar visat sin "stege" där steg 1 är samtal med eleven, steg 2 är samtal med eleven hos rektorn tillsammans med föräldrar och steg 3 är att bli avstängd från skolan under begränsad tid.
Med plågoanden vet vi att skolan haft steg 1 och 2 flera gånger, men aldrig kommit till steg 3. Varför kommunicera ut sin stege utan att nyttja den?

Är steg 3 för hårt kanske? Njae, tycker inte det. Under årskurs 2 och 3 har 2 lärare slutat. Och vi vet att 3 elever bytt skola pga just plågoanden (vi föräldrar med barn i klassen har en whatsapp-grupp där vi fått det bekräftat). Plågoanden förstör för så många andra och ingenting händer. Han vet ju att skolan inte gör något ändå, så han fortsätter som vanligt.

Usch säger jag bara! Fy för mobbning.
Jag blev själv utsatt som ung med sönderklippta ryggsäckar och förstörda ytterkläder så jag vet hur grabben har det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Blir helt galen på min flickvän. Det är uppenbart art hon har något ganska allvarligt neurologiskt problem. Konstant huvudvärk, illamående, så svår yrsel att hon inte kan gå/stå, inte vågar köra bil, plötsliga trötthetsanfall och synbortfall. Symptomen har pågått i minst 2 år och gradvis blivit värre. Hon fick äntligen i sig att gå till läkaren häromveckan, fastän jag i åtminstone 6 månader aktivt försökt få henne att gå, och passivt i minst 1.5 år.

Den allmänläkare hon hamnade hos insåg genast att något är riktigt tokigt, men eftersom hen inte kunde boka en tid till en neurolog för hennes räkning så blev tjejen beordrad att boka en tid senast på fredag, hos antingen läkare X eller Y pga. dessa neurologers specialiseringsområden.
Men nej, för hennes chef har sagt att man inte får boka läkarbesök under arbetstid, så hon vägrar att boka en tid.

Jag blir så otroligt sanslöst förbannad på det tankesättet, efter vad den första läkaren sade så finns det anledning att anta att det är ganska brådskande, men tydligen så spelar det ingen roll för chefen sade att man inte får.

Och, hennes otroligt otroligt korkade föräldrar, hade sagt upp hennes sjukförsäkring utan att meddela henne, fastän dom tidigare sagt att dom ombesörjer den delen.

Blir helt vansinnigt förbannad så jag slår snart handen genom betongväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Min son, 10 år, blir mobbad av en plågoande i skolan innan sommarlovet. Skolan har haft plågoanden och hans föräldrar inne för samtal otaliga gånger. Nu efter sommarlovet kastades klasserna om, och plågoanden hamnade i andra klassen. Vi hoppades på att mobbningen skulle sluta, men ack vi hade fel.

Idag, skoldag 5 på nya läsåret, har grabbens regnkläder blivit förstörda (helt nya, kostade 800kr), hans låda i omklädningsrummet blivit sönderstampad och hans namnlapp nerriven och förstörd. Sonen ringer mig och är naturligtvis ledsen. Hans jacka och stövlar rivs ner, och när sonen sätter upp dem blir de nerrivna och slängda på golvet igen så fort han vänder ryggen till.

Vi är övertygade om att plågoanden är den skyldige, då han har gjort liknande förut mot både min son och andra elever.

Sonens mor och jag har funderat på att byta skola, bara för att ingenting händer. Skolan har i sin kommunikation till oss föräldrar visat sin "stege" där steg 1 är samtal med eleven, steg 2 är samtal med eleven hos rektorn tillsammans med föräldrar och steg 3 är att bli avstängd från skolan under begränsad tid.
Med plågoanden vet vi att skolan haft steg 1 och 2 flera gånger, men aldrig kommit till steg 3. Varför kommunicera ut sin stege utan att nyttja den?

Är steg 3 för hårt kanske? Njae, tycker inte det. Under årskurs 2 och 3 har 2 lärare slutat. Och vi vet att 3 elever bytt skola pga just plågoanden (vi föräldrar med barn i klassen har en whatsapp-grupp där vi fått det bekräftat). Plågoanden förstör för så många andra och ingenting händer. Han vet ju att skolan inte gör något ändå, så han fortsätter som vanligt.

Usch säger jag bara! Fy för mobbning.
Jag blev själv utsatt som ung med sönderklippta ryggsäckar och förstörda ytterkläder så jag vet hur grabben har det.

Iskallt och hårt sätt, men med underlag har ni via skola/samtal som du skriver. Gör en orosanmälan till socialen eller vad man egentligen kallar det. Skicka med ditt underlag med motivering att sådant antisocialt beteende ofta grundar sig i problem i hemmet. Har en vän som gjorde så med sina barns plågoandes föräldrar och det blev snabbt ordning. Även jag själv skulle göra det om något av mina barn kontinuerligt blev mobbade. Iskallt men ack så effektivt i det fall jag känner till. Hoppas det inte är illa för plågoanden hemma, men risken är stor även om fasaden är fin.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Den allmänläkare hon hamnade hos insåg genast att något är riktigt tokigt, men eftersom hen inte kunde boka en tid till en neurolog för hennes räkning så blev tjejen beordrad att boka en tid senast på fredag, hos antingen läkare X eller Y pga. dessa neurologers specialiseringsområden.

