Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Mitt intryck är dock att det slösas med datorkraft till den grad att det drar ner helhetsintrycket av systemen, vilket inte är annat än användarovänligt. Ifall program och operativsystem åstadkommer mindre och mindre per enhet datorkraft straffar det i slutändan ofrånkomligt användare.

Dock är det väl inte alltid möjligt att välja mellan att göra något tillräckligt bra och att göra något perfekt? I flash-fallet är produkten så attraktiv att folk inte bryr sig särskilt mycket om att implementationen förmodligen skulle kunna förbättras avsevärt. Kanske hade de inte fått den position de har idag om de hade lagt mer tid på att förbättra? Man skulle kunna tycka att de, när dominans väl har uppnåtts, skulle kunna lägga lite tid på optimering, men den största motivationen har sannolikt försvunnit.

Permalänk
Hedersmedlem

Men det finns skillnad mellan dåligt och bra. Flashplayer är inte ens tillräckligt bra.

Ditt sista konstaterande om att "den största motivationen har sannolikt försvunnit" är också vad jag menar med symptomatiskt för industrin. Just nu är det återigen ett herrans liv om teknologi och framför allt möjliga patentproblem.

Problemet med just HTML5 är att det för alla egentligen hade varit bäst att en enda standard blivit antagen som fungerar cross-platform. Inte att det skulle vara omöjligt att erbjuda alternativ, men att vi ändå sluppit det nuvarande bekymret. Mozilla och Opera vill främst att en öppen standard antas, eftersom vi i så fall har en teknologi utan andra intressen än att förbättra teknologin i sig. Som väntat opponerar sig flera mot detta, eftersom de har egenintressen i att få fram sin egen teknologi och på så sätt generera ytterliga affärsmöjligheter. Då är vi tyvärr tillbaka till din avslutande mening, som också är min åsikt, att kommersiella intressen ibland kan vara en sämre motivation, för varför annars skulle "den största motivationen... försvinna"?

Vissa av nackdelarna med Vista och 7 är orsakade av alla dessa tekniskt sett meningslösa affärsintressen. Eftersom ingen backar vare sig i krig, ekonomiska konflikter, miljöfrågor, teknik osv, lär det inte vara slut med fjanterierna på länge när.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men det finns skillnad mellan dåligt och bra. Flashplayer är inte ens tillräckligt bra.

Jo, jag hävdar att det är just tillräckligt bra. Många irriteras lite över bristerna, men inte tillräckligt många/mycket för att nya alternativ skall kunna slå sig in på marknaden. Likadant är det med windows; många tycker att det har svagheter, men de är inte beredda att byta till något annat. Det är trots allt lättare att fortsätta med det man är van vid så länge alternativen inte är alltför överlägsna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Många irriteras lite över bristerna, men inte tillräckligt många/mycket för att nya alternativ skall kunna slå sig in på marknaden.

För att uttrycka sig mindre respektfullt: massan är inte tillräckligt insatt för att kunna bry sig, tyvärr.

I övrigt kan vi följa HTML5 kampen och med tiden se vilka intressen som kommer att vinna. Intresset och tekniska argument för en öppen standard finns. Kan det övervinna vissa starka parters ekonomiska intressen?

Svaret på den frågan kommer att avslöja var vi befinner oss teknologisk. Vinner bättre teknologi eller större plånbok uppbackat av tvivelaktiga påståenden om patent?

Citat:

Det är trots allt lättare att fortsätta med det man är van vid så länge alternativen inte är alltför överlägsna.

Det är också fullt möjligt att dränka marknaden med oväsen så att konkurrerande alternativ antingen ses som icke seriösa eller inte ens når gemene mans medvetande. Detta är inget särskiljande för mjukvara.

Du är också i det resonemanget fast i ett moment 22 eftersom frågorna om t ex media överföring i webbläsare är ett ypperligt verktyg i att låsa in användare och på sått sätt hämma överlägsna alternativ. Oavsett om det är till priset av förluster för en produkt kan pengastarka företag offra det för att i gengäld behålla kontrollen över andra lukrativa marknader.

