HD4890 "fast" på 500MHz.

Permalänk
Medlem

HD4890 "fast" på 500MHz.

Sitter med 2st HD4890 och båda sitter fast på 500MHz hela tiden, även när jag spelar. Har testat att låst den på 850MHz med rivatuner men bara ett kort går i 850MHz då. Någon som vet varför det är så? Använder Catalyst 9.7.

Permalänk

prova med att byta drivisar.
Det är väl dem nya drivrutinerna?
Aja är inget dator snille men jag hade provat med det iaf och sedan instalera drivrutinerna du får med korten

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Testa installera senaste officiella drivrutinerna (kasnke en bugg i betas) - catalyst 9.6.

Avinstallera ordentligt, reboot, o installerade cat 9.6.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Testa med andra drivrutiner.

Annars kanske någon strömsparfunktion?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Re: HD4890 "fast" på 500MHz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Sitter med 2st HD4890 och båda sitter fast på 500MHz hela tiden, även när jag spelar. Har testat att låst den på 850MHz med rivatuner men bara ett kort går i 850MHz då. Någon som vet varför det är så? Använder Catalyst 9.7.

Har du ändrat båda till 850?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Jag tror jag har ett liknande problem med mitt 4870 (1gb - Powercolor).

Det spelar ingen roll hur mycket jag drar i reglaget, den står ändå på 500mhz.
Så här ser det ut i Everest:

Permalänk
Medlem

#Id hunter:

Det är för att CCC gör så att GPU klockhasigheten återgår till 500 MHz då den chillar, om du startar ett spel och alt tabbar snabbt kan du hinna se att den står på 770 men kommer ändras tebax då du kommer till skrivbordet.

#JackeShan:

Tror att du måste välja på RivaTuner nått med stil att aktivera fler/klonade kort och låsa dom på samma. Bara söka lite där, var en liknande tråd tidigare och killen hittade lösning själv efter han gjort tråden.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
#Id hunter:

Det är för att CCC gör så att GPU klockhasigheten återgår till 500 MHz då den chillar, om du startar ett spel och alt tabbar snabbt kan du hinna se att den står på 770 men kommer ändras tebax då du kommer till skrivbordet.

Okej, tack!:)

Permalänk

Hej!

Det låter som om du titttar på frekvensen
när kortet/korten är i sparläge. För att se hur
de bär sig åt under belastning och i 3d-läge,
använd ett loggande program. Gör t ex så här:

Starta GPU-Z (du hittar det på http://www.techpowerup.com/gpuz/ ).
Välj fliken Sensors och klicka i rutan för Continue refreshing...

Starta ett hiskeligt krävande 3D-spel, kör någon minut och
avsluta spelet.

Kolla nu grafen i GPU-Z. Har frekvensen legat på 500 MHz hela
tiden eller har den hoppat upp till 750 MHz medan du spelade?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Mitt hd4870 ligger på 775MHz men jag får flimmer problem.
och då så höjjer jag frekvensen till 800 Mhz och då försvinner flimmret.

men problemet är att efter att jag har startat t.ex runescape i full HD så sänks frekvensen tillbaka till 775MHz.

jag klockar med rivertuner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinquartz
Hej!

Det låter som om du titttar på frekvensen
när kortet/korten är i sparläge. För att se hur
de bär sig åt under belastning och i 3d-läge,
använd ett loggande program. Gör t ex så här:

Starta GPU-Z (du hittar det på http://www.techpowerup.com/gpuz/ ).
Välj fliken Sensors och klicka i rutan för Continue refreshing...

Starta ett hiskeligt krävande 3D-spel, kör någon minut och
avsluta spelet.

Kolla nu grafen i GPU-Z. Har frekvensen legat på 500 MHz hela
tiden eller har den hoppat upp till 750 MHz medan du spelade?

Det är just det som är problemet, det ändras inte även när jag stressar grafikkorten. Jag ändrade klockfrekvenserna i Rivatuner och sen ändrade jag tillbaka och nu verkar det funka som det ska, men när jag startar om datorn så måste jag gå in i rivatuner, ändra, och ändra tillbaka igen. Antar att det är någon bugg i betadrivrutinerna.