Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem

Mitt Windows Vista x64 Ultimate bootar på ~15s.

Från att den börjar ladda fram&tillbaka till att den är inne i windows.

Har en 10000RPM disk bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi ville ha ut testet så snabbt som möjligt helt enkelt, då får man prioritera.

Sen tycker åtminstone jag att det inte är helt rättvist att jämföra Windows 7 mot ett så pass gammalt operativsystem när det bara gäller prestanda. Windows XP saknar både DX10 och 11, och har inte ett lika avancerat gränssnitt (+ en mängd andra skillnader). Det är helt andra förutsättningar.

Jädra lustig motivering.
Att XP är betydligt äldre har ingenting med saken att göra. Bara för att ni sitter med ett testsystem bestående av en i7 och ytterligare high-end produkter -som anledning till varför ett test med XP tydligen inte är aktuellt då prestandasvinn inte blir lika påtagligt mellan operativsystemen- betyder det inte att andra användare här på forumet har samma prestandarelaterade förutsättningar.
En mängd laptop-användare -inklusive mig själv- sitter fortfarande med XP (av uppenbara skäl), varför ett test mellan Win7 och XP fortfarande är högst relevant.
Jag ser hellre att ni levererar ett kvalitativt test som täcker in de mest aktuella operativsystemen (ja, då även XP...) istället för att stressa ut nyheterna.

...Men det kanske bara är jag det.

/Mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Jag tycker det vore intressant att få reda på om Win7 skulle göra min Netbook snabbare än den är med sitt nuvarande XP. Hårdvaran i den är ju ganska ny, även om den tillhör budgetsegmentet.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Om man testar Vista och W7 på en sådan påkostad dator så är det väl ganska självklart att siffrorna kommer vara nästan identiska. Windows 7 är resurssnålt i jämförelse, men det märks först om man kör med en äldre eller billigare dator.

På Min X2 2,0Ghz & 2gb ram startar W7 omkring 30 sekunder snabbare än Vista (båda nyinstallationer). Och jag kan tänka mig att fler sitter med ett sådant system än i7.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har vi ju här ett ganska bra test, det är ju bara att någon med en äldre dator prövar att göra precis samma saker som han gjorde på sin egen dator...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Ni som säger att XP borde ha varit med i testet... vafan, varför inte ta med Windows 95 också?
XP är utdaterad.

Tycker SSD borde ha funnits med i testet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ni som säger att XP borde ha varit med i testet... vafan, varför inte ta med Windows 95 också?
XP är utdaterad.

Tycker SSD borde ha funnits med i testet..

Det handlar om att Netbooks idag säljs med Windows XP samt att många användare ännu inte bytt "upp" sig. Säljs Windows 95 idag? Nej.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR

Och allt snack om att XP skulle vara bättre än Windows 7 (och Vista också för den delen) är skitsnack.

Wow, det var ett väl utfört argument av någon som uppenbarligen kan mycket om datorer. Du har verkligen övertygat mig om att det faktum att XP fungerade bättre än Vista och sjuan för mig var en illussion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ni som säger att XP borde ha varit med i testet... vafan, varför inte ta med Windows 95 också?
XP är utdaterad.

Tycker SSD borde ha funnits med i testet..

Kanske för att XP är ett otroligt populärt OS fortfarande, till skillnad från 95 som inte en enda person använder. (dessutom är 95 tre "windows-generationer" bakom XP)
Tänk efter lite nästa gång...

Båda XP och SSD bör har funnits med enligt mig, men det hade förstås tagit mycket längre att prova ut alla dessa kombinationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ni som säger att XP borde ha varit med i testet... vafan, varför inte ta med Windows 95 också?
XP är utdaterad.

Tycker SSD borde ha funnits med i testet..

Sen ska man inte testa i lägre upplösningar än 1920*1200@32bit för man använder väl inte småskärmar som 22" & mindre idag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen ska man inte testa i lägre upplösningar än 1920*1200@32bit för man använder väl inte småskärmar som 22" & mindre idag?

Ha ha, jag förstår din poäng..

22" är liten, 24" är stor? Gör 2 tum verkligen en sån enorm skillnad? ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ha ha, jag förstår din poäng..

22" är liten, 24" är stor? Gör 2 tum verkligen en sån enorm skillnad? ..

...Då förstod du nog inte vad skruvis försökte förmedla trots allt

EDIT: Om du nu inte bara gör dig dum med flit.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

Nehe.. ^^
Aja glöm det isåfall ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ha ha, jag förstår din poäng..

22" är liten, 24" är stor? Gör 2 tum verkligen en sån enorm skillnad? ..

23" annars, svaret är nej .. frågan är om Win7 gör skillnad mot XP som motiverar priset eller besväret att installera om datorn om man är en common user med en något sådär hyffsad dator?

Så ja, XP borde vara med i testet & man borde inte använda en highend dator men nu var det viktigare att trycka ut testet än göra det mer genomtänkt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen ska man inte testa i lägre upplösningar än 1920*1200@32bit för man använder väl inte småskärmar som 22" & mindre idag?

Jag använder lägre upplösning på större skärm, 1920*1080 @ 108"

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Vore kul att förstå har ni mätt...

