Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ibland gör man små tekniksprång och Vista/Win 7 är ett sånt, där man utelämnat datorer med för lite RAM och utan DX9-grafikkort. Det GÅR att köra på sämre hårdvara, men då blir det inte smidigt.

Men vad är det för jäkla bling-bling som kräver dessa beräkningscykler (hos cpu'n eller grafikkortet) vid vanliga grundläggande gui-saker som dessa youtube-exempel visade på? Och kan man som användare välja att stänga av dom? Är det detta aero vi pratar om nu alltså? Och med det avstängt så faller beräkningskraven (hos cpu/grafikkort) ner till ett minimum?

Permalänk
Medlem

Kör du SSD bör Win 7 vara överlägset, även med handikappat gui, eftersom det är anpassat för SSD från början. Med XP är det upplagt för problem med SSD.

Vad gäller både Win 7 och Vista så fungerar de smidigt med 2GB RAM, under det bör man inte gå. Och det märks en ytterligare förbättring i prestanda upp till ~4GB RAM. Däröver märks det inte mycket, om man inte kör extrema apps som kräver mer RAM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Men vad är det för jäkla bling-bling som kräver dessa beräkningscykler (hos cpu'n eller grafikkortet) vid vanliga grundläggande gui-saker som dessa youtube-exempel visade på? Och kan man som användare välja att stänga av dom? Är det detta aero vi pratar om nu alltså? Och med det avstängt så faller beräkningskraven (hos cpu/grafikkort) ner till ett minimum?

Du förstår inte alls, med Aero _påslaget_ sjunker cpu-belastningen till 0% eftersom grafikkortet tar hela guit. Du får alltså en snabbare och gladare cpu mha Aero. Som bonus har de gjort det snyggt också.

Stänger du av Aero får cpun göra ALLT jobb, och surar såklart litegrann emellanåt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Windows 7 GUI slowness
http://www.youtube.com/watch?v=ay-gqx18UTM

Ett sånt där "random" problem precis som "bildskärmsdrivrutinen har slutat svara" (ett problem utan RIKTIG lösning sedan 2006).

Vissa har det, och andra inte. Oavsett systemkonfiguration... så det är ju lite smått omöjligt o hitta en lösning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ett sånt där "random" problem precis som "bildskärmsdrivrutinen har slutat svara" (ett problem utan RIKTIG lösning sedan 2006).

Vissa har det, och andra inte. Oavsett systemkonfiguration... så det är ju lite smått omöjligt o hitta en lösning.

Jo med den videon är väl inte konstig,han sitter ju med ett 8600GT,inte direkt dagens kort,oj vad konstigt.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Det är iofs ett DX10 kort så den borde ju hantera det mesta..åtminstone accelera 2d.

Har dock själv inte märkt av att RC1 har långsammare GUI än XP, men iofs så stänger jag av massvis med animationer också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo med den videon är väl inte konstig,han sitter ju med ett 8600GT,inte direkt dagens kort,oj vad konstigt.

Det är enklare än så, han kör utan Aero dvs utan hårdvaruacceleration öht. Inte konstigt att det ser fult ut, även utan eventuellt buggig drivare etc. "software rendering", långsamt på alla operativ.

Han klagar på att det saknas 2D-acceleration, och det gör det ju om han stänger av Aero, eftersom Vista är designat för att använda 3D även för 2D-accelerationen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att Win 7 startar snabbare just för att det inte står och tuggar i typ 5 minuter efter att man kommit in.
Vista blev slött så fort man installerade alla program och skit som man ska ha igång i bakgrunden (antivirus, ljuddrivrutiner, daemon tools osv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du förstår inte alls, med Aero _påslaget_ sjunker cpu-belastningen till 0% eftersom grafikkortet tar hela guit. Du får alltså en snabbare och gladare cpu mha Aero. Som bonus har de gjort det snyggt också.

Stänger du av Aero får cpun göra ALLT jobb, och surar såklart litegrann emellanåt.

Ah ok. Jag tolkade "aero" som ett slags "coolt" namn på diverse visuella effekter, och att man kunde stänga av dom för bättre prestanda, som i xp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kör du SSD bör Win 7 vara överlägset, även med handikappat gui, eftersom det är anpassat för SSD från början. Med XP är det upplagt för problem med SSD.

Jo, det är precis det jag hört. Så när min SSD kommer (i dagarna, förhoppningsvis) slänger jag in win7 och hoppas på att fördelarna överväger nackdelarna.

Citat:

Vad gäller både Win 7 och Vista så fungerar de smidigt med 2GB RAM, under det bör man inte gå. Och det märks en ytterligare förbättring i prestanda upp till ~4GB RAM. Däröver märks det inte mycket, om man inte kör extrema apps som kräver mer RAM.

Ok. Ja 2 gig är precis vad min laptop har. Och skulle det vara i minsta laget så kan jag ju alltid köpa mer. Ere däremot grafikkortet som är begränsningen, även vid vanlig datoranvändning (jag spelar inte) så är det ju lite tristare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Ok. Ja 2 gig är precis vad min laptop har. Och skulle det vara i minsta laget så kan jag ju alltid köpa mer. Ere däremot grafikkortet som är begränsningen, även vid vanlig datoranvändning (jag spelar inte) så är det ju lite tristare.

