Hur förklarar bokstavstroende bort vetenskapliga faktum?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så brukar de bokstavstroende inte ens bry sig om att försöka förklara saker och ting... det är min uppfattning iaf. Varför skulle de? Det är ju oviktigt för deras tro egentligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
bhahwhaha, vem försöker dom lura?

Alla fence sitters. De allra flesta kristna är ju inte allt för fundamentalistiska: de är religiösa för att samhället/föräldrarna har sagt det. När de väl börjar tänka på vad de faktiskt tycker så slutar många tro då det finns uppenbara rationella förklaringar till större delen av det som gås igenom i bibeln/koranen/whatever.

Men om det finns tillräckligt mycket motpropaganda så är det möjligt att de själva blir till fundamentalister. Det är fullt möjligt att växa upp i ett land utan att någon gång få höra vetenskapliga argument. Genom att förklä religion som vetenskap kan man förhindra människor från att ställa frågor.

Kreationism låter kanske skrattretande när man vet bättre, men hela grejen är att många kristna inte vet bättre - hur skulle de? Vem ska lära dem hur evolution fungerar? Föräldrarna vill inte, skolan gör det inte (eller vill det inte), vetenskapsmännen är för upptagna med annat, skeptikerna är lögnare utsända av satan säger föräldrarna, vännerna pratar inte om det (alternativt vet de inte själva).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Man kan ju säga att det är ganska uppenbart att de man möter som är kristna har fått det från familjen i väldigt många fall och ytterst få har på egen hand sökt sig till religionen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
De allra flesta kristna är ju inte allt för fundamentalistiska: de är religiösa för att samhället/föräldrarna har sagt det.

Hur definierar du fundamentalism?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur definierar du fundamentalism?

Noun
Singular
fundamentalism
Plural
fundamentalism (uncountable)

1. (religion) The tendency to reduce a religion to its most fundamental tenets, based on strict interpretation of core texts.

Dvs. säger gud att X innebär straffet Y, då ska det vara så. Mer fundamentalistisk innebär mer bokstavtroende.

Inte detsamma som "extremistisk", men eftersom bibeln (samt även många andra texter) har en tendens att vara oerhört extrema så blir fundamentalism och extremism nästan samma sak ibland.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Noun
Singular
fundamentalism
Plural
fundamentalism (uncountable)

1. (religion) The tendency to reduce a religion to its most fundamental tenets, based on strict interpretation of core texts.

Dvs. säger gud att X innebär straffet Y, då ska det vara så. Mer fundamentalistisk innebär mer bokstavtroende.

Inte detsamma som "extremistisk", men eftersom bibeln (samt även många andra texter) har en tendens att vara oerhört extrema så blir fundamentalism och extremism nästan samma sak.

Med den definitionen skulle jag säga att de flesta kristna inte är fundamentalister öht, iaf inte i Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Med den definitionen skulle jag säga att de flesta kristna inte är fundamentalister öht, iaf inte i Sverige.

Ja, precis? I sverige har vi ju lite av en kristendom-light, där t.om. helgalna saker såsom homosex är tillåtet, utan synd!

Men det är betydligt värre i bla. USA, men återigen, de flesta är inte evangelister som slaviskt besöker kyrkan minst en gång i veckan. De är kristna eftersom samhället säger att de ska vara kristna, och de har aldrig riktigt tänkt efter ordentligt. Jag menar, hur ofta hör man inte om människor som säger "Religionen spelar ingen roll, jag kan alltid konvertera?" eller liknande.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det duger heller inte. Det är ingen förklaring, bara ett sätt att undvika frågan. En förklaring vore något i stil med: Var kommer alla dinosauriefossil ifrån? De är kvarlevor från djur som dog i syndafloden.

