Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk

Skönt att se hur Vista hänger med, hoppar nog över W7 och lutar mig tryggt mot Vista tills nästa OS kommer.

Permalänk
Medlem

lätt påverkad.....

Klart det blir win7 RTM, kör med det själv. Så jävla nöjd!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Skönt att se hur Vista hänger med, hoppar nog över W7 och lutar mig tryggt mot Vista tills nästa OS kommer.

Samma här om man nu inte springer på ett bra pris!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi ville ha ut testet så snabbt som möjligt helt enkelt, då får man prioritera.

Sen tycker åtminstone jag att det inte är helt rättvist att jämföra Windows 7 mot ett så pass gammalt operativsystem när det bara gäller prestanda. Windows XP saknar både DX10 och 11, och har inte ett lika avancerat gränssnitt (+ en mängd andra skillnader). Det är helt andra förutsättningar.

XP lever i allra högsta grad så att inte ha med det är ett misstag för dem som fortfarande sitter på XP har inget att jämföra med i detta test, där ni prioriterade att få ut det så snabbt som möjligt istället för ett mer genomtänkt test med dem 3! mest aktuella operativsystemen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kör W7 rc 7100 på en HP laptop nc6220 (1.73Ghz-1.5Gb) och Windows7 flyter på bättre än med XP pro sp3
Tycker hela datorn känns snabbare att arbeta med
Så det blir till att installera windows7 på min hemmadator när det släpps

Äntligen kan man uppgradera från XP till nåt som känns en hel del fräschare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Moderkorts drivrutiner kanske?

Sluta sär skriv, det heter moder korts driv rutiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
Har aldrig riktigt förstått det dåliga i vista. Har aldrig upplevt problem med det som "alla andra" verkar ha gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Eller är det så att men Sp2 till Vista64 har pushat up Vista till vad det borde varit för länge sen. Kanske folk snart kan sluta gnälla på att vista är slöt och därmed skit.

Låter vettigt, har själv inte stött på några direkta problem med Vista...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi ville ha ut testet så snabbt som möjligt helt enkelt, då får man prioritera.

Sen tycker åtminstone jag att det inte är helt rättvist att jämföra Windows 7 mot ett så pass gammalt operativsystem när det bara gäller prestanda. Windows XP saknar både DX10 och 11, och har inte ett lika avancerat gränssnitt (+ en mängd andra skillnader). Det är helt andra förutsättningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
XP lever i allra högsta grad så att inte ha med det är ett misstag för dem som fortfarande sitter på XP har inget att jämföra med i detta test, där ni prioriterade att få ut det så snabbt som möjligt istället för ett mer genomtänkt test med dem 3! mest aktuella operativsystemen.

What Skruvis said.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Vore kul att förstå har ni mätt...

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

00:00 Power on
00:09 Bios boot PIP
00:21 Bios Självtest/init klar
01:25 Teoretisk möjligt att starta applikationer (inget "timglas")
02:28 Färdigladdat med idle HD

mina 0.02

Skulle tippa det mäts från att POST är klart till att inloggningsrutan dykt upp, dvs att själva skrivbordet med alla startups inte behöver laddas.

Tycker Windows 7 startar riktigt fort, har inte direkt snålat med startups men så fort skrivbordet dyker upp går datorn använda.

Tror största skillnaderna mellan Windows 7 och Vista märks när man använt datorn ett tag. Visst är nyinstallerat Vista vansinnigt snabbt men kör det en månad utan att prestandaoptimera något så blir det en annan femma. Windows 7 håller sig nog snabbt längre, skulle tro man märker förbättrade start-tider och så då också. Men ja lite svårt att mäta något sånt i ett test

Permalänk

Start tider och avstängnings tider är ju ganska orelevant när datorn alltid står på.

Permalänk
Inaktiv

Jag har WIN7 RTM x86 och mitt OS körs mycket snabbare än när jag körde XP/Vista.

Från egna tester har mina 3dMark Vantage poäng fått en boost på hela 1000 med Windows 7, och WinRAR packar upp mina filmer mycket snabbare (beror helt på vad det är för format, men en 4gb DVD film är ca 30 sekunder snabbare)

Det jag märkt mest skillnad på är hur den hanterar situationer där datorn sätts under press. Till exempel när jag öppnar min bildmapp med ca 60.000 bilder på XP fryser datorn i 20-30 sekunder innan mappen kan öppnas, men in Windows 7 öppnas mappen direkt och man kan direkt börja browsa bilder osv utan lagg (även när jag kör med Visa > Ikoner)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Start tider och avstängnings tider är ju ganska orelevant när datorn alltid står på.

