Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nä men egentligen förstår jag lite människor som har svårt att tro på att vi har varit på månen, jag gör ett exempel, detta tror jag inte själv på men en vän på klassen frågade så här: "Hur vet vi att stolarna i klassrummet är där just nu?" Det som han menade var ju just att hur kan vi veta att dom är där, vi har ju egentligen bara ett minne av att vi har sett stolarna där vid en tid punkt men vi kan ju inte 100% säga att dom är där just nu.

Så med samma tankesätt kan man ju ta månen, vissa vet att vi har varit där vi har bilder men hur kan vi vara säkra på att flaggan påriktigt finns där just nu denna sekund?

Om varje gång vi går in i klassrummet ser vi stolarna där, vad gör det för skillnad om de inte är där när ingen annan är där? Gör det någon skillnad?

Om hela världen bakom ditt huvud alltid är borta förutom när du vänder dig om, spelar det någon roll? Hur vet du att världen verkligen är där när du inte tittar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om varje gång vi går in i klassrummet ser vi stolarna där, vad gör det för skillnad om de inte är där när ingen annan är där? Gör det någon skillnad?

Om hela världen bakom ditt huvud alltid är borta förutom när du vänder dig om, spelar det någon roll? Hur vet du att världen verkligen är där när du inte tittar?

Nå visst gör det ju skillnad, man vill ju i såna fall veta var stolarna är om inte i klassrummet, på Mars i en ring?

Och det var ju just det här jag menade att det enda vi har som bevis att världen runt omkring oss är verklig är på grund av att vi har ett minne. Annars skulle världen hela tiden ändras för ingen skulle komma ihåg hur den just för en minut sen såg ut som.

Och samma sak med om världen skulle ändras, visst spelar det ju roll, hellre skulle jag vilja bo på en planet var alla har det lika. Om den skulle ändras så då skulle jag vilja att den ser ut som så.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå visst gör det ju skillnad, man vill ju i såna fall veta var stolarna är om inte i klassrummet, på Mars i en ring?

Och det var ju just det här jag menade att det enda vi har som bevis att världen runt omkring oss är verklig är på grund av att vi har ett minne. Annars skulle världen hela tiden ändras för ingen skulle komma ihåg hur den just för en minut sen såg ut som.

Och samma sak med om världen skulle ändras, visst spelar det ju roll, hellre skulle jag vilja bo på en planet var alla har det lika. Om den skulle ändras så då skulle jag vilja att den ser ut som så.

Vad jag vill komma till är dels att det går inte att bevisa ett negativ. Vad jag också vill komma till är att vi har bara våra sinnen och mätningar att jobba med. Om vi får konsekventa resultat varje gång vi mäter, finns det någon anledning att tvivla på att det inte alltid är så?

Om stolarna försvinner till Mars när ingen är i klassrummet men är tillbaka så snart någon försöker kolla om dom är där men sen finns det inga tecken att de varit på Mars, varför behöver du veta att de varit på Mars? Stolarnas magiska resan har bevisligen inte haft någon påverkan på något då, alltså kan det inte ha någon betydelse. Skulle det däremot vara så att det plötsligt dök upp ett klassrum av stolar på Mars som säg Curiosity observerar. Ja jäklar då vore det enormt spännande.

Visst kan det vara så att vi skapades för 3 sekunder sen ur tomma intet med alla våra minnen och erfarenheter men om det inte går att bevisa eller motbevisa så är det bara ett tomt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad jag vill komma till är dels att det går inte att bevisa ett negativ. Vad jag också vill komma till är att vi har bara våra sinnen och mätningar att jobba med. Om vi får konsekventa resultat varje gång vi mäter, finns det någon anledning att tvivla på att det inte alltid är så?

Om stolarna försvinner till Mars när ingen är i klassrummet men är tillbaka så snart någon försöker kolla om dom är där men sen finns det inga tecken att de varit på Mars, varför behöver du veta att de varit på Mars? Stolarnas magiska resan har bevisligen inte haft någon påverkan på något då, alltså kan det inte ha någon betydelse. Skulle det däremot vara så att det plötsligt dök upp ett klassrum av stolar på Mars som säg Curiosity observerar. Ja jäklar då vore det enormt spännande.

Visst kan det vara så att vi skapades för 3 sekunder sen ur tomma intet med alla våra minnen och erfarenheter men om det inte går att bevisa eller motbevisa så är det bara ett tomt påstående.

Nej inte finns det någon anledning till att tvivla men det är ju intressant att tänka på hur det skulle gå om vi skulle tvivla varenda gång vi har mätt något, eller hur?

För att om dom skulle ha varit på Mars så då skulle man antagligen inte haft ett par stolar mer utan en lite hög med aska och det skulle ju bara vara helt otroligt hejssan och intressant för det skulle ändra på hur vi tänker.

Ett tomt påstående eller vad någon tror på, kanske? Alla är vi ju unika.

Men detta kan också jämföras med Schrödingers Katt experimentet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nej inte finns det någon anledning till att tvivla men det är ju intressant att tänka på hur det skulle gå om vi skulle tvivla varenda gång vi har mätt något, eller hur?

För att om dom skulle ha varit på Mars så då skulle man antagligen inte haft ett par stolar mer utan en lite hög med aska och det skulle ju bara vara helt otroligt hejssan och intressant för det skulle ändra på hur vi tänker.

Visst är det trevligt med tankeexperiment, jag kanske är lite för praktiskt inriktad. Finns det ingen anledning att tro det ligger något bakom ett tankeexperiment så ser jag dock inte poängen med det.

Som sagt, är det så att det finns bevis för att något skett är det självklart väldigt intressant. Det är just därför vi har vetenskap som undersöker fenomen vi upptäcker.

Skrivet av Equilibrium:

Ett tomt påstående eller vad någon tror på, kanske? Alla är vi ju unika.

Men detta kan också jämföras med Schrödingers Katt experimentet.

Nu är det ju dock så att vad någon tror på förändrar inget. Känns det tryggt för någon att tro på att stolar färdas till Mars när ingen ser så go nuts men det betyder inte att det är så.

Schrödingers katt är ju även till för att reflektera över egenskaper inom kvantmekanik, det är alltså relevant för verkliga fenomen och inte bara fluff utan belägg. Vet dock inte var du ville med det påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Visst är det trevligt med tankeexperiment, jag kanske är lite för praktiskt inriktad. Finns det ingen anledning att tro det ligger något bakom ett tankeexperiment så ser jag dock inte poängen med det.

Som sagt, är det så att det finns bevis för att något skett är det självklart väldigt intressant. Det är just därför vi har vetenskap som undersöker fenomen vi upptäcker.

Nu är det ju dock så att vad någon tror på förändrar inget. Känns det tryggt för någon att tro på att stolar färdas till Mars när ingen ser så go nuts men det betyder inte att det är så.

Schrödingers katt är ju även till för att reflektera över egenskaper inom kvantmekanik, det är alltså relevant för verkliga fenomen och inte bara fluff utan belägg. Vet dock inte var du ville med det påståendet.

Att tänka filosofiskt är alltid trevligt.

Vänta nu vem har sagt att det som någon tror på är irrelevant? Visst får man ju väl tro på något, det blir ju fel sen när man försöker klämma sin tro in på någon.

Äh glöm Schrödinger, tänkte på nåt annat, galet antagligen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Att tänka filosofiskt är alltid trevligt.

Vänta nu vem har sagt att det som någon tror på är irrelevant? Visst får man ju väl tro på något, det blir ju fel sen när man försöker klämma sin tro in på någon.

Äh glöm Schrödinger, tänkte på nåt annat, galet antagligen.

Ingenstans skrev jag att andras tro var irrelevant, jag skrev att det förändrar inte om något är sant eller inte. Tyckte jag gjorde det rätt klart att jag menade att någons tro kan inte påverka hur den fysiska världen fungerar. Inte flyger jag för jag tror jag kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ingenstans skrev jag att andras tro var irrelevant, jag skrev att det förändrar inte om något är sant eller inte. Tyckte jag gjorde det rätt klart att jag menade att någons tro kan inte påverka hur den fysiska världen fungerar. Inte flyger jag för jag tror jag kan det.

Nå jag tycks ha varit ute och cyklat när jag skrev, ibland lite svårt att skriva på denna klass svenska. Men om jag inte har fel skulle du hoppas på att du verkligen kunde?

