Harman Kardon SoundSticks II , Creative Gigaworks T3 Eller Z-4 + nytt ljudkort?

Permalänk

Harman Kardon SoundSticks II , Creative Gigaworks T3 Eller Z-4 + nytt ljudkort?

Tjena alla ljudmedvetna :)!

Som rubriken lyder så undrar jag vad man ska satsa på?
För har för nuvarande Logitech Z-4 och tycker faktiskt det mest är skit, bullrig okontrollerad bas och värdelösa sateliter ;o Kanske spelar de bättre med nytt ljudkort? Hmm.

Så har kollat in Creative Gigaworks T3 och Harman Kardon Soundsticks II och båda verkar intressanta.. Frågan är vilken av dem blir jag mest nöjd med? Vill kunna spela klassiska låtar som "I Want To Break Free" "Bille Jean" m fl. i bra ljudkvalite.. Men samtidigt kunna dra på en del party låtar med dunk i och känna att det finns kraft.
Så T3: orna verkar ju ha bättre sub? Rätta mig om jag har fel. Men Soundsticksen har ju fått mycket beröm för ljudkvalité.

Tacksam i mängd över svar! Tipsa gärna om mer paket, men inte Z-2300!

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Idag beställde jag Logitech Z-5500 p.g.a. priset och av ljudkvalitén.
Nackdelen de har emot sig sägs vara avsaknad av mellanregister.

Men ta ett par högtalare som är THX certifierade iaf.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

THX är för filmljud inte musik som han vill ha bra ljudkvalitet på..
och loggan ett väldigt bra försäljnings trix.
jag hade valt bort alla logitech system och kört på HK eller liknande.
just mellanregister e viktigt till musik.

ta en titta på dessa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=38825

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Precis THX verkar vara ett bra försälningstrix! Tycker inte logitechs ljudpaket levererar det dem kostar =/

Altec Lansing MX5021 var fina har kollat in dem förr men tycker ändå att priset är för mkt om man jämför Med H/K ST II och Creatives T3.

Ingen som har erfaranhet av T3 Och ST II? Hade vart kul att höra

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Idag beställde jag Logitech Z-5500 p.g.a. priset och av ljudkvalitén.
Nackdelen de har emot sig sägs vara avsaknad av mellanregister.

Men ta ett par högtalare som är THX certifierade iaf.

Ljudkvalitet? Vilken ljudkvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Precis THX verkar vara ett bra försälningstrix! Tycker inte logitechs ljudpaket levererar det dem kostar =/

Altec Lansing MX5021 var fina har kollat in dem förr men tycker ändå att priset är för mkt om man jämför Med H/K ST II och Creatives T3.

Ingen som har erfaranhet av T3 Och ST II? Hade vart kul att höra

Soundsticks lär vara mycket bra för vad de är. Kolla också in Altec Lansing FX4021.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett par Soundsticks II, och jag kan bara hålla med om dess storhet.

Mellanregistret och diskanten på dessa högtalare är helt makalösa, har ej än tröttnat på att bara dra på en riktigt fyllig, rörig och skarp låt och sedan sätta sig tillbaka och undra hur fan de klarar av att få allt att låta så perfekt.

Som många säger är ju basen soundsticksens ända nackdel, dock är det absolut ingen dålig bas. Den är bland de rappaste och mest kontrollerade basar jag hört från ett 2:1 system av denna prisklass. perfekt balanserad mellan kraft och precision, dock så klagar vissa på att det inte gå att skjuta ner tavlor med basen, men det är inte riktigt vad detta ljudsystem är till för.

Dock så kan nämnas att det knappt går att ha över helften på basvolymen innan man får börja hålla i saker på skrivbordet.

Men somsagt, ska du lyssna på musik och inte sitter i ett megastort rum, så passa dessa perfekt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Isåfall får jag väll kontra med att jag tänkte subjektivt

Om du har möjligheten att provlyssna på något av systemen du funderar på, så är det toppen, för då får du en egen subjektiv uppfattning.
Recensioner kan vara missvisande ibland har jag märkt.

Ang THX så är det absolut en säljidé då det både kostar pengar att få lov att sätta THX märkningen, men samtidigt måste de uppfylla kraven för att få lov att sätta ut THX emblemet.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
THX är för filmljud inte musik som han vill ha bra ljudkvalitet på..
och loggan ett väldigt bra försäljnings trix.
jag hade valt bort alla logitech system och kört på HK eller liknande.
just mellanregister e viktigt till musik.

ta en titta på dessa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=38825

Vilka är att föredra, de du postat eller http://www.webhallen.com/prod.php?id=83689

Har erbjudande på Webhallen 1250 spänn.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
...Ang THX så är det absolut en säljidé då det både kostar pengar att få lov att sätta THX märkningen, men samtidigt måste de uppfylla kraven för att få lov att sätta ut THX emblemet.

