Bara CSS, inga frames, inga tables - korrekt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Bara CSS, inga frames, inga tables - korrekt?

Håller på med ett litet hobbyprojekt, en websida med ett antals idor där det kommer finnas sidhuvud (header), sidfot (footer) och i huvuddelen ett par kolumner. Några kolumner ska innehålla navigeringsgrejer, andra kolumner ska innehålla reklam.

Har jag fattat det rätt om jag säger att frames och tables är ute och att hela presentationen ska göras med CSS?

I så fall, kan man med CSS göra allt man kan göra med frames/tables?

(De flesta websidor jag tittat på använder både CSS och tables - sweclockers använder dock bara CSS?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Ja, man kan göra allt man kan göra med tables (och mycket mer). Se bara till att inte fastna i table-tänket och göra tabelliknande strukturer av <div>-element, det är inte bra. Enkel, ren HTML räcker ofta mycket långt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002

Re: Bara CSS, inga frames, inga tables - korrekt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Håller på med ett litet hobbyprojekt, en websida med ett antals idor där det kommer finnas sidhuvud (header), sidfot (footer) och i huvuddelen ett par kolumner. Några kolumner ska innehålla navigeringsgrejer, andra kolumner ska innehålla reklam.

Har jag fattat det rätt om jag säger att frames och tables är ute och att hela presentationen ska göras med CSS?

I så fall, kan man med CSS göra allt man kan göra med frames/tables?

(De flesta websidor jag tittat på använder både CSS och tables - sweclockers använder dock bara CSS?)

Du ska givetvis fortfarande använda tables för tabeller men inte för sid-layouten.

Du kan göra betydligt mer med CSS än med tables.

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Tack för svaren, jag hittade en rätt intressant sida för att komma igång: http://css.maxdesign.com.au/

(Jag har läst en del på www.w3schools.com också för att få lite introduktion...)