Dålig kvalité DVI-HDMI HDTV

Permalänk
Medlem

Dålig kvalité DVI-HDMI HDTV

Hej.

Jag har alltid kört med VGA för att se på TVn via datorn. Sen skaffade jag ett HD4870 och tänkte koppla allt via HDMI för att då ha allt via förstärkaren.

Men varför är kvalitén så dålig? Jag testade första gången att koppla direkt till TVn, men bilden blir en aning suddig och det är svarta kanter överallt. Dessa kan jag reducera till en viss del via overscan, men har fortfarande lite svarta kanter.

Detta händer BARA när jag kör via datorn, kör jag PS3, 360 component eller liknande via förstärkaren så är bilden perfekt. Någon som har några tips på hur man ska fixa kvalitén?

Tack.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Du pixelmappar antagligen inte bilden när du kör via HDMI.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det har något med overscan att göra eller något liknande, är för trött för att komma på nu, återkommer senare om ingen annan kommit på det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Du pixelmappar antagligen inte bilden när du kör via HDMI.

Det vet jag att jag inte har.
Men om bilden är hur bra som helst med andra HDMI hårdvaror, varför blir den så mycket sämre med PC?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Det vet jag att jag inte har.

Varför inte?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För att TVn inte supportar det. Endast via VGA.
Allt hade ju varit mycket enklare ifall man hade haft en okej TV som gärna får vara i 1080p istället för knäppa 768p.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
För att TVn inte supportar det. Endast via VGA.
Allt hade ju varit mycket enklare ifall man hade haft en okej TV som gärna får vara i 1080p istället för knäppa 768p.

Vilken TV har du?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Din TV klarar ej att återge vanliga dator upplösningar via HDMI med bra kvalitet men det borde fungera bra med 720p för att titta på video filmer.

Det betyder att bilden på skrivbordet med ikoner har dålig kvalitet men att video filmer kan visas med bra kvalitet via HDMI kabel från datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden mellan en till exempel en Xbox 360 720p signal och en dators 1280x720?
Och det borde ju inte heller vara någon skillnad mellan att visa 720p skrivbord och 720p film, eller?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Om du kollar i Catalyst och klickar på DTV när du har TV inkopplad så finns 720p 50Hz och 60Hz som tillval, har du provat lägga till dessa.

När det gäller skillnaden mellan dator upplösningar och HD upplösning så vet jag ej skillnaden, vi får hoppas att någon annan på forumet kan förklara för oss.

Du kanske har bättre tur med Catalyst 9.7 som kommer ut senare i veckan, det skall vara förbättrat på flera punkter, en förbättring är det skall vara lättare att välja upplösning i controllpanelen när man har flera skärmar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
För att TVn inte supportar det. Endast via VGA.
Allt hade ju varit mycket enklare ifall man hade haft en okej TV som gärna får vara i 1080p istället för knäppa 768p.

Ok, så med VGA kan du välja 1360x768, men med DVI kan du bara välja 720p? (Eller vilken upplösning använder du från burken?) Surt isåfall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tror att det är så att en tv har avlånga pixlar medans en datorskärm kvadratiska.. så därför e det viktigt att tvn klarar pixelmapping, annars ser det skumt ut.

Men om de nu är så att du klarar att köra högsta upplösningen tvn klarar av (768p) via vga så kommer inte bilden att bli bättre via hdmi eftersom du redan kör högsta möjliga upplösning... så ingen större ide att lägga ner nå större arbete för du kommer inte se någon skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ok, så med VGA kan du välja 1360x768, men med DVI kan du bara välja 720p? (Eller vilken upplösning använder du från burken?) Surt isåfall

Precis. Via HDMI är max 720p/1080i, och via VGA 768p.
Sen är frågan hur stor skillnad man ser i 720p filmer. Då det är mycket lättare att få över ljud och bild direkt in i förstärkaren och köra allt där. Istället för att behöva byta på TVn när jag kör datorn.

Det underliga är ju att TVn inte verkar skala ordentligt via HDMI och 720p från datorn. Då jag får svarta kanter, och dessa fixas via overscan i Catalyst, mer eller mindre i alla fall.

Citat:

Om du kollar i Catalyst och klickar på DTV när du har TV inkopplad så finns 720p 50Hz och 60Hz som tillval, har du provat lägga till dessa.

Hm, testade lägga till 720p60, men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Ska jag sen välja denna "upplösning" på något vis? Borde väl inte vara någon skillnad mellan att välja Force upplösning?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Hm, testade lägga till 720p60, men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Ska jag sen välja denna "upplösning" på något vis? Borde väl inte vara någon skillnad mellan att välja Force upplösning?

Jag har ej provat själv så jag vet inte hur detta fungerar.

Off topic, hur citerar man endast en del av ett inlägg?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Testade nu att lägga till custom resolution. Där man ser en vit skärm på skärmen och kan öka höjd och bredd tills det passar. Det blev aldrig perfekt, men upplösningen blev ungefär 1200x680 eller något liknande.
Mycket skumt.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Testade nu att lägga till custom resolution. Där man ser en vit skärm på skärmen och kan öka höjd och bredd tills det passar. Det blev aldrig perfekt, men upplösningen blev ungefär 1200x680 eller något liknande.
Mycket skumt.

Låter ju som overscan är på på TV:n... I vilket fall är 1360x768 det du borde försöka få fram även med DVI.. Är det omöjligt kanske det faktiskt är värt besväret att ha kvar VGA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ferek
Tror att det är så att en tv har avlånga pixlar medans en datorskärm kvadratiska.. så därför e det viktigt att tvn klarar pixelmapping, annars ser det skumt ut.

Det finns TV-apparater med rektangulära pixlar (oftast Plasmor) men den här är inte en sån...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ferek
Men om de nu är så att du klarar att köra högsta upplösningen tvn klarar av (768p) via vga så kommer inte bilden att bli bättre via hdmi eftersom du redan kör högsta möjliga upplösning... så ingen större ide att lägga ner nå större arbete för du kommer inte se någon skillnad

Njä, det där är inte riktigt sant: generellt brukar bilden bli lite bättre med digital utgången (om båda körs i rätt upplösning)..
Med analog är det vanligare med lite suddighet, skuggor och småstörningar.. Men ju lägre upplösning man kör, desto mindre lär det märkas, och här spelar det kanske i och för sig inte nån större roll.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Funderar på hur jag ska göra nu. I och med att jag inte kör filmer i över 720p så ser jag antagligen ingen skillnad. Sen så sitter jag ju en bit ifrån denna 32" så jag får ju i vilket fall som helst inte se den knivstarka bilden som pixelmappat ger.

Kör vidare på HDMI, ska kolla på lite filmer och se om jag ser någon skillnad.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |