Permalänk
Medlem

Ny dator, 5k.

Hej, en av mina polare ska köpa en ny dator, tänkte hjälpa honom lite med tanke på att han aldrig byggt en dator innan. Kommer lägga ner runt 5000kr. Någon som vill hjälpa mig välja rätt/bra hårdvara?

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack så mkt tuppel, ser bra ut! Nu är det så att jag heller inte är så erfaren datorbyggare, men jag vet iaf hur man gör. Är det något speciellt man bör köpa till? t.ex verktyg, kylpasta eller nån fläkt/kylare?

Permalänk
Medlem

Kylpasta sitter på den medföljande processorkylaren, den (kylaren) må inte vara den bästa och tystaste men till standardklock fungerar den. Angående verktyg fixar man allt med en stjärnmejsel, ett antistatarmband kan dock vara att rekommendera, borde komma upp om du söker på "ESD".

Det kan vara lämpligt att köpa en 120 mm-fläkt till fronten också, kolla Scythe Slipstream 800/1200RPM eller Nexus Real Silent.

P.S. Utan den där adaptern längst ner finns det inte tillräckligt med strömkablar till grafikkortet (2x 6 pin PCIe ska HD4870 ha).

Permalänk
Medlem

Ok, tack för engagemanget Ska bara snacka ihop mig med min polare nu! Kommer dock säkert komma med någon mer fråga här, hehe

Permalänk
Medlem

Hmmm.... vi säger nu att man vill sitta hemma och slicka på en quad istället.. hur mycket skulle ett sånt system kosta ungefär? hur stor är egentligen skillnaden i prestanda? Tack!

Permalänk
Medlem

100kr och ingen otur, delvis låsa upp processorn.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

grafikkortet har redan 2 st molex kablar med i förpackningen (köpte nyss nästan likadan rig)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nässe
Hmmm.... vi säger nu att man vill sitta hemma och slicka på en quad istället.. hur mycket skulle ett sånt system kosta ungefär? hur stor är egentligen skillnaden i prestanda? Tack!

amd phenom x4 9650 2,3ghz kostar bar 1080kr
men den är faktiskt inte någonting att ha,

är du redo att utöka budgeten fåru en phenom II 940 x4 3,0ghz
otroligt prisvärd (1817kr)

bara tipsar!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ok, vi säger att man istället köper en phenom II 940 x4 3,0ghz, det är inget annat man måste byta ut då för att det ska funka som bäst? Tack!