Lite frågor inför köp av vardagsrumsanläggning!
Hallå där!
Jag går i tankar om att skaffa ljudanläggning. Jag har redan mina kära studiomonitorer placerade vid datorn, men de låter inte så bra om man inte sitter just vid datorn. Därför tänkte jag expandera lite med ett par stativare ute i rummet för att kunna se på film och lyssna på musik. Det här med vanliga lyssningsanläggningar känner jag inte direkt är mitt område, så jag tar min chans att fråga er som kan lite mer
Jag hade tänkt dra in till stan för att lyssna på olika högtalare på hifiklubben och reference audio - jag betalar hellre lite mer för att veta vad jag köper än att beställa grisen i säcken från fynda. Högtalare är ju trots allt väldigt olika och jag är rädd att jag har lite andra meningar om hur högtalare ska låta än ni andra här har Men förslag mottages såklart gärna ändå
Däremot funderar jag lite över förstärkare. Egentligen behöver jag bara slutsteg, eftersom jag kommer bygga en rejäl monitorsektion för hand för att sköta all signalrouting i hemmet. Närmast till hands ligger ju då t-amp, både billig och tillräckligt stark. Men den är ju aldrig i lager, så jag undrar om det finns något annat som rekommenderas i samma division? Så enkelt som möjligt då såklart!
Jag har även fått i uppdrag av en polare att fixa en anläggning åt honom också, inför när han ska flytta hemifrån och börja plugga. Han ska hänga med in till stan och lyssna med mig och ta råd, men då kommer samma fråga upp med förstärkare. Han lär behöva en vanlig förstärkare med ingångsväljare och tjosan, tror ni det kan vara en bra idé då att ta en från fynda till ett par högtalare som jag har fått lyssna ut, och i så fall vilken? Eller har ni något fynda-paket i bakhuvudet som ni verkligen skulle anse vara ett kap jämfört med att köpa högtalarna i en fysisk butik? Han är inte själv så ljudkräsen, men vill ha bra saker så kommer hålla länge.
Vi lyssnar båda mestadels på välproducerad musik i det mesta mellan rock och jazz, som steely dan, alan parsons project, chicago och liknande.