Catalyst 9.7 redo för nedladdning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Catalyst 9.7 redo för nedladdning

AMD börjar distribuera juli månads drivrutin för grafikkort i Radeon-serien.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Och i andra drivernyheter ser vi att nVidias 190 drivrutin för Linux har stöd för OpenGL 3.2 som släpps näst nästa onsdag, haha.

AMD kanske ska bli klara med deras OpenGL 3.1 stöd någon gång det här året om de inte vill hamna allt för mycket efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Bra med Windows 7 stöd, 9.6 var lite knepiga ibland. Testar genast

Man kanske borde lägga till att hela CCC är ombyggt och lite krångligare att navigera i.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Bra med Windows 7 stöd, 9.6 var lite knepiga ibland. Testar genast

Man kanske borde lägga till att hela CCC är ombyggt och lite krångligare att navigera i.

Krångligare? snarare tvärt om. Dom har ju två menyer nu mot det gamla gränssnittet som bara var rörigt

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Fler onödiga klick i nya CCC för att göra samma saker.. men den går att leva med och kanske är något bantad?

i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2 (600rpm), 16GB 1600Mhz, Asus Z87-Z, 7TB WD Green + 750GB SSD, MSI rx480 8GB, Sound BlasterX AE-5, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

ccc är fortfarande lika ghetto

smash?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Krångligare? snarare tvärt om. Dom har ju två menyer nu mot det gamla gränssnittet som bara var rörigt

Det nya CCC är ju precis lika rörigt om inte än mer, då de bara flyttat sidebaren till en dropdown-meny...

Varför är inställningarna för GPU-skalning inaktiverade (gråa)?

Define S - Asus ROG Strix 270H - 7600K @ 4.4 GHz - NH-D14 - 16GB DDR4@3200MHz - Palit GameRock 1070 - Evo 840 120GB och Evo 750 500GB
a silent computer is a happy computer.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004

Såg att på XP såg CCC lika dant ut, men inte under Windows 7 när jag testade det

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2003

alltid lika trevligt med nya drivar well done AMD <3

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2007

haha vilka 90% man fick:P
Ökade 1 Fps i Crysis, 300p i 3DMark06 och 100p i Vantage...

Detta med Core i7 920 @ 3,6Ghz och 2st 4870x2

Ska nog va väldigt specifika fall för att få dom 90%:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

"slutligen hela 90 procent snabbare med fyra grafikkort i Quad Crossfire"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004

Exakt, fyra kort gällde det Malm01

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

2st 4870x2 bör väl betyda 4 grafikkort ^o) . . .

Corsair Obsidian 450D - MSI X99A - Intel 5820K - Corsair Vengeance 2x8GB - Asus GTX980Ti - Asus Xonar DX - Samsung 512GB 950 Pro M2 + Intel 530 180GB - WD 1TB RED + WD 3TB RED - EVGA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Vilken version ligger RTM på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Vilken version ligger RTM på?

Build 7600.16385.

8700K delid @ 5.1ghz • Asus Z370-F • 32GB DDR4-3200 • Asus 2080Ti OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Varför är inställningarna för GPU-skalning inaktiverade (gråa) ?

Tryck på låset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Den nya kontrollpanelen är klart sämre att navigera i än den gamla, även om den är lite snyggare. Jag vet inte vad fan de tänkte med när de designade den.

Drivermässigt har det fungerat bra med de spel jag testat. Märkte att DoWII ger högre min fps i Windows 7 med samma driver jämfört med Vista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Ja, nya panelen är verkligen skitful. Den gamla var ju bara bloatad och krånglig, men nu ska det tydligen vara fult också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Ja, nya panelen är verkligen skitful. Den gamla var ju bara bloatad och krånglig, men nu ska det tydligen vara fult också.

Vad spelar det för roll. Du är väl inte där för ofta eller? Jag personligen tyckte inte den var så ful som du säger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2003

om ni inte tycker om den gå över till nvidia då -.-

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st

Det vore bättre om ATI gjorde bättre drivers/kontrollpanel. ATI har bra hårdvara, och drivers fungerar stabilt i spel för mig. Men finesser/inställningar och kontrollpanel är svaga.

NVidia har individuella inställningar per spel, vilket gör att man kan tvinga vissa inställningar på äldre spel (och nya som ibland saknar "vitala" inställningar). Dessutom har de på senare tid lagt till många finesser som använder dessa individuella inställningar. T.ex. Ambient Occlusion för vissa spel, och nu senast Power Management som gör att man kan köra enkla 3D spel med mycket lägre klock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st

Ja, för nya grafikkort är ju gratis. Man har ju inte rätt att klaga på en produkt man har betalat för...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det vore bättre om ATI gjorde bättre drivers/kontrollpanel. ATI har bra hårdvara, och drivers fungerar stabilt i spel för mig. Men finesser/inställningar och kontrollpanel är svaga.

NVidia har individuella inställningar per spel, vilket gör att man kan tvinga vissa inställningar på äldre spel (och nya som ibland saknar "vitala" inställningar). Dessutom har de på senare tid lagt till många finesser som använder dessa individuella inställningar. T.ex. Ambient Occlusion för vissa spel, och nu senast Power Management som gör att man kan köra enkla 3D spel med mycket lägre klock.

ATI har ju sina profiler kanske inte lika smidigt men det bör fungera bra det också.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2001

JA! Äntligen fungerar profilerna som dom ska göra! Saknat det ända sen jag bytte från Vista till Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad spelar det för roll. Du är väl inte där för ofta eller? Jag personligen tyckte inte den var så ful som du säger

Rätt ofta faktiskt, håller gärna koll på temperaturerna på grafikkorten. Passiv kylning och crossfire går inte så bra ihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Varför sjutton har dom plockat bort möjligheten att ställa in overscan? .. Jag fick backa till 9.6 för att få tillbaka den möjligheten..! (Jag måste ha 0% overscan för att få rätt 1080p-bild på tv'n)