Jag har dessvärre levt igenom några debackel för att ha tappat tron på den ytligt sett fina formeln, bättre teknologi vinner över svagare. Det avfärdar jag som naivitet, och här lägger jag till ytterligare ett tyvärr. Det mest sorgliga är att de flesta, precis som du skriver, "fortsätter med det man är van vid", och därav finns inte heller något egentligt tryck mot förbättring.

Som tur är är allt det här ändå bland det mest betydelselösa av alla tragedier människor drabbas av, ja det är inte mer än en teatralisk tragedi, ett intressant och irriterande spektakel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har dessvärre levt igenom några debackel för att ha tappat tron på den ytligt sett fina formeln, bättre teknologi vinner över svagare. Det avfärdar jag som naivitet, och här lägger jag till ytterligare ett tyvärr. Det mest sorgliga är att de flesta, precis som du skriver, "fortsätter med det man är van vid", och därav finns inte heller något egentligt tryck mot förbättring.

Enbart naivitet är det väl dock inte, men det räcker inte för nya alternativ att endast vara en smula bättre, billigare eller enklare; då kommer det i bästa fall ta lång tid att vinna över den tröghet som folks vanor utgör. Det krävs något revolutionerande (ungefär som flash när det var nytt).

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, jag hävdar att det är just tillräckligt bra. Många irriteras lite över bristerna, men inte tillräckligt många/mycket för att nya alternativ skall kunna slå sig in på marknaden. Likadant är det med windows; många tycker att det har svagheter, men de är inte beredda att byta till något annat. Det är trots allt lättare att fortsätta med det man är van vid så länge alternativen inte är alltför överlägsna.

Vet inte varför jag retar mig så förbannat på just Flash, visst det är en jävla skitapplikation, visst det får websidorna att se ut som flipperspel som går på crack, visst flimret kan ge folk epilepsi, visst det drar tonvis med resurser men det finns ju även annan dynga som jag också borde kunna reta mig lika mycket på.
Orsaken är kanske att jag tvingas på skiten, vissa sidor kan man inte surfa in på utan flash, youtube går inte att se utan flash, vanligtvis kan man undvika dynga, men inte den här gången.
Kanske är det också, att det bevisar att så många webdesigners skiter i hur dom som skall besöka sidan reagerar, bara dom får göra något dom själva uppfattar som häftigt, är dom nöjda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kanske är det också, att det bevisar att så många webdesigners skiter i hur dom som skall besöka sidan reagerar, bara dom får göra något dom själva uppfattar som häftigt, är dom nöjda.

Risken är dock att det eventuella problemet ligger djupare. Sanningen är nog att en överväldigande majoritet av aftonbladets besökare inte ens funderar över hur sidan är uppbyggd och inte tänker på att den kanske skulle kunna vara effektivare - den erbjuder ju trots allt vad folk vill ha. På samma sätt fortsätter papperstidningen att sälja trots att journalistiken ofta lämnar en del övrigt att önska.

Permalänk
Medlem

Jag har kört xp enda sen det kom ut, på alla min burkar, nya som gamla. Häromdan köpte jag en ny burk och installerade win7 64. Svårt att säga om det är snabbare eftersom datorn i sig är väldigt mycket bättre än den förra. Hur som helst är jag väldigt nöjd med helhetsintrycket.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vet inte varför jag retar mig så förbannat på just Flash, visst det är en jävla skitapplikation, visst det får websidorna att se ut som flipperspel som går på crack, visst flimret kan ge folk epilepsi, visst det drar tonvis med resurser men det finns ju även annan dynga som jag också borde kunna reta mig lika mycket på.
Orsaken är kanske att jag tvingas på skiten, vissa sidor kan man inte surfa in på utan flash, youtube går inte att se utan flash, vanligtvis kan man undvika dynga, men inte den här gången.

Du vet väl om att det finns bra flash-blockerare där man kan dels välja sidor som man alltid ska visa flash på, och dels manuellt kan starta enskilda "flashrutor" på en sida med massor av "flashrutor"?

