Windows 7 RTM möter Vista

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Windows 7 RTM möter Vista

Microsofts senaste operativsystem är färdigställt. SweClockers tar pulsen på Windows 7 RTM och jämför det mot föregångaren Vista i en serie klassiska prestandatester.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Delsbo
Registrerad
Nov 2004

Trodde Windows 7 skulle starta snabbare än XP, som man hört ? hmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Mar 2002

Intressant läsning.

MVH
/Mikael

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Trodde Windows 7 skulle starta snabbare än XP, som man hört ? hmm

Tänk på att detta är testat med en mycket snabb dator. En långsammare kan vissa större skillnader, det har jag själv erfarenhet av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

På min ws, se sig., upplever jag ingen speciell skillnad i prestanda mellan Win 7 och Vista SP2. Det enda som sticker ut är mer buggiga drivrutiner för Win 7.

Har man redan Vista 64-bitars är det bortkastade pengar att byta till Win 7, särskilt om DX11 släpps även för Vista.

För de med XP 32-bitars finns det större anledning att byta till ett modernare OS.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. Prime X470-Pro 2700X@PBO<4.35GHz(DRP4) 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003

Ser bra ut, skulle vara intressant med ett exakt likadant test om ½ år eller mer när drivrutiner hinner bli optimerade och win7 stabilare.

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2009

Ser bra ut. Är nyfiken på hur stor skillnad det blir om man kör SSD iom att windows 7 är mer anpassat till det än Vista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderut
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ser bra ut, skulle vara intressant med ett exakt likadant test om ½ år eller mer när drivrutiner hinner bli optimerade och win7 stabilare.

Håller med! Kör själv RC atm och fan vilken boost det är jämfört med XP. Kör på AM3 med 720BE och XP var sjukt segt jämfört med RC 64. Lite tråkigt att köra de flesta program i x86 och vissa i XP-mode men det är värt det. Det enda jag stör mig på smått är att MSN inte är i aktivitetsfältet..

>citera för svar >marknadsreferenser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006

Bra, nu vill jag se samma test fast med en SSD.

8700K delid @ 5.1ghz • Asus Z370-F • 32GB DDR4-3200 • Asus 2080Ti OC

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Har jag missat något, eller hur skulle prestandan i WinRAR vara relaterad till drivrutiner av något slag? Det som spelar roll i WinRAR är ju CPU, RAM och hårddisk, d v s de komponenter som inte behöver drivrutiner?

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Har jag missat något, eller hur skulle prestandan i WinRAR vara relaterad till drivrutiner av något slag? Det som spelar roll i WinRAR är ju CPU, RAM och hårddisk, d v s de komponenter som inte behöver drivrutiner?

Moderkorts drivrutiner kanske?

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Yay

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2009

Hade varit intressantare med typ AMD 6000+, 2 GB RAM och ett 9800 GT eller nåt ^^. Hur många i Sverige har i7? 100?

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
&#9824;
Registrerad
Feb 2007

Intressant läsning

pff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Håller med! Kör själv RC atm och fan vilken boost det är jämfört med XP. Kör på AM3 med 720BE och XP var sjukt segt jämfört med RC 64. Lite tråkigt att köra de flesta program i x86 och vissa i XP-mode men det är värt det. Det enda jag stör mig på smått är att MSN inte är i aktivitetsfältet..

Lätt fixat det där med MSN, gå in i MSN's programmapp och ändra så att msnmsgr.exe körs i kompabilitetsläge för Vista. Nu beter den sig som vanligt igen.

Kul att se ett test mellan de två operativsystemen, men jag hade nog tyckt att det var bättre om man använt en vanligare setup, en PHII med ett Radeon 4870 eller en C2D E8*** med 8800GT hade varit mer matnyttigt för "avarage" läsaren... Hoppas detta tas upp igen vid släppet i höst när drivrutinerna forhoppningsvis är bättre optimerat. Jag har iaf kört både Win7(64) och Vista(32) på min laptop, och upplever helt klart 7 som den snabbare, nu var ju iofärsig Vista en bloated OEM-version from FSC, men skillnaden känns som den är rätt stor ändå...

-Citera alltid för svar-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005

hade varit roligt att se hur windows 7 står sig mot olika linux distar samt osx. hoppas sweclockers kommer med ett sådant test sen !

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Intressant artikel, men som sagt hade det varit ännu bättre med ett till, mer budgetorienterat, system i testet.

4930K | 32GB @ 2400Mhz | GTX980Ti SLI | LG 34UM95 | Hifiman HE560, Pre Box S2 Digital & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

synd att inte XP var med...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

tycker att det är sjukt att så många hyllar windows 7.
Det är bara windows Vista med bättre stöd för ssd. Allt annat är skitsnack.

Lättlurade människor de finns!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2002

En sak jag funderat på, kör ni bara testerna en gång var eller är det ett medel/medianvärde på flera? Antar att det bara är en gång då medel/median inte anges någonstans...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Känns som att XP duger ett tag till, för mig iaf.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Bra test, det skulle dock vara intressant att se uppstartstider med någon snabb ssd hårddisk, vilket många entusiaster troligen kommer att ha under windows 7 livstid.

Nå sådär superimponerad var jag inte, då jag av alla rykten hade hört att windows 7 skulle vara så extremt mycket snabbare.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mittenbenet
Registrerad
Dec 2007

Ni skulle haft med XP i beräkningarna. Som en slags utgångspunkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Helt ointressant test.

Det är väl allmänt känt att det ger en prestandaökning att gå från Vista till Win7. Desto mer intressant hade det varit om det jämförts med WinXP.

| 8700K @ 5Ghz w/ Noctua NH-D15 | ASUS ROG Strix Z370-E Gaming | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB @ 3600Mhz | Samsung 960 Evo M.2 500gb | Gigabyte RTX 2080Ti | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | EVGA P2 750W | 2x LG 27" 4k IPS 27UK850

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Ni skulle haft med XP i beräkningarna. Som en slags utgångspunkt.

Mm, om inte annat för att visa ifall det verkligen är utdaterat.. vilket det inte verkar va

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2007

Har kört W7 på min stationära och laptop i ca 6 månader nu och är mycket nöjd med det. E det första windows som jag faktiskt funderar på att köpa (!).

Har hittils aldrig stött på en vista-installerad burk som jag kan stå ut med. Precis varenda en har kännts som absolut skit/sirap. Grannar som köpt vistaburkar, släkt, på jobbet, överallt där vista har funnits har ingen någonsin haft ett gott ord om det. Alltid 100 dyngtjänster som ska tugga i bakgrunden bara man råkar klicka på något. Är så glad att skiten fasas ut nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
tycker att det är sjukt att så många hyllar windows 7.
Det är bara windows Vista med bättre stöd för ssd. Allt annat är skitsnack.

Lättlurade människor de finns!

Det drar 200mb mindre ram än vista iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Dec 2004

lättlurade?

de tog inte ens med idle. vista ska alltid använda lite cpu till nåt skit. W7 står på noll om man inte gör nåt vilket är optimalt för laptops.

sen har vi utrymmet operativet tar. men det är klart, har man vista behöver man inte punga ut några lax för det nya om man inte har stora behov

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
limmared
Registrerad
Aug 2008

Ville oxå att xp skulle varit med faktiskt.

några ssd tester(uppstart, avstängning och nått testprogram)

Skulle vilja se spelbenchar istället för 3dmark och sånt.

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Maj 2005

Hade varit roligt att se ett liknande test runt jul, när det finns bättre drivare ute. Med lite äldre hårdvara och XP med i smeten också.