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

00:00 Power on
00:09 Bios boot PIP
00:21 Bios Självtest/init klar
01:25 Teoretisk möjligt att starta applikationer (inget "timglas")
02:28 Färdigladdat med idle HD

mina 0.02

Om det tar 9 sekunder för datorns pip så är det något fel på din dator.
Om det tar totalt 21 sekunder för att BIOS är färdig med allt så är det VERKLIGEN något fel.

Eller så sitter du med någon 486 dator som räknar minne 10 ggr...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett XP i den här jämförelsen också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
På min ws, se sig., upplever jag ingen speciell skillnad i prestanda mellan Win 7 och Vista SP2. Det enda som sticker ut är mer buggiga drivrutiner för Win 7.

Har man redan Vista 64-bitars är det bortkastade pengar att byta till Win 7, särskilt om DX11 släpps även för Vista.

För de med XP 32-bitars finns det större anledning att byta till ett modernare OS.

Precis vad jag tycker. Om man inte får ett uppgraderings licens för 1000 kr.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
Jag använder lägre upplösning på större skärm, 1920*1080 @ 108"

Du kör en 16:9 bild med en projektor på en 108" duk antar jag, jag kör en 16:10 bild på en datormonitor...

Men din kommentar är noterad & lagrad i det runda arkivet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hur lyckades ni få tag på RTM? Lagligt menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Self Destruct
Hur lyckades ni få tag på RTM? Lagligt menar jag.

Finns väl för stora företag och utvecklare? Men inget lagligt sätt för privatpersoner iallafall.

Permalänk

jupp , jag menar att man kanske borde testa i en lägre upplösning än det du skrev 1920X1200(tycker jag då jag har lägre)
Whatever, vad handlade tråden om igentligen....just det ja

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Min netbook (Eee PC 901) upplevs som betydligt rappare med W7 än med XP, så skillnaderna är kanske större på svagare hårdvara som vissa säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Min netbook (Eee PC 901) upplevs som betydligt rappare med W7 än med XP, så skillnaderna är kanske större på svagare hårdvara som vissa säger.

Du har kanske alldeles rätt men det är fortfarande en subjektiv känsla, jag vill se fakta på det, för det blir det betydligt enklare att svara folk som frågar vilket OS dem skall ha till datorn dem har tänkt beställa eller kanske redan har.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att ni inte har med Windows XP i testet.
Förresten, förbjuder inte Vistas EULA att ni publicerar benchmarks?

Vista sög så hårt, så har redan gått över tilll Ubuntu, och tror inte Windows 7 kan locka mig tillbaka.

Permalänk

Varför inte ta med windows 2000 också?

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Re: Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om det tar 9 sekunder för datorns pip så är det något fel på din dator.
Om det tar totalt 21 sekunder för att BIOS är färdig med allt så är det VERKLIGEN något fel.

Eller så sitter du med någon 486 dator som räknar minne 10 ggr...

Inte nödvändigtvis. Har byggt flertalet datorer baserade på i7 där POST tiden ligger mellan 10-20sek, beroende på kombination av grafikkort och moderkort.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
Varför inte ta med windows 2000 också?

säg en bra anledning till varför de skulle ta med windows 2000

Permalänk
Medlem

Jisses vilket whine det blev här helt plötsligt då.

Först och främst; Folk som säger att Windows XP skulle vara utdaterat och stenålders och sedan säga spydiga saker som "varför inte ta med Win95 också". Skälet till detta är att XP inte är utdaterat för de allra flesta. Man vill gärna ha ett bra skäl att byta ut ett mycket välfungerande operativsystem till något annat. Och sanningen är den att väldigt många fortfarande har just XP, och för att då göra en jämförelse på exakt hur mycket bättre eller sämre deras prestanda skall bli så skulle det vara bra med ett test som tog med även det.

Jag orkar inte leta reda på procentenheter just nu, men en gissning skulle vara att runt 50% av de mer erfarna användare (dvs, de som vet v ad de köper innan de går till butiken och frågar en säljare) fortfarande använder XP just av en anledning, det fungerar utomordentligt bra. Jag kan komma o tänka på två saker förutom gränsnittet (vilket de flesta klarar sig utan) som Win7 har som fördelar gentemot XP, ett är säkerhet, vilket många inte bryr sig om särskilt mycket, och något som knappast märks ändå. det andra är DirectX versionen. Och spelar man inte många nya spel så finns det ingen anledning att bry sig.

Därför har jag ännu inte gått över på min primära arbetsstation, jag har mycket saker på hårddisken, utspritt och sorterat under ett "unikt" sorteringssystem bara jag vet om (som så ofta är) och att föra över allt skulle ta rätt mycket tid, och för vad?

Jag uppgraderade istället en gammal burk och min laptop. den gamla eftersom att den hade en schemalagd omformatering ändå, och laptopen för att den hade ett vista som var segt som sirap. Det jag fann var att Windows 7 var ett mycket kompetent operativsystem, precis som XP, men betydligt bättre än vista. Däremot så fann jag ingen anledning att rusha fram. När jag sitter vid min XP burk så finner jag faktiskt fantastiskt få saker jag saknar från min Win7 burk....

Nu känner jag att jag mest rantar här. SweC redaktionen gör sina egna val i hur de genomför sina tester och jag respekterar det. Det hade varit intressant med ett mer grundligt test som innefattar XP, budgetsystem, SSD diskar samt flertalet testomgångar med medeltal. Men vad är det som säger att vi inte kan få det senare? 7 är ju inte ens släppt än!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen info om när det kommer till MSDNAA?