Thanks for stating the obvious.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Bra test! Det ända jag kändes saknades var en SSD

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Vore kul att förstå har ni mätt...

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

00:00 Power on
00:09 Bios boot PIP
00:21 Bios Självtest/init klar
01:25 Teoretisk möjligt att starta applikationer (inget "timglas")
02:28 Färdigladdat med idle HD

mina 0.02

jag bootar windows vista 64 bitars på 39 sekunder...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Trodde Windows 7 skulle starta snabbare än XP, som man hört ? hmm

ja, väldigt konstigt när windows 7 "springer cirklar runt windows vista" enligt vissa användare. hoppas man slipper wineandet nu... men som vanligt ger de sig väl aldrig.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

det här är något för folk som sitter med äldre os som xp. vista är ganska stabil nu och windows 7 lär dröjja lite tills den stabiliseras.

och som vanligt så har Ms sjuka priser på deras OS, så orialistiska för vanliga användare.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amodestproposal
Sluta sär skriv, det heter moder korts driv rutiner.

Du slösar bort din tid. Spelklåkkårs med lemmar är klart över rep re sen te r a de i sär skriv ningens kånst

Många har ju inte nått någon högre utbildning så det finns hopp om dem.

Ni som ändå sär skr ver.. Här har ni ett lämpligt pedagogiskt verktyg som kan öppna era ögon lite.

http://www.wartoft.nu/program/sarskrivning/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
det här är något för folk som sitter med äldre os som xp. vista är ganska stabil nu och windows 7 lär dröjja lite tills den stabiliseras.

och som vanligt så har Ms sjuka priser på deras OS, så orialistiska för vanliga användare.

Att det kommer att dröja lite innan Windows 7 är stabilt håller jag nog inte riktigt med om helt. Att XP inte var helt stabilt när det var nytt är väl ingen nyhet, likaså dröjde det ända till SP1 till Vista innan det gick att använda "på riktigt", men eftersom att Windows 7 är så pass likt Vista (Windows 7 bygger på Vista) så har det varit mycket stabilare från RTM-stadiet än vad XP och Vista var när dessa kom.

Visst kommer Windows 7 säkerligen ha en del buggar och saker som måste fixas, men jag tror ändå att Windows 7 är betydligt stabilare nu i RTM än vad någon annan Windows-version varit. När Vista var nytt minns jag att det var mycket strul med drivrutinerna, det var mycket ändrades, och programmerarna var tvungna att anpassa sig efter nya drivrutinsmodeller för hårdvaran, och så vidare. Fast det problemet lyser ju med sin frånvaro nu när 7 är så pass lik föregångaren.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det handlar mer om att vista är underskattat än att windoews 7 är överskattat.

Frågasätter även om testprogrammen är bättre anpassade för vista. windows 7 känns betydligt snabbare irl.

skulle vara kul med samma test och en ssd-disk.

samt med en äldre dator. vista går bra på prestandamonster men svaga datorer borde nog köra xp eller windows 7.

Permalänk
Medlem

Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
ja, väldigt konstigt när windows 7 "springer cirklar runt windows vista" enligt vissa användare. hoppas man slipper wineandet nu... men som vanligt ger de sig väl aldrig.

Wajnandet ja, det skulle vara skönt att slippa. har varit en hel del sånt de senaste 1½ året.

Jag tycker windows 7 är ett bra operativsystem och kommer byta till det på min laptop (Asus Laptops köpta under sommaren får man gratis windows 7 till)
Men min statinära kommer att behålla Vista och jag ser ingen större anledning att byta.

Det jag stör mig som f*n på är det eviga wajnandet från folk med windows XP som sitter och skryter hur mkt snabbare deras datorer är med XP och att vista är så slött.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
På min ws, se sig., upplever jag ingen speciell skillnad i prestanda mellan Win 7 och Vista SP2. Det enda som sticker ut är mer buggiga drivrutiner för Win 7.

Har man redan Vista 64-bitars är det bortkastade pengar att byta till Win 7, särskilt om DX11 släpps även för Vista.

