Lite frågor inför köp av vardagsrumsanläggning!

Permalänk

Lite frågor inför köp av vardagsrumsanläggning!

Hallå där!

Jag går i tankar om att skaffa ljudanläggning. Jag har redan mina kära studiomonitorer placerade vid datorn, men de låter inte så bra om man inte sitter just vid datorn. Därför tänkte jag expandera lite med ett par stativare ute i rummet för att kunna se på film och lyssna på musik. Det här med vanliga lyssningsanläggningar känner jag inte direkt är mitt område, så jag tar min chans att fråga er som kan lite mer

Jag hade tänkt dra in till stan för att lyssna på olika högtalare på hifiklubben och reference audio - jag betalar hellre lite mer för att veta vad jag köper än att beställa grisen i säcken från fynda. Högtalare är ju trots allt väldigt olika och jag är rädd att jag har lite andra meningar om hur högtalare ska låta än ni andra här har Men förslag mottages såklart gärna ändå

Däremot funderar jag lite över förstärkare. Egentligen behöver jag bara slutsteg, eftersom jag kommer bygga en rejäl monitorsektion för hand för att sköta all signalrouting i hemmet. Närmast till hands ligger ju då t-amp, både billig och tillräckligt stark. Men den är ju aldrig i lager, så jag undrar om det finns något annat som rekommenderas i samma division? Så enkelt som möjligt då såklart!

Jag har även fått i uppdrag av en polare att fixa en anläggning åt honom också, inför när han ska flytta hemifrån och börja plugga. Han ska hänga med in till stan och lyssna med mig och ta råd, men då kommer samma fråga upp med förstärkare. Han lär behöva en vanlig förstärkare med ingångsväljare och tjosan, tror ni det kan vara en bra idé då att ta en från fynda till ett par högtalare som jag har fått lyssna ut, och i så fall vilken? Eller har ni något fynda-paket i bakhuvudet som ni verkligen skulle anse vara ett kap jämfört med att köpa högtalarna i en fysisk butik? Han är inte själv så ljudkräsen, men vill ha bra saker så kommer hålla länge.

Vi lyssnar båda mestadels på välproducerad musik i det mesta mellan rock och jazz, som steely dan, alan parsons project, chicago och liknande.

Permalänk

Välj en traditionell klass AB förstärkare framför t-amp, t-ampen är ett allt för osäkert kort prestandamässigt och har väldigt liten uteffekt. Det är bra att tänka efter vilka funktioner man behöver eller kommer att behöva, det kan vara funktioner som delbart för- och slutsteg, skivspelaringång, dubbla högtalarutgångar samt radiomottagare. Det är alltid roligare att äga en förstärkare som är välbyggd och har ett enkelt handhavande så det är också bra att undersöka. Det är svårt att rekommendera någon specifik modell men jag tror att det finns få produkter på marknaden som är direkt dåliga.

Det finns ju även på "pro audio-marknaden" slutsteg som inte är fläktkylda och som skulle kunna driva ett par hifi-högtalare. Jag har dock ingen större kunskap om hur sådana är beskaffade.

Permalänk

Lite uppdatering:

Har varit och lyssnat på hifiklubben (enda nutiken jag fann med söndagsöppet tyvärr) och fastnade lite för DALI Concept 1 och NAD C715. Den grymma fördelen med NAD:en för min del är att den har integrerad cd-spelare och jag lider av en enorm platsbrist. De båda fanns i paketpris, så man sparar en tusenlapp.

Är det någon som hört både Concept:arna och kan jämföra med något annat från fynda? I så fall skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra lite jämförelser i ljud

Mvh SkunkFunk

Permalänk
Medlem

Jag tycker bestämt du ska ta dig en titt (lyssning) på Elac hos Reference. Väldigt trevliga högtalare! Eventuellt XTZ 99.26? Fått grym kritik dom med, du har ju 3veckors try and buy på dom från Fyndbörsen.

Är inte så mkt för Dali själv, har hört Concept 6orna tror jag det var, vet ej med vilken elektronik dock, och tyckte d va vassst.

Angående NAD C715 tycker jag du ska tänka om.. detta skrev Hifi & Musik (som i princip _aldrig_ sågar några produkter):

"Allra sist så har vi testets två svarta får: NAD och Teac // De ser identiska ut... // Dessutom mäter de också i princip identiskt, vilket gör att vi misstänker att det handlar om mer eller mindre exakt samma apparater. Båda två mäter hur som helst sämre än en normal 1-DIN:s bilstereo... // Det är bland det sämsta vi mätt... // Vi avslutar det här testet med att starkt avråda någon från att köpa dessa enheter."

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag tycker bestämt du ska ta dig en titt (lyssning) på Elac hos Reference. Väldigt trevliga högtalare! Eventuellt XTZ 99.26? Fått grym kritik dom med, du har ju 3veckors try and buy på dom från Fyndbörsen.

Är inte så mkt för Dali själv, har hört Concept 6orna tror jag det var, vet ej med vilken elektronik dock, och tyckte d va vassst.

Angående NAD C715 tycker jag du ska tänka om.. detta skrev Hifi & Musik (som i princip _aldrig_ sågar några produkter):

"Allra sist så har vi testets två svarta får: NAD och Teac // De ser identiska ut... // Dessutom mäter de också i princip identiskt, vilket gör att vi misstänker att det handlar om mer eller mindre exakt samma apparater. Båda två mäter hur som helst sämre än en normal 1-DIN:s bilstereo... // Det är bland det sämsta vi mätt... // Vi avslutar det här testet med att starkt avråda någon från att köpa dessa enheter."

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Har bekanta med både golv- och stativmodeller från Elac och jag kan inte säga annat än att de låter snuskigt bra. Grejen är den att pengarna ska räcka till både högtalare, förstärkare och cd-spelare. Jag vill helt enkelt kunna spela upp min skivsamling och kolla på film utan att behöva sitta framför datorn för att få en bra stereobild.

Concept 1:orna tyckte jag när jag lyssnade var bra i mellanregistret och gjorde musiken väldigt lättuppfattad. Det som saknades var bas, där de var ganska stabila jämfört med det andra jag hörde, men ganska mycket svagare. Annars skulle ett golv-system från fynda kunna vara väldigt intressant, fast jag är ganska rädd för att köpa något jag inte hört själv.

När du säger att C715 har fått riktigt usla mätresultat börjar jag faktiskt tveka. Trodde jag hade hittat något som kunde pass mig, men då slog jag slint. Har du något tips på ett annat kompakt-system, eller separata delar om det finns något prisvärt?

Permalänk
Medlem

Lyssna gärna på Lektor och jämför mot Concept, ge även Tangent Clarity en chans om du får möjlighet att provlyssna. Bara några alternativ jag tycker är värda en chans, sen är det inte säkert de passar allas tyckte och smak.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Lyssna gärna på Lektor och jämför mot Concept, ge även Tangent Clarity en chans om du får möjlighet att provlyssna. Bara några alternativ jag tycker är värda en chans, sen är det inte säkert de passar allas tyckte och smak.

Jag har provlyssnat på Lektor 1, den minsta i serien och var inte ett dugg imponerad. Den var klen alla register och inte bara i basen, som man kunde vänta sig. De större har jag tyvärr inte lyssnat på, men de ligger ändå över min budget ifall jag ska kunna köpa annat också.

Permalänk
Medlem

Audio Pro Stereo One kanske kan vara nåt?
Fått fina rekommendationer i många tester, är väl medveten om att man inte ska lite alltför mycket på prisjakts eller pricerunners medlemmar omdömen - men det är onekligen ett omtyckt system. Med tanke på vilken sorts musik du lyssnar på tror jag det skulle kunna vara rätt system för dig. Går nämligen själv i samma tankar som du och jag har sneglat på detta system länge, dock aldrig lyssnat på det själv. Var inne på Onoff i örebro här i veckan, och där stod ett framme, fanns ju så klart ingen skiva att tillgå men det såg verklien robust och stilrent ut. Klart man ska lyssna på det innan man köper det, men jag tycker det andades kvalitet.
Priset är ju slående lågt, och dessutom är ju Audio Pro ett erkänt märke inom HiFi. För 4000:- är det verkligen lockande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag har provlyssnat på Lektor 1, den minsta i serien och var inte ett dugg imponerad. Den var klen alla register och inte bara i basen, som man kunde vänta sig. De större har jag tyvärr inte lyssnat på, men de ligger ändå över min budget ifall jag ska kunna köpa annat också.

Ah tråkigt att de inte föll dig i smaken, de pssade som handsken i min anläggning dock. Chansen finns att du inte gillar Clarity heller, kan ju bero på rum och anläggning till också i och för sig.

Lycka till i jakten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ja, Stereo/DVD One är ju onekligen två outsiders som kanske kan skrälla? Hört mkt bra om dom, inte lyssnat själv dock.

Beggat då?

Har tyvärr inget bättre förslag på ministärkare, kom bara ihåg att ja läst negativa saker om NADen och ville bara varna.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hur har det gått, fått tag på nåt fint?

Visa signatur

Permalänk

Hehe, det ligger lite på is just nu. Jag börjar nästan fundera på att köpa en sån där liten t-amp som alla pratar om och öppna ögonen för begagnade CD-spelare. Du råkar inte veta någon bra sida att hålla ögonen öppna på när vi ändå är i farten?

Så funderar jag också på Dynavoice m-65 (kanske t.o.m. EX), med tanke på all bra kritik de verkar ha fått. Köpet kommer nog inte göras än på en månad ändå, eftersom jag bor hos päronen nu under sommaren, flyttar tillbaks till plugget i piteå den 29:e.

Permalänk
Medlem

begagnade cd spelare hade jag nog helst aktat mig för pga av utvecklingen går snabbt o lasern slits.
max 2år gammal helst mindre i så fall.

t-amp + stora högtalare med många element.
går verkligen det bra?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Dynavoicarna är väl kända för att ha bra verkningsgrad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
begagnade cd spelare hade jag nog helst aktat mig för pga av utvecklingen går snabbt o lasern slits.
max 2år gammal helst mindre i så fall.

t-amp + stora högtalare med många element.
går verkligen det bra?

Jag tycker inte att det hänt särskilt mycket på CD-spelarfronten de senaste tio åren, det känns som om tekniken har nått en väldigt hög grad av mognad.

Vad menar du med att lasern slits? Den brukar visserligen kunna bli dammig efter ett par års användning men det brukar inte vara allt för svårt att åtgärda.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag säkert få skäll igen men jag håller med brimstone

Rent tekniskt har utvecklingen gått snabbt frammåt men att höra dessa skillnader är ganska svårt eftersom cdspelare redan på 80-talet lät väldigt bra.

Om man har säg 6000:- totalt att spendera på högtalare, förstärkare och en cdspelare samt kablage till detta så skulle jag dela upp pengarna på följande sätt.

Minst 3500:- kr till höglarana. Det är den klart viktigaste biten.
Max 2350:- till förstärkaren. Igentligen procentuellt för mycket men det finns ett golv för vad en "ok" förstärkare kostar på strax under 2000:-.
Cd-spelare 50:- kr på tex erikshjälpen eller annat beg ställe.
Vilket lämnar 100:- kr för biltemas lakrissnören som kablar.

Jag skulle så klart inte tipsa om att köpa en så billig cd-spelare eller lakrisnören om man vill lägga ut mer pengar. Men eftersom "alla" bytt ut sina cd-spelare i vardagsrumsanläggningarna mot dvd/blueray så dräller det av riktigt fina cd-spelare från 1995-2005 på beg ställena för ca 50kr stycket. Det är så billigt att har man en begränsad budget är det klart värt att fynda.
Många av dessa cd-spelare är knappt använda. Skulle den gå sönder eller inte fylla förväntningarna så får man hosta upp 50kr till för ett nytt inköp.

Att spara in pengar på cd-spelaren som en tillfällig lösning i väntan på mer kapital borde fungera även för riktigt kräsna människor. Vi andra kan nog stå ut med våra "fynd" tills de eller vi rasar och spendera pengarna på saker som ger hörbara skillnader *duckar*.

