Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Problem med CSS positionering

Jag håller på att överför min design till verklighet just nu och försöker först och främst få till själva upplägget av sidan. Allt har fungerat super.

Men när jag råka göra så att den högra boken blev längre än den vänstra, så blev det helt fel med footern. Och det jag kallar som ram i bilden slutar också vid där left tar slut.

Jag har alltså 3 boxar. 1 till vänster 1 till höger och sedan har jag placerat en footer under detta. Ska förklara lite med bilder, men vill inte slänga upp den riktiga designen för än allt är klart.

Jag har testat att flytta ut bottom utanför ramen, innanför center och även testat lite css-kommandon som:
clear:both; när de andra var float left, resp right.
absolute, relative osv.

Men jag vill inte att den ska ha någon bestämd position utan hela tiden vara nedanför left och right. Om right skulle av någon anledning bli längre pga någon har skrivit ett långt inlägg eller vad som helst ska inte bottom ligga mitt i right. Som jag har det just nu känns det som om den bara bryr sig om left. Om left växer, far bottom ner.

Först hade jag även problem med att få left och right att ligga bredvid varandra. Detta löste jag dock genom att sätta center till relative och sen köra en absolute på right som hade top:0; och right:0;

Jag försökte lägga in bottom genom bottom:0; också, men det fungera inte. Då den hamna ännu högre upp än även left och dessutom inte centrerat, utan ute i vänsterkanten.

Vill helst inte behöva installera någon WYSIWYG applikation för att lösa problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Finns massor av sätt, lite skum förklaringar du har men iaf, en av lösningarna är att lägga bottom utanför allt och centrera den med margin: 0 auto;

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Tack för tipset, men tror jag vet var felet ligger och det är pga att right använder sig av absoulte positionering. Får försöka ordna det imorgon. Lite för trött för att tänka och därför blev det google till tusen och sen till slut sweclockers.

Återkommer efter jobbet imorgon.

Får be om ursäkt om min förklaring är av det sämre slaget, men orkar inte sitta och copy pastea relativ kod, då jag har delat upp det en del och använder includes. Sen måste jag säga att min trötthet har nog en ganska stor påverkan på hur mycket jag orkar tänka före jag skriver

Edit:

Problemet löst. Tog bort den absolute positioneringen och sedan använde float på både den till vänster och den till höger.
Sen footern fick clear:both;