Uppgradering blev nedgradering

Permalänk

Uppgradering blev nedgradering

Hejsan.
Någon som kan hjälpa mig kanske ?

Jag har moderkortet :
Moderkort ASROCK 4CoreDual-VSTA - Socket LGA 775 för Intel - Chipset VIA PT880 - ATX

Och processor 3.4 ghz/2 M/800

Och ddr 3200 512 *2 (tot 1024)

Och grafikkort ati radeon 3650 (agp)

Och mitt moderkort klarar både agp och pci-e. Och både ddr minnen och ddr 2

Mer om moderkortet :
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4COREDUAL-VSTA

Så jag satte i ett Ati radeon 4850 (pci-e)

Med första uppsättningen (ati 3650) fick jag ca 4500 poeng i 3d mark 05

Med andra uppsättningen(ati 4850) fick jag 3500 poeng

Är det inte konstigt hur jag kan få sämre poeng ?

Nån som har någon aning hur det kan bli så ?

Permalänk
Medlem

Du har väl inte glömt att installera de senaste drivrutinerna?
MVH

Permalänk

Nej då 9.6 är installerade

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är fel men nu blev jag sugen på att testa 3dmark
Har en setup som liknar din gamla:
Processor- p4 3ghz/2mb/800mhz
Internminne- 2x512 pc3200
Grafikkort- Powercolor radeon HD3650

Minst sagt lik

Permalänk
Avstängd

för klent nätagg ??

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Om du kollar på http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4COREDUAL-VSTA så ser du att det bl.a står "1 x PCI Express Graphics slot (@ x4 mode) när dom normalt går i 16X så där är nog förklaringen till att du får sämre resultat.

Permalänk

Nätagget är på 400 w

Om nätagget är för klent ,lägger inte datorn av då eller hänger sig ?

Permalänk
Medlem

Olirc har rätt... Du har halva bandbredden till PCI-E porten jämfört med AGP porten.

Detta är troligvis förklaringen till ditt problem.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Aj då ,så jag borde kanske försöka att få tag på ett bättre agp kort då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atiradeon
Aj då ,så jag borde kanske försöka att få tag på ett bättre agp kort då?

Du borde nog snarare byta ut åbäket till moderkort istället. Att gräva ner sig på den övergivna och begränsade AGP-standarden var en dålig affär redan för ett par år sedan. Investera inte mer pengar i det såvida det inte är en desperat nödlösning.

Likväl borde resultaten inte bli såpass dåliga, kolla i GPU-Z vad den säger om PCI-E.

EDIT: GPU-Z såklart. :<

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Olirc har rätt... Du har halva bandbredden till PCI-E porten jämfört med AGP porten.

Detta är troligvis förklaringen till ditt problem.

Nja, det beror väl lite på hur man räknar, AGP är ju ett parallellt protokoll och har olika hastighet i de olika riktningarna (upp/ned) och körs ju dessutom simplex.
PCI-e är seriellt, har samma hastighet i båda riktningar och körs i full duplex.
Så rent teoretiskt är AGP x8 inte dubbelt så snabbt, om kortet som körs stöder full duplex och kan utnyttja bandbredden i båda riktningar, men PCI-e x4 är i alla fall långsammare än AGP x8 (såvida det inte är PCI-e 2.0 som har dubbla bandbredden hos PCI-e 1.X).

Ja, ja...småsaker kanske.

Tycker även jag att det är dags för trådskaparen att göra en större uppgradering.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz

Likväl borde resultaten inte bli såpass dåliga, kolla i CPU-Z vad den säger om PCI-E.

Mmm.. Kolla även att dual channel är aktivt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Märklig kompromiss till moderkort det där.

När jag kollade under drivers för moderkortet så verkar senaste bios ha en massa förändringar för just PCIe kort från Ati. Kan vara värt att uppgradera till senaste bios.

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=...

Se även till att ha senaste versionen av VIA moderkortsdrivrutiner som även finns på sidan ovan.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på några jävla siffror från 3D Mark, Testa i spel, och kolla skillnaden istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är säkerligen moderkortet som är boven i dramat. Det hela kan möjligtvis förvärras av att PCI-E kortet och drivrutinerna förväntar sig en mycket högre bandbredd och därför är dåligt optimerat för att funka med den lägre bandbredden i en 4x PCI-E v1.x som säkerliger är långsammare än vad kortet kan dra nytta av.

Ditt moderkort funkar bra med AGP kort, men PCI-E stödet är bara löjligt. Långt ifrån alla PCI-E kort funkade ens med moderkortet när jag kollade för något år sedan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja det blir nog att leta nytt moderkort då.

Man kan ju undra varför de slängt dit en pci-e plats när den är sämre än AGP....

Men jag får verkligen tacka för all hjälp jag fått av er....

M vh Anders Eriksson