Vet nån bra program för att snabbt spara många skärmdumpar?

Permalänk
Medlem

Vet nån bra program för att snabbt spara många skärmdumpar?

Med skärmdumpar menar jag inte särskilt för spel eller så utan främst desktop-jobb.

Det jag behöver göra är att ta många screenshots på inställningar i photoshop och liknande program. Jag behöver kunna ta ett screenshot, kunna snabbt och enkelt croppa bilden om det behövs och sedan med ett knapptryck/klick kunna spara bilden utan att behöva ange namn och dylikt. Typ att den namnger bilderna i ökande nummerordning eller något.

Nån som sett något liknande program?

Permalänk
Medlem

FRAPS funkar bra

Kan välja vilken tangent man vill printscreena med, och format, sen hamnar dom automatiskt i mappen man valt.

Permalänk
Medlem

Tänkte spontant att det "är mest för spel-capturande" eller så. Har inte provat det dock.

Men hur gör man med beskärandet? Det blir ett stort problem i slutändan om jag måste öppna varje fil separat och spara om i beskuret format.

Permalänk
Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Skulle ju rekommendera SnagIt för sådana här ändamål, lätt att välja vilket område som ska "fotas" och efterarbeta.

Permalänk
Testpilot

Om du har Vista finns ett program liknande SnagIt inbyggt från början som kallas för "Skärmklippverktyget", kolla om det kan vara nåt som passar. Kräver ju dock som sagt Vista.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag gillar Zscreen för just screenshots som inte är för spel.
Många funktioner och open source
http://brandonz.net/projects/zscreen/index.html

Permalänk
Medlem

Snippet tool, eller skärmklippsverktyget som hunden nämner är inte fy skam. Lite klumpigt kanske, men det är väldigt lätt att välja vad som ska avbildas.

Fraps fungerar bara i openGL vill jag minnas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Jag gillar Zscreen för just screenshots som inte är för spel.
Många funktioner och open source
http://brandonz.net/projects/zscreen/index.html

H-vete så bra! Guld värt, kanonprogram verkligen, löste alla problem på en sekund typ!

Installera, tryck ctrl+printscreen, tryck musknapp för att välja område att beskära (som "snappar" till valbara pixelvärden), släpp musknappen och vips så har du bild 0001.jpg. Nästa blir 0002.jpg

Perfekt.