AMD gör ny förlust i andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
AMD har dock ett jäkligt bra läge nu med bra plattformar och allt, något som saknades på A64-tiden då de hade prestandakronan. Tror det vänder så snart det blir högkonjunktur igen.

Ett problem är den här förbannade finanskrisen som kan sätta käppar i hjulet för AMD i dessa tider, annars har de "läge" som du säger.
Intel kan så att säga hinna ifatt innan krisen är över.

Permalänk

Jag tror/hoppas ju att AMD får iväg DX-11 korten först, det skulle kunna göra mycket.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Jag tror/hoppas ju att AMD får iväg DX-11 korten först, det skulle kunna göra mycket.

Amen!

Yep, håller med till 100%

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att Core i5 kommer vara mer prisvärt än AMD prollar så det kanske blir ytterligare en spik i kistan för AMD.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Jag tror/hoppas ju att AMD får iväg DX-11 korten först, det skulle kunna göra mycket.

Visst vore det en fördel, men jag tror inte Nvidia kommer vara så jättelångt efter det att ATI DX11 lanseras.

Vad AMD verkligen borde/behöver lyckas med är att slå sig in bättre på server och oem marknaden, alltså där de riktiga pengarna finns, dvs. Dell, HP Compaq m.f.

Om AMD kunde slå sig in och sälja lika mycket oem och server produkter som Intel gör så skulle de få bra mycket mer pengar över för att utveckla spännade HW till törstande entusiaster som oss

Vi entusiaster/hemmasnickrare utgör en försvinnande liten del av AMD:s inkomster, tråkigt men sant!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Vi entusiaster/hemmasnickrare utgör en försvinnande liten del av AMD:s inkomster, tråkigt men sant!

Är det tråkigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det tråkigt?

Han menade nog att vi entusiaster inte påverkar världsmarknaden i någon större utsträckning. Hade vi gjort det hade AMD förmodligen haft ett bättre läge än de har.

Det AMD saknar mest är en riktigt bra mobil plattform. Med Phenom II har de definitivt läge att förändra detta eftersom Intel inte har förbättrats där i någon större grad samt att AMD är överlägsna när det gäller grafik (mot Intel dvs).

AMDs kommande mobila plattformar kan säkert bli väldigt bra, ett 4770 och en Athlon X4 i 2-2,5GHz hade till och med jag kunnat tänka mig och jag hatar bärbara...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Han menade nog att vi entusiaster inte påverkar världsmarknaden i någon större utsträckning. Hade vi gjort det hade AMD förmodligen haft ett bättre läge än de har.

Men då de generellt sett har lägre pris på sina produkter än intel borde det väl gynna dem om folk var mindre benägna att spendera mycket pengar (som entusiaster ofta gör)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men då de generellt sett har lägre pris på sina produkter än intel borde det väl gynna dem om folk var mindre benägna att spendera mycket pengar (som entusiaster ofta gör)?

Nja han menade nog inte entusiaster på det sättet utan mer oss datorkunniga som vet vad som är prisvärt och inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Visst vore det en fördel, men jag tror inte Nvidia kommer vara så jättelångt efter det att ATI DX11 lanseras.

Vad AMD verkligen borde/behöver lyckas med är att slå sig in bättre på server och oem marknaden, alltså där de riktiga pengarna finns, dvs. Dell, HP Compaq m.f.

Med en stadig plattform hos AMD och en fällande dom i Eu-domstolen för Intel så har jag svårt att se att AMD inte skulle kunna skaffa sig ett fäste hos OEM-tillverkarna 2009/2010.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det jag saknar från AMD-laget (om man nu får säga så) är fler moderkort med 8st sata platser eller mer för runt en 1000-1100kr. Enda jag har sett är Gigabytes kort vilket är lite dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Med en stadig plattform hos AMD och en fällande dom i Eu-domstolen för Intel så har jag svårt att se att AMD inte skulle kunna skaffa sig ett fäste hos OEM-tillverkarna 2009/2010.

Jo, det är sant att man måste ju se det positiva också.