Nä men sen har man ju så många som såg att vi åkte till månen och det finns dom som har filmat så jag är nog säker att vi har varit där..

Fast det som jag tycker är intressant att vi inte haft besök av någon annan..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå jag tycks ha varit ute och cyklat när jag skrev, ibland lite svårt att skriva på denna klass svenska. Men om jag inte har fel skulle du hoppas på att du verkligen kunde?

Nä men sen har man ju så många som såg att vi åkte till månen och det finns dom som har filmat så jag är nog säker att vi har varit där..

Fast det som jag tycker är intressant att vi inte haft besök av någon annan..

Att vi inte haft besök är inte så konstigt. Avstånden mellan stjärnor är så absurt långa att man måste uppnå närmare ljushastighet för att ens försöka sig på att resa mot ett annat solsystem. Dessutom ska man hitta ett som har en planet med liv. Det var väl bara rätt nyligen som Voyager 1 faktiskt tog sig utanför vårat solsystem och den skickades iväg under 70-talet om jag minns rätt. Fysikens lagar gör det väldigt svårt att färdas närmare ljusets hastighet. "Enklast" är väl att försöka trycka ihop och dra isär tidsrymden framför respektive bakom ett objekt men det är väldigt teoretiskt.

Kanske kommer ifrån ämnet lite här men finns ingen direkt anledning att tvivla på att vi varit på månen, det är ju även testbart fortfarande genom att lyckas rikta en laser mot spegeln som ligger där.

Permalänk
Entusiast

David Mitchell och Robert Webb förklarar hur man fejkade månlandningen på två minuter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Att vi inte haft besök är inte så konstigt. Avstånden mellan stjärnor är så absurt långa att man måste uppnå närmare ljushastighet för att ens försöka sig på att resa mot ett annat solsystem. Dessutom ska man hitta ett som har en planet med liv. Det var väl bara rätt nyligen som Voyager 1 faktiskt tog sig utanför vårat solsystem och den skickades iväg under 70-talet om jag minns rätt. Fysikens lagar gör det väldigt svårt att färdas närmare ljusets hastighet. "Enklast" är väl att försöka trycka ihop och dra isär tidsrymden framför respektive bakom ett objekt men det är väldigt teoretiskt.

Kanske kommer ifrån ämnet lite här men finns ingen direkt anledning att tvivla på att vi varit på månen, det är ju även testbart fortfarande genom att lyckas rikta en laser mot spegeln som ligger där.

Jag vet, i TV-serien The Big Bang Theory gjorde dom ju de, fast hur "riktigt" det testet var vet man icke.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Nå jag tycks ha varit ute och cyklat när jag skrev, ibland lite svårt att skriva på denna klass svenska. Men om jag inte har fel skulle du hoppas på att du verkligen kunde?

Nä men sen har man ju så många som såg att vi åkte till månen och det finns dom som har filmat så jag är nog säker att vi har varit där..

Fast det som jag tycker är intressant att vi inte haft besök av någon annan..

Nja, de såg en raket lyfta. Inte att de var på månen. Inse att när man skapar trolleri, så luras man kraftigt. Det går även att göra IRL så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Kanske kommer ifrån ämnet lite här men finns ingen direkt anledning att tvivla på att vi varit på månen, det är ju även testbart fortfarande genom att lyckas rikta en laser mot spegeln som ligger där.

Det finns de som säger att endast sonder har varit där.... Dvs att få dit en spegel är inte lika svårt som människor. Sedan har jag aldrig fattat hur man lyckas träffa en spegel som är så långt borta. Och hur strålen kan studsa tillbaka i rätt vinkel så att jag kan se den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Och hur strålen kan studsa tillbaka i rätt vinkel så att jag kan se den.

Just det problemet kan man lösa med en listigt konstruerad reflektor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Det finns de som säger att endast sonder har varit där.... Dvs att få dit en spegel är inte lika svårt som människor. Sedan har jag aldrig fattat hur man lyckas träffa en spegel som är så långt borta. Och hur strålen kan studsa tillbaka i rätt vinkel så att jag kan se den.

"Jag förstår inte, alltså är det inte så"? Är det det bästa du har att komma med?

Du har en lång historia på forumet av att komma med osammanhängande svammel som du sedan inte kan stödja och hoppas att vi andra glömmer bort. Du har påstått saker om DNA-förändringar, du har påstått saker om utomjordingar och nu visar du att du inte begriper ens de enklaste av optiska konstruktioner som retroreflektorer eller glintreflektorer. Med andra ord har du inte ens funderat på hur en vanlig reflex som bärs (eller borde bäras) av varje fotgängare i trafiken!

Självklart är det svårare att få dit människor än obemannade sonder. Just därför har månen besökts av obemannade sonder både före och efter Apolloprogrammet. Första gången redan 1959 (Sovjet) med Luna 2 och 3-sonderna och den första mjuklandningen skedde med Luna 9 år 1966. Men svårast är förstås att ta sig till ö.h.t.

Det begriper du väl själv att det svåra är att ta sig dit och att göra obemannat till bemannat är ett relativt litet steg (vilket ju lätt inses genom att det dröjde 150 000 - 200 000 år av Homo sapiens tills första obemannade mjuklandningen och sedan blott 10 år till den första bemannade).

Sedan är det naturligtvis jävligt märkligt att du som brukar gasta om aliens (som, förmodar jag, måste besitta högteknologi) har svårt att tänka dig att en bevisligen högintelligent art som människan kan landa på sin måne blott halvannan ljussekund härifrån...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Med andra ord har du inte ens funderat på hur en vanlig reflex som bärs (eller borde bäras) av varje fotgängare i trafiken, fungerar!

Sedan är det naturligtvis jävligt märkligt att du som brukar gasta om aliens (som, förmodar jag, måste besitta högteknologi) har svårt att tänka dig att en bevisligen högintelligent art som människan kan landa på sin måne blott halvannan ljussekund härifrån...

Fast aliens har ju bevisligen utvecklats långt längre än människor. Deras utveckling i rymden under tusentals år motsvarar våra 10 år i rymden, så att säga. Vi har ännu långt kvar innan vi kan skicka upp satelliter i omloppsbana.

I övrigt är det oansvarigt och lättsamt att endast googla sig till fakta. Jag försökte minsann bygga en refraktor av fyra cola-burkar och gaffatejp och se på fasen den dög inte till månlandning. Vilken oväntad fysikalisk upptäckt att man inte ser en reflex över en kilometer bort med stark LED-lampa! *sarkasm* Hur ska det då vara möjligt att reflektera ljus från månen och tillbaka? Nej tänkte väl det. *mer sarkasm* Släpp google och gå ut och utför riktig forskning istället, som jag gjorde.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

"Jag förstår inte, alltså är det inte så"? Är det det bästa du har att komma med?

Du har en lång historia på forumet av att komma med osammanhängande svammel som du sedan inte kan stödja och hoppas att vi andra glömmer bort. Du har påstått saker om DNA-förändringar, du har påstått saker om utomjordingar och nu visar du att du inte begriper ens de enklaste av optiska konstruktioner som retroreflektorer eller glintreflektorer. Med andra ord har du inte ens funderat på hur en vanlig reflex som bärs (eller borde bäras) av varje fotgängare i trafiken!

Självklart är det svårare att få dit människor än obemannade sonder. Just därför har månen besökts av obemannade sonder både före och efter Apolloprogrammet. Första gången redan 1959 (Sovjet) med Luna 2 och 3-sonderna och den första mjuklandningen skedde med Luna 9 år 1966. Men svårast är förstås att ta sig till ö.h.t.

Det begriper du väl själv att det svåra är att ta sig dit och att göra obemannat till bemannat är ett relativt litet steg (vilket ju lätt inses genom att det dröjde 150 000 - 200 000 år av Homo sapiens tills första obemannade mjuklandningen och sedan blott 10 år till den första bemannade).

Sedan är det naturligtvis jävligt märkligt att du som brukar gasta om aliens (som, förmodar jag, måste besitta högteknologi) har svårt att tänka dig att en bevisligen högintelligent art som människan kan landa på sin måne blott halvannan ljussekund härifrån...

Kunde du svara på frågan om hur man lyckas träffar den lilla spegeln från jorden? Eller är allt du skriver bara ett lipande om hur hemsk jag är?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

"Jag förstår inte, alltså är det inte så"? Är det det bästa du har att komma med?

Det du citerade läste jag snarare som "Jag förstår inte", utan (åtminstone direkt) implikation att det därmed inte skulle vara sant, där Elgot kom med en relevant länk om hur det fungerar för just speglarna på månen; mer specifikt stycket Retroreflector → On the moon. Att på egen hand säga att man inte förstår en viss sak måste alltid få vara tillåtet.

Om "Jag förstår inte, därför kan det inte vara så" generellt skulle få gälla som en godkänd logikföljd så kan det ju dock medges att världen rätt snabbt skulle rämna, och att vi på vår höjd fortfarande hade suttit och bankat på varandra med stenar. Jag vet inte om någon enstaka person i världen från grundläggande principer ärligt och korrekt skulle kunna hävda sig "förstå" (beroende på hur specifikt man definierar begreppet) exempelvis varje beståndsdel som möjliggör dagens mobiltelefoni, men ändå ser jag dagligen personer som glatt använder tekniken, trots att de kanske bara associerar till kaffe när de hör namnet "Maxwell".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Kunde du svara på frågan om hur man lyckas träffar den lilla spegeln från jorden?

Vad är det som är oklart? Kan man se ett visst område med en kikare så borde det gå övertyga sig om att man också skulle kunna rikta en laser mot samma område. Du har säkert sett bilder på långt mer fjärran kroppar än månen från teleskop världen över.

Att kunna filtrera ut relativt svaga signaler i en kakofoni av störningar är en konst i sig, men det är en konst som utövas framgångsrikt varje dag i exempelvis telenätet (fast och mobilt), eller för den delen när ditt öra känner igen ett visst ljud bland andra i en folkmassa.

Speglarna på månen handlar inte om att likt en badrumsspegel kunna se sig själv stå och vinka, utan att entydigt kunna visa att de signaler man skickar iväg i någon proportion återvänder till jorden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det du citerade läste jag snarare som "Jag förstår inte", utan (åtminstone direkt) implikation att det därmed inte skulle vara sant, där Elgot kom med en relevant länk om hur det fungerar för just speglarna på månen; mer specifikt stycket Retroreflector → On the moon. Att på egen hand säga att man inte förstår en viss sak måste alltid få vara tillåtet.

Om "Jag förstår inte, därför kan det inte vara så" generellt skulle få gälla som en godkänd logikföljd så kan det ju dock medges att världen rätt snabbt skulle rämna, och att vi på vår höjd fortfarande hade suttit och bankat på varandra med stenar. Jag vet inte om någon enstaka person i världen från grundläggande principer ärligt och korrekt skulle kunna hävda sig "förstå" (beroende på hur specifikt man definierar begreppet) exempelvis varje beståndsdel som möjliggör dagens mobiltelefoni, men ändå ser jag dagligen personer som glatt använder tekniken, trots att de kanske bara associerar till kaffe när de hör namnet "Maxwell".

Jag är inte helt med...?

"Jag förstår inte" som implikation betydande "alltså är det inte så" var ju precis det jag menade. Det är ett "standardargument" i olika formuleringar av woos och förnekare. Fattas det ett "inte" i din text?

Självklart är det inte "godkänd logikföljd", det är därför jag tar upp det. Det är ju ett rätt vanligt argument och andemeningen av lolights inlägg och tidigare inlägg är ju just det -> "det är inte så". "Det är obegripligt" blir alltså ett "argument".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Kunde du svara på frågan om hur man lyckas träffar den lilla spegeln från jorden? Eller är allt du skriver bara ett lipande om hur hemsk jag är?

Allvarligt? Tråden är sex år gammal och samma sak tas upp om och om och om igen. Vad finns det att "inte förstå"? Vi har berättat om hur retroreflektorer fungerar massor av gånger och det har påtalats just att träffsäkerheten från marken inte behöver vara speciellt god. Det är inte precis så att man behöver varenda foton tillbaka. Fundera själv hur du kan se skärmen framför dig, trots att inte alla fotoner från den träffar de pyttesmå hålen i dina ögon. Jag är rätt säker på att vi har gått igenom laser och koherenslängd tidigare i tråden... Edit: Eller i den allmänna tråden om konspirationsteorier som är mycket längre och som du också har skrivit i. Om du skrivit där, har du läst. Vanlig forumnetikett. Alltså förutsätter jag att du redan har fått detta förklarat för dig.