OBS en liten brasklapp!
Det finns riktigt dåliga och eller slitna cd-spelare på begställena så att läsa på lite innan är ett tips men man har inget att förlora eftersom priserna är så låga.

edit tog bort överflödigt l samt bytte ett d mot ett a

Permalänk

Tycker också det verkar konstigt att undvika beggade CD-spelare för problem med lasern. Jag anser mig veta väldigt bra hur avläsningen av optiska medier går till och eventuella fel i avläsningen kommer resultera i vad de flesta hade kallat "paj". Försämringar av ljudkvalité hör inte till, så det är precis som att köpa någonting annat begagnat. Det kan vara skit, men det är inget unikt för CD-spelare som kan kan se det.

Och återigen, är det någon som har tips på bra begagnatsidor för hifi?

Och jonaz, du ska ha ett bonuspåäng för att förespråka laktritssnören! Helt rätt!

Permalänk

Det finns mycket hifi-grejor på blocket, man kan även kolla in hifimagasinet.com och marknaden på minhembio. Det finns även ett företag www.rehifi.se som köper och säljer begagnad hifi, men de brukar vara dyrare än att handla av en privatperson.

Permalänk

Bestsound vid odenplan i sthlm är en trevlig och seriös butik i fall du ska lyssna på lite högtalare mm.

http://www.hifimagasinet.com/ en bra annonssida
hitta även http://www.hifitorget.se/ som också verkar ok.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Blocket är bra men prisläget är ofta mycket högre än pingstkyrkas och liknandes beg ställen

Dessa bråtemarknader är oslagbara när det gäller fynd.
Eftersom de får allt de samlar in gratis och det ofta handlar om betydande mängder varje månad så vill dom ofta bara bli av med prylarna.

Permalänk

Trots att projektet legat i graven ett tag så har jag nu fått ett erbjudande om att köpa ett par jamo e-350 för en femhundring av en god vän som bara vill bli av med dem. Bör jag slå till?

Permalänk
Medlem

Äger en t-amp, Trends audio närmare bestämt.

Den har en liten uteffekt och förlorar ca 50% av styrkan vid 4ohm, på pappret. Dock vill jag slänga in att det är inte siba (som det brukar heta ) watt, t-ampens 10w räcker långt.

Trends audio t förstärkare och lovordats och jag kan inte annat än att hålla med om att den låter bra. Det är säkert någon sorts distorion men det låter lugnt och harmoniskt.

Den tar inte alla högtalare rätt upp och ner. Snälla högtalare med högre motstånd och lättdrivna är definitivt att föredra.
När man hittar rätt får man både bas och högt ljud

Jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra mig av med min trends men den kör inte mitt huvudsystem. Och kraft är aldrig fel det kan inte bli för mycket. Själ har jag ögonen öppna efter något strömstark att ta över mina carlsson.
Det vore riktigt kul med något som enligt pappret när nog dubblar effekten ner till 4ohm för att få en jämn ström till högtalarna men dom är få och dyra
Heta märken på beg marknaden är nad och rotel, har ägt nad klassikern 3020 och en budget rotel, det är strömstarka apparater som räker långt.

Om du vågar finns det mycket att vinna på beg marknaden.
Våga lita på dina öron, ta en svängt till på hifiklubben och lyssna runt lite. Tycker du fortfarande att nad dali systemet låter bra för pengarna så slå till

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Trots att projektet legat i graven ett tag så har jag nu fått ett erbjudande om att köpa ett par jamo e-350 för en femhundring av en god vän som bara vill bli av med dem. Bör jag slå till?

Nja, vad jag har sett av Jamo har inte imponerat mig särskilt mycket. Har två stycken Jamo-lådor i mitt system just nu. Som högtalarställ.

Köpte även ett par begagnade Jamo-golvare (Studio 180) tillsammans med en Onkyo-receiver för receiverns skull, och allt jag kan säga om dem är ett stort "njäää". De innehöll en fejkad mellanregisterhögtalare(!) och lät som om de inte hade ens försökt räkna på porten. En kompis har även en Jamo-förstärkare, och den är ett riktigt äkta kinesbygge från topp till tå.

Det finns ju många bra Jamo-grejer, men jag kommer nog inte att köpa Jamo igen. Du får väl ta och lyssna på dem och se om du har bättre tur än jag.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32