Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2006

C++ problem

Hejsan. Jag är ganska ny gällande programmeringen.

Har en liten fråga. Jag har skrivit ett väldigt simpelt program i C++,
och kompilerat det i Dev C++. Så fort jag kör .exe filen så startar den progrmamet i "dos" mijlön. och stänger det DIREKT. du hinner bara se att det blinkar till. Någon som skulle kunna hjälpa mig?

Här är ze code.

#include <iostream> using namespace std; int main () { cout << "Hej"; return 0; }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

That's the point. Kör det fråm kommandoprompten istället.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Eller lägg till något som får programmet att vänta; till exempel en inmatning:

#include <iostream> using namespace std; int main () { cout << "Hej"; int i; cin >> i; return 0; }

För övrigt är dev-c++ rätt antik vid det här laget; testa visual c++ express om du inte har gjort det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Det du också kan göra är att starta pause...

system("pause");

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I mitt cluster
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Det du också kan göra är att starta pause...

system("pause");

Och i framtiden om du vill programmera för lite mer cross-plattform så finns det ett liknande command, fast som inte är windows specifikt. getch() heter den och väntar helt enkelt tills man tryckt ner en tangent, sen fortsätter programmet.

Edit:
Var ett tag sedan jag programmerade i C++, men om jag inte helt missminner mig måste man köra #include <conio.h> för att getch() ska fungera. Det är ett standard bibliotek så det behöver du inte oroa dig för att inte hitta.

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2006