Även om det inte sitter ett dedikerat grafikkort från ATI eller Nvidia i datorn så finns det hopp, Intels integrerade grafik fungerar nämligen hyggligt med Aero. Från GMA950 och uppåt finns det DX9-stöd och Aero fungerar. Kanske inte exakt lika bra som med ATI/Nvidia men i alla fall mycket bättre än utan Aero.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är enklare än så, han kör utan Aero dvs utan hårdvaruacceleration öht. Inte konstigt att det ser fult ut, även utan eventuellt buggig drivare etc. "software rendering", långsamt på alla operativ.

Han klagar på att det saknas 2D-acceleration, och det gör det ju om han stänger av Aero, eftersom Vista är designat för att använda 3D även för 2D-accelerationen.

Nej, Aero är på i den videon. Tydligen är detta inte ett problem utan ett medvetet val från Microsofts sida:

http://www.pcpro.co.uk/blogs/2009/05/07/windows-7-gdi-perform...

Installerar man Vista drivrutiner ska det tydligen försvinna. Enligt den där MS bloggen som citeras i artikeln så gjorde dom så för att de flesta inte märker av "problemet" samt sparar minne (då W7 lösningen enbart använder video minnet, inte RAM minnet). Anledningen till att vissa inte har detta problem alls kan alltså bero på att dom gör med gamla drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Nej, Aero är på i den videon. Tydligen är detta inte ett problem utan ett medvetet val från Microsofts sida:

http://www.pcpro.co.uk/blogs/2009/05/07/windows-7-gdi-perform...

Installerar man Vista drivrutiner ska det tydligen försvinna. Enligt den där MS bloggen som citeras i artikeln så gjorde dom så för att de flesta inte märker av "problemet" samt sparar minne (då W7 lösningen enbart använder video minnet, inte RAM minnet). Anledningen till att vissa inte har detta problem alls kan alltså bero på att dom gör med gamla drivrutiner.

Men vem kör med gamla drivrutiner idag?

Alltså är det inte ett problem, så länge man har ett DX9-kapabelt grafikkort och använder Aero.

edit. som så ofta är problem som dessa enbart drivrutins-relaterade, man ser liknande fenomen mycket oftare på Linux där det experimenteras desto friskare med drivrutiner och av folk som inte har full kunskap till skillnad från hårdvarutillverkarna som sitter inne på all dokumentation.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Inte alls. Även jag är också väldigt nöjd med Vista x64, men det blir väl Windows 7 så småningom då min Vista installation är rätt gammal och sliten nu (skulle egentligen behöva installera om Vista, men för mig är det rätt mycket jobb).

Väldigt mycket program installerade? Har inte en Vista det relativt bra när det gäller att man bara kan starta program efter ominstallation så fungerar det? Eller gäller det bara vissa spel och inte program överlag?

Jo, blir säkerligen W7 för min del också. Så småningom

Permalänk
Medlem

Ett intressant test är ju detta;

1. Installera alla vanligare program i XP, Vista och Win7.
2. Låt vanliga användare använda burkarna i 6 månader och se till att dom inte gör något överdrivet dumt (på något vis).
3. Nu är det dags att benchmarka.

Det är ju här skillnaden lär lysa som klarast nämligen. XP är ju känt för att bli riktigt bloatat och segt för _vanliga_ användare efter ett tag. Hur många har inte varit hemma hos någon som har en 1-2 år gammal XP-install som gör hela deras system nästan värdelöst?

Tack för fisken.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Väldigt mycket program installerade? Har inte en Vista det relativt bra när det gäller att man bara kan starta program efter ominstallation så fungerar det? Eller gäller det bara vissa spel och inte program överlag?

Jo, blir säkerligen W7 för min del också. Så småningom

Vista fungerade fint under lång tid, men fick ett problem sen som jag inte kunde fixa. Misstänker att jag kanske "lekt" lite för mycket så problemet är nog självförvållat. Men det är ominstallerat nu, och har även Windows 7 för att testa.

Permalänk
Medlem

XP på TV datorn lär nog få fortsätta (väntar fortfarande på att ASUS skall släppa fungerande Vista drivrutiner till sitt P7131DUAL TVkort). editerar; Beställt W7 till TVdatorn, månne har W7 drivarna inkluderade annars blir det ett nytt TVkort.
Vista tar nu 118sek från påkappsintryckning till fungerande skrivbord (minus 10sek inloggning, som jag inte klurat ut hur jag slipper fast jag är ensam användare av den datorn). Den har inte så värst långsamma hårdvaror. Ska bli intressant att se om jag med W7 kommer ner till det fåtal sekunder jag läst om i tråden.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Håller med! Kör själv RC atm och fan vilken boost det är jämfört med XP. Kör på AM3 med 720BE och XP var sjukt segt jämfört med RC 64. Lite tråkigt att köra de flesta program i x86 och vissa i XP-mode men det är värt det. Det enda jag stör mig på smått är att MSN inte är i aktivitetsfältet..

