GeForce 120 + Photoshop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Jul 2009

GeForce 120 + Photoshop

Hej, en vän till min sambo undrar om ny dator.
Så nu undrar jag om ngn vet vad som är ett minimum för photoshop när det gäller grafikkort.
Pengarna är väl lite begränsande när det gäller valet av dator.
Vet tyvärr inte om det är photoshop cs3 eller cs4.

Dom grafikkort som är intressant i läget är Gefocre GT120-1gb, ev GT130-768mb
Har även tittat på ATI HD4650-1gb, ev HD4850-512mb

Är ju budget grafik kort. Så frågan är om det är alldeles för lite kraft i GT120-1gb och HD4650,1gb, krävs det mer.

ps. hon skall redigera foton för hemsidor, sig själv. Så inte alldeles för avancerade saker. Hon vill dock ha snabb uppstart och kunna göra saker utan att datorn laddar i evighet.

kanske - Dator exempel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

CS4 använder sig av open gl för att rita upp bilden och där har ATI ett stort övertag.
Dock krävs det inte speciellt snabb GPU då det mesta görs av CPUn.

Ett 4850 är mer än nog och du kanske borde titta på någon budget med passiv kylning så datorn inte låter så mycket. Det tror jag hon kommer tycka om.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

ATi:s grafikkort ska du hålla dig borta från när huvudsyftet är Photoshop CS4, i dagsläget så ger dem ingenting extra alls såvitt jag har hört, men orsakar däremot en himla massa problem för många användare.
Trist eftersom HD4650 antagligen slår GT120 på fingrarna i prestanda för övrigt.
Men men.. Tänk på att processorn och minnet fortfarande spelar en stor roll i photoshop cs4 även om vissa uppgifter omdirigerats till grafikkortet.
Skicka PM eller citera om du har fler frågor..

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
ATi:s grafikkort ska du hålla dig borta från när huvudsyftet är Photoshop CS4, i dagsläget så ger dem ingenting extra alls såvitt jag har hört, men orsakar däremot en himla massa problem för många användare.
Trist eftersom HD4650 antagligen slår GT120 på fingrarna i prestanda för övrigt.
Men men.. Tänk på att processorn och minnet fortfarande spelar en stor roll i photoshop cs4 även om vissa uppgifter omdirigerats till grafikkortet.

Japp håller med. Så frågan är då om man har en:

Intel® Core™2 Quad Q8300 2,5GHz
4Gb minne DDR2 - SDRAM - 800MHz
med ett GT120 om det räcker, ljudet bortser vi från nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX

Gissar på att det är skit bakom tangentbordet då. Har inga problem med CS4 och Radeon 3870 och 4870x2, alla andra applikationer med hårdvaruacceleration från Adobe funkar också prima för mig.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jul 2007

Lyssna inte på vad dessa "haters" skriver.. det fungerar alldeles utmärkt med ATI och CS4..

Har en burk med 4850 och en med 4870x2 som det fungerar utan problem..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

I princip spelar det inte speciellt stor roll vilket kort som du köper, alla moderna grafikkort klarar Photoshop utan problem. Photoshop CS4 använder bara hårdvaruaccelerering för att accelerera in- och utzoomning mig veterligt och det är en såpass liten funktion att det inte spelar någon större roll för en majoritet av användarna. Med andra ord är det bättre att ha en bra processor och rätt mycket RAM än att ha ett flådigt grafikkort, detta eftersom det är processorn som gör merparten av arbetet och minnet behövs om man har många bilder eller stora bilder att redigera.

Den dator som du specificerar kommer att köra Photoshop alldeles utmärkt. (grafikkortet är dock inget att spela spel med, men det vet du nog)

~Pelle~