Intels processorplaner ett år framåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Säger inte att hårdvaran är dålig i sig självt. Utan mer det att företaget inte verkar veta vad dom vill för något, mer än tjäna pengar förstås, inge fel i det altså.

Nu är det åter igen så, att i5 en sockel, i7 en annan, ändå kommer dom prestera likvärdigt i många avseenden.

Men, stora men... man kommer bli tvungen att ha 2 st riggar för att få båda, även om det skiljer lite.

Nä, även om jag sitter på en intel-rigg just nu, så sympatiserar jag för stunden med amd.

Om det vore så väl. Har iofs inget emot nya socklar men det är ju inte som du beskriver. i7 finns ju på två socklar. Det är arkitekturen som styr sockeln, och eftersom det kommer både i5or och i7or baserade på lynnfield så... Intels tanke har ju faktiskt varit det du verkar mena. En i5 som presterar "lika" en i7 (dagens) kommer att heta, ja just det, i7. Sen att i7 870 och i7 920 är väldigt olika och har olika socklar, det är en annan femma.

Sen är det ju en annan sak att de kommer prestera väldigt olika i vissa avseenden också. Men så är det ju idag med. En fyrkärnig processor på x ghz har ju presterat ungefär likvärdigt med en annan processor på samma x ghz i många avseenden. Och mindre lika i andra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hur kan i7-920 ramla ner till mainstream?

Har jag fått allt om bakfoten eller är det inte så att QPI linken är bra mycket snabbare än FSB och att folk tillochmed kallat QPI för overkill. Borde det då inte göra så att en rigg med socket 1366 tillhöra performance?. Känns som om Intel rört ihop det en aningen.

Det verkar som om det i framtiden blir till att välja sitt system efter socket.

LGA 1155- i5
LGA 1156- i3, i5, och i7
LGA 1366- i7 och i9
LGA 1567- Xeon

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

i7 870 landar före i7 920 i många test.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Hur kan i7-920 ramla ner till mainstream?

Har jag fått allt om bakfoten eller är det inte så att QPI linken är bra mycket snabbare än FSB och att folk tillochmed kallat QPI för overkill. Borde det då inte göra så att en rigg med socket 1366 tillhöra performance?. Känns som om Intel rört ihop det en aningen.

Men även om 920 är snabb finns det ju de som är snabbare och den har ju aldrig kostat som en extremprocessor (10000+ kronor).

Permalänk
Medlem

någon som kan uppskatta vad ett vettigt moderkort kan kosta till 1156 sockeln? 1500?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
i7 870 landar före i7 920 i många test.

Ja, men i de testen kör dem båda processorerna i default hastighet, vilket sabbar hela testet fullständigt.
Det är klart som fan att 870 är bättre än 920 när 870 kör i typ 2.93 ghz och 920 i 2.66 ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Antingen så backar du upp dina påståenden med källor eller så tycker jag att du kan vara tyst med sådana utlåtanden. Se sig.

Eller så kommer du eller någon av de andra som påstår åt andra hållet (AtreX och the squonk) med källor på att en Mac skulle vara instabilare, själv har jag väldigt svårt att tro på det baserat på egen erfarenhet då.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Det är ju Mac som har stabilitet, en PC däremot har ju inte en chans om man skall jämföra stabiliteten mot en Mac eller Linux maskin.

Beror ju på vem som sitter bakom spakarna också.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Levde med mac i 10år utan ett enda strul, men med pc får man ju strul ibland, mest pågrund av windows och ms program.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller blir inte man sugen på att köpa en i7 920 nu?

då man kan klocka upp den till 4.0ghz och då presterar den rätt mycket bättre än än i870 i turboläge(självklart kan man klocka den också, men tror man inte kan ha turboläget aktiverat då) sen får man ju även tri-channel

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
är det bara jag eller blir inte man sugen på att köpa en i7 920 nu?

då man kan klocka upp den till 4.0ghz och då presterar den rätt mycket bättre än än i870 i turboläge(självklart kan man klocka den också, men tror man inte kan ha turboläget aktiverat då) sen får man ju även tri-channel

Väntade också på att se priser och lite mer specs för i5. Och när mer kom så blev det datorn i sig. Så nej, inte bara du.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt i7 920 köp. Klockar som en dröm och vid 4.2 ghz är det inte mycket som hänger med....;)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Anledningen till att de byter sockel är ju att i7 och i5 är väldigt olika både jämfört med 775-CPUer och varandra.

775 har ingen inbyggd minneskontroller och har en FSB-länk till nordbryggan.
i7 har inbyggd minneskontroller och QPI-länk till nordbryggan.
i5 har inbyggd minneskontroller, inbyggd PCI-e kontroller, ingen nordbrygga och en fsb-länk till sydbryggan (var det väl?).

Tänk dig själv hur det skulle vara att göra en enda sockel kompatibel med ens två av dem...

1+

Alltså alltid lika kul med folk som uttalar sig i diverse frågor utan någon koll sen så får någon som har koll (i detta fallet michaelo) rätta Ska det vara så svårt att ta sätta sig in i ämnet lite innan man slänger sig med massa tvärsäkra påståenden? Gäller även diskussion om mac och osx btw

inte för att det lär finnas några direkta pålitliga tester för detta men jag skulle nog tippa på att NT4 kommer väldigt högt upp om man ska diskutera stabila os.

Är det bara jag eller är folk överlag snabbare på att häva ur sig saker på swec utan något direkt stöd för sina påståenden nuförtiden? Kanske man börjar bli en av de gamla grin gubbarna Vet i fan inte hur många gånger man tex stört sig på diverse "Framtidsäker" uttalanden i körråd trådarna det senaste Palla Siba slogans som argument

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de 2 olika socklarna verkar vettigt. Skulle jag köpa en dator för tyngre och minneskrävande beräkningar skulle 1366 vara mer intressant än 1156, framförallt på grund av den högre minnesbandbredden och för att det är lättare att klämma in mer RAM minne i en sådan. Det tillåter större och snabbare beräkningar. Vill man använda grafikkort för vissa typer av beräkningar har man även där 2*x16 PCI-express 2.0.
Det kostar mer men det får man snabbt tillbaka igenom produktivitetshöjningarna.

För hemmabruk däremot där de mest krävande applikationerna kommer att bestå av spel lägger jag hellre pengarna på ett snabbare grafikkort/fler spel eller något annat trevligt.

Jag tror mainstream, performance och så vidare snarare är en indikation på vilket prissegment produkten ligger inom än vilken användargrupp produkten riktar sig mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
i7 920 är mainstream nu! Neeej! ^^

Nej då Robbaz, din 920 i 4.2GHz är och förblir allt annat än mainstream ett tag till, sen har du ju dom 3 minneskanalerna också, haha.

Men jag kan hålla med att det är lite tråkigt att se sin pärla snabbt förpassas till mainstream/lägre segment, man vill ju helst ligga på topp men det går ju så fort!!

Permalänk
Medlem

Om man ska bygga en mix workstation spel dator och siktat in sig på 920, vad ska man göra. Vänta på i7 860 och köpa den, vänta till september på att 920 sjunker i pris, och frågan då, kommer 920 sjunka mycke i pris?

Läst olika uttalanden om vad 860 kommer att kosta, men verkar bli runt 280$? I sådant fall är det väldigt bra pris.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150