Nu har ju AMD en bra möjlighet att få ordentligt fotfäste hos oem tillverkare, en möjlighet som dom kanske inte haft tidigare på samma sätt p.g.a. Intel.

Hoppas verkligen att AMD stärker sin position ännu mer och börjar gå plus snarast, för hur stark plattform man än har så kan man inte fortsätta gå minus.

Har sneglat mot Nvidia inför DX11 efter att nu ha kört med ATI ett halvår, men hoppas ATI får ut nya kort som kan ta tillbaka prestandakronan + ha riktigt bergsolida drivrutiner så man kan fortsätta med ATI.
Dessutom så gillar jag verkligen gränssnittet i Catalyst bättre än i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Med en stadig plattform hos AMD och en fällande dom i Eu-domstolen för Intel så har jag svårt att se att AMD inte skulle kunna skaffa sig ett fäste hos OEM-tillverkarna 2009/2010.

Det är väl dock inte så sannolikt att domen påverkar särskilt mycket; den är ju trots allt resultatet av en undersökning som påbörjades år 2000. Kanske börjar OEM-tillverkare nu tycka synd om AMD och därför köpa deras prylar i större omfattning, men troligare är väl att allt fortsätter som vanligt?

Permalänk
Medlem

Det var väl väntat att de skulle gå med förlust.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Om CPUer liknande Larrabee är framtiden tror jag AMD kommer ha ett bra läge i framtiden. men då gäller de för dom att börja jobba på nu de annars kanske dom förlorar sin chans. =/

Permalänk
Avstängd

Utan EUY-bäter, take that. 10 für Intel.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

AMD har en del spännande produkter på gång till bärbara datorer under 2009/2010, vilka jag tror kommer att ge dem ett ordentligt lyft.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl dock inte så sannolikt att domen påverkar särskilt mycket; den är ju trots allt resultatet av en undersökning som påbörjades år 2000. Kanske börjar OEM-tillverkare nu tycka synd om AMD och därför köpa deras prylar i större omfattning, men troligare är väl att allt fortsätter som vanligt?

De har inte råd att låta AMD gå i konkurs. Det skulle troligtvis innebära en total katastrof för försäljningen av datorer.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
De har inte råd att låta AMD gå i konkurs. Det skulle troligtvis innebära en total katastrof för försäljningen av datorer.

Så kan det vara, men det är väl inget nytt (och jag undrar om säsrkilt många oem-tillverkare tänker så långsiktigt)?

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte hur privatpersoner och företag kan fortsätta köpa produkter från Intel. Det är väl som att sponsra och heja på en dopad idrottare. Jag känner i alla fall bara avsky för de metoder som Intel har använt sig av.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
...ot: jag tycker alla på swec köper varsin amd produkt inom de närmsta veckorna

Tyvärr har jag en spellaptop med nvidia mxm plattformen, och en intel 25w processor.. Någon stationär blir det inte inom närmsta åren för min del !

Dock så plockade jag ihop ett ddr3 system med en pII 945 och radeon 4890 till en vän månaden före jag övertalade en annan kille att stoppa i ett 4870 i sin intelmaskin. Bägge är helnöjda !

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är intressant att atom på egen hand omsätter betydligt mer än amd:s grafikkort.

Är väl inget märkligt med det?

Netbooks är det hetaste fenomenet bland konsumentdatorer just nu samt att insticksgrafikkort har en väldigt smal målgrupp. De flesta bryr sig inte särskilt mycket över vad för grafikkort som sitter i datorn, bara man har bild. Intel tar t.ex. stor del av marknaden med sina inbyggda kretsar, likaså Nvidia så delen av kakan är liten.

Gällande datorspelsentusiaster, då pratar vi om enskilda procent av marknaden, när det gäller konsumentdatorer. Så inget konstigt alls.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Frågan är hur länge det kan fortsätta så här innan dom går i konkurs?

