Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003

4 kB

Jag hade precis börjat acceptera att det går att göra coola grejer med snygga effekter och musik på 64 kB och så stöter jag på ett 4K-intro vid namn Elevated.

Jag vet att 64 kB är ruskigt litet men det är ändå lite sådär svåröverskådligt och man kan inte riktigt räkna till 65536 utan att det tar en dag eller så. 4 kB är inte oöverskådligt många tecken, det ska motsvara vad som får plats på ett A4. Inte heller ger resultatet mig den där typiska känslan om att något är datorgenererat med kala väggar, upprepade rektanglar och stjärnor som så många andra verk ger mig.

Jag tycker det finns en rimlig förklaring till hur Conspiracy gjorde t.ex. Chaos Theory. Liksom, kolla de rektangulära objekten som snurar i en cirkelformation i början. Säg att de har måtten 1*4*16, det är kanske 20 (*20) av dessa och sen 15 enheter bort ligger en likadan ring (*2). Ja, den här beskrivningen är ju inget som skapar ett 64 kB intro men det känns som att det kan vara en teori om hur de komprimerar grejerna. Alltså, man återanvänder information så mycket som möjligt. Detta kan visserligen vara helt fel, jag är ingen programmerare på något vis.

Elevated dock, är det magi? Troligtvis inte, men det kan fan inte vara långt ifrån. Kolla själva: http://www.youtube.com/watch?v=_YWMGuh15nE&fmt=22 eller originalfilen här.

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2007

Fy fan vad insane, förstår inte hur det kan vara 4kb, galet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Du har nog spenderat alldeles för lite tid på Pouet.
Ta till exempel en titt på allt farbrausch har gjort, det är en mycket duktig grupp.

I alla fall, grundidén i så här små demon är att man inte lagrar någonting alls – man lagrar istället information om hur man genererade alla texturer etc.
Tänk dig att du har en 32*32-bild med ett kryss på. Du kommer om du sparar den i rent bitmapsformat ta upp ca 26kB om du använder 256 färger. Använder du en palett så kan du få ner det till 1kB per färg du använder, lite drygt. Lagrar du istället talen 32, 32 och instruktionerna (linje 0,0->32,32) och (linje 32,0->0,32) så tar du kanske upp ett par bytes, högst. Lite fler om du vill bestämma tjocklek etc.

Sen är det inte helt ovanligt (för 4kB-intron i alla fall) att man inte bara kompilerar för optimal storlek utan sedan även går in och finslipar i ren assembler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Dec 2008

hur gör man något sådant? Oo

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Apr 2009

Har hört minuterlånga låtar som ligger på bara några kilobyte... keygenmusic.net har flera tusen sådana^^

Dock är det .xm-format, så vlc eller Winamp krävs.

Microsoft Surface Pro 3 - i5 / 8GB / 256 GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathanael
Har hört minuterlånga låtar som ligger på bara några kilobyte... keygenmusic.net har flera tusen sådana^^

Dock är det .xm-format, så vlc eller Winamp krävs.

Jo, här har du ju en tre minuter lång låt på bara några kilobyte, fast du får en musikvideo på köpet

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jo, här har du ju en tre minuter lång låt på bara några kilobyte, fast du får en musikvideo på köpet

Mm, såg det nu^^

Men jag laddade hem det, och det funkar varken i XP eller windows 7><

Microsoft Surface Pro 3 - i5 / 8GB / 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathanael
Har hört minuterlånga låtar som ligger på bara några kilobyte... keygenmusic.net har flera tusen sådana^^

Dock är det .xm-format, så vlc eller Winamp krävs.

Det är lite samma princip där också. Ljudet genereras utifrån kompakt kod medan det spelas upp.

Har iofs sett det där 4k-demot förut. En av de bättre som gjorts. Finns en hel del imponerande demos som kan vara kul att kolla på ibland.