För de med XP 32-bitars finns det större anledning att byta till ett modernare OS.

Ja, Realtek drivarna är verkligen hemska i RC 64bit, varannan uppstart så funkar inte nätverket. bara boota om och vipps så funkar det som inget har hänt.. Som tur är hade Gigabyte färskare drivrutiner på sin supportsida och nu funkar det kanon.

Har man dessutom ett Radeon 4870 o kör med drivrutinerna som följer med så låser dig datorn när det behagar.. Men men Atis egna funkar det jättebra...

De största förbättringarna ligger i minnsesanvändningen och att hårddisken inte står o tuggar i 2 timmar efter varje uppstart på grund av indexeringen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tradigt liten skillnad. Win 7 är ju bara ett stort service pack till vista
Jag hade förväntat mig mer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

no shit att vista är ungefär lika bra som w7 när man kör en i7'a, kör ett budgetsystem på typ en athlon64 och 1 gig minne. då kan man inte köra vista, men win7, dåligt test därför

Permalänk
Medlem

På min andra dator bootar 64-bitars Ubuntu (Jaunty) på 18 sekunder...

Permalänk
Medlem

Testet skulle har varit med SSD.

Det är just en av sakerna som gör att Windows 7 kommer blir ett het alternativ till Vista, då Windows7 skulle utnyttja SSDs möjligheter på ett annat sätt än Vista som är anpassat för mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan W7 och Vista är att Microsoft lärde sig av sina misstag från Vista och gjorde ett MYCKET bättre jobb med reklamen och PR
Tror att en av de riktigt smarta manövrerna av Microsoft var att låta att en massa folk äntligen fått en anledning att byta ut sin XP och sett hur bra Vista SP2+ ursäkta W7 faktiskt är.

Eller som någon annan sa det, Vista är klart underskattat och W7 så totalt över hypat. Vista fick mycket sikt i början framförallt för att varken ATI eller Nvidia hade fungerande drivrutiner vid release.

Sen var väll standardator vid Vista release typ en single core och 1 GB minne, vid release av W7 är en standard datorn en dual core och 3 GB minne, det är inga problem att köra Vista på en hyggligt modern dator.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Samma här om man nu inte springer på ett bra pris!

Kan fås för 900kr inkl. frakt förhandsbeställt från amazons brittiska sida amazon.co.uk (på engelska dock, själv tycker jag det är lika bra eller kanske bättre på engelska än svenska.)

Vet inte hur länge erbjudandet räcker dock, sen blir det väl runt 2000kr.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Skulle tippa det mäts från att POST är klart till att inloggningsrutan dykt upp, dvs att själva skrivbordet med alla startups inte behöver laddas.

Tycker Windows 7 startar riktigt fort, har inte direkt snålat med startups men så fort skrivbordet dyker upp går datorn använda.

Tror största skillnaderna mellan Windows 7 och Vista märks när man använt datorn ett tag. Visst är nyinstallerat Vista vansinnigt snabbt men kör det en månad utan att prestandaoptimera något så blir det en annan femma. Windows 7 håller sig nog snabbt längre, skulle tro man märker förbättrade start-tider och så då också. Men ja lite svårt att mäta något sånt i ett test

Absolut så känns W7 rappare än Vista, ingen tvekan. Jag tyckte bara bootiderna var VÄLDIGT låga.

Men om man mäter enligt dittt förslag så ligger jag faktisk på 28s vilket får anses godkännt.

Jag vill samtidigt passa på att tacka alla messersmittar, men när jag var liten bodde vi i en skokartong på motorvägen och min burk bootade klart INNAN jag tryckt på power ! Så de så !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heliumftw
Jag har WIN7 RTM x86 och mitt OS körs mycket snabbare än när jag körde XP/Vista.

Hur har du fått tag på RTM versionen? Det är väl inte släppt till MSDN och dylikt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Win 7 borde bli så bra som nuvarande kod av Windows tillåter. 10 miljoner sägs ha mer eller mindre kontinuerligt "deltagit" i testandet av beta till RC versionerna. Sen om det är tillräckligt bra i jämförelse med alternativen är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa rekord på windows xp när jag sysslade med optimering av boottiden blev 28 sekunder, restarttid, alltså från windows till windows.

Detta med en xp1800+, 515mb ram och en 250Gb WD 7200rpm.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.