Stöld om jag redan betalat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Stöld om jag redan betalat?

Halloj!

Satt och läste om folk som blivit blåsta på Blocket etc. och kom att tänka på ett hypotetiskt scenario som skulle kunna inträffa.

Anta att jag har förskottsbetalat till person X för att erhålla vara Y men slutligen inser att jag inte kommer få någon vara skickad på posten och således blivit blåst. Anta därefter att jag, på något sätt, får reda på person X:s adress och besöker honom/henne. Väl framme hos person X efter att (utav någon anledning) ha blivit insläppt ser vara Y (som jag har betalat för) ligga på skrivbordet framför mig. Anta då att jag roffar åt mig varan och springer för blotta livet därifrån för att undkomma person Y.

Kan jag med detta resonemang bli fälld för något brottsligt? Inbrott bör vara uteslutet eftersom jag blev inbjuden och stöld bör det ju inte vara iom att jag redan betalat för varan?

Notera att jag varken blivit blåst eller planerar att utföra något snarlikt samt att jag inte känner någon som går i dessa tankar, detta är endast en hypotetisk fråga?

Trevlig helg!

/Redline

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008

Heter det inte olovligt förfarande?

Jämf: Blir din cykel stulen och du ser den på stan så får du inte stjäla tillbaka den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2005

Egen mäktigt förfarande.

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Räknas som egenmäktigt förfarande.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage

Jämf: Blir din cykel stulen och du ser den på stan så får du inte stjäla tillbaka den.

Vafan, det måste jag väl endå få?

Mitt är mitt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX

Mitt är mitt!

Nope.

Precis av samma anledning så om du ska låna ut nånting till en kompis och säger "den står där" och han tar den så kan du senare anmäla honom för stöld. För du har inte överlämnat den personligen. Sen att det aldrig kommer gå så långt som till domstol, det är ju en annan femma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX

Mitt är mitt!

Jag lägger en tjuga på ditt vardagsrumsbord och tar med din dator. Jag har ju betalat för den och lagt dina pengar hemma hos dig. Mitt är mitt.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag lägger en tjuga på ditt vardagsrumsbord och tar med din dator. Jag har ju betalat för den och lagt dina pengar hemma hos dig. Mitt är mitt.

Detta är ju bara relevant om ni kommit överens om ett pris på 20kr för datorn, eller hur tänkte du?

Ubuntu, Matlab och Latex, vad mer behövs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Om vi säger att person X saknar kvitto/intyg på att han/hon äger vara Y - hur skulle detta behandlas av en domstol, om personen i fråga, som stulit (iaf som person X hävdar) varan, hävdar att det är sin?

Ord mot ord(?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Detta är ju bara relevant om ni kommit överens om ett pris på 20kr för datorn, eller hur tänkte du?

Jasså ni var överrens om priset? Men då är det ju inga problem, om du vill köpa varan för ett visst pris och den andra tycker det är okay så kommer ju köpet gå igenom. Om ni inte är överrens, t.ex. att han vill ha varan gratis istället och sticker så var ni inte överrens. Eller om han vill ändra priset på varan.

Det är samma sak, därmed är det just egenmäktigt förfarande att i t.ex. den här situationen ta en vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Fast det är ju inte nödvändigtvis Den varan du betalat för.

Men om någon scammat mig och jag kommit in i deras hus med en sådan möjlighet så skulle ju inte jag nöjt mig med datorn. Hårt mot hårt, x)

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Det förutsätter ju att varan faktiskt existerar...
Men som sagt - Inte OK.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Om vi säger att person X saknar kvitto/intyg på att han/hon äger vara Y - hur skulle detta behandlas av en domstol, om personen i fråga, som stulit (iaf som person X hävdar) varan, hävdar att det är sin?

Ord mot ord(?)

