[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om disken går 100% lär inte mer ram lösa problemet (även om många i forumet hävdar att allt laddas in i ram efter uppstart). För mig har HDD varit slö oavsett hur länge datorn varit igång (haft ändå 8GB ram), SSD gjort stor skillnad.

Hmm.. Ja det kanske inte gör någon skillnad med enbart större ram då.. Inget program som enligt aktivitetshanteraren upptar disk-kapaciteten dock..skumt som fa-an..

Permalänk
Skrivet av simpon38:

Hmm.. Ja det kanske inte gör någon skillnad med enbart större ram då.. Inget program som enligt aktivitetshanteraren upptar disk-kapaciteten dock..skumt som fa-an..

Eftersom det verkar vara en hyffsat gammal laptop gissar jag att du kör Windows 7 på den. I så fall kan det vara windows update som hoggar disken. Tycker det har blivit så på gamla laptops med Windows 7, att när windows kollar efter uppdateringar, eller det finns nya att installera, så blir dator i stort sett oanvändbar tills man har installerat dem. SSD lär hjälpa en hel del, men det kommer nog inte vara en mirakelkur i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@distortion10000: Nope, kör Windows 10 på honom..

Permalänk
Skrivet av simpon38:

@distortion10000: Nope, kör Windows 10 på honom..

Ok, då är det inte det som kör i bakgrunden i så fall. Köp en SSD, jag skulle själv aldrig använda en dator med OS på HDD, det är liksom inte värt att sitta och störa sig på väntetiderna. Jag har installerat SSD på flickvännens laptop, i föräldrarnas dator hemma och på landet sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Är det värt o köra extern ssd när man klipper film?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ljuva SSD

Innan SATA3 gränssnittet kom tog man inte vara på prestandan.
Skönt att man nu får läshastigheter upp till 600MB/s.

Permalänk
Medlem

Det viktiga med SSD är inte om SATA2 bara klarar 300 MB/s eller SATA3 klarar 600 MB/s - har man inte extremt stora workingsets som skall in och ut så märks skillnaden knappt, det viktiga med SSD är söktiden minskade till nära noll och processen att leta olika sektorer på olika platser på disken som var dominerande tidsslukaren på HDD, nära nog nästan försvann.

NTFS åldras dessutom inte vackert med användande vilket innebar att det straffade snurrdisken extra hårt med mer och mer utspridd sökning för samma mängd data ju mer 'mogen' NTFS-filsystemet blev.

Hade det varit annan filsystem än (V)FAT och NTFS med bättre hantering av data och inte sprider ut det så förbaskat i små bitar som NTFS gör över tiden så kanske inte förbättringen upplevts fullt lika stort som det nu blev - även om det givetvis ändå hade upplevts som en klar förbättring när man gick över till SSD.

Permalänk
Skrivet av Therese1987:

Innan SATA3 gränssnittet kom tog man inte vara på prestandan.
Skönt att man nu får läshastigheter upp till 600MB/s.

Och när man inte tycker att SATA3 räcker till så byter man upp sig till PCI express. Exempelvis: https://www.webhallen.com/se/product/286175-Samsung-970-EVO-s...

Teoretiska bandbredden över PCIe 3.0 x4 är 4 GB/s. Om man tycker sånt är roligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Och när man inte tycker att SATA3 räcker till så byter man upp sig till PCI express. Exempelvis: https://www.webhallen.com/se/product/286175-Samsung-970-EVO-s...

Teoretiska bandbredden över PCIe 3.0 x4 är 4 GB/s. Om man tycker sånt är roligt.

Dock brukar M2N diskar tappa farten rätt fort, sen som systemdisk har man inte enorm nytta med dessa snabba diskar. Möjligt om man har extra diskar och håller på med stora filer (i t.ex video produktion eller kanske i videokamera).

Är mes I/O som är intressant på dessa diskar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock brukar M2N diskar tappa farten rätt fort, sen som systemdisk har man inte enorm nytta med dessa snabba diskar. Möjligt om man har extra diskar och håller på med stora filer (i t.ex video produktion eller kanske i videokamera).

Är mes I/O som är intressant på dessa diskar

Har man tillgång till M.2 på moderkortet är det för mig självklart att använda den för systemdisken. Att köpa en SATA SSD när man har tillgång till M.2 vore snålt. M.2 SSD är snabbare än SATA SSD även om skillnaden förstås är markant mindre än mellan HDD och SATA SSD (duh).