Tekniken är dessutom såpass enkel och billig att den är fullt rimligt i en entusiasts hushållsbudget om man nu själv skulle vilja mäta avståndet till retroreflektorer på månen. Enligt en astronomiintresserad kollega på ett gammalt jobb ska en modifierad EDM (avståndsmätare) från en totalstation (https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalstation) räcka, givet att man har kunskaperna. Hur modifierad den behöver vara vet jag inte, men det handlar inte om att öka uteffekten flera storleksordningar utan snarare om att förändra hur referensen och timeout fungerar. Och annars så kan man alltid skala upp.

Fundera själv på hur du kan se en reflex på avstånd när du belyser den med t.ex. en pannlampa eller billykta (eller något annat med i sammanhanget låg parallax till dina ögon)? Det är en minoritet av fotonerna från lampan som träffar reflexen och det är en minoritet av dessa som reflekteras ut igen, och en minoritet av dessa som i sin tur träffar dina ögon. Ändå ser du utan problem en reflex på hyggliga avstånd. Betänk nu att du i stället använder laser och inte använder ögonen utan ett betydligt mer känsligt instrument som mottagare. Lasern kan scanna ett område mycket, mycket större än retroreflektorn och när strålen träffar den får du en svarspuls. Tiden ger grovuppskattning av avståndet och fasförskjutningen ger finkornigt avstånd.

Hur kan en lantmätare träffa ett reflektorprisma som är några cm i diameter på 3-5000 meters håll? (Ja, upphittandet och trackingen kan göras manuellt, även om det idag finns automatiska trackers.)

Aldrig sett en vägskylt från en bil? Aldrig sett en reflex glimma? Aldrig lekt med speglar?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Hmm vi har visst det fina hubble. Den kan vell ta lite kort på månytan, så att vi övriga kan se att de har skräpat ner månen.

Mvh !!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Jag är inte helt med...?

"Jag förstår inte" som implikation betydande "alltså är det inte så" var ju precis det jag menade. Det är ett "standardargument" i olika formuleringar av woos och förnekare. Fattas det ett "inte" i din text?

Självklart är det inte "godkänd logikföljd", det är därför jag tar upp det. Det är ju ett rätt vanligt argument och andemeningen av lolights inlägg och tidigare inlägg är ju just det -> "det är inte så". "Det är obegripligt" blir alltså ett "argument".

Jag menade att just det inlägg du svarade på explicit bara sa "Jag förstår inte", snarare än "Eftersom jag inte förstår hur det fungerar så måste det vara falskt". Det är som skillnaden mellan uttalandena "Jag förstår inte hur kvantmekanik fungerar" och "Jag förstår inte hur kvantmekanik fungerar, alltså är det humbug". Poängen var främst att eventuella undertoner du läser in inte var uppenbara utifrån det som användaren skrivit i denna tråd. Du må ha lagt in ytterligare användarhistorik i uttalandet, men isolerat så sticker det lite i ögonen att se någon som säger "Jag förstår inte" bli "attackerad". Man bör inte avskräcka personer från att våga säga att de inte förstår (vag XKCD-koppling ).

Resten av mitt inlägg var någon sorts medhåll i din kritik mot ifall inlägget var tänkt att tolkas som "Eftersom jag har svårt att förstå hur en sådan spegel fungerar så tror jag inte på att det har hänt". Det är definitivt en problematisk inställning, med starka undertoner av de där allerstädes närvarande Dunning och Kruger och en tendens för vissa personer att ständigt fastna i kompetensens första stadium, då en person inte förstår ett problem och därmed kanske inte heller inser att personen inte förstår, eller varför det är användbart att förstå överhuvudtaget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av not:

Hmm vi har visst det fina hubble. Den kan vell ta lite kort på månytan, så att vi övriga kan se att de har skräpat ner månen.

Mvh !!!!!!!