Besittning presumerar äganderätt. Är det bara ord mot ord, kommer då den med varan i sin besittning att vinna målet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage

Såvida du inte kan styrka att den verkligen är din, på plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Såvida du inte kan styrka att den verkligen är din, på plats.

Får du väl inte ändå?

ex. person B snor person As cykel
Person C köper cykeln av person B.
Person A går fram till person C och tar cykeln med motivation "titta, jag har kvitto och serienummer på cykeln, den är min så jag tar den!".

Funkar ju inte, då person C har köpt den på helt laglig väg, ialla fall i god tro.

edit: i slutet skrev jag A istället för C...

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/nacka
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Får du väl inte ändå?

ex. person B snor person As cykel
Person C köper cykeln av person B.
Person A går fram till person C och tar cykeln med motivation "titta, jag har kvitto och serienummer på cykeln, den är min så jag tar den!".

Funkar ju inte, då person C har köpt den på helt laglig väg, ialla fall i god tro.

edit: i slutet skrev jag A istället för C...

Man kan inte köpa i "god tro" längre. Du kan bli bötesfälld för det.
Om polisen knackar på dörren så kan du inte hävda "jag visste inte att den var stulen".

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Om polisen knackar på dörren så kan du inte hävda "jag visste inte att den var stulen".

Klart som fan att du kan köpa något i god tro. Det du tänker på är att du inte kan använda god tro med befriande verkan mot den ursprunglige ägarens krav på att egendomen återbördas. Det där med böter är bara trams och hittepå. Ett godtrosförvärv bestraffas inte.

Du kan bli bötfälld om du köper något i ond tro, däremot. För det kan vara häleri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Man kan fortfarande handla i god tro, men man kan inte
hävda äganderätten som tidigare.

http://blog.tomtebo.org/2005/05/11/det_juridiska_begreppet_go...

http://konsumentmakt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c...

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

"Laga självtäkt innebär att man med laga stöd återtar något som har blivit stulet (eller som man tappat). Detta får man, enligt lagen om införande av brottsbalken från 1964, göra endast vid tre tillfällen: om förövaren är lösker man, 2) om förövaren är misstänkt att vilja rymma, 3) "där stulet gods å färsk gärning finnes"."

Då återstår bara problemet att tolka "färsk gärning".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
"Laga självtäkt innebär att man med laga stöd återtar något som har blivit stulet (eller som man tappat). Detta får man, enligt lagen om införande av brottsbalken från 1964, göra endast vid tre tillfällen: om förövaren är lösker man, 2) om förövaren är misstänkt att vilja rymma, 3) "där stulet gods å färsk gärning finnes"."

Då återstår bara problemet att tolka "färsk gärning".

Hehe är det där verkligen senaste versionen?

Med färsk gärning menas i vart fall som man ska tolka den i väktarsituationer som att man har kontinuerligt efterfölje med förövaren som man har tagit på bar gärning. Kontinuerligt efterfölje räknas som att man har ögonkontakt med förövaren under hela jakten/dådet. Tappar man ögonkontakten så tappar man även möjligheten till att återta stulet gods. När man väl återtagit det så räknas det som stöld om gärningsmannen försöker ta tillbaka det stulna.

Men här handlar det inte om stöld alltså utan egenmäktigt förfarande. Det är inte din egendom förrän du har fått den via avtal. Du kan alltså inte återta något som du inte enligt lagens mening äger. Det är en tvist mellan dig och den som äger föremålet. inte en stöldsituation bara för att man anser sig ha betalat varan.

Däremot kan den som är i besittning av varan återta den enligt ovan om du försöker ta föremålet utan att äga den när ni är i en tvist om ägandet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Vaddå? Fick man inte ta tillbaka sitt egna inom 24 eller ifall det var 48 timmar från det att det blev stulet?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/nacka
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Klart som fan att du kan köpa något i god tro. Det du tänker på är att du inte kan använda god tro med befriande verkan mot den ursprunglige ägarens krav på att egendomen återbördas. Det där med böter är bara trams och hittepå. Ett godtrosförvärv bestraffas inte.

Du kan bli bötfälld om du köper något i ond tro, däremot. För det kan vara häleri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Man kan fortfarande handla i god tro, men man kan inte
hävda äganderätten som tidigare.

http://blog.tomtebo.org/2005/05/11/det_juridiska_begreppet_go...

http://konsumentmakt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c...

Enligt din länk:

Citat:

År 2003 ändrades reglerna vad gäller godtrosförvärv och man kan inte längre hävda att man köpt stöldgods i så kallad god tro. Det spelar ingen roll om man varit medveten om detta eller inte,

så vart har jag fel i att man inte kan hävda god tro vid handel av stöldgods?

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Enligt din länk:

så vart har jag fel i att man inte kan hävda god tro vid handel av stöldgods?

Har du kollat i lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre? Att IFokus är tomtar som försöker låta kunniga är ingenting du ska bry dig så mycket om.

Tips:

Citat:

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Köper du en cykel på blocket som senare visar sig vara stulen.
Kan du säga till polisen att du köpte den i god tro.
Cykeln kommer du får återlämna till ägaren och inte som förr
att man fick behålla den s.k godtroförvärv.
Så uttrycket god tro finns.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Haha det låter ju lite rimligare.. lät först som man skulle få straff. Skulle det visa sig att man köpt något stulet material skulle iaf jag självklart lämna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vaddå? Fick man inte ta tillbaka sitt egna inom 24 eller ifall det var 48 timmar från det att det blev stulet?

Hur tänkte du att det skulle fungera i praktiken? Och hur skulle någon kunna bevisa att du återtar stulet gods?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur tänkte du att det skulle fungera i praktiken? Och hur skulle någon kunna bevisa att du återtar stulet gods?

Om någon snor min cykel och jag hittar den i någons trädgård samma dag så tar jag ju tillbaka den, inget mer med det, eller vaddå? Tror du han som snodde min cykel ringer till polisen och säger att "Hej, jag snodde någons cykel idag men sen snodde han tillbaka den, jag vill göra en anmälning"?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Om någon snor min cykel och jag hittar den i någons trädgård samma dag så tar jag ju tillbaka den, inget mer med det, eller vaddå?

Så länge inte polis eller någon annan blir inblandad fungerar det förmodligen, men då detta gäller även de flesta andra fall och vi förmodligen inte skulle gilla det samhälle det skulle ge upphov till är det nog inget som skall uppmuntras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Om någon snor min cykel och jag hittar den i någons trädgård samma dag så tar jag ju tillbaka den, inget mer med det, eller vaddå? Tror du han som snodde min cykel ringer till polisen och säger att "Hej, jag snodde någons cykel idag men sen snodde han tillbaka den, jag vill göra en anmälning"?

Jamen nu pratade du om vad det står skrivet i lagen. Enligt lagen begår du ett brott. Egenmäktigt förfarande. Just därför att lagen inte kan ha folk springades runt och "återstjäla" saker de anser ha blivit stulna. Det är därför vi har en ordningsmakt som ser till att återta stulen egendom.

Om personen som du snor din cykel av t.ex. har en rimlig förklaring till varför han har din cykel och att den enligt honom är hans t.ex. ja då ligger du illa till. Samma sak om du misstar dig och stjäl någon annans cykel i tron att det är din. Eller att en person har köpt din cykel och anser sig äga den och sedan stjäl du den från honom osv och därmed blir det ytterligare komplikationer.

Det är därför det finns lagar och förordningar som föreskriver hur det ska gå till. Därför finns det även anvisningar om att man kan återta stulet gods så länge man har kontinuerligt efterfölje (ögonkontakt) för att då kan man vara relativt säker på att det är korrekt egendom som återtas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Det kan vara så att personen som du återtar cykeln ifrån har köpt den av tjuven, varvid den nya ägaren anmäler cykeln som stulen.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com