Vad är det för konstig allmänläkare?
Min skickade remiss till neurologen som sedan kallade mig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Blir helt galen på min flickvän. Det är uppenbart art hon har något ganska allvarligt neurologiskt problem. Konstant huvudvärk, illamående, så svår yrsel att hon inte kan gå/stå, inte vågar köra bil, plötsliga trötthetsanfall och synbortfall. Symptomen har pågått i minst 2 år och gradvis blivit värre. Hon fick äntligen i sig att gå till läkaren häromveckan, fastän jag i åtminstone 6 månader aktivt försökt få henne att gå, och passivt i minst 1.5 år.

Den allmänläkare hon hamnade hos insåg genast att något är riktigt tokigt, men eftersom hen inte kunde boka en tid till en neurolog för hennes räkning så blev tjejen beordrad att boka en tid senast på fredag, hos antingen läkare X eller Y pga. dessa neurologers specialiseringsområden.
Men nej, för hennes chef har sagt att man inte får boka läkarbesök under arbetstid, så hon vägrar att boka en tid.

Jag blir så otroligt sanslöst förbannad på det tankesättet, efter vad den första läkaren sade så finns det anledning att anta att det är ganska brådskande, men tydligen så spelar det ingen roll för chefen sade att man inte får.

Och, hennes otroligt otroligt korkade föräldrar, hade sagt upp hennes sjukförsäkring utan att meddela henne, fastän dom tidigare sagt att dom ombesörjer den delen.

Blir helt vansinnigt förbannad så jag slår snart handen genom betongväggen.

Märkligt beteende av läkaren. Hen borde skriva en remiss till neurolog med tillägg att det är bråttom. Symptomen kan betyda i stort sett vad som helst, alltifrån Menieres sjukdom (vilket inte är livshotande men hemskt obehagligt) till någon blodkärlsförträngning i hjärnan, vilket kan vara livshotande. Hon bör definitivt kvickt till läkare. Insistera på remiss till neurolog.

Min syster hade också liknande symptom och det blev, efter en period på ett par år, plötsligt snabbt värre. Det visade sig att hon hade en hjärntumör som inte kunde opereras och hon avled av den för ett och ett halvt år sedan. Hade man undersökt henne tidigare hade hon kunnat räddas.

Det här är inget att leka med. Trist, kanske, om jag skräms men hoppas att din flickvän blir tillräckligt orolig för att söka en läkare som tar henne på allvar. Hennes chef kan inte kräva att hon inte går till läkare när hon har blivit kallad via en remiss och förresten, vad spelar det för roll? Han kanske inte har henne kvar som jobbare om allt går åt fanders. Konstig chef förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Iskallt och hårt sätt, men med underlag har ni via skola/samtal som du skriver. Gör en orosanmälan till socialen eller vad man egentligen kallar det. Skicka med ditt underlag med motivering att sådant antisocialt beteende ofta grundar sig i problem i hemmet. Har en vän som gjorde så med sina barns plågoandes föräldrar och det blev snabbt ordning. Även jag själv skulle göra det om något av mina barn kontinuerligt blev mobbade. Iskallt men ack så effektivt i det fall jag känner till. Hoppas det inte är illa för plågoanden hemma, men risken är stor även om fasaden är fin.

Vi har som sagt haft flera möten med skolan, och vi vet att kommunen är "inblandad" (vilket jag antar är soc) med familjen i fråga. Så därför har jag och sonens mamma beslutat oss för att inte göra oroanmälan till kommunen.

Sen kan jag förstå att "plågoanden" inte har det lätt hemma och får utlopp för det i skolan, men det ändrar inte det faktum att många elever har hemska dagar i skolan på grund av en och samma elev.

Men tidigare i veckan så följde jag med sonen in i omklädningsrummet och fick träffat på "plågoanden". Jag hade ett samtal (jag kom inte med hot eller så, men förklarade hur det fick sonen att må osv. ) med honom och sedan dess har min son och hans prylar fått vara ifred. Får hoppas det håller sig så.

Tack iallafall.

Skrivet av Gustav-P:

Vad är det för konstig allmänläkare?
Min skickade remiss till neurologen som sedan kallade mig.

Skrivet av serafim:

Märkligt beteende av läkaren. Hen borde skriva en remiss till neurolog med tillägg att det är bråttom. Symptomen kan betyda i stort sett vad som helst, alltifrån Menieres sjukdom (vilket inte är livshotande men hemskt obehagligt) till någon blodkärlsförträngning i hjärnan, vilket kan vara livshotande. Hon bör definitivt kvickt till läkare. Insistera på remiss till neurolog.

Min syster hade också liknande symptom och det blev, efter en period på ett par år, plötsligt snabbt värre. Det visade sig att hon hade en hjärntumör som inte kunde opereras och hon avled av den för ett och ett halvt år sedan. Hade man undersökt henne tidigare hade hon kunnat räddas.

Det här är inget att leka med. Trist, kanske, om jag skräms men hoppas att din flickvän blir tillräckligt orolig för att söka en läkare som tar henne på allvar. Hennes chef kan inte kräva att hon inte går till läkare när hon har blivit kallad via en remiss och förresten, vad spelar det för roll? Han kanske inte har henne kvar som jobbare om allt går åt fanders. Konstig chef förresten.

Står att hans plats är "Andra sidan pölen" så antar @TheFlyingFin bor i USA, det fungerar annorlunda där i deras sjukvårdssystem.

Men ja, ni har rätt. Hon bör träffa en neurolog omedelbums.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Hur svårt skall det vara att använda blinkers?! Knappt någon som gör det. Varför kör många som besinningslösa biltjuvar?