Nåb vill lära sig göra hemsidor!

Permalänk
Medlem

Nåb vill lära sig göra hemsidor!

Tjenare! Jag har tänkt göra något av mitt sommarlov och tänkte att jag kunde lära mig grunderna i att göra hemsidor.

Dock så känner jag mig som en total freaking noob, så nu undrar om det finns olika språk för webbdesign? HTML, CSS, PHP? Eller HTML är det man kör och jag ska lära mig?

Vad är smidigt att ha? Dreamweaver? Några plugins/addons om det finns?

Permalänk
Medlem

Du bör helt klart lära dig koda sidorna i notepad, dvs göra allt manuellt. Du får mer kontroll över grejerna genom att göra på det sättet.

Kolla http://www.w3schools.com/

Edit: Börja med att lära dig vanlig HTML och CCS, mer om det på w3school.

Mvh
Milkacid

Permalänk
Medlem

Håller till stor del med milkacid, med ändringen att du helst ska ha en editor med syntaxfärg, typ Notepad++ eller SciTE, och att du nog klarar dig bättre på att läsa Webboken är w3schools.

Permalänk
Hedersmedlem

Som dom andra redan sagt - lär dig koda "på riktigt", strunta i Dreamweaver och sånt, men skaffa däremot en bra texteditor, jag tycker att Notepad++ är riktigt schysst.

Läs tutorials och skolor, lär dig från grunden. Börja med HTML, gå sedan vidare med CSS. PHP (kombinerat med databashantering i t ex MySQL) vill du lära dig om du vill göra sidor som ska innehålla användarkonton, nyhetssystem, gästbok o s v.

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra tidigare post.

- Notepad ++
- www.NiNetNet.com (På svenska, väldigt bra, Se under snabbstart till vänster )

Permalänk
Medlem

Notepad2 är en rätt schysst texteditor också. Den använder jag...

Permalänk
Medlem

En texteditor med syntaxfärg(koden blir grymt mycket lättare att läsa). jag använder notepad ++.
HTML är det som användes från början. Sedan kom CSS som är ett komplement som man Designar med. För att sedan gå vidare är det Ajax/javascript och php(och komunikation med databas vanligast är mysql). Jag lärde mig genom http://www.webdesignskolan.com/.
Dreamweaver är ett fusk i början, gör inte programet som du vill måste du kunna koda riktigt för att lösa problemet manuellt. Som proffs är Dreamweaver ett hjälpmedel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
En texteditor med syntaxfärg(koden blir grymt mycket lättare att läsa). jag använder notepad ++.
HTML är det som användes från början. Sedan kom CSS som är ett komplement som man Designar med. För att sedan gå vidare är det Ajax/javascript och php(och komunikation med databas vanligast är mysql). Jag lärde mig genom http://www.webdesignskolan.com/.
Dreamweaver är ett fusk i början, gör inte programet som du vill måste du kunna koda riktigt för att lösa problemet manuellt. Som proffs är Dreamweaver ett hjälpmedel.

Peta inte ens på webdesignskolan. Den är utdaterad och dålig.
NinetNet såg lika dålig ut, speciellt den här biten, så jag hade nog undvikt den också.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma angående Notepad++. Sen vurmar jag faktiskt också för w3schools.com. Det är värt att poängtera att jag i första hand använder w3schools som uppslagsverk för taggar och CSS-attribut och inte för att lära mig nya saker.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet