Permalänk
Medlem

Överklockningssugen

Hejsan.

Har blivit väldigt sugen på att överklocka och har läst igenom lite och kommit fram till dessa punkter och undrar nu om jag glömt något eller gör något tok fel.

Tänkte klocka min Q6600 2,4GHz tills den når ~60c i load. När jag klockar detta så "klockas" väl mina ramminnen automatiskt, och isåfall hur orolig bör jag vara för värmeproblem? Hur mycket volt tror ni jag måste släppa ytterligare om vi snackar om en höjning på kanske 0,2-0,4GHz?

Efter jag klockat min processor tänkte jag ge mig på mitt hd4890 och dunka upp det så mycket som möjligt där jag tänkte att en load på ~70c är lagom? Men hur funkar det här med memory, shader och core clock? Är ration 1:1 dvs att man höjer 10MHz i alla om man ska höja 10MHz?

MVH
Hultas

Permalänk
Medlem

Inte säkert att du behöver röra vCoren alls, kolla med Orthos, blir det nå fel så är det bara att höja den ett litet snäpp..

Beror på vad du har för minnen och vad du kör dom i för mhz.. Gissar att de inte ska vara några problem.

Vad de gäller grafikklockerna så går dom inte i synq.

lycka till

Permalänk
Medlem

Har 2x2GB DDR2 1066MHz om det nu skulle vara av intresse?

Hur gör man med grafikklockerna isådanafall när man ska clocka, hur vet man hur mycket man ska ändra memoryn om man klockar shadern 10MHz t.ex.?

Permalänk
Medlem

Var visst nån typ utav ratio för shader och mem, kicka på den här länken: http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2318988

Permalänk
Medlem

En fråga till medans vi ändå är heta på gröten :).. Jag undrar vad ni tycker om mina temps jag går efter är dom reko eller? DVS ~60c @ CPU och ~70c @ GPU, i load.

Permalänk

Jag har ett 8600GT som jag klockat till:
Gpu 540 MHz --> 715 MHz (33%)
Shader 1188 MHz --> 1566 MHz (32%)
Minne 700MHz --> 800 MHz (14%)

Klockar jag mer blir det ostabilt.
Ett tecken på att du klockat minnet för mycket är att det blir rosa rutor över skärmen.

Använd Rivatuner när du klockar graffet

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Jag har ett 8600GT som jag klockat till:
Gpu 540 MHz --> 715 MHz (33%)
Shader 1188 MHz --> 1566 MHz (32%)
Minne 700MHz --> 800 MHz (14%)

Klockar jag mer blir det ostabilt.
Ett tecken på att du klockat minnet för mycket är att det blir rosa rutor över skärmen.

Använd Rivatuner när du klockar graffet

Lycka till!

Temp?

Permalänk
Medlem

-- Johan9360's ratios --
Minne: 1
Core: 1.75
Shader: 3.78

-- CheeO's länks ratio --
Minne: 1
Core: 1.05
Shader: 2.34

Hur kan det vara så olika, beror det på vilket grafikkort och isåfall hur hittar man rekommenderad ratio för just hd4890 kortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
Har 2x2GB DDR2 1066MHz om det nu skulle vara av intresse?

Hur gör man med grafikklockerna isådanafall när man ska clocka, hur vet man hur mycket man ska ändra memoryn om man klockar shadern 10MHz t.ex.?

Isf, så kan du ändra dividern för minnena så du slipper klocka dessa. Q6600 har en multiplier på 9 så kan teoretiskt nå 533*9=4800MHz utan att klocka minnena. Dvs det är inte minnena som kommer stoppa klockningen ifall du gör inställningarna rätt. Läs klockningsguiden så du förstår multipliers, dividers osv.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Isf, så kan du ändra dividern för minnena så du slipper klocka dessa. Q6600 har en multiplier på 9 så kan teoretiskt nå 533*9=4800MHz utan att klocka minnena. Dvs det är inte minnena som kommer stoppa klockningen ifall du gör inställningarna rätt. Läs klockningsguiden så du förstår multipliers, dividers osv.

Jag har läst guiden och det jag har förstått är att när man klockar FSBn så klockar man också hela nordbryggan vilket innebär att RAM minnena jobbar snabbare, inte sant? Det jag undrar då är hur mycket hänsyn man måste ta, t.ex. om man behöver skjuta till extra spänning?

Förresten, kan nån svara om dessa load temps är OK:
60c @ CPU
75 @ GPU

Eller bör jag testa mig fram på mitt 4890 kort tills jag får artifakter och sen sänka tills jag når stabilitet?