Och nu är jag inte speciellt insatt i hur flash som sådant är uppbyggt, men alla tekniker kan väl missbrukas? Och ja, en sida med 10+ tunga flashbanners menar jag är rent missbruk. Och just youtube tycker jag är ett utmärkt exempel på när flash används på rätt sätt. Eller tycker du att youtube är så hemskt?

Citat:

Jag håller med om att vissa (många?) webdesigners verkar resonera så, men problemet som sådant tycker jag är betydligt mer mångfacetterat. T.ex så använder många (de flesta?) stora siter CMS'er*, och många (de flesta?) av dessa CMS'er kan vara designade så att redaktörer kan bygga upp komplexa och tunga sidor utan att riktigt ha koll på hur det kommer se ut i slutändan, t.ex med automatiska nyhetsflöden (kanske med flash-presentation) och reklambanners (som kanske administreras i ett helt annat system). Och även om de har vettiga previewfunktioner så kanske de sitter med kraftfulla datorer så de inte märker av den seghet som vanliga svenssons kanske märker.

Och jag var med och byggde ett antal siter åt en finsk tidningskoncern för några år sen, och de hade en hel del problem med sega laddningstider för många användare. Många trodde det var alla flashbanners (kanske 4-5st), men efter viss felsökning visade det sig bero på en bannerprovider (slumpmässiga men oftast icke-flash) som låg på en extremt överbelastad gammal server som de flesta trodde var skrotad och död.

Och angående alla "onda" webdesigners... Ibland är det helt enkelt kunden som kräver vissa saker, och då är det upp till webdesignern att kunna förklara varför vissa saker helt enkelt inte är bra. Och en bra webdesigner måste åtminstone gått en grundkurs i användarvänlighet (usabillity), om du frågar mig.

*Content Management System

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Du vet väl om att det finns bra flash-blockerare där man kan dels välja sidor som man alltid ska visa flash på, och dels manuellt kan starta enskilda "flashrutor" på en sida med massor av "flashrutor"?

Och nu är jag inte speciellt insatt i hur flash som sådant är uppbyggt, men alla tekniker kan väl missbrukas? Och ja, en sida med 10+ tunga flashbanners menar jag är rent missbruk. Och just youtube tycker jag är ett utmärkt exempel på när flash används på rätt sätt. Eller tycker du att youtube är så hemskt?

Jag använder IE 64 utan Flash till vardags och FF32 med, när jag behöver Flash, det har inte blivit av att fixa en flash-blockerare lat som jag är.
Jag gillar youtube, jag gissar att frågan var retorisk.

Citat:

Jag håller med om att vissa (många?) webdesigners verkar resonera så, men problemet som sådant tycker jag är betydligt mer mångfacetterat. T.ex så använder många (de flesta?) stora siter CMS'er*, och många (de flesta?) av dessa CMS'er kan vara designade så att redaktörer kan bygga upp komplexa och tunga sidor utan att riktigt ha koll på hur det kommer se ut i slutändan, t.ex med automatiska nyhetsflöden (kanske med flash-presentation) och reklambanners (som kanske administreras i ett helt annat system). Och även om de har vettiga previewfunktioner så kanske de sitter med kraftfulla datorer så de inte märker av den seghet som vanliga svenssons kanske märker.

Och jag var med och byggde ett antal siter åt en finsk tidningskoncern för några år sen, och de hade en hel del problem med sega laddningstider för många användare. Många trodde det var alla flashbanners (kanske 4-5st), men efter viss felsökning visade det sig bero på en bannerprovider (slumpmässiga men oftast icke-flash) som låg på en extremt överbelastad gammal server som de flesta trodde var skrotad och död.

Och angående alla "onda" webdesigners... Ibland är det helt enkelt kunden som kräver vissa saker, och då är det upp till webdesignern att kunna förklara varför vissa saker helt enkelt inte är bra. Och en bra webdesigner måste åtminstone gått en grundkurs i användarvänlighet (usabillity), om du frågar mig.

*Content Management System

Tack för intressant information.
Nej det är klart att man inte kan skylla allt elände på webdesignars, det finns nog också många som försöker stävja de värsta dumheterna, om än förgäves ibland, till syvende och sist är det också dom som betalar för arbetet som bestämmer, jag var nog lite orättvis där, det finns ju även många fina sidor.
Flash är nog bra så länge det inte missbrukas, liksom mycket annat, men det är förskräckligt när det missbrukas, när jag surfar avskyr jag när det blinkar och händer för mycket på skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Windows 7 GUI slowness
http://www.youtube.com/watch?v=ay-gqx18UTM

Min dator gör inte så iaf. Är nog bara hans dator som e kass.

Iofs så kör jag lagliga Win 7 RC1 och vet inte hur hans säkert piratade RTM funkar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Min dator gör inte så iaf. Är nog bara hans dator som e kass.

Iofs så kör jag lagliga Win 7 RC1 och vet inte hur hans säkert piratade RTM funkar

Fler som har problemet
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=15892
sök på "gui"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 7 GUI slowness
http://www.youtube.com/watch?v=ay-gqx18UTM

Skrämmande och trist.

Jag som funderade på att köra in win7 snart... Men om det där problemet kvarstår så avvaktar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fler som har problemet
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=15892
sök på "gui"

Ja, folk i kommentarer till artiklar är inte mycket att lita på, man vet ju inte vart de fått tag i sin kopia och hur de hanterat sina system.

Ser inget problem förrän nån mer trovärdig källa finns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Ja, folk i kommentarer till artiklar är inte mycket att lita på, man vet ju inte vart de fått tag i sin kopia och hur de hanterat sina system.

Ser inget problem förrän nån mer trovärdig källa finns.

Jag har i alla fall RC1 x64 inne just nu och har det där problemet. Det märks visserligen inte på alla ställen men det är segare än XP på den punkten. Har ej provat RTM (den kan man ju installera och köra i 30 dagar utan licenskod)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det egentligen konstigt att Xp är snabbt som attan på nya datorer?

Hade ju från början systemkrav på 300 MhZ och 64 MB RAM... Klart att det går snabbt om man har tiodubbla av både minne och processorkraft...

Visst, dem ökade lite med servicepacken, men grunden är ju ändå samma...

Dock, ändå rätt dåligt att 2D-accelereringen inte hänger med...

Ubuntu elelr OSX borde ju egentligen vara det man siktar på vad gäller 2D-accelerering...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason

Nej, och det är väl egentligen inte främst för att kunna flytta fönster snabbare man uppgraderar operativsystem? Redan nu kan man till exempel kryssa ur "visa innehållet i fönstret vid drag och släpp" för ökad prestanda. Hur många gör det?

Permalänk

Min upplevelse av Windows 7 är den motsatta till vad testet visar. Den stora skillnaden är temperatur på alla komponenter och Cpu-användning. I vista låg min 940 i 50 grader och kämpade på med 25-30% för att visa skrivbordet och windows media player (mp3-fil).
I windows 7 ligger jag på kanske 3% vid skrivbord och musik, den största skillnaden för mig är dock tempen på cpu och grafik, tempen på 940;n i W7 ligger nu på 32 grader istället för vista, 51grader!!
Gpu i w7 ca 34 grader, i vista dryga 46grader. Min Raptor har även blivit bra mycket tystare av någon anledning nu när jag kör W7, den vrålar/skramlar inte alls lika mycket=)

Jag kör ju dock amd all the way, kan ju va intel och nvidia som har probs..

Permalänk
Medlem

Håller med "UnrealPerfection" har AMD på allt med och från att fundera på att byta upp mina prylar klarar jag mig med dom jag har ett tag till med W7. Låg med en belastning på minst 40% på processorn med Vista, nu ligger jag runt 4% vid vanlig surfning och ordbehandling och 45% vid spel. Det högsta värdet får jag vid filmredigering 78%.

