Liten gruvby kritisk för dagens processortillverkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Lite off topic. Men vad jag minns var det inte bombningar utan flyplanskapningar?. Och flygplan som flög in i husen

1993 var det en bilbomb i det norra tornets garage, 6 döda .

On topic: Om man fick problem här tror jag att det skulle gå att hitta samma renhet någon annanstans, men priset skulle nog bli högre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Värdefulla metaller/mineraler? Missnöjd lokalbefolkning?

Det är väl bara för företagen att göra som dom gör i Afrika, in med PMC:s och därefter återuppta verksamheten. Vad är problemet?

Så du tror inte att befolkningen i Afrika kanske skulle bli missnöjda då?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

[ironi]Då blir det dags att börja ransonera på processor, högst en uppgradering vart annat år per person blir väl bra? Sedan självklart återvinning, den som inte lämnar någon cpu/gpu etc i pant får ej köpa en ny. Lite doping etc tvättar man ju bara av med sprit. [/ironi]

Nå intressant nyhet, den fick mig att vilja veta mer som vad en katastrof skulle innebära som många ovanför pratar om.

*edit* Tvätta bort doping med sprit, vad tänkte jag på? Flussmedel skall man såklart använda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
[ironi]
Då blir det dags att ransonera på processor, högst en uppgradering vart annat år per person blir väl bra? Sedan självklart återvinning, den som inte lämnar någon cpu/gpu etc i pant får ej köpa en ny. Lite doping etc tvättar man ju bara av med sprit. [/ironi]

Nå intressant nyhet, den fick mig att vilja veta mer som vad en katastrof skulle innebära som många ovanför pratar om.

Hah!
Så om man skulle sålt sin dator för att köpa en ny skulle man inte fått göra det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
Hah!
Så om man skulle sålt sin dator för att köpa en ny skulle man inte fått göra det?

Ja, det var så han menade. Jag hoppas verkligen att du förstår att han var ironisk, för det låter som att du inte förstod det?:P

Permalänk
Avstängd

Okej, noterat..

Trodde först att gruvbyn var kritiska mot processor tillverkarna, men det var ju bara en kritisk by för tillverkningen.

Ibland läser jag som en påse hundskit, tyvärr.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att så många kan tolka rubriken fel. Det står ju klart och tydligt "kritisk för", inget konstigt alls med den meningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Om jag var President Bush, err jag mena Obama, så skulle jag stängt grottan.

Permalänk

Jag förstår att man kan tolka det fel, skum läser själv igenom artiklarna ibland tolkar hjärnan fel inget mer med det gör mig varken dummar eller mindre utbildad bara att jag oftare har läst meningar när man menar kritisk på det sättet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Människan är ju extremt bra på att hitta lösningar när det behövs och dessutom väldigt bekväm av sig. När det om behövs finns i ett så pass lättillgängligt och civiliserat område som NC så är det klart att de hämtar därifrån först.

Men jag är säker på att det på nolltid skulle lösa sig om gruvan skulle rasa ihop helt. Det skulle bli lite brist och höjda priser i nåt halvår och sen skulle allt vara som vanligt. Ungefär som när de där jordbävningarna i Asien rev alla minnesfabriker för nåt tiotal år sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Och vad fan är relevansen i det du just skrev?

bomb?

Bin Laden?

WTC?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Alltså, man undrar ju hur mycket kvarts som finns i den där gruvan egentligen. Tänk om det börjar ta slut snart?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nej det hade stått mot. Gruvbolagets talesman har såklart helt fel, det finns givetvis lika fin kvarts någon annan stans, att världen skulle bli utan datorer är helt absurt.

Du får gärna bifoga källa när påstår någonting, varför i hela fridens namn skulle swec skriv att det är enda gruven med kvarts av nog hög kvalité om så inte är fallet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Du får gärna bifoga källa när påstår någonting, varför i hela fridens namn skulle swec skriv att det är enda gruven med kvarts av nog hög kvalité om så inte är fallet

Det kanske är så att Swec inte vet om den gruvan, För att ingen har gått ut och sagt att den existerar.
Men jag tror nog att det finns likvärdig kvalitet nånstans i världen gäller bara att hitta platsen, vilket dom tydligen inte har gjort än.

