Permalänk
Medlem

Konstiga färger i photoshop cs4

Färgerna varierar beroende på vilket program jag öppnar bilden i. Ganska störande då photoshop inte visar samma färger som när man använder bilderna som bakgrundsbild eller skickar iväg dem via mail.

Här är ett exempel:

Till vänster visas hur det ser ut i windows som bakgrundsbild eller om jag öppnar det i firefox/ie. Till höger är hur den ser ut i photoshop och även i windows bildgalleri. Att windows bildgalleri visar blåare bild vet jag sedan innan men nu har photoshop också börjat göra det

Hur blir jag av med det?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

I photoshop cs3 iaf kan man ändra till färginställningarna som windows använder. Om man använder photoshops egna kan det vara lättare att välja färger, pipetten fungerar i flera fall, dock sparas bilden också i photoshops färger och ser konstig ut i windows.

Permalänk
Medlem

Ok hittade nog det du pratar om. Dock finns ingen Windows profil där. Men om jag väljer min skärms färg-profil blir färgerna rätt.

Däremot gav Photshop ett meddelande där de stod att skärmens färger va fel första gången jag startade det och nu får jag "Embedded Profile Mismatch" varje gång jag öppnar någon bild.

EDIT: Det var Samsungs MagicColor funktion som gav felmeddelanden när jag kör med monitorns färgprofil i photoshop. Stängde av den och allt ser nu bra ut

EDIT 2: Skoja bara, får fortfarande "Embedded Profile Mismatch" meddelandet.

EDIT 3: Har förstått att jag inte fattar vad jag håller på med... får läsa på lite om de olika "Color Settings"

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Använd Adobe 1998 både för din skärm och för dokumentet. Se till att inte använda sRGB när du sparar ut för webb. Kvarstår problemet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Använd Adobe 1998 både för din skärm och för dokumentet. Se till att inte använda sRGB när du sparar ut för webb. Kvarstår problemet då?

Gjorde som du sa. Nu ser det ut som att alla färger matchar varann oberoende av vilket program som läser av dem. Tack för tipset.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.