Permalänk
Medlem

Backupskript till sajt.

Jag har en hemsida på Bineros webbhotell, egentligen är det tre hemsidor, en skarp med ett forum och en testmiljö till det forumet som jag labbar med, sen har jag även en testsajt med en portal som jag labbar med. Det handlar om dessa tre sajter med tillhörande databaser. Dom ligger under samma domän.

Nu sitter jag och stör mej på att jag inte kan schemalägga backup. Jag skulle vilja kunna schemalägga en total backup av hela domänen med samtliga filer och databaser. Jag kan göra manuell backup i kontrollpanelen Binero förser mej med men som sagt, en automatisk skulle vara att föredra.
Jag skulle dessutom vilja att den gjorde backup och sedan skickade backupen till en ftp-server offsite. Jag frågade Binero om man kunde schemalägga backup men där sa dom nej, det gällde nog dock avsaknaden av något sånt i deras kontrollpanel.

Är detta något jag skulle kunna lösa med något program eller skript av något slag på servern?

Permalänk
Medlem

Ifall du kommer åt att logga in via exempelvis SSH på Binero så skulle du kunna schemalägga ett cronjobb som exempelvis arkiverar ihop det du vill backupa och sedan laddar upp det någonstans via FTP. Men det bygger på att de dels släpper in sina kunder via SSH, samt att de tillhandahåller en kommandobaserad FTP-klient. Hur vanligt det är har jag ingen aning om, men det är något att börja med i alla fall.

Permalänk
Medlem

Cronjobb kan jag lägga upp, ssh-access har jag men den inaktiveras efter sommaren av någon anledning och ersätts med FTPS, visste inte att FTPS kunde vara en värdig ersättare till ssh...

Men eftersom ssh snart inaktiveras lägger jag ner detta, det verkar mycket att sätta sej in i och kommer det ändå inte funka sen så får det nog vara för nu iallafall.

Edit: Man kanske skulle kunna göra en tvåvägslösning, ett cronjobb som regelbundet arkiverar på ena sidan och en NAS som kopplar upp sej och gör en inkrementell backup på en specad mapp från andra hållet. Då måste man bara hitta en NAS som kan göra något sådant, eller bygga sej en egen.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skaffa en liten VPS eller liknande hos något annat företag, där du har SSH-access och sedan fixa ett cron där som, via ftps, drar ner allt från Bineros server.
Iofs kanske det blir lite svårt att dra ner databaserna på så sätt, men det är ju värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
kika på: http://www.mcmwebsite.com/free-backup-software.html

Ja det får bli en nödlösning men då måste jag göra det jag inte vill, bygga en billig stationär dator och ställa i garderoben. Eller bygga en dyr miniburk och ställa i garderoben.
Helst skulle jag vilja ha en "konsument-NAS" som är mottagare och min laptop inte behöver vara påslagen.

Permalänk
Medlem

hur du än gör så måste du ju ha en maskin igång någonstans för att ta emot filerna eller hur?
ett alternativ är ju låta ett cronjob på ditt befintliga webhotell göra backupen till sig själv (genom att kalla på ett lämpligt php-script), sedan kan du hämta backupen då du vill, eller skicka en http-request till en server du vet är online vilken triggar en filöverföring ...

Som sagt, blir kanske inte någon jättesmidig lösning men du har inte så mkt att jobba med... du kanske ska byta webhotell om du inte är nöjd?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

mounte, jo det måste jag ju men jag skulle föredra en NAS, konsumentvariant. Vill ha det strömsnålt enkelt och tyst.