Kalle Anka och piratkopiering ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Kalle Anka och piratkopiering ....

Har sett flera forum som har tagit upp det...vad tycket ni?

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=1...
http://www.youtube.com/watch?v=Fsmj7BLqkv4

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 840 Pro +
Seagate Barracuda 4TB med Primocache | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 29TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Haha

Tja han hade ju köpt skivan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2002

Den var underbar :)!

Intel Core i7 2600k @ 4.5GHz 24/7 Vattenkyld, Asus Maximus IV Extreme, 4x4GB Corsair Dominance 1600MHz (8-8-8-24), SLI Gainward GTX 580 "GOOD" Edition 1536 MB Vattenkylt, Intel X25-M G2 SSD 120GB, 2x Intel 320 120GB RAID 0, Corsair Obsidian 800D, Corsair CPMSU-1200AX 1200W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Dessutom i senate numret av kalle anka.

Alltid älskat Kalle Anka:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Jan 2008

Såg att skalman tankat 30000 låtar i Aftonbladet så Kalle är inte ensam;)
Känns som att det gått för långt när till och med serierna handlar om upphovsrätt.
Kanske bra för dom som är runt 10 och läser Kalle att dom lär sig från början att man inte laddar ner men har man gjort det i flera år slutar man inte för att Kalle tar upp det. Men är en skiva/film riktigt bra köper jag den bara för att ha orginalet av en bra produkt

Religion and greed cause millions to bleed

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Propaganda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Propaganda.

Japp.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Snacka om att försöka forma barn/ungdommar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Nov 2004

Punchlinen är väl att han kopierar och tänker sälja skivorna alá marknad i thailand/taiwan vilket enligt Kalle Anka inte är okey. Men att PK knattarna laddar ner skivan för eget bruk är ok eller är jag för trött nu?

Propaganda i vart fall.

"med texthäfte, bilder och allt"

Haha, herregud. Antar att knattarna inte hört talas om google? :<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland / Strömsund
Registrerad
Mar 2008

Haha den var bra

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I värmland
Registrerad
Jan 2005

Samma sak gjordes för ca 70 år sedan, när herr Adolf härjade, då gjorde walt disney propagandafilmer med kalle anka mot nazisterna för amerikanska skolbarn.
Tycker ni att det är lika illa med den propagandan som fildelningspropaganda i serietidningarna ? För både nazism och fildelning är ju något som är starkt politiskt.

Säger dock inte att jag själv inte laddar ner , men ställer bara fråga till er.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2009

Hö hö hö. Men många tankar ju för att kolla om skivan är bra, och sen köper den om man gillar den. Jag använder spotify, men men.

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002

Indoktrinering, vidrigt! Jag blir riktigt äcklad måste jag säga. Jag tror jag har sett något liknande i invandrings/integrationsnishen. Träna barn att "tänka rätt". Många läroböcker från 70-80-talen har något liknande men med dolda budskap om hur bra sossarna är och att det är det enda alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Liknar lite den där Bamse-historien där skalman blir beroende av droger.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2003

Åke Skrål

Vänta nu lite går inte bamse på steroider?

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

tråd flyttad.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

tsss.. man får väl ändå kopiera för enskillt bruk så

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
&#9824;
Registrerad
Feb 2007

Disney och propaganda går hand i hand, bara kolla på deras fina propagandafilmer från andra världskriget.
Alltså vad ska folk om 30 år som läser denna serien tro om oss? att vi är efterblivna?

Sen så varför åker inte knattarna fast?

ush vad arg man blir, tur att man slutade prenumerera på kalle anka för ett herrans massa år sedan.

pff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tsss.. man får väl ändå kopiera för enskillt bruk så

Då måste du ändå äga originalet för att det ska gillas

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Då måste du ändå äga originalet för att det ska gillas

Men kalle har ju orginalet sen om han gör 100skivor kan inge säga emot. det är om man börjar sälja det 'blir' olagligt

Men jag förstår vad du menar så

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Men kalle har ju orginalet sen om han gör 100skivor kan inge säga emot. det är om man börjar sälja det 'blir' olagligt

Men jag förstår vad du menar så

Oj, missade visst den rutan.. trodde han tankade ner och kopierade =x

Hursomhelst så älskar jag de kreativa sångstyckena som alltid har präglat kalleserien!

"SOLAR OCH MÅNAR
JAG TROR ATT JAG DÅNAR!" <3

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2007

Lite väl övertydlig kanske...

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007

Dumt. Vi har förbud mot reklam riktat till barn men tydligen inte mot politiska åsikter.

Påminner om:

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2005

"mej" och "dej"?! Detta ser jag varje jävla dag i våran lokala dagstidning också... WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Intressant att det är Farbror Joakim som är skivbolaget i denna serie. För det vet ju alla vilken trevlig och genomgod krösus han är.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Är det bara jag som tycker strippen var riktigt vettig?
Man ska inte försöka sälja delat material.
Uppsåtet är att tjäna pengar på kopior, vilket är dåligt för alla parter i en kapitalistisk värld (inom rimliga ramar), dessutom ohållbart.

Enda felet jag ser är att Joakim reagerar för att han vill ha pengar för kopieringen, vilket såklart inte gagnar artisten mer än vad kopior skulle gjort.

Sen att knattarna har sönder en fullt fungerande plastbit, FY! Plast skräpar lätt ned och tär på våra naturresruser så sakteliga. De borde ta tillvara plastbiten, spela den tills den inte fungerar längre, därefter möjligtvis använda sig av den "riktiga" plastbiten, som vid det laget har blivit en liten samlarplastbit och på grund av sitt goda skick stigit i värde till över inköpspris.
Shiet, knattarna hade kunnat blivit rika om de inte så lätt hade ryckts med i Joakims propagerande för kopieringsrätt.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Lade ni märke till att Joakim von Pontén gluttar in genom folks fönster för att se om de piratkopierar?

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Lade ni märke till att Joakim von Pontén gluttar in genom folks fönster för att se om de piratkopierar?

Som jag ser det så kan man stämma skiten ur 'Joakim von Pontén ' för att ha spionerat och gått in utan lov. man kan faktiskt stämma en polis om de kliver på utan lov (gäller iofs inte om något brott pågår eller liknande)

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Huga. Har de någonsin lyckats använda en aktuell företeelse som tema utan att resultatet blir hemskt?