Permalänk

Skapa en logga till min hemsida.

Tjabba !

Tänkte skapa en logga till min hemsida där jag även skall kunna trycka den på tröjor m.m. Vad skall jag tänka på då ?

Vilken upplösning på bilden skall jag använda mig av och vilket filformat skall jag spara bilden i ?

/Force

Permalänk
Medlem

Spara i ett vektorformat så behöver du inte tänka på upplösningen. Jag hade kört på EPS.

Permalänk

Hmm men om jag skapar en bild i tex photoshop måste man ju skapa i en viss upplösning eller ?

Permalänk
Inaktiv

Skapa den i 1600x1200 eller nåt, med vektorgrafik kan du skala upp och ner hur du vill utan kvalitetsförlust.

Permalänk

Okej och vektorgrafik är en eps fil ?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle använda Illustrator för detta ändamål, tycker det är mycket trevligare att göra loggor i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jag skulle använda Illustrator för detta ändamål, tycker det är mycket trevligare att göra loggor i det.

Om man kommer överens med det programmet ja

Upplösningen i photoshop spelar ingen roll om du gör den vektorlogga...

Vektorgrafik är inte eps... däremot är eps ett format som klarar av att hantera vektorgrafik och är väldigt kompatibelt.

Du kan spara det i .psd-format också om du vill det, eller .pdf om du ska trycka det.

Permalänk
Medlem

Om du skapar i Photoshop bör du dock tänka på att inte rasterisera lagren och att du gör allting med paths, så att det verkligen är vektorbaserat. Jag hade nog försökt göra loggan i ett lite mer vektororienterat program istället, typ Illustrator.

Permalänk

Jag kör just nu gimp men det kanske inte är ett bra alternativ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Jag kör just nu gimp men det kanske inte är ett bra alternativ ?

Jag hade nog satsat på Inkscape istället.