Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nexus Edge

När man hör namnet Nexus är det ofta processorkylare och fläktar av olika slag man kommer att tänka på. Följ med när SweClockers tar reda på vad företagets nya chassi Edge har att erbjuda.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Lär ju vara drömmen för ett filserverbygge med extremt många diskar!

oldskool (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Först, stort beröm till Swec som lyckas får in en hel del kul lådor väldigt tidigt för test
Även en trevlig recension, som påvisar en hel del av problemen med lådan, men som kanske inte går in i den detalj den förtjänar, och jag börjar nog tycka att Swec:s installerade hårdvara är alldeles för mesig för att ge dessa jättelådor en utmaning.

Lådan verkar däremot vara ett abnormt stort, riktigt ogenomtänkt härke
Får återkomma med mer detaljerat gnäll när jag har tid...

Priset var ju inte så fasligt åtminstone, med tanke på storleken, samt bifoga Nexusfläktar och allting.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2006

En av de mer intressantare lådorna på länge. Annars brukar de vara grymt fula eller svindyra! Denna är ju både hyffsat billig och snygg

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i5 6600K, CM Hyper 212 EVO, Palit 1060 6GB, 16GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'', SB X-Fi Surround 5.1 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Man får väldigt mycket låda för pengarna.
Tyckte den var rätt ok faktiskt, framförallt så har den rättvända HDD-platser och plats för många 3till4-insatser,samt skapligt rymlig att arbeta i. Rätt så snygg och ett klart överkomligt pris för en så stor låda.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i mitt rum
Registrerad
Maj 2008

Det här chassit såg grymt bra ut , påminner om nzxt whisper

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Vill först säga att jag gillade mest att bilderna var tagna utomhus. fick med lite natur :). Verkar vara en rymlig låda också ser bra ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Trevligt att ni gör en recension ute i det fina vädret

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001

Rymligt chassi men tyvärr lite för många missar för min del.

Handtaget på sidan förstör otroligt mycket av den fina designen utvändigt.

What are You trying to tell me? that I can dodge bullets?
No Neo, I'm trying to tell You when You're ready, You won't have to.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Riktig snygg design och uppbyggnad, kanske inte den mest simpla.

Det enda jobbiga är nog distansen mellan psu och moderkortet. Kanske blir jobbigt att få atx 12v på plats för processorn utan förlängning om man vill få det att se snyggt ut.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Urskogen
Registrerad
Aug 2009

Varför denna utdaterade hårdvara?

Ni kunde ju prova med ett nytt system som ett i7 system som dom flesta har börjat köpa sej...

Tempen säger ju inget i chassit med såna budget grejjer lr hur?

Tänk dom som läser denna recension och köper sej detta chassi o drar i värre saker och får ohyggliga temps...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Skitsnygg, det är så ett chassi ska se ut!

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2009

Bra recension!
Chassit såg väldigt B-igt ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2003

Vilket monster-chassie!

i5 4670K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, R9 280X, Gigabyte G1.Sniper M5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2006

även om de finns några designmissar ( olöstagbara filter, whhaaaa? )
så ser det ändå väldigt intressant ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Som nämnts tycker jag att handtaget i plast drar ner helhetsintrycket oerhört mycket, så sjukt fult med den.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i mitt rum
Registrerad
Maj 2008

Läste att det var 3 stycken 140mm med i lådan men har aldrig sett 140mm nexus fläktar :S

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Påminner lite om Chieftecs gamla chassin. Fötterna och de där romberna i plåten... Någon som vet vad det blev av Chieftec? Finns dom kvar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Påminner lite om Chieftecs gamla chassin. Fötterna och de där romberna i plåten... Någon som vet vad det blev av Chieftec? Finns dom kvar?

Första jag tänkte på också!
Chieftec finns kvar, kolla på vilken datorsida som helst så ser du nog

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömsnäsbruk
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Läste att det var 3 stycken 140mm med i lådan men har aldrig sett 140mm nexus fläktar :S

Det är troligtvis inga äkta Nexus-fläktar då heller, så som det varit med deras tidigare chassin.

