Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Mysql+php i en while loop

Hejsan!

Lite oklar rubrik kanske men vette tusan hur jag ska säga om den.

Iallafall, jag sitter och kodar på en grej och har kört fast på den mest dumma sak då det står helt still i skallen nu.

Jag vill iallafall göra såhär, gör i en tabell för klarhetens skull:

<table> <tr> <td>Rad 1 i databasen</td> <td>Rad 2 i databasen</td> <td>Rad 3 i databasen</td> </tr> <tr> <td>Rad 4 i databasen</td> <td>Rad 5 i databasen</td> <td>Rad 6 i databasen</td> </tr> <tr> <td>Rad 7 i databasen</td> <td>Rad 8 i databasen</td> <td>Rad 9 i databasen</td> </tr> </table>

Som ni ser så är varje cell en egen rad från mitt PHP skript som hämtar information från MySQL.

$database = new mysql_class; $query = "SELECT * FROM $table WHERE id='$id_to_get' AND status='$status' ORDER BY id DESC"; $result = $database->query($query); while($line = $database->to_array($result)) { // Tilldela variabler $id = $line['id']; echo $id; }

Som ni ser på koden ovan så gör den att den hämtar ut data och kastar in den i en while loop och bara spottar ut datan, dock så vet jag inte om det är den smartaste idéen att använda en while loop om man vill göra det jag vill.

Det sitter även en paginate klass på denna kod men den kändes orelevant att ta med då den tar 9 rader sen ny sida osv.

Tack för eventuella svar!

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2004

Något sånt här?

<?php $database = new mysql_class; $query = "SELECT * FROM $table WHERE id='$id_to_get' AND status='$status' ORDER BY id DESC"; $result = $database->query($query); $i = 1; echo '<table><tr>'; while($line = $database->to_array($result)) { echo $i != 1 && $i%3 == 1 ? '</tr><tr>' : ''; echo '<td>'. $line['id'] .'</td>'; $i++; } echo '</tr></table>'; ?>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Ja exakt så! Tack så mycket!

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD