Matematik/Statistik: Betygsättning och medel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002

Matematik/Statistik: Betygsättning och medel

Jag söker en funktion för att räkna ut ett medelvärde för betygsättning av t.ex. en film.

Vad jag önskar åstadkomma är att normalisera en röst inte bara mot den totala medianen (e.d.) utan även mot den röstandes eget röstbeteende.

Säg att vi t.ex. har datan:

Person A:

Film 1, betyg 3
Film 2, betyg 4
Film 3, betyg 3
Film 4, betyg 4
Film 5, betyg 5

Medel: 3,8

Person B:

Film 1, betyg 2
Film 2, betyg 3
Film 3, betyg 2
Film 4, betyg 2
Film 5, betyg 3

Medel: 2,4

Då skulle det vara önskvärt att på något sätt väga in deras medelbetygsättning mot, säg, ett totalt medel för alla deltagare (t.ex. 3,1). Detta för att normalisera för sådana som har en tendens att ligga väldigt lågt (pessimister) el. högt (optimister) i sitt medel. Eftersom det givetvis kan vara så att någon enbart röstat på dåliga el. bara bra filmer så kan givetvis inte enbart detta användas för att räkna ut medlet.

IMDB verkar ha en funktion för att sätta medel, skulle man kunna använda den på något smart sätt?

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C where: R = average for the movie (mean) = (Rating) v = number of votes for the movie = (votes) m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1300) C = the mean vote across the whole report (currently 6.8)

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Här är mitt förslag:

M = Personens medelbetyg
B = Betyg (för en enskild film)
H = Högsta möjliga betyg
L = Lägsta möjliga betyg
N = Normalmedel = ( H + L ) / 2
VB = Viktat betyg = B / ( M / N )

Jag förklarar gärna mer ingående om det behövs.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com