Intel Core i7 2600 | 12GiB DDR3-1333 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB @ 1355/2000MHz | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Scythe Kamariki 4 450W
BOINC Statistics
BOINC Statistics

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008

Fattar inte hur man kan få så mkt på så lite utrymme

Och sen kan inte spelutvecklare göra mellansekvenser m.m i spelen på samma sätt?? skulle ju kapa storleken grymt mkt på spelen

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
Fattar inte hur man kan få så mkt på så lite utrymme

Och sen kan inte spelutvecklare göra mellansekvenser m.m i spelen på samma sätt?? skulle ju kapa storleken grymt mkt på spelen

Det skulle också öka laddningstiden enormt mycket.
Det finns dock spel som är gjorda så här, till exempel farbrausch's .kkrieger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

Jävligt coolt..

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skeldepth
Registrerad
Jun 2002

Skumt .. Mitt ESET AV 4 varnar .. wtf ?

Citat:

X:\Downloads\rgba_tbc_elevated.zip » ZIP » elevated_1280x1024.exe - probably a variant of Win32/Agent trojan

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
Fattar inte hur man kan få så mkt på så lite utrymme

Och sen kan inte spelutvecklare göra mellansekvenser m.m i spelen på samma sätt?? skulle ju kapa storleken grymt mkt på spelen

Sen är ju demon, även om de ser väldigt bra ut, extremt enkelt uppbyggda. Animation får man ligga lågt med, det är ju mest kamerarörelser... Är ingen expert alls, men även texturer skulle nog bli ruskigt svårt att få till om det handlar om en realistisk scen med komplext händelseförlopp.

OnT: Blir fortfarande jävligt imponerad av Heaven7 av eXeed(tror jag det var...)

Det är ju jävligt gammalt numera

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Skumt .. Mitt ESET AV 4 varnar .. wtf ?

Händer ofta med sånt här; det är troligtvis ett false positive.
De heuristiska metoder många AVs använder är inte så exakta och fångar ofta legitima program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Sen är ju demon, även om de ser väldigt bra ut, extremt enkelt uppbyggda. Animation får man ligga lågt med, det är ju mest kamerarörelser... Är ingen expert alls, men även texturer skulle nog bli ruskigt svårt att få till om det handlar om en realistisk scen med komplext händelseförlopp.

OnT: Blir fortfarande jävligt imponerad av Heaven7 av eXeed(tror jag det var...)

Det är ju jävligt gammalt numera

Det som är mest ballt med heaven7 är ju att det är raytracat i realtid

http://www.youtube.com/watch?v=tCMo-bJQC8A för dom som vill titta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala, Ekeby
Registrerad
Jul 2001

Någon som får detta att funka i Windows 7? Skulle gärna vilja se det... :/

MSi GX740 och MacBook Pro late 2013

Intel är apartheid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Fraktaler, parametergenererade ljud och fantastiska optimeringsknep.
Många gamla demorävar jobbar numera i spelindustrin där deras gamla kunskaper mycket väl kan appliceras inom vissa områden.
Men det är viktigt att påpeka att bara för man lyckas göra ett landskap med musik på 4K så kan man automatiskt göra vad som helst (spelmellansekvenser) på samma sätt. Det är inte en valfri videofil som man magiskt komprimerat till 4K.

Sen blir man ju lite avis på den kraft som finns till förfogande i dagens datorer.
På min tid skrev man sina egna rastererare. Jag gjorde en som använde 320x200(x256 färger) som både framebuffer och Z-buffer (två färgskalor) där jag lät två olika vektorobjekt intersecta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2002

Ja, många demogrupper satsar bara på 4k nu. Vi är tillbaka i den gamla tiden där det är de tekniska begränsningarna som styr. Rebels' Sebucon är ganska trevligt. http://pouet.net/prod.php?which=53474 (http://www.youtube.com/watch?v=Z14kPknzQu0)

Ett annat är FRequency's Potatro http://pouet.net/prod.php?which=53476 (http://www.youtube.com/watch?v=mswPy5bt3TQ)

Som sagt, kika mer på www.pouet.net, där kan du inspireras ett tag

En annan viktig grej är att de skriver egna synthar för musiken, det är knappast från om uppspelning av MP3 eller ens XM.

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");