Men religion i sig är ju ett sätt att undvika frågor.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

någon som har en bra uträkning för hur vi gick ifrån 2 personer till 6,7 biljoner på 6000 år? (ca 300 generationer)

Permalänk
Medlem

Religion behöver inte förklara bort vetenskapliga faktum, det är det som är hela poängen. Det är ett bekvämt sätt att inte erkänna fakta utan istället stoppa huvudet i sanden och konstatera att om inte jag ser andra så kan inte andra se mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
någon som har en bra uträkning för hur vi gick ifrån 2 personer till 6,7 biljoner på 6000 år? (ca 300 generationer)

Sex = underhållning?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
någon som har en bra uträkning för hur vi gick ifrån 2 personer till 6,7 biljoner på 6000 år? (ca 300 generationer)

WTH? Hur länge har jag sovit? hade för mig att vi 'bara' va 6.7 miljarder...;)

De som tror på gud behöver inte förklara sig, de bara tror på det för att de tror att livet och livet efter detta blir bättre.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
någon som har en bra uträkning för hur vi gick ifrån 2 personer till 6,7 biljoner på 6000 år? (ca 300 generationer)

Det borde väl inte vara så mycket värre än att acceptera hur kurvan egentligen ser ut

Permalänk
Medlem

ops, sorry, 6,7 miljarder ska det vara, svengelskan slog igång 6,772 billions

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det borde väl inte vara så mycket värre än att acceptera hur kurvan egentligen ser uthttp://img361.imageshack.us/img361/7561/95615068.png

hjälp vad det exploderade sen 1800 talet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
hjälp vad det exploderade sen 1800 talet

Och då går den där ändå bara till år 2000...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
hjälp vad det exploderade sen 1800 talet

Nu är jag inte helt säker men den största förklaringen har jag för mig är att vi helt enkelt inte dör längre. Det var ju på 1800-talet som vi på allvar började komma igång med sjukvård och vetenskap så dödssiffrorna på grund av skador, sjukdom m.m. har ju gått i botten rätt ordentligt.Före det så dog ju många fler av vad idag anses banala anledningar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det borde väl inte vara så mycket värre än att acceptera hur kurvan egentligen ser uthttp://img361.imageshack.us/img361/7561/95615068.png

Dom två små svackorna på senare tid, någon som vet vilka händelser som är upphov till dom? Pest?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Dom två små svackorna på senare tid, någon som vet vilka händelser som är upphov till dom? Pest?

Digerdöden krävde väl ~20% av befolkningen, så den bör nog synas.

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna och LO lade ju sin grund kring 1800-talet så helt klart är det delvis deras förtjänst. inte helt omöjligt att vissa här tycker så också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

hur fixade noa med maten till alla köttätande djuren? han hade dem väll inte i en bur och mata dom med grönsaker

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

"Modern" kreationism brukar inte gå ut på att förklara så mycket ö.h.t, utan energin går åt till att misskreditera god vetenskap.

Kreationismen idag är snarare att betrakta som en motreaktion mot den moderna vetenskapen än en ursprunglig form av religion. Kreationister är väldigt fattiga i sin teologi, ja man skulle rent av kunna säga "andefattig" och går ut på några få dogmer som man tror att om de upprepas tillräckligt ofta, blir de sanna och räcker som teologi.

Jag har sagt det förut och säger det igen; kreationism är lika mycket pseudo-teologi som pseudovetenskap. Man kunde önska att teologer (glöm inte hedeniusdebatten - en teolog kan vara ateist, troende, agnostiker, antropologiskt sinnad, etc) kunde avlasta oss skeptiker lite och ta kreationisterna i örat.

Kreationisterna och ID-rörelsen bortförklarar vetenskapliga faktum främst genom att omtolka dessa fakta, ge med sig en smula ("mikroevolution", etc) eller komma med "egna" förfalskade fakta i form av kreativ datatolkning eller påhittandet av meninglösta begrepp som "irreducibel komplexitet" eller annat struntprat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Den här tråden verkar utgå från att bokstavstroende är kristna och att vi i Sverige således inte har problem med religiösa dårar. Men vi får inte glömma att Sveriges demografiska komposition består av 20% som kommer från länder som inte genomgått en sekularisering likt Sverige (lång omskrivning för att slippa använda vissa laddade ord), och i den gruppen får andelen religiösa dårar anses vara relativt stor.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, precis? I sverige har vi ju lite av en kristendom-light, där t.om. helgalna saker såsom homosex är tillåtet, utan synd!

