Intel lanserar ny generation SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar ny generation SSD

En ny generation solid state-lagring byggd i 34 nanometer är strömsnålare, snabbare och tåligare – till ett mycket lägre pris än tidigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu jäklar börjar det hända grejer, kanske blir en fin julklapp man kan köpa till sig själv...kanske en ny prolle, moderkort och minne hamnar under granen också

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, priserna börjar sjunka ordentligt nu, får hoppas på ett snäpp lägre till, sen kanske det blir till att kosta på sig en SSD!

Permalänk
Medlem

Gött, blir säkert en sådan till nybygget i höst. Nu är bara frågan 80 eller 160GB?...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Äntligen, har väntat så otroligt länge på vettiga priser på ssd.
För min del borde det räcka med 80gb fast ja man vet ju aldrig

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Najs detta har man väntat på.

Permalänk
Medlem

Är inte detta samma nyhet som blev postad igår: http://www.sweclockers.com/nyhet/9653-ny_generation_ssd-enhet...

Informationen verkar vara den samma i alla fall?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda till lägre pris.
Underbar ekvation!!
Love it!

Permalänk
Medlem

Känns som Intel och Microsoft kommer ha mycket fin höst/vintern med tanke på hur många som vill byta till i5/SSD iom uppgraderingen till Win7.

Man undrar dock vad som händer med Seagate? De har fortfarande inte släppt en enda SSD disk och gissar på att de måste släppa nåt innan Win7 lanseras för att inte gå miste om den första stora försäljningsvågen av SSD enheter. SÅ frågan är vad har de att komma med?

Permalänk

Gött Gött Gött!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris.. klart man spenderar 2200kr på en ny hårdisk vilket är viktigaste delen i datorn som flaskar.

Dax att kasta ut raptor disken och köpa en 80GB variant.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

har en fråga! vf görs ssd dikar i 2.5" tums format bara? det ända jag kan komma på är att slippa tillverka 2 olika(stationär o bärbar). är detta enda anledningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
har en fråga! vf görs ssd dikar i 2.5" tums format bara?

Varför har inte alla fem meters takhöjd? Kanske blir det bara extra dyrt om man ändå inte använder det extra utrymmet?

Permalänk
Medlem

När kommer 30Gb versioner ??? så kan kan få 3x30GB i raid 0 för en "billig" penning

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
När kommer 30Gb versioner ??? så kan kan få 3x30GB i raid 0 för en "billig" penning

Det finns andra tillverkare som har 30GB. Men Intel inriktar sig antagligen på Windows-marknaden, och 30GB är för litet för en enskild drive för de flesta där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
har en fråga! vf görs ssd dikar i 2.5" tums format bara? det ända jag kan komma på är att slippa tillverka 2 olika(stationär o bärbar). är detta enda anledningen?

Jag kan tänka mig att det är på grund av att man inte behöver göra diskarna större än så. Med vanliga magnetskivor får du ju bara plats med ett visst utrymma på en given yta, vilket inte är några problem med SSD-diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
När kommer 30Gb versioner ??? så kan kan få 3x30GB i raid 0 för en "billig" penning

tycker inte att det gav så mycket att raida mina två x25-m så jag använder en till os och en till annat stuff.

Permalänk

Låg Nm må jag säga

Fast över 80Gb till C. behöver man inte. film/musik etc kan man lagra på vanliga mekaniska.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Jag kan tänka mig att det är på grund av att man inte behöver göra diskarna större än så. Med vanliga magnetskivor får du ju bara plats med ett visst utrymma på en given yta, vilket inte är några problem med SSD-diskarna.

Helt klart. Det skulle gå att göra större enheter med 3,5", men eftersom SSD är så dyra idag finns det inget behov av detta än så länge.

Om priset på minneskretsarna går ner snabbt, är det inte alls otänkbart att tillverkare släpper 3,5" SSD för stationära med fler minneskretsar (och därmed större kapacitet).

Permalänk
Medlem

Aha, så den är faktiskt bättre än den första generationen?

Synd att skrivhastigheten fortfarande inte är högre, men den kanske inte spelar så stor roll när allt kommer omkring.

Vill bara kommentera att i nyheten står det att den nya hastigheten är 65/85 mikrosekunder från 85/115 ms... ms = millisekunder! Mikrosekunder skrivs µs.

EDIT: Vadfan, på webhallen kostar den 3365? Som att någon kommer köpa den där då...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Varför händer det inget med deras x25-E serie för?
Det är ju en man vill ha.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Då blir det garanterat ett ssd inköp snart då priserna börjar bli lite mer humana,

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Men hallå Sweclockers, jag trodde ni hade mer koll på enheter än att blanda mikrosekunder och ms.

Antingen har ni använt två olika prefixer medvetet, när ni jämfört, och förvirrat läsarna på det sättet, eller så är det någon jeppe som inte lärt sig förkorta prefixer. Eller ens tänkt på att millisekunder blir ms.
Mikrosekunder ska så klart bli µm (my), annars kommer läsarna bli lika förvirrade som vid byte och bit-felförkortningar.

Snälla, rätta artikeln.

Permalänk
Medlem

YES!!

Precis vad man behövde läsa nu, prisjakten har haft G2 80GB som mest populära hela dagen idag och igår var den nummer tre.

Skulle gissa att en hel del människor redan har gått in på Dustin (el. annan butik) och tryckt på beställ knappen, jag gjorde det i alla fall igår och hoppas att jag är en av de som hinner få sin i första vågen.

Hur många kan Dustin få in egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Riktigt bra pris.. klart man spenderar 2200kr på en ny hårdisk vilket är viktigaste delen i datorn som flaskar.

Dax att kasta ut raptor disken och köpa en 80GB variant.

Kunde inte sagt det bättre, min raptor flyger ut ur min 1:a maskin och in i 2:a maskinen omgående efter leverans, såvida inte raptorn får en annan uppgift i dator nr: 1 då.

Har snålat länge nog nu, ok det är inte prisvärt att köpa första generation ssd direkt vid release kanske, dessutom lär priserna sjunka mycket mer men jag kan inte vänta längre!!

Sirapen ska ur datorn omgående, är så less på väntetider samt seg respons i windows/program.
Hoppas dom är här snart, blivit så hajpad av alla som säger att det är bästa uppgradering man kan göra till X58/i7 el. annat modernt system.

Permalänk
Medlem

Ni som köper en Intel SSD 2nd Gen, återkom gärna med lite kommentar om hur den känns och tester.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det bli med dom här när SATA-3 kommer?

Permalänk
Medlem

Blev riktigt exalterad av detta, 80GB gen-2 ska inskaffas i höst. Blir perfekt i samband med released av Win 7. Kommer bli riktigt najs...

*drömmer om ultrasnabba menyer och program utan väntetider*

Permalänk
Medlem

Najs, den stora frågan är dock: har den TRIM support?

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Najs, den stora frågan är dock: har den TRIM support?

"•TRIM isn’t yet supported, but the 34nm drives will get a firmware update when Windows 7 launches enabling TRIM. XP and Vista users will get a performance enhancing utility (read: manual TRIM utility). It seems that 50nm users are SOL with regards to TRIM support. Bad form Intel, very bad form."

från anand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
"•TRIM isn’t yet supported, but the 34nm drives will get a firmware update when Windows 7 launches enabling TRIM. XP and Vista users will get a performance enhancing utility (read: manual TRIM utility). It seems that 50nm users are SOL with regards to TRIM support. Bad form Intel, very bad form."

från anand

Det låter rätt krasst för early adopters.