Problem vid "installation" av hemmabio!

Permalänk
Medlem

Problem vid "installation" av hemmabio!

Hej!

Min far har köpt ett hemmabiosystem. (SAMSUNG HEMMABIOSYSTEM HT-X720GT XEE - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=412154)

Idag skulle vi koppla in systemet till hans TV (SAMSUNG 46" LED-TV - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420217)

Snubben sa på OnOff att det skulle räcka med en HDMI-kabel mellan enheten (kallas väl förstärkare med ett finare ord?) och tv:n för att det skulle funka med ljud/bild. Kopplade in kabeln men ljudet från tv-kanalerna funkade inte. Testade att sätta på systemets radio och det funkade. På så vis kan det inte vara nåt fel på högtalarna tänkte jag.

I manualen läste jag att man i menyn var tvungen att välja alternativet "Externa högtalare" för att det skulle funka.. Men när jag valde det alternativet så var det fortfarande inget ljud från systemet vid vanligt tittande på tv-kanaler.. Vad behöver man göra för att ljudet skall komma ur hemmabion när man kollar på vanlig tv???

Behövs det nån mer kabel? Snubben på OnOff sa ju att det skulle räcka med HDMI-kabel...

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har han en extern digitalbox? Isf måste ni dra ljudet från den och in i stärkaren.

Har han inbyggd box i tv'n måste han som du själv säger välja externa högtalare men du måste ta ljudet från tv'n till recievern på nåt sätt. Jag är nästan helt säker på att det inte kommer funka med endast hdmi-kabeln, med ljudet i ena riktningen och bilden i andra. Det borde finnas en ljudutgång nånstans på tv'n om den har inbyggd box, antingen vanlig analog eller digital eller både och.

Lycka till!

Btw länkarna fungerar inte.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Fixade länkarna nu.

Okej, jag har också forskat lite på egen hand och det verkar vara så som du säger; HDMI-kabeln mäktar inte med att föra ljudet från tv'n till hembiosystemet.

Jag har en optisk ljudingång på recievern, det borde funka om jag köper en optisk ljudkabel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoHo
Fixade länkarna nu.

Okej, jag har också forskat lite på egen hand och det verkar vara så som du säger; HDMI-kabeln mäktar inte med att föra ljudet från tv'n till hembiosystemet.

Jag har en optisk ljudingång på recievern, det borde funka om jag köper en optisk ljudkabel då?

Om TV:n stödjer output från det ja, vilket den bör göra då det står i produktbeskrivningen.

HDMI från TV:n bör inte fungera, TV har inte HDMI ut.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Ok, får satsa på en sån kabel då