Så du jämför ett ny installerat Windows med ett som du kört i månader och är fullt med skräp.

Ny installerat är alltid snabbare även om du installerat samma XP som tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Vista tar nu 118sek från påkappsintryckning till fungerande skrivbord (minus 10sek inloggning, som jag inte klurat ut hur jag slipper fast jag är ensam användare av den datorn).

Här har du
http://on10.net/blogs/sarahintampa/Tip-Auto-Login-Your-Window...

Ett tips: googla på engelska så hittar man det snabbt. Jag sökte på "windows 7 auto login" (utan citationstecken) och första träffen beskriver det du undrar om.

Permalänk

Vad ska man med Win7 till?
En onödig kostnad när vi som har Vista redan köpt "Win7" - trodde vi i och med Vista. Det SKA vara gratis uppdatering tycker jag, men MS är giriga, som vanligt.
Jag har en dator som klarar av Vista utmärkt, så några fps hit eller dit i spel spelar ingen roll.
Låter som om många har problem med punkbuster, skärmdumpar i VoiP och äldre spel i 7:an, när Vista har fixat allt jag provat hittills. Visst, fick pula lite i början när det var nytt, men nu flyter det på.
Och DirectX 11 kommer till Vista med.

Så med vilken anledning ska man slänga ut en summa pengar som räcker till nytt grafikort?

Jag behåller mitt Vista och är nöjd.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Shooter
Vad ska man med Win7 till?
En onödig kostnad när vi som har Vista redan köpt "Win7" - trodde vi i och med Vista. Det SKA vara gratis uppdatering tycker jag, men MS är giriga, som vanligt.

Vista har redan fått oändligt många uppdateringar (och dessutom två servicepaket), men då windows 7 inte är en sådan kostar den, liksom alla föregående windowsversioner, pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Shooter
Så med vilken anledning ska man slänga ut en summa pengar som räcker till nytt grafikort?

Jag behåller mitt Vista och är nöjd.

Om du är nöjd med det du har och inte känner för att testa något nytt skall du givetvis låta bli windows 7.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inläggen men sa inte amd att en stor grej var att crossfirex prestandan kunde öka markant på win7, tex 2st kort 40%, 4st kort 90% osv, ändå inga test för varken sli eller crossfire!?!

Permalänk
Medlem

Min HTPC har Vista och jag är allt annat än nöjd med det skräp os:et. Det sämsta av allt är att om man vill ha 7:an så måste vi som har Vista betala. Så mycket problem med ett operativsystem som Vista har jag aldrig haft. Funderar på att nedgradera till min XP media center istället. Men där är det ju ett h-vete att få Svensk version. Nej min XP mediacenter är laglig, men det släpptes tydligen bara på Engelska där man själv får slänga in Svenska språket (hur man nu gör det vet inte jag).

Nej Vista är datorhistoriens största skandal om ni frågar mig. Vad är det då som krånglar med Vista? Tja innan det senaste service packet kom så kunde datorn när som helst få blåskärm! Roligt att få det mitt i en film eller tv-tittande!? Nu är detta löst verkar det som men ibland när jag startar upp HTPC:n så laddas inte nätverksdrivrutinen alls. Finns då inte ens med i listan för datorns hårdvara! Har självklart provat de senaste/äldre drivisar från tillverkaren osv... Några enstaka gånger har det hänt när man startat datorn att skrivbordet sett ut som i standardförande/vid första installationen!? Dvs inte min egna bakgrund, widgets osv... Då blir det att starta om igen så är det som det ska igen... Vista? Nej fy...

Till alla Er som är nöjda med Vista och aldrig haft problem: Grattis! Önskar det hade varit så för mig också

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Här en bra analys av W7 vs. Vista vs. XP

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=3666&p=1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har massor av vänner som också gnäller som barnrumpor för att dom inte får Win7 "gratis", jag har så svårt att fatta vad dom gnäller om???

Win7 ÄR ett nytt OS och kostar således pengar, thats it! Hade det varit ett SP så hade det varit "gratis" vid uppdatering.

Jag hade alltid "tankade" OS förut, men det är definitivt slut med nu!

Jag betalade för mitt sista Vista jag köpte för att kunna använda mitt OS i ur och skur och aldrig behöva fundera på om det fungerar på morgonen eller inte, fruktansvärt skönt!
Dessutom, tycker MS gjorde helt rätt denna gång som lät oss alla köra/prova ut win7 under en lång period innan lanseringen, bör ju räcka för att få en uppfattning om man gillar det eller inte.

För några veckor sedan köpte jag ett Win 7 och har numer lagliga OS på alla datorer hemma i form av XP, Vista och Win.

Just Vista (32 bit) tycker jag rullar på riktigt stabilt nuförtiden, vilken skillnad mot när det var nytt. Mitt Vista är både snabbt och stabilt hela tiden, det är hos mig faktiskt det stabilaste OS:et av alla. Nu kanske en del har haft problem med Vista, men med handen på hjärtat, hur många hör man inte som hänger på Vista-är-skit hyjpen som verkar finnas överallt.

Vista är knappast samma os det var när det släpptes, anyway thats my 2 cents.