Första ordentliga hemside projektet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upssala
Registrerad
Okt 2007

Första ordentliga hemside projektet.

Hej jag och en kompis ska skapa en spelhemsida där man ska kunna posta sina favorit builds och kommentera och kolla på alla items, characters m.m.

men jag vet tyvärr inte vilket språk jag ska använda. jag kan lite med html men även lite java. skulle det funka bra att göra en hemsida med dessa språk eller finns det bättre alternativ som inte är allt för svårt att lära sig.
Det skulle vara perfekt om java och html räckte eftersom kommer ha programmering i skolan sedan och där skulle java vara en stor del.

Sen kommer problemet med program. vilket tycker ni är bra/inte allt för komplicerat?

Hoppas ni kan hjälpa mig borde inte vara så svårt:)

//Jesper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Du skulle nog behöva lära dig t.ex PHP med MySQL, men kan du redan ett programmeringsspråk så är det inte speciellt svårt att lära sig... Kan tipsa om tutorials från Lynda.com som jag tycker är bra!

http://www.lynda.com/home/ViewCourses.aspx?lpk0=99

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Precis som Matte säger så ska du använda dig av PHP och MySQL. Man gör inte hemsidor i java. Däremot använder man javascript men det är något helt annat.
Det du bör kunna bra är PHP, MySQL, HTML och CSS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Man kan använda Java-teknologi på precis samma sätt som PHP; läs på om Servlets/JSP så får du se

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

SKA?!

Man kan givetvis göra hemsidor i Java, det går alldeles utmärkt. Faktum är att PHP är ett ruskigt dåligt språk att lära sig som första språk, man plockar upp så otroligt mycket skit från det språket. Nä, kan du Java tycker jag du ska ta en titt på exempelvis J2EE, Struts eller Spring framework. Om du inte skulle gilla något av dessa kan du alltid prova på ASP.NET Webforms tillsammans med C# som är ett väldigt likt språk. Jag tror du kommer ha mer nytta av att kunna Java eller C# i framtiden än att kunna PHP. Att kunna lite vettigare databaser än MySQL är också att rekommendera. T.ex. PostgreSQL, Oracle DB eller Microsoft SQL Server.

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Personligen skulle jag inte rekommendera varken PHP eller Java; det finns språk som t.ex. ruby och python som också har webbramverk (Ruby on Rails till ruby och Django till python), och dessa språk är mycket lättare att lära sig och arbeta med än PHP och Java.

Viktigast är ju ändå att du skriver korrekt, semantisk HTML och CSS.