För att något ska uppfylla THX-kraven, så måste man ha ett optimerat och testat rum, godkänd skärm och godkända sitsar. Om THX-loggan sitter på ett högtalarset (som inte ens uppfyller THX' grundkrav på högtalare som i Z-5500:s fall), så kan man nog ganska säkert säga att den inte betyder något.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Kan garantera att du får myyyycket bättre filmljud med golvare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
Sitter själv med ett par Soundsticks II, och jag kan bara hålla med om dess storhet.

Mellanregistret och diskanten på dessa högtalare är helt makalösa, har ej än tröttnat på att bara dra på en riktigt fyllig, rörig och skarp låt och sedan sätta sig tillbaka och undra hur fan de klarar av att få allt att låta så perfekt.

Som många säger är ju basen soundsticksens ända nackdel, dock är det absolut ingen dålig bas. Den är bland de rappaste och mest kontrollerade basar jag hört från ett 2:1 system av denna prisklass. perfekt balanserad mellan kraft och precision, dock så klagar vissa på att det inte gå att skjuta ner tavlor med basen, men det är inte riktigt vad detta ljudsystem är till för.

Dock så kan nämnas att det knappt går att ha över helften på basvolymen innan man får börja hålla i saker på skrivbordet.

Men somsagt, ska du lyssna på musik och inte sitter i ett megastort rum, så passa dessa perfekt.

Okej väldigt kul att höra att du gillar högtalarna Men är det liksom bra dunk i basen eller hur är det? Gäller det att placera den rätt oxå för att få det rätta ljudet?

Men då vet jag iaf att H/K SS II ska vara att rekomendera !
Men ingen som har synpunkter om Creative T3? Har ju fått mkt bra omdöme på prisjakt iaf.

Golvare blir för dyrt då jag måste ha förstärkare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte jämföra i nån butik? Båda högtalarpaketen verkar riktigt schyssta till skillnad från alla andra datorhögtalare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman

Håller med, Soundsticks II är väldigt prisvärda.

"Nackdelen" är väl som sagt att basen inte får hela huset att skaka.

Permalänk

Jo kanske elgiganten eller Inet har på torp i uddevalla som är närmsta återförsäljare för mig (7 mil! )

Men om det nu lutar åt ett par H/K Soundsticks II så vill jag veta om det är värt mot mina logitech z-4 med bas osv. Så man inte byter ner sig.. Vilket jag inte tror eller hoppas på

Btw gör ett nytt ljudkort lyft åt Z-4:arna ? Hmm om det skulle vart ngt isf?

Visa signatur

Permalänk

Ingen som har svar ;)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

spenderade ungefär 1 timme på media mark att gämföra ljudet på T3 och Z-4. kom fram till att T3 har mkt bättre ljud, om lite lägre bas på lägre volym, men mkt bättre placerad och renare bas än vad z-4 har. men de har ju ingen separat basvolymkontroll vad jag kunde hitta iaf så e liten nackdel där.

men ska iväg till kunges kurva och "fönster shoppa" lite nån dag i veckan, tänkte se om ja kunde hitta H/K ss II att lyssna på och kanske gämföra med T3 och Z-4.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Jocke_totti: Både Z-4 och Soundsticks II är ganska snarlika system i frekvensomfång och styrka. Däremot har Z-4 lite djupare och kraftigare bas. Men fördelen med Soundsticks II är att du har ett diskantelement vilket Soundstick II inte har.

Vad har du för ljudkort idag?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfie91
spenderade ungefär 1 timme på media mark att gämföra ljudet på T3 och Z-4. kom fram till att T3 har mkt bättre ljud, om lite lägre bas på lägre volym, men mkt bättre placerad och renare bas än vad z-4 har. men de har ju ingen separat basvolymkontroll vad jag kunde hitta iaf så e liten nackdel där.

men ska iväg till kunges kurva och "fönster shoppa" lite nån dag i veckan, tänkte se om ja kunde hitta H/K ss II att lyssna på och kanske gämföra med T3 och Z-4.

Okej väldigt kul att höra ett omdöme Jag vet att T3 har baskontoll bak på lådan vad jag kan se på bilderna

Hade ju vart super om du kunde provlyssna högtalarna och jämföra återkomm gärna med det!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Jocke_totti: Både Z-4 och Soundsticks II är ganska snarlika system i frekvensomfång och styrka. Däremot har Z-4 lite djupare och kraftigare bas. Men fördelen med Soundsticks II är att du har ett diskantelement vilket Soundstick II inte har.

Vad har du för ljudkort idag?

Okej vad jag fattat som så ska ju Soundsticks II slå Logitechs z-2300 som är bättre än Z-4 så så snarlika kan de väl inte vara? Har jag fel? ..

Kör på det inbyggda ;o

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej vad jag fattat som så ska ju Soundsticks II slå Logitechs z-2300 som är bättre än Z-4 så så snarlika kan de väl inte vara? Har jag fel? ..

Kör på det inbyggda ;o

Köp ett Xonar DX eller liknande till din dator, det ger mer att köpa ett ljudkort. Ljudkortet kan du ha i flera år, högtalare kommer det bättre hela tiden.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Köp ett Xonar DX eller liknande till din dator, det ger mer att köpa ett ljudkort. Ljudkortet kan du ha i flera år, högtalare kommer det bättre hela tiden.

Vissa säger att det inet hjälper så mkt på ett par Z-4 tex vet inte vad man ska lyssna på och håller inte med att det kommer bättre datorhögtalare varje år för det gör det inte, jag menar hur länge har inte Logitech Z serien funnits och vart populär? Överskattad pga basen kan jag bara säga stäng av den och en mobil spelar högre och klarare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vissa säger att det inet hjälper så mkt på ett par Z-4 tex vet inte vad man ska lyssna på och håller inte med att det kommer bättre datorhögtalare varje år för det gör det inte, jag menar hur länge har inte Logitech Z serien funnits och vart populär? Överskattad pga basen kan jag bara säga stäng av den och en mobil spelar högre och klarare!

Vad har popularitet med något att göra då det kommer till Logitechs ljud? Populärt = bra funkar inte då det kommer till logitech, bara att kolla på trådarna som finns här så inser du att Logitech inte står för bra ljud.

De flesta som köper dom köper ju det i brist på bättre vetande, Audiofiler och lite mer kunniga skulle inte ta i ett par Logitech.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Vad har popularitet med något att göra då det kommer till Logitechs ljud? Populärt = bra funkar inte då det kommer till logitech, bara att kolla på trådarna som finns här så inser du att Logitech inte står för bra ljud.

De flesta som köper dom köper ju det i brist på bättre vetande, Audiofiler och lite mer kunniga skulle inte ta i ett par Logitech.

Haha aa den var bra!
Men antagligen så borde väl ett par andra högtlare som H/K Soundsticks II eller Creative T3 ge ett lyft jämfört med Z-4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha aa den var bra!
Men antagligen så borde väl ett par andra högtlare som H/K Soundsticks II eller Creative T3 ge ett lyft jämfört med Z-4?

Absolut, men det rör sig om såpass mycket mer pengar för ett 2.1, som du redan har ett okej. Skulle hellre satsa på ett ljudkort, men de lite mer kunniga kan gärna få säga sitt. Hur du än gör så kommer det ge bättre ljud. Men ett integrerat tvivlar jag på att gör Soundsticksen rätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var iväg och lyssnade på H/K ss II och T3 idag, ioför sig i olika affärer men jag fick uppfattningen om att T3 lät bättre, inte mkt men lite "renare" ljud i det stora hela. och du hade rätt Jocke_totti, hittade kontrollen bak på T3

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfie91
var iväg och lyssnade på H/K ss II och T3 idag, ioför sig i olika affärer men jag fick uppfattningen om att T3 lät bättre, inte mkt men lite "renare" ljud i det stora hela. och du hade rätt Jocke_totti, hittade kontrollen bak på T3

Okey härligt att höra Hur var ljudbilden så att säga på T3? Var basen bra ?
Ok så bra!

Angående det förgående inlägget om att jag måste ha ett annat ljudkort för att högtlarna ska göra sig det kan nog kanske täkas, men väldigt svårt och veta vilket... Finns ju ganska många X-FI och Asus Xonar .. Tips till en musikälskare och spel också ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Z5500 får du mest ljud för pengarna oavsett vad de s.k hifinördarna säger.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Okej?
Om du hade läst tråden hade du nog sett att det diskuteras 2.1 ljud och logitech= No TnX!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid

Eller hur var det nu?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid

Givande inlägg, han diskuterar ljud som ligger 1000kr under det billigaste stället för Z5500, och de är inte SÅÅÅÅÅÅÅÅ bra för de pengarna, man kan få bättre. Mindre högtalare kan vara svårt dock.

Visa signatur