Panik! 20 000:- i telefonräkning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ang fakturan så bör du kontakta företagets fakturaavdelning och begära att ett anstånd läggs då det råder tvist om dess giltighet.

Går inte detta då?
Känns som om man slipper fogden isåfall.
(syftar som svar på några inlägg tillbaks, belga & co)

Permalänk
Medlem

Frågan är hur du använde datatjänsten..

1. GPRS/3G via DUN (ringa upp *99# eller nått sånt)
2. GPRS/3G via Ethernet emulation (som SE har b.la "USB Internet")
3. Klassisk DUN/modem (ringer upp ett 07****-nummer)

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för TS?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Kontakta Plus och gamle Sverker så ska du se att det löser sig. Ingen vill bli slängd i soptunnan av honom.

Satt på faktura avdelningen till Glocalnet för ett halvår sedan. Där sa i princip var 10:e som ringde in att de skulle kontakta sverker...:) Efter ett tag var det nästan så man hann säga det innan kunden sa det.

Fick in folk som hade fakturor på runt 10-50k som ringt betaltjänster med telefonen nån gång per dag.

Mbb vi hade där fungerade i princip som trådskaparen skrev "Surfa fritt för blabla i månaden" Den lilla texten i avtalet står det du betalar vanlig kostnad efter att du surfat för ca 5gb. Men den vanliga kostnaden är VÄLDIGT HÖG! Helt sjuka minut priser.. Vilket ni redan konstaterat.

Avtalen oftast skrivna av mycket proffsiga advokater osv som kan vrida och vända texten så det verkar som man får göra vad man vill. Men skulle du få för dig att stämma företaget har du inte en chans.

Beställ hem en detailerad faktura specifikation och titta igenom den (det ska finnas historik på hur du har surfat). Eller du kanske har nån typ av inlogg för online tjänst där du kan se den? Titta noga på vad som kostar vad och upptäck att ja, den stämmer oftast.

Exempel "www.aftonbladet.se i 5 min = 500kr" typ så.. Är dock lite osäker på hur internethistoriken redovisas från företag till företag, kanske bara står hur många mb du surfat för, om du har otur. På GN kunde jag bara se hur de ringt med telefonen osv. Men någon typ av historik skall det nog gå att få tag på. Kan dock vara onödigt om det nu kostar 15mb/min och du surfat/lyssnat webbradio, då den fakturan förmodligen stämmer. 4.5gb = 4500mb = dvd-film = 67500kr:)

Var noga med att kolla ångerrätt, är kanske för sent att komma på det nu. Men det är oftast där man har en stark fot att få tillbaka pengar.

Som sagt, är det värt att hålla väldigt starkt på att du blev lovad en spärr. Finns det med i någon logg från agent, kan du nästan vara säker på att slippa betala. På GN loggade vi allt efter varje samtal som gjorts och utgick till 99procent från det. Fanns det inget om det med i loggen var man illa ute. Finns ljudaccept?(Skumläser..) Om det finns är det ett lättfixat problem.

Har även behandlat en del av dessa inskickade reklamationer. Många av dem angående mbb också. Många gånger var jag snäll nog att dra av ett belopp på fakturan då kund oftast hade bindningstid och ändå skulle vara kvar.

Värsta scenariot: Dina papper med reklamationen kommer bort hos företaget eller posten. Din telefonräkning/faktura går till kronofogden. Hände titt som tätt... Då blev det till att stänga av ljudet på headset.

EDIT:

KOM IHÅG!

Begär anstånd på fakturan, eller fråga om de kanske kan stoppa den medan du skickar in reklamationen. De ska göra det automatiskt ifall du pratat med dem. Men om du inte gjort det kan det vara en god ide att göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak

Det du ska göra är att ringa in till företaget i fråga och KRÄVA att få prata med chef. Acceptera INTE ett nej. Du SKA prata med chef.
Oavsett vad killen/tjejen i luren säger så ska du fortsätta tjata tills han/hon ger med sig eller lägger på. Då ringer du igen och pratar med en ny person och tjatar på denne.

Om du står på dig kommer du få prata med en chef. Och då kommer du antagligen få en snabbare lösning på problemet.

Till sånna blev vi tillsagda att säga att vi säger precis samma sak som chefen. Hjälpte alltid om man var nog sträng. Om nu kund börjar ifrågasätta hur jag hanterat ärendet samt mot förmodan fått mig lite osäker. Kunde man få boka ett "chefsamtal". Alltså egentligen då att bli uppringd, av en annan "agent" från reklamationsavdelningen. Som påstår sig vara nån typ av avdelnings chef eller liknande högre rang. I slutändan inte en chef. Så fungerar det..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Till sånna blev vi tillsagda att säga att vi säger precis samma sak som chefen. Hjälpte alltid om man var nog sträng. Om nu kund börjar ifrågasätta hur jag hanterat ärendet samt mot förmodan fått mig lite osäker. Kunde man få boka ett "chefsamtal". Alltså egentligen då att bli uppringd, av en annan "agent" från reklamationsavdelningen. Som påstår sig vara nån typ av avdelnings chef eller liknande högre rang. I slutändan inte en chef. Så fungerar det..

Problemet är ju bara att en "riktig" chef inte nödvändigtvis vet mer om ämnet än denna agent på reklamationsavdelningen. Jag skulle nog säga att det i de flesta fall är just tvärt om. Detta är någonting som väldigt många missar när de kräver att få prata med chefen. Enligt tänket att chefen = kan mer så skulle en VD kunna varenda detalj av varenda jobb på hela sitt företag. Fullständigt orimligt. Vissa chefer på lägre nivå har säkert gårr upp från att vara kunniga, men de byter ju också jobb, uppgifter och ansvar när de blir chefer så troligen är ju agenten mer uppdaterad och insatt än chefen är.

Man behöver inte kunna köra kran för att säga åt killen som kan det att börja lasta prylar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l

Avtalen oftast skrivna av mycket proffsiga advokater osv som kan vrida och vända texten så det verkar som man får göra vad man vill. Men skulle du få för dig att stämma företaget har du inte en chans.

Det har jag svårt att tro. Det finns ju här flera saker som talar för att kontraktet skulle gå att bryta. Det som talar starkast för det är ju att han blev lovad att de skulle sänka hans hastighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Misrepresentation

I kontraktsrätt så tolkas ju oklarheter i fördel för den som inte skrev avtalet. Dvs har företaget skrivit ett avtal som kan tolkas på flera sätt på grund av att det är otydligt skrivit så tolkas det inte i företagets fördel eftersom det var dom som orsakade otydligheten genom att skriva in den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contra_proferentem

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur det har gått för TS??

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det har jag svårt att tro. Det finns ju här flera saker som talar för att kontraktet skulle gå att bryta. Det som talar starkast för det är ju att han blev lovad att de skulle sänka hans hastighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Misrepresentation

I kontraktsrätt så tolkas ju oklarheter i fördel för den som inte skrev avtalet. Dvs har företaget skrivit ett avtal som kan tolkas på flera sätt på grund av att det är otydligt skrivit så tolkas det inte i företagets fördel eftersom det var dom som orsakade otydligheten genom att skriva in den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contra_proferentem

Intressant läsning, men gäller det där i sverige?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Intressant läsning, men gäller det där i sverige?

Contra Proferentem kallas oklarhetsregeln i Sverige tror jag och gäller. Angående den andra så är ju det ett försvar man kan tillämpa och det bör ju gälla i Sverige.

Permalänk

Sådär!

Jag har skickat in reklamation nu till dom där jag så tydligt som möjligt beskrev vad som hänt. Nu väntar jag bara på brevet där det står "Vi ber om ursäkt för allt psykiskt lidande vi har åstakommit dig, så vi hoppas 10 000:- täcker lidandet"

Kul att jag slängde in min nya HTC telefon i väggen, som gick i 1000 bitar, när jag fick räkningen. Så nu sitter jag med en gammal antik nokia utan nån som helst anslutning till internet, och tur är väl det, då behöver jag inte oroa mig för att bli blåst igen...

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Hoppas det löser sig. Det är då fan att man ska behöva slå in i huvudet på varenda jävel som ringer och vill sälja/erbjuda/ändra nåt, att de får skicka det skriftligt för aldrig i helvete att man avtalar något muntligt. Och till och med då finns det idioter som skickar räkningar (Den är väl det enda som är skriftligt..), som insisterar på att man beställt nån skit och ska betala...

Permalänk

Nu jävlar är det klart!

Dom ringde för 5 minuter sen och bad om ursäkt och meddelade att räkningen är åtgärdad och jag kommer t om slippa betala mobilanvändningen överhuvudtaget!

Hursomhelst passade hon på att fråga om jag ville ha ett NYTT 3g-abbonemang med spärr på. Det var ju bara och tacka nej direkt och avbryta allting. Jag slängde ju endå min Windowsmobil i väggen så den totalpajja när jag fick räkningen.

Det var ju schysst av dom att bjuda på dom där 39 kronerna jag skulle betala iallafall...

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Gött att det löste sig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

fint nu är det bara att sätta detta i system när det funkar

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Lätt värt det när dom nu bjöd på 39kr

//Ironi

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Keeper of the Bamse

Lätt värt att köpa såna abbonemang, surfa järnet och sen slippa betala!

Nä, men bra gjort av din leverantör måste jag säga, de hade ju kunna gå hela vägen om de känt för det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ska också slänga en windowsmobil i väggen så den går i tusen bitar nästa gång jag måste kontakta kundservice

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag ska också slänga en windowsmobil i väggen så den går i tusen bitar nästa gång jag måste kontakta kundservice

Haha, humor!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag ska också slänga en windowsmobil i väggen så den går i tusen bitar nästa gång jag måste kontakta kundservice

Alltså, får man en sån här räkning på fyllan kan alla möjliga impulser slå in.
Men jag är nästan mer nöjjd med den här gamla nokian som knappt väger någonting och är riktigt liten jämfört med HTC'n till tegelsten med tangentbord.

Gamla nokior kan man slänga i väggar också, dom klarar sig ALLTID.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Skönt att det löste sig för dig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ursäkta att detta kommer extremt sent då jag var mer aktiv på forumet när detta hände.
Men fan vad skönt att det löste sig för dig, och härlig humor från Triss också.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av flashen:

Tycker du borde skylla dig själv lite, man ska inte lita på folk... Men så klart är de lätt att vara efterklok

Varför ska man inte lita på ett företag!? Snacka om oseriösa isåfall!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

"Lita på folk", jag snackade ju med självaste kundtjänsten själv hos företaget som förklarade att jag inte kunde råka ut för detta. En uppenbar miss från deras sida.

Hursomhelst använder jag en tokgammal Nokia 3510i just nu, ringa och messa är det enda jag vågar mig på nu.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

"Lita på folk", jag snackade ju med självaste kundtjänsten själv hos företaget som förklarade att jag inte kunde råka ut för detta. En uppenbar miss från deras sida.

Hursomhelst använder jag en tokgammal Nokia 3510i just nu, ringa och messa är det enda jag vågar mig på nu.

Skönt det löste sig!:)

Jag brukar *alltid* begära följande:

a) spärr för samtal till utlandet (av alla typer och kombinationer)
b) spärr för betalsamtal (om telefonen blir stulen. T.e.x. så ingen beställer dyra saker via betalsamtal)
c) spärr för betal-sms (så ingen beställer dyra spel och betalar genom betal-sms)
d) övriga spärrar (t.e.x. mobil och/eller datasurf via mobilen. Jag surfar *aldrig* via mobilen).

Blir min mobil stulen så kan tjuven bara ringa inrikes samtal. Då jag betalar 69 öre för varje uppkopplat samtal - det är inget minutpris under samtalets gång - så är det lugnt om de "pratar på" under den tid som går från att jag upptäcker att mobilen är stulen till dess att jag spärrar abonnemanget.:)

Detta kan ju låta överdrivet, men jag gör allt detta för att inte drabbas av samma sak som TS. Vidare var det ett reportage om tele2 där en medborgare hade blivit bestulen på sin mobil. Mamman fick en räkning på 30 000-40 000 kr. Hon ringde Tele2 som menade att inget kommatecken hade kommit fel.

Det visade sig att mammans ungdom (minns inte om det var en son eller dotter) hade lagt in en spärr för hur mycket man kunde ringa för, men enligt Tele2 så var det en saldo spärr som inte var någon spärr i egentlig mening utan denna var mer en "påminnelse" när man uppnått X belopp man satt som gräns.

Denna spärren kunde man - genom att ringa ett dataröst - dock ta bort utan större besvär. Tele2 hade alltså gett sken av att nämnda "spärr" var en spärr fast det inte var det. De som hade "ringt" för nämnda summa ovan hade beställt dyra spel via betal/premium-sms för att betala spelen och sälja de billigare.

Fakturan visade att det hade skickats 2 sms/per sekund, i genomsnitt. Det visade sig att bovarna hade stoppat in sim-kortet i en dator som skickade dessa betal-sms i denna takten för att köpa nämnda spel som de kunde sälja vidare (eller spelkonton).

Sen den historien begär jag spärr på allt.:) Vill jag ringa utomlands använder jag ett sidoprogram för utlandssamtal som inte har med abonnemanget att göra. Betalsamtal ringer jag aldrig.^^ Varför ska man göra det?:P (Tyckte det stod något i tråden om någon som hade ringt betalsamtal/porrsurfat. Är man så dum att man väljer att "porrsurfa/ringa via mobilfakturan" får man skylla sig själv när det finns porrtidningar, internet, porrfilmer etc.:P:D (För de som har det behovet - jag har det icke:))!