Kommer att köpa W7 direkt när det släpps

Visa signatur

Almvide

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnrealPerfection
I vista låg min 940 i 50 grader och kämpade på med 25-30% för att visa skrivbordet och windows media player (mp3-fil).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av almvide
Låg med en belastning på minst 40% på processorn med Vista, nu ligger jag runt 4% vid vanlig surfning och ordbehandling och 45% vid spel.

Processoranvändning på 30-40% för att endast visa skrivbord eller surfa är knappast normalt; förmodligen är det något annat som är fel.

Permalänk
Medlem

Men vad e konstigt egentligen...

Skulle ja gå på ren magkänsla efter att sitta på ett felfritt men onödigt krävande vista så skulle ja säga att win 7 e det vettigare valet.

Tycker man kan säga rent generellt att varannat win os har varit bra resp. dåligt.
Men det kanske bara är jag som upplevt det så?

Det riktigt märkliga är ju hur man nu kopierar de flesta prylarna från apple å stoppar in i vista å lyckas kräma på ordentligt med datorkraft för att bruka skräpet?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi ville ha ut testet så snabbt som möjligt helt enkelt, då får man prioritera.

Sen tycker åtminstone jag att det inte är helt rättvist att jämföra Windows 7 mot ett så pass gammalt operativsystem när det bara gäller prestanda. Windows XP saknar både DX10 och 11, och har inte ett lika avancerat gränssnitt (+ en mängd andra skillnader). Det är helt andra förutsättningar.

Tror inte att det är fördel att allt kräver en halv million klickar och att alla inställningar göms under berg av skit.

So XP jämförelse hade visat hur det förhåller sig när man kör program då det är väl det man bör göra för det mesta (även om win7 konfiguration kräver några år längre än xp pga. skräp interface).

Permalänk
Medlem

Windows 7 verkar helt ok, men det är _mycket_ likt Vista. Jag kommer nog inte att "uppgradera" på ett bra tag utan kör vidare på min Vista-licens för ws, eftersom jag tycker att Vista iom SP2 är ungefär lika snabbt som Windows 7 och jag har mycket RAM på ws.

XP är bra för lite andra ändamål än "huvudburken"; jag slängde ihop en HTPC och den skall ju inte göra så avancerade saker. Då var XP perfekt, en klockad Celeron Conroe-L går som en skållad vessla på XP och 1GB RAM räcker mer än väl för det man gör på en HTPC(om man kör XP). Dessutom, förhoppningsvis är det mest grafikkortet som skall jobba på en sån, om man kör ex MPC med DX9-rendering.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

För den som sitter på xp tycker jag det är smärtfritt att uppgradera men för dom som ville bygga en spelrigg för ett år sedan och köpte sig ett dyrt Vista ultimate är det svårare att övertyga om att uppgradera, om man inte haft lika mycket problem som jag i Vista. Bara att köra try before you buy annars om man är osäker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skrämmande och trist.

Och grymt ointressant. so what om services.msc uppdaterar långsammare när man resizear fönstret. hur påverkar det din dagliga användning alls?[QUOTE]Jag som funderade på att köra in win7 snart... Men om det där problemet kvarstår så avvaktar jag. [/QUOTE]Sluta fåna, det är inte ens märkbart vid normal användning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason

Tycker vista/win7 känns mycket snabbare. Enda xp är bättre till är burkar med 1GB ram eller andra handikapp.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Och grymt ointressant. so what om services.msc uppdaterar långsammare när man resizear fönstret. hur påverkar det din dagliga användning alls?

Sluta fåna, det är inte ens märkbart vid normal användning.

Det är tecken på dålig design om så enkla GUI-operationer kräver en massa cpu sådär, och om det är ett generellt karaktärsdrag hos win7 så är jag rätt säker på att jag *visst* kommer märka av det vid normal användning.

Citat:

Tycker vista/win7 känns mycket snabbare.

Jaha, kul för dig. Men för att jag ska se win7 som snabbt så måste det prestera snabbt och "cpu-milt" i GUIt även på 2-3 årig hårdvara, eftersom XP gör det. Det finns inga rimliga ursäkter till att en uppgradering från XP till win7 ska kräva betydligt bättre hårdvara för såna grundläggande funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, kul för dig. Men för att jag ska se win7 som snabbt så måste det prestera snabbt och "cpu-milt" i GUIt även på 2-3 årig hårdvara, eftersom XP gör det. Det finns inga rimliga ursäkter till att en uppgradering från XP till win7 ska kräva betydligt bättre hårdvara för såna grundläggande funktioner.

Alltså, har du missat helt att både Vista och Windows 7 renderar hela guit med hjälp av grafikkortet via Aero? Det krävs ett DX9-grafikkort för att det skall fungera och när det gör det är Vista/Win 7-guit snarare smidigare att manövrera än ett aldrig så snappigt XP.

Det är klart att om du kör utan Aero så renderas skrivbordet på exakt samma sätt som i XP, men med ett mycket tyngre operativ som är gjort för att grafikkortet skall hjälpa till, då kan det gå segt.

Ibland gör man små tekniksprång och Vista/Win 7 är ett sånt, där man utelämnat datorer med för lite RAM och utan DX9-grafikkort. Det GÅR att köra på sämre hårdvara, men då blir det inte smidigt.

Envisas du att köra med gammal hårdvara finns det inte direkt någon anledning varför du också skall envisas med att köra ny mjukvara på den gamla hårdvaran. Kör mjukvaran på den hårdvara den är ägnad för så skall du se att du blir nöjd. Jag kör själv XP på min HTPC som inte är så kraftfull, inte för att den inte klarar Vista/Win 7 för det gör den, men för att spara värdefulla cpu-cykler på en lite sämre burk. På mina mer kraftfulla burkar finns det ingen anledning att snåla med beräkningskraften om allt fortfarande flyter men på ett bättre/snyggare sätt så där kör jag Vista eller Linux med lull-lull-allt. Och som sagt, det går inte åt mer cpu just för guit eftersom det är grafikkortet som får jobba istället, däremot tar en del andra finesser lite mer cpu.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

... eftersom XP gör det.

Är verkligen XP så fantastiskt? Jag sitter till 97% framför *nix system så jag är inte rätt man att jämföra XP, Vista och 7. Mitt intryck är dock att XP är irriterande långsamt eftersom det inte cashar data på ett modernt sätt. Ett simpelt exempel: Firefox är hemskt i XP men "flyger" i mina Linux system på likvärdig hårdvara.

Visst XP är resurssnålt men inte på ett särskilt smart sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Alltså, har du missat helt att både Vista och Windows 7 renderar hela guit med hjälp av grafikkortet via Aero?

Japp.

Citat:

Det krävs ett DX9-grafikkort för att det skall fungera och när det gör det är Vista/Win 7-guit snarare smidigare att manövrera än ett aldrig så snappigt XP.

Det är klart att om du kör utan Aero så renderas skrivbordet på exakt samma sätt som i XP, men med ett mycket tyngre operativ som är gjort för att grafikkortet skall hjälpa till, då kan det gå segt.

Ibland gör man små tekniksprång och Vista/Win 7 är ett sånt, där man utelämnat datorer med för lite RAM och utan DX9-grafikkort. Det GÅR att köra på sämre hårdvara, men då blir det inte smidigt.

Envisas du att köra med gammal hårdvara finns det inte direkt någon anledning varför du också skall envisas med att köra ny mjukvara på den gamla hårdvaran. Kör mjukvaran på den hårdvara den är ägnad för så skall du se att du blir nöjd.

Problemet är att det är svårt att uppgradera hårdvaran i en laptop, t.ex grafikkort. Men jag har tänkt att byta ut hårddisken till en SSD, och jag har inte hört om en enda som tycker att man ska köra XP med en SSD.

Men vad tycker du ger mest i mitt fall då? En 2-3 år gammal laptop med SSD. XP eller win7? (32-bitars i båda fallen)