Citat:

[i]Saxat från Wikipedia:
Revenue ▼ $ 5.808 billion (2008) [1]
Operating income ▼ −$1.955 billion (2008)
Net income ▼ −$3.098 billion (2008)
Total assets ▼ −$7.675 billion (2008)
Total equity ▼ −$82.00 million (2008)[/i]

Statistiken på tillgångar osv ser ju inte direkt lysande ut.

Ingen hobbyekonom på forumet som kan göra en snabbanalys av läget?

Hur länge kommer dom överleva om dom inte vänder trenden snart?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Här finns mer dyster läsning, även om jag själv inte läst igenom utan endast bläddrat igenom lite snabbt.

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=74093&p=quarterly...

AMD ser ju rätt starka ut på HW sidan just nu med bra komponenter/plattformar till bra priser, hoppas verkligen dom framöver bättre kan omvandla alla produkter/allt kunnande till rena profits.

AMD skulle må gott av ett riktigt klirr i kassan, helst igår!
AMD har ju inte direkt Intels budget att utveckla ny HW för men lyckas ändå bra, undrar vad dom skulle kunna åstadkomma ifall dom hade feta resurser att ge sina ingenjörer??

Både AMD och Intel (+ gärna fler) behövs för att vi "nördar" ska kunna bygga våra system utan att bli skinnade, men dom hade gärna fått konkurrera på jämnare villkor.

Permalänk

Man får hoppas att Athlon II prollarna som kommer X3 o X4 kan mäta sig prestandamässigt mot Intels Core 2 Quads och Duos. Dem prollarna kommer AMD att kunna tjäna mer pengar på än Phenom tack vare lägre tillverkningskostnader men tyvärr blir prestandan lidande tack vare att L3 cahcen har tagits bort. Det sämsta som kan hända är om Intel matchar i3 mot Athlon II och att Phenom II matchas mot i5 det skulle vara värsta tänkbara scenariot för AMD tror jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Frågan är hur länge det kan fortsätta så här innan dom går i konkurs?

Statistiken på tillgångar osv ser ju inte direkt lysande ut.

Ingen hobbyekonom på forumet som kan göra en snabbanalys av läget?

Hur länge kommer dom överleva om dom inte vänder trenden snart?

Det kommer troligtvis "aldrig" att hända.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Utan EUY-bäter, take that. 10 für Intel.

Nej asså jag var inte full. Försökte påpeka att AMD olikt Intel inte fick några böter från EU, men ändå gick back. Så, varsågoda.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Nej asså jag var inte full. Försökte påpeka att AMD olikt Intel inte fick några böter från EU, men ändå gick back. Så, varsågoda.

Vi undrar alla vad det kan bero på.....

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Vi undrar alla vad det kan bero på.....

Yep

HINT: dom som inte läst det = Det är nog Intels fel... och dom fick straff.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Jo, det är sant att man måste ju se det positiva också.

Nu har ju AMD en bra möjlighet att få ordentligt fotfäste hos oem tillverkare, en möjlighet som dom kanske inte haft tidigare på samma sätt p.g.a. Intel.

Hoppas verkligen att AMD stärker sin position ännu mer och börjar gå plus snarast, för hur stark plattform man än har så kan man inte fortsätta gå minus.

Har sneglat mot Nvidia inför DX11 efter att nu ha kört med ATI ett halvår, men hoppas ATI får ut nya kort som kan ta tillbaka prestandakronan + ha riktigt bergsolida drivrutiner så man kan fortsätta med ATI.
Dessutom så gillar jag verkligen gränssnittet i Catalyst bättre än i Nvidias kontrollpanel.

Jag tror inte att AMD kommer få den chansen, även om du kör argumentet att AMDs plattform är mer prisvärd än Intels så kommer inte de stora OEM-tillverkarna välja AMD framför Intel. En OEM-tillverkare bryr sig mer om innovation, alltså teknologiska framsteg än vad AMD kan erbjuda med en prisvärd plattform.

Problemet för AMD som jag ser det är att de hoppas lite för mycket hopp till sin plattform istället för att vara innoativa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Vi undrar alla vad det kan bero på.....

Ja, jag har en teori om det där. AMD säljer inte?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.