Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Php kod för eget fönster.

Tjabba !

Har en div tagg som skall finnas med på 5st sidor där jag skall ha info i diven. Men jag vill ju inte ändra på alla 5st sidorna utan bara på en så ändras dom andra automatiskt. Finns det någon smart och enkel php kod som ni kan slänga upp här för detta ändamål ?

/Force

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Du menar att du har typ:

<html>
<massa html taggar mm.>...</massa html taggar mm.>
<div> Här vill du ha samma sak med php </div>
</html>

Då kan du skriva det du ska ha mellan diven i en vanlig textfil och döpa den till ex. "mellandiven.php". Sedan skriver du följande php-kod:
<?php include("mellandiven.php"); ?>

Det blir då ungefär såhär:

divtext.php:

Hej alla barn nu blir det barnprogram! I varje div!

index.php:

<html> <body> <div> Massa text och saker </div> <div><?php include("divtext.php"); ?></div> </body> </html>

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Du menar att du har typ:

<html>
<massa html taggar mm.>...</massa html taggar mm.>
<div> Här vill du ha samma sak med php </div>
</html>

Då kan du skriva det du ska ha mellan diven i en vanlig textfil och döpa den till ex. "mellandiven.php". Sedan skriver du följande php-kod:
<?php include("mellandiven.php"); ?>

Det blir då ungefär såhär:

divtext.php:

Hej alla barn nu blir det barnprogram! I varje div!

index.php:

<html> <body> <div> Massa text och saker </div> <div><?php include("divtext.php"); ?></div> </body> </html>

Föreslår att lägga med <div>-elementet i den externa filen också. Lättare att underhålla om man vill ändra något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej tackar kanon bra. En fråga till om detta kan man få så divtext.php endast kan läsas in på dom sidorna man skrivit in <?php include("divtext.php"); ?> och att sidan inte kommer fram om man skriver tex www.hejkonbajkon.se/divtext.php ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vedevåg
Registrerad
Maj 2004

Nu är jag själv bara nybörjare på php men om det räcker med att sidan som visas ifall man surfar till divtext.php är blank eller bara en hänvisande kommentar (typ: "denna sida ska inte visas") så skulle jag lägga in texten i en funktion.

divtext.php innehåller:

Denna sida ska inte visas. <?php function en_massa_text(){ ?> <div> Här Kommer en massa text som ska visas. </div> <?php } ?>

koden som skrivs på sidorna blir då:

<?php include("divtext.php"); en_massa_text(); ?>

Det som händer då är att informationen i funktionen först hämtas från servern när funktionen en_massa_text anropas.

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Nu är jag själv bara nybörjare på php men om det räcker med att sidan som visas ifall man surfar till divtext.php är blank eller bara en hänvisande kommentar (typ: "denna sida ska inte visas") så skulle jag lägga in texten i en funktion.

divtext.php innehåller:

Denna sida ska inte visas. <?php function en_massa_text(){ ?> <div> Här Kommer en massa text som ska visas. </div> <?php } ?>

koden som skrivs på sidorna blir då:

<?php include("divtext.php"); en_massa_text(); ?>

Det som händer då är att informationen i funktionen först hämtas från servern när funktionen en_massa_text anropas.

Finns bättre lösningar, till exempel att lägga det här längst upp i filen som ska inkluderas:

if(stripos($_SERVER['REQUEST_URI'],$_SERVER['PHP_SELF'])){ die('Access Denied'); }

Fler lösningar på det här problemet finns i den här tråden på Stack Overflow. (Rekommenderar .htaccess-lösningen)