Överlag en vacker produkt men på tok för mycket för mina krav, iaf. storleksmässigt.

Personligen vill jag se mer av små och kraftigt ljuddämpade chassin, mer än bara lite skum här och där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Bra recension nu i sommartider, som sagt med ovanstående synopunkter men överlag bra!

Hade varit intressant och se hur chassit står sig om man tar bort alla 5.25 tums plåtar. Lät ju bli kraftigt bättre luftflöde i övre delen men hur påverkas ljudvolymen?

Dock blev jag lite besviken över chassit, hade förväntat mig mer av nexus. Den borde varit klart tystast tex. Mer nytänk men ändå behålla de bra delarna av det gamla (var fan är hårddiskdämpningen tex?) det är vad jag vill ha!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Ja ett trevligt server-bygge kan man lätt göra i de chassit

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Bort med plasthandtaget på sidan och måla insidan svart så hade det varit riktigt trevligt.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Varför kan ni inte ha typ Antec 1200 som referens när ni visar upp temperatur siffrorna?
Antec 1200 är ju marknadens svalaste chassi(?)

CPU 59 grader, jaha? Jämfört med vad?? Några konstiga skitchassin som Cooler master sileo 500?
Svårt att få nån uppfattning om hur svalt chassit egentligen är.

Tycker chassit är extremt snyggt, skulle köpa den på direkten om det skulle visa sig att den är typ lika sval som Antec 1200, men då jag inte vet hur den står sig mot 1200 när det kommer till kylförmåga så avstår jag från köp..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i mitt rum
Registrerad
Maj 2008

Vadå inte äkta nexus fläktar ?

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Tyckte faktiskt det var riktigt snyggt. Inte svårt att fixa till i den också..:)

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ? [/B]

det skulle varit intressant att veta!

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Vadå inte äkta nexus fläktar ?

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ?

Lian Li använder ADDA-fläktar med LiLi-klistermärken på i sina chassin.

Fractal Design använder Papst 120mm i sina nätaggregat.

Antec använder ADDA 80mm i sina nätaggregat.

Coolermaster använder även dem ADDA 80mm om jag minns rätt.

Mycket på denna marknaden blir "rebranded" för att passa kundernas smak när det kommer till märken.
Ofta därför vissa produkter hos en viss tillverkare rasar betydligt oftare än andra.

INGET konstigt med att Nexus skulle kunna ha rebrandade fläktar i lådan, kanske hela chassit är rebrandat.
Tagan/Aplus Black Pearl är te.x. ett LianLi v2000 som inte höll kvalitén för att bli märkt LiLi, därefter något modifierat, likväl RocketFish.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2008

Trevligt med lite grönt och blå himmel i bakgrunden. Har inga kommentarer på chassit dock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008

Ganska snyggt faktiskt.

Men att det har goda möjligheter till vattenkylning kan jag inte hålla med om, inte så länge man med vattenkylning menar just riktig vattenkylning i alla fall.
OK, visst är det hyfsat stort osv men designen i sig tillåter en ju inte att montera trippel radiatorer utan att behöva modda chassit en hel del och singel radiatorer vill man ju gärna inte ha hela chassit fullt av pga ormbot till slanghärva.
Kanske i fronten, men då får man offra både 5,25 platserna och leva med att radiatorn dumpar värmen in i chassit.

Nej, idag krävs att chassin för 1500 och uppåt kan bjuda på det där lilla extra, detta chassi såg mest ut att bjuda på saker vi sett om och om igen tidigare.
Bra dock att de använder 140 fläktar, kan tänka mig att detta chassi kan fungera bra för de som kör luftkylning.

Tråkigt att dom inte planerade lite mer för alternativ placering av PSU samt för montering av 240 och 360 radiatorer utan att behöva göra ingrepp i chassit.