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har också varit livrädd för dom där absurt höga priserna per megabyte som operatörerna har om man överskrider gränsen.. Jag menar ett abonnemang med 5GB i månaden kostar någon hundring, medan samma datamängd i "lösvikt" skulle kosta typ 75 papp. Helt absurt.

Har Tele2 med Mobilsurf och hittills har den i alla fall slagit om till 64Kb/s "gratis" utan problem alla gånger jag har överskridit gränsen, även då jag kopplat mobilen till datorn. Men det är ju alltid ett litet orosmoment, att kanske plötsligt se att de försökt dra 35 000:- eller nåt sånt på autogirot..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Muntliga avtal suger.
Jag fick ett skitbra avtal med telia om ett presentkort på 600kr och 6 månaders gratis abonnemang ifall jag band mig i 2 år.
Fick även gå igenom inspelningen och allt sånt.
4 månader senare ringer telia igen och vill erbjuda mig ett abonnemang.
Förklarar då att jag redan ingått ett avtal med dem och berättar vad jag skulle få och den personen säger att den första som ringde upp mig inte hade befogenhet att ge mig sakerna.

Så trots genomgånget avtal, inspelat så fick jag det inte pga deras call center personal inte hade den befogenheten...

Vill tillägga att EXAKT detta falska erbjudande råkade jag med ut för. Död åt oseriösa telekombolag OCH dess återförsäljare.

Hi-jackar tråden lite nu när det ändå löst sig för TS. Hur funkar egentligen detta med återförsäljare för ett telekombolag, som kommer med erbjudanden de slutligen visar sig inte ens har befogenheter för? Vart någonstans går det fel? Hur gör man för att faktiskt nyttja erbjudandena om det öht ens är möjligt? Spela in samtalen? Eller kunde de lika gärna säga: "Hej! Nu ska jag ljuga för dig. Ljug ljug ljug, lögn och bullshit. Tackar du ja? Tack, och fuck you prick." ? I sådana fall måste man ju kunna stämma dem så förbaskat hårt så de ångrar sina små bittra liv?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag har också varit livrädd för dom där absurt höga priserna per megabyte som operatörerna har om man överskrider gränsen.. Jag menar ett abonnemang med 5GB i månaden kostar någon hundring, medan samma datamängd i "lösvikt" skulle kosta typ 75 papp. Helt absurt.

Har Tele2 med Mobilsurf och hittills har den i alla fall slagit om till 64Kb/s "gratis" utan problem alla gånger jag har överskridit gränsen, även då jag kopplat mobilen till datorn. Men det är ju alltid ett litet orosmoment, att kanske plötsligt se att de försökt dra 35 000:- eller nåt sånt på autogirot..

Har verkligen operatörer fortfarande sådana fanatasisummor för datatrafik?

Telia t ex har ju en maxtaxa på 9kr om dan (i Sverige och för "normal" datatrafik) för alla deras abonnemang till privatpersoner. Tills du når maxgränsen är det ett saftigt pris per mb, men det betyder ju bara att du slår i 9kr taket rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på hur det egentligen är med maxtaxa och maxpris, det varierar säkerligen mellan olika operatörer och abonnemang. När jag tecknade mitt Mobilsurf S hos Tele2 så sa säljaren att när man fick SMS-et om att man uppnått datagränsen skulle man köpa ett större paket för att inte få en shockräkning. Tele2 tar 1,69 kr/MB efter gränsen och vad jag förstod så fanns det inte någon maxgräns där.

Jag tycker att ett fall som ni ovan beskrev hos telia ska tas upp med konsumentombudsmannen. I vilket fall så ska ni ha rätt att ha kvar det avtal som ni tecknat, det ska ju ligga på call-centeroperatören att ersätta telia ifall de sålt produkter som de inte har behörighet att sälja. Det får ju aldrig hamna på kunden.
Sen tycker jag att Telia är riktigt usla, jag förstår inte att folk fortfarande vill han någon som helst kontakt med dem! Jag har tom fysiskt klippt alla trådar till Telia och använder de gamla telekablarna i mina väggar till intern datakommunikation.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska också öppna alla mina räkningar på fyllan med min windowsmobil i handen.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Avstängd

Om inkasso eller motsvarande ringer kan du säga "hursa" när de frågar efter ditt namn, och när de repeterar namnet kan du bara säga:
-"Jasså Du menar Sverker Sverkersson...*paus*...sist jag hörde något ifrån honom sa han att han satt i fängelse"...;):D

*Tips*:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!