Permalänk
Medlem

Dags att komma på hur man tillverkar kvarts articifiellt då.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som får intrycket av att det är bara dom som har utrustningen för att göra kvarts så rent?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Ordet kritisk används inte på samma sätt som engelskans "critical". Möjligt att det är språkligt korrekt att använda det, men jag förstår att folk missuppfattar rubriken.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mstandar
Det kanske är så att Swec inte vet om den gruvan, För att ingen har gått ut och sagt att den existerar.
Men jag tror nog att det finns likvärdig kvalitet nånstans i världen gäller bara att hitta platsen, vilket dom tydligen inte har gjort än.

Jo men de skriver ju att - "Tillräckligt fint material bryts på endast en plats i hela världen"

De skriver inte att det är enda platsen på jorden där detta finns, bara att det är enda platsen tillräckligt ren kvarts bryts på

Absolut möjligt att det finns flera platser med tillräckligt ren kvarts på som inte hittats eller ligger på platser som gör det dyrt att bryta eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Kavrts är ju SiO2, så det kan man väl rena från orenheter ganska enkelt om än kostsamt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Snacka om att verkligen gå off topic. Eller kopplade du Iran/irak med Bin laden? Shit...

Permalänk
Medlem

Det finns naturligtvis fler fyndigheter. Fördelen med just denna gruvan är sannolikt renheten, vilken rimligtvis innebär stora besparingar.

Arbetar i en relaterad industri där unika råmaterial används, och precis som ett par personer redan har påpekat så uppfinns ersättningsmaterial med liknande - och i vissa fall bättre - egenskaper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Snacka om att verkligen gå off topic. Eller kopplade du Iran/irak med Bin laden? Shit...

Om han gjorde det så är han ännu mer ute och cyklar då Usama Bin Laden bör befinna sig i Afghanistan eller Pakistan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Måste ju kännas rätt bra att ha ekonomin säkrad i några år framöver... ;>

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Extremt noggrant är det verkligen. 1/1 000 000 000 är för mig nästan helt obegripligt hur man kan få fram. Mäktigt.

Hur man gör skulle jag vilja veta, alltså se till att det är 1/1 000 000 000 och inte 2 på miljarden. Dom är ju så jäkla små.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Och vart vill du komma med det inlägget? Har jag nämnt något om WTC eller Bind Laden?

Han menar nog det första du tänkte på när du skrev inlägget... att det kommer ses som mål för terroristattacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Var knappast Bin Laden som bomba WTC

Nä, är det någon som faktist tror det?

Men var såg du att han skulle ha skrivit att just Bin Laden?

Permalänk
Medlem

"he who can destroy a thing controls a thing"

bara göra som i dune böckerna bryta upp och sätta på lager sen spränga skiten ur gruvan och sälja lagret dyrt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Hur man gör skulle jag vilja veta, alltså se till att det är 1/1 000 000 000 och inte 2 på miljarden. Dom är ju så jäkla små.

Med en väldigt fin sil.

Undrar vad de tar i betalt för kvartset om de nu är de enda i värden som kan framställa så ren kvarts. De borde kunna ta ganska bra med betalt.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Hur man gör skulle jag vilja veta, alltså se till att det är 1/1 000 000 000 och inte 2 på miljarden. Dom är ju så jäkla små.

De får använda ett förstoringsglas när de räknar så klart, annars blir det jättejobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Nu fattar jag rubriktexten. Byn i sig är kritisk, alltså livsviktig. Jag tolkade som att de var kritiska mot själva produktionen (och då alltså borde det stått mot). Nattskiftets fel, eller skribenten som lite för enkelt gjorde en direktöversättning ;).

Rubriken var alldeles utmärkt formulerad. Enda felet som gjordes var utav dig när du läste den.

Intressant artikel, man undrar om det kommer bli ungefär som det är nu med oljan att den plötsligt börjar ta slut och alla möjliga kriser uppstår.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)