Ljudnivå på GTX 200-serien?

Permalänk
Medlem

Ljudnivå på GTX 200-serien?

Jag ska snart köpa mig en ny dator och funderar lite på grafikkortet...

Jag är inget fan av ATI så jag tänkte mig ett NVIDIA, såg att 9600GT fanns som passivt men det känns lite dumt att köpa ett såpass gammalt kort. Därför har jag börjat kika lite på 200-serien, men när jag ser fläktarna på så blir jag orolig att dom ska låta mycket.

Så, hur mycket låter dom bättre korten i NVIDIAs 200-serie?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De är rätt tysta faktiskt, de ställs automatiskt eller manuellt (jag fick installera ett tillägg till nvidia-managern för att manuellt kunna sköta fläkten.)
Brukar ställa ner fläkten till 31% när jag inte spelar och då är det i stort sätt lika tyst som om du skulle haft en high-end kylare = hör inte den. Vid belastning med inställningen på automatiskt så ligger den runt 40%-50% i varvtal om jag har rätt för mig och brukar heller inte gå högre trots att det blir varmt, det är inte så farligt i ljudnivån. Dock överröstar den i alla fall resten av systemet i min dator vid detta varvtal - alla andra fläktar är på lägsta varvtal i datorn så det är inte så farligt som det låter. Ska tillägga att det är ett GTX275 jag har.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk

En GTX260 låter inte mycket.
Men hur man uppfattar ljud kan vara ganska subjektivt.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Mina gtx260or är rätt tysta, men jag kör SLI med referenskylaren så ett av korten varvar lite mer då värmen stiger upp i det. Detta problemet har man dock inte idle då de inte hörs alls mycket. Personligen tycker jag inte att det gör så jättemycket om det låter när man spelar, då lyssnar man på andra saker

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har satt på en accelero extreme 280 på mitt 260 det går alltid på 27% och är helt ljudlöst. Jag tyckte det var värt 500kr för att få tyst kort.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Har EVGA GTX275, den är tyst, dock så blir den lite varm med fläkten på auto så kör den på 75%, stör mig inte! Klockar som ett monster gör det med! Kör 725/1625/1250 och stabilt med auto och 75% fläkt (kör endast 75% i spel etc)

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display