Kort finns i mängder, och det har aldrig funnits något att tveka om, men om någon stenhårt väljer att förneka att det finns något att se så kvittar det hur många "kort" från hur många oberoende källor du än visar upp: alla kan ju vara förfalskade. Det kan ju vara så att, om det bor sju miljarder människor på jorden, 6 999 999 999 av dessa är del i en gemensam konspiration för att ljuga för den sista personen. Vissa har lätt att alltid placera sig själv i en sådan exceptionell position. Det kan vara lättare än att erkänna att det finns saker man inte förstår. Det brukar vara klass 1-varning för att följas av resonemang som försöker attackera ämnen långt bortom personens kunskapssfär med uttryck som "sunt förnuft" .

Det handlar inte om att vissa människor "väntar på bevis", för inga "bevis" är tillräckliga i dessa ögon. Det kopplar allt som oftast till en förkärlek till att tro på konspirationer och ibland även till patologiska begrepp som paranoia.

För exempel på kort av månen så kan vi se på de bilder som Lunar Reconnaissance Orbiter skickat tillbaka (som också var anledningen till att en gammal sovjetisk reflektor nyligen återupptäcktes efter att har varit borttappad i 40 år ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nja, de såg en raket lyfta. Inte att de var på månen. Inse att när man skapar trolleri, så luras man kraftigt. Det går även att göra IRL så att säga.

Skrivet av lolight:

Det finns de som säger att endast sonder har varit där.... Dvs att få dit en spegel är inte lika svårt som människor. Sedan har jag aldrig fattat hur man lyckas träffa en spegel som är så långt borta. Och hur strålen kan studsa tillbaka i rätt vinkel så att jag kan se den.

Skrivet av phz:

Jag menade att just det inlägg du svarade på explicit bara sa "Jag förstår inte", snarare än "Eftersom jag inte förstår hur det fungerar så måste det vara falskt". Det är som skillnaden mellan uttalandena "Jag förstår inte hur kvantmekanik fungerar" och "Jag förstår inte hur kvantmekanik fungerar, alltså är det humbug". Poängen var främst att eventuella undertoner du läser in inte var uppenbara utifrån det som användaren skrivit i denna tråd. Du må ha lagt in ytterligare användarhistorik i uttalandet, men isolerat så sticker det lite i ögonen att se någon som säger "Jag förstår inte" bli "attackerad". Man bör inte avskräcka personer från att våga säga att de inte förstår (vag XKCD-koppling ).

Även om jag ignorerar lolight's tidigare uttalanden på forumet kan jag inte tolka de två citaten på annat sätt än vad MBY gör dvs han försöker (lite subtilt) använda sin okunskap som argument för att det inte kan vara så.... det är ett typiskt argument från foliehattar att försöka applicera "sunt förnuft" på saker i tid och otid "hur kan en så stor och tung byggnad konstruerad för att stå emot förhållande X falla av orsak Y". Att själv inte skriva slutsatsen rakt ut är även det mycket typiskt eller kanske har jag blivit skadad och ser foliehattar överallt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av not:

Hmm vi har visst det fina hubble. Den kan vell ta lite kort på månytan, så att vi övriga kan se att de har skräpat ner månen.

Mvh !!!!!!!

Nej, den kan inte det; Hubble har för låg upplösning för det. Det kanske låter vrickat, med tanke på hur detaljerade bilder den kan ta av Andromeda-galaxen, 2.5 miljoner ljusår bort... men den är också fruktansvärt stor också, vilken månen inte är.

I grova drag så kan Hubble särskilja saker på månen som är ~200 meter stora. Det är alltså totalt omöjligt att se en månlandare eller liknande (som annat än i bästa fall en punkt). Allt detta är rätt grundläggande optik.

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2008/08/12/moo...
https://en.wikipedia.org/wiki/Angular_resolution#Explanation

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Vad är poängen med omröstningen? Antingen har människan varit på månen eller inte, oavsett hur många som röstar ja eller nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en bra uppskattning av hur många knäppgökar vi har på forumet om inte annat

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är en bra uppskattning av hur många knäppgökar vi har på forumet om inte annat

294 stycken av dem, right?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

294 stycken av dem, right?

319, hur hade något så stort som månen bara kunnat sväva omkring i rymden? Äpplen faller....

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss