Lingvistik - semantik: Jobb eller arbete?

Permalänk

Lingvistik - semantik: Jobb eller arbete?

Hejsan!

Här kommer ännu en lingvistik-orienterande fråga.

Heter det "jobb" eller heter det "arbete"?

Frågan är enkel men svaret tycks vara än svårare. Jag blir jämt förvirrad över vilket av dessa ord jag ska använda i olika situationer och sammanhang. Personligen tenderar jag att använda ordet "arbete" oftare än "jobb". Anledningen är att jag uppfattar ordet "jobb" som negativt på något sätt. Kanske är det för att det påminner mig om ordet "jobbigt"?!... Det ger mig en känsla av att man "jobbar" för att man måste, inte för att man tycker om det man gör.

Finns det något rätt och fel i den här frågan?

Är dessa ord helt synonyma med varandra?

Vad menar man med "jobb" och varifrån kommer det sättet vi använder det ordet idag?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jobb är lite sämre än arbete enligt mig. Därför heter det sommarjobb till exempel.

Antagligen bara en smaksak dock.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

"Arbete" låter väl inte heller så muntert i de flesta fall, men är kanske något mera neutralt (och mindre talspråksaktigt än "jobb"). För övrigt får man nog vänja sig vid att det sällan är lätt att avgöra vad som är rätt och fel i frågor som dessa; olika ord betyder ofta i princip samma sak men kan till exempel skilja i nyans och användas i olika omfattning i olika landsdelar.

Permalänk
Medlem

Generellt sett kan man väl se de båda termerna som synonyma, men precis som Elgot skrev så bör man vara uppmärksam på att det kan förekomma nyansskillnader och även specifika skillnader i användandet så fort man kommer utanför landsdelen eller ibland bara till en ny arbetsplats.

På min förra arbetsplats var exempelvis "arbete" den generella termen för det arbete som ens avdelning pysslade med: exempelvis svetsning, svarvning etc. Jobb var defenitionen på en specifik arbetsorder.

Men som sagt, generellt så handlar det mer om sammanhanget, än om ordet i sig, hur det uppfattas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag håller nog med Crazy Ferret: "vad arbetar du med?" frågar om yrket, "vad jobbar du med?" frågar om vad man gör just nu (i yrket?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller nog med Crazy Ferret: "vad arbetar du med?" frågar om yrket, "vad jobbar du med?" frågar om vad man gör just nu (i yrket?).

Jag tycker att man lika gärna kan säga "vad jobbar du med?" när man undrar vad någon har för yrke. Och man kan väl också säga att man arbetar med en viss sak/produkt/projekt i ett visst jobb. Det är snarare en stilfråga enligt min mening. Arbete är formellare.

Permalänk

Finns möjligen en minimal skillnad mellan de två orden då de arbete kan applicerat mer generellt än vad termen jobb gör, ex är att man arbetar i trägården medan jobb är snarare kopplat till ett förvärvsarbete. Arbete är troligen också ett äldre ord än vad jobb är då arbete troligen kommer från tyska arbeit medan jobb sannolikt härstammar från engelskans Job detta genom att Tyskland influerade Sverige innan England/USA

Permalänk

Om vi syftar på orden enbart i bemärkelsen "verksamhet utförd för ersättning" så är orden i princip synonyma. Jobb har (hade?) dock en mer uttalad karaktär av att det ska vara ansträngande, besvärligt, osv.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Finns möjligen en minimal skillnad mellan de två orden då de arbete kan applicerat mer generellt än vad termen jobb gör, ex är att man arbetar i trägården medan jobb är snarare kopplat till ett förvärvsarbete. Arbete är troligen också ett äldre ord än vad jobb är då arbete troligen kommer från tyska arbeit medan jobb sannolikt härstammar från engelskans Job detta genom att Tyskland influerade Sverige innan England/USA

Fast det antyder ju att vi inte har något riktigt ursprungligt ord för arbete/jobb.
Lite sjukt isåfall. Vi har exporterat ordet för ombudsman men varit tvungna att importera orden jobba/arbeta. Helt galet säger jag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if