Men det är betydligt värre i bla. USA, men återigen, de flesta är inte evangelister som slaviskt besöker kyrkan minst en gång i veckan. De är kristna eftersom samhället säger att de ska vara kristna, och de har aldrig riktigt tänkt efter ordentligt. Jag menar, hur ofta hör man inte om människor som säger "Religionen spelar ingen roll, jag kan alltid konvertera?" eller liknande.

Alright då hänger jag med, och håller med dig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Den här tråden verkar utgå från att bokstavstroende är kristna och att vi i Sverige således inte har problem med religiösa dårar. Men vi får inte glömma att Sveriges demografiska komposition består av 20% som kommer från länder som inte genomgått en sekularisering likt Sverige (lång omskrivning för att slippa använda vissa laddade ord), och i den gruppen får andelen religiösa dårar anses vara relativt stor.

Har du faktiska belägg för att bokstavstron ökar och korrelerar med och är kausal med invandring eller är det bara en fördom? Jag har också en hypotes/fördom: Många som flyr andra länder gör det bland annat på grund av bristande sekularisering i landet de flyr från. Vederlägg mig gärna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Handlar det inte mycket om ordet TRO? Hade religion kallats kunskap/vetenskap hade det ju krävts bevis men nu är det ju bara så att det finns människor som TROR på något. Det kanske är människor som känner att det är tryggt att tro på ett liv efter döden osv. Någon som tror på något behöver inte bevisa sin tro om de inte påstår att deras tro är rätt och allt annat är fel.

Låt folk tro om de vill, det känns säkert bra för de som gör det om folk inte hela tiden försöker underminera deras religion. Visst att ID och liknande filurer borde sättas på plats av vetenskap då de argumenterar mot allmänt vedertagen fakta. De helt vanliga kristan/muslimska/judiska människorna som har en tro kan väll få ha den kvar?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Handlar det inte mycket om ordet TRO? Hade religion kallats kunskap/vetenskap hade det ju krävts bevis men nu är det ju bara så att det finns människor som TROR på något. Det kanske är människor som känner att det är tryggt att tro på ett liv efter döden osv. Någon som tror på något behöver inte bevisa sin tro om de inte påstår att deras tro är rätt och allt annat är fel.

Låt folk tro om de vill, det känns säkert bra för de som gör det om folk inte hela tiden försöker underminera deras religion. Visst att ID och liknande filurer borde sättas på plats av vetenskap då de argumenterar mot allmänt vedertagen fakta. De helt vanliga kristan/muslimska/judiska människorna som har en tro kan väll få ha den kvar?

Det är helt okej att tro, om inte för annat så åtminstone av respekt för andra människor.

Men det finns en eller ett par stora "men". Dels blir det problem när tro växelverkar med vetenskap, dels blir det problem när tro ska pådyvlas andra som kanske också tror, men inte på exakt samma sätt.

Kreationism är inte tro, eller bara tro till en liten del. Resten är utsagor som kan prövas vetenskapligt och ska så göras. Kreationism är pseudovetenskap och ID är bara pseudovetenskap.

Ett problem jag kan känna ibland med oss skeptiker/ateister är att vi just försöker underminera själva tron. I sak kan det vara okej, men det är fel strategi att underminera tro genom att peka på pseudovetenskapen. Vi bör bekämpa dessa två var för sig då vi annars kan driva "vanligt" troende till någon sorts vetenskapsfientlig attityd och till att ty sig till saker som just kreationism. Samma sak uppstår om vi försöker underminera tron i hopp om att bekämpa pseudovetenskapen. Då blir bara troende icke-kreationister (vilka torde vara i majoritet) förbannade.

Folk får tro vad de vill och det finns åtminstone inte hos mig någon drift att bekämpa tron hos "de helt vanliga kristan/muslimska/judiska människorna" , men det är inte okej att sprida antikunskap. Sådant får inte stå oemotsagt.

Något jag däremot önskar är att "religionsfriheten" blir en frihet som alla andra, lika fri och därmed också lika angripbar. Idag betyder "religionsfrihet" i princip "fri från kritik", vilket är problematiskt, samtidigt som evolutionsteori minsann ska associeras till nazism (vilket är heeeeeeeelt bisarrt).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är troende kristen, men inte bokstavstroende. Men jag ska ändå försöka ge någon form av kort förklaring ur en bokstavstroendes perspektiv, även om jag själv anser att det inte håller.
1) Jordens ålder och stjärnor mer än 6000 ljusår bort.
Om Gud skapade både sol och stjärnor, då bör det inte heller vara ett problem för honom att "placera ut" strålningen som finns mellan oss och stjärnorna. All modern vetenskap utgår från att den har skickats ut med en relativt konstant hastighet, det är där vetenskapen har fel.

2) Syndafloden och växter som överlever under vatten.
Den Gud som vi kristna tror på är omnipotent och kan göra precis vad som helst, och om han kan dränka hela jorden och få två individer av varje art att gå ombord på ett skepp, då har han knappast några problem med att få växter att överleva under vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Jag är troende kristen, men inte bokstavstroende. Men jag ska ändå försöka ge någon form av kort förklaring ur en bokstavstroendes perspektiv, även om jag själv anser att det inte håller.
1) Jordens ålder och stjärnor mer än 6000 ljusår bort.
Om Gud skapade både sol och stjärnor, då bör det inte heller vara ett problem för honom att "placera ut" strålningen som finns mellan oss och stjärnorna. All modern vetenskap utgår från att den har skickats ut med en relativt konstant hastighet, det är där vetenskapen har fel.

2) Syndafloden och växter som överlever under vatten.
Den Gud som vi kristna tror på är omnipotent och kan göra precis vad som helst, och om han kan dränka hela jorden och få två individer av varje art att gå ombord på ett skepp, då har han knappast några problem med att få växter att överleva under vatten.

Äntligen ett par konkreta förklaringar!

1) En slug förklaring, men i slutändan ohållbar om man inte tror att gud försöker lura oss med illusioner. Om ljuset "placerades ut" av gud för att få det att se ut som att universum är äldre än det verkligen är försöker han uppenbarligen lura oss. För att inte tala om att vi skulle se stjärnor som aldrig funnits.

2) Mirakel är alltid behändiga, men då undrar åtminstone jag varför gud inte tog till den enkla mirakellösningen när det gällde djuren och Noa själv.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Jag är troende kristen, men inte bokstavstroende. Men jag ska ändå försöka ge någon form av kort förklaring ur en bokstavstroendes perspektiv, även om jag själv anser att det inte håller.
1) Jordens ålder och stjärnor mer än 6000 ljusår bort.
Om Gud skapade både sol och stjärnor, då bör det inte heller vara ett problem för honom att "placera ut" strålningen som finns mellan oss och stjärnorna. All modern vetenskap utgår från att den har skickats ut med en relativt konstant hastighet, det är där vetenskapen har fel.

2) Syndafloden och växter som överlever under vatten.
Den Gud som vi kristna tror på är omnipotent och kan göra precis vad som helst, och om han kan dränka hela jorden och få två individer av varje art att gå ombord på ett skepp, då har han knappast några problem med att få växter att överleva under vatten.

Har du någon uppfattning om bokstavstroendes teologi? Har jag rätt i att deras teologi kan upplevas som trivialiserad och enkelspårig av andra troende?

Man kan lätt bilda sig en uppfattning om hur kreationister tänker om troende icke-kreationister. Det kan vara rätt extrema påhopp, men hur är det vice versa?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kreationism är pseudovetenskap och ID är bara pseudovetenskap.

Vad är detta? Tvivlar du på spagetti-monstret! Det är bäst att du är försiktig så du inte finner dig på en planka på väg ner i öl-vulkanen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.