Grafikkort trasigt, Datorbutiken i kk, hur göra?

Permalänk
Medlem

Grafikkort trasigt, Datorbutiken i kk, hur göra?

Hej!

Jag har ett grafikkort som bara slutade fungera (kan varken överklocka eller annat. Fungerat okey frams tills idag då jag har massa stripes på skärmen)

Datorbutiken gick ju i konkurs efter mitt köp. Så hur gör jag då? Vart vänder jag mig? Och hur lång garanti är det på ett grafikkort?

Permalänk
Avstängd

kontakta tillverkaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
kontakta tillverkaren

Jag hittar inte deras kontakt info, är det jag som är blind eller finns dem inte i Sverige=

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit vilka som tillverkat ditt kort så lite svårt för oss att veta

Permalänk
Medlem

Va äre för märke på kortet då?

Visa signatur

Windows XP 64bit || C2D e6600 @ 3.0 GHz || 4gb DDR2 800mhz || Leadtek Geforce 275 || Seasonic S12 600W || Asus p5b-v || 500 gb HDD ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Du har inte skrivit vilka som tillverkat ditt kort så lite svårt för oss att veta

Det är sant, sitter i felsäkert läge och är lite smått förbannad så jag är lite vilsen Nvidia Har ett geforce kort..

Mvh
Romeo

Permalänk

vad är det änns för kort?

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Avstängd

Tveksamt att du har ett rent Nvidia kort, öppna datorn och kolla om tillverkarens logo finns klistrat på kortet någonstans....

Permalänk
Medlem

tillverkare = XFX eller Sapphire till exempel inte vilka som utvecklat GPU:n vilket är Nvidia/Ati i de flesta fall ^^

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

maila nya datorbutikens kundtjänst och be dom att hjälpa dig med var du ska vända dig med ditt kort. Fick jättebra hjälp av en där som kontaktade leverantören åt mig så jag fick hemskickat fraktsedel. var bara att skicka iväg också fick jag ett nyt några veckor senare. behövde inte betala nåt:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
Det är sant, sitter i felsäkert läge och är lite smått förbannad så jag är lite vilsen Nvidia Har ett geforce kort..

Mvh
Romeo

Det hjälper jätte mycket, det är bara att skicka till nVIDIA..

Eller öppnar datorn och kollar på kortet eller kanske kollar vilket kort du köpte överhuvudtaget, eller klicka du bara på en grafikkort på datorbutiken i måfå?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det hjälper jätte mycket, det är bara att skicka till nVIDIA..

Eller öppnar datorn och kollar på kortet eller kanske kollar vilket kort du köpte överhuvudtaget, eller klicka du bara på en grafikkort på datorbutiken i måfå?

Jag är inte så kunnig inom datorer, var faktiskt här och bad om hjälp när jag köpte min dator så hela datorn är ihop satt av människor från Sweclockers som sa åt mig vad jag ska ha för grejer. Jag kan mjukvara, ingenting om hårdvara tyvärr varav jag inte vet.

Det dumma är också att datorbutiken skickade på mailen allting jag beställt men eftersom jag raderat mina mail så har jag inte följesedeln och eftersom det är en ny ägare antar jag väl att dem inte kan ge mig den då mina uppgifter antagligen är borttagna?

Det är ett geforce 8800 ultra 768mb

Permalänk
Medlem

Ta ett kort på kortet(hehe) så kan vi hjälpa dig identifiera tillverkaren. Att det är ett geforce ultra 8800 säger ingenting om vem som tillverkat och sålt kortet.
Eller kolla om du har lådan till kortet kvar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

För att klargöra vad som gäller så har du ingen faktisk rätt att få kortet reparerat eller ersatt när leverantören har gått i konkurs. Dock så har vissa av grafikkortstillverkarna extra garantier som man kan utnyttja genom att kontakta dem direkt och i vissa fall kan man även få hjälp av grossisten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

giplet: jag trodde att om en butik går i konkurs så går ansvaret för garantins för varan över till nästa led, d v s leverantören. Är det inte så?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Om man kollar killens gamla köptråd så ser man vad han köpte... Ett "Asus Extreme GeForce 8800Ultra 768MB". Och Asus ser ut att ha 36 månaders "fabriksgaranti" på det, vad det nu betyder. Nu var det bara det där med Asus "support"...

Permalänk
Medlem

Yes, det var en ASUS, hörde av mig till nya datorbutiken.com och dem var vänliga nog att skicka så jag har kvitto på allting (Hade inte fått det innan).

Så nu ska vi se hur asus kan (förhoppningsvis) hjälpa mig.

Humidum.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan vända dig direkt till Asus, men de kommer att ta ut en avgift för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En avgift för att laga något som går på garantin?

Permalänk
Medlem

Asus är ökända i hur dom hanterar sin support och garantier. Men lycka till i din kontakt med dom. Hör sen av dig här i forumet om hur dom skötte sig den här gången.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
En avgift för att laga något som går på garantin?

ASUS vill att återförsäljarna hanterar garantiärendena, därför tar de ut en administrativ avgift på €50 (har jag för mig att det var).
Jag har varit ner samma väg som TS. I mitt fall var det fläkten på grafikkortet som gick sönder (inte helt, så kortet klarade sig). €50 är ju ungefär samma som en ny fläkt kostade, så jag köpte helt enkelt en ny fläkt och satte på. Ingen mening att vänta flera veckor på att kortet ska skickas fram och tillbaka för en ny fläkt när kostnaden är densamma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hör med ASUS vilken deras distributör i Sverige är.

Rent generellt så ska det vara Dist:ens ansvar att handha garantiärende när återförsäljaren kursar. Så här ser ledet ut:

Tillverkare > Distributör > Återförsäljare > Kund.

Distributörerna har oftast 1 års "garanti" från det att kortet lämnar deras lager. Chansen är väl stor att ditt kort är mer än ett år gammalt. Ta kontakt med ASUS och se vad de säger. Kom ihåg att samla ALL information i mailet. Jag ska ge dig några punkter du bör skicka med:

* Felsökningar. Skriv exakt vad du testat. En del tillverkare går så långt som att kräva komplett formatering på burken.

*Beskrivning på felet. Var noggrann med att förklara exakt hur felet ser ut. I ditt fall så heter det "artifacts" eller något i den stilen.

* Bifoga scannat kvitto från DB. Säger sig självt.

* Förklara tydligt att din Återförsäljare har kursat.

Hoppas det löser sig.

Permalänk

Jag var i en liknande situation (också köpt från DB), tog helt enkelt kontakt med Asus (i Holland?) och de skickade kontaktinformation till den Svenska distributören vilken tog hand om ärendet utan något som helst problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ett till 8800 Ultra som är trasigt...

Lånar tråden lite. Mitt 8800 Ultra lade av i onsdags. Det funkar utan drivrutiner men inte med.

Tillverkaren är XFX, kan jag få någon från någon garanti där?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okey nu har dem svarat och direkt sa han att jag får ett nytt bara att höra av mig till min försäljare- Förklarade att db va i konkurs. Fick detta till svar:

Dear Valued ASUS Customer,

Your graphics card has been sold originally to a distributor named TechData (www.techdata.nu). You should make your RMA claim directly to them.

Best regards,
ASUS TMSS Support

Så får se vad techdata.nu säger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
giplet: jag trodde att om en butik går i konkurs så går ansvaret för garantins för varan över till nästa led, d v s leverantören. Är det inte så?

Du har helt rätt. Detta framgår ur 46 § konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Techdata.nu säger att dem inte ersätter den då datorbutiken gått i KK och inte längre är en aktiv kund.

Va fan, vad gör man nu då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
Techdata.nu säger att dem inte ersätter den då datorbutiken gått i KK och inte längre är en aktiv kund.

Va fan, vad gör man nu då?

Hur presenterade du det hela för TD? Om du inte redan gjort det tycker jag du bör informera om att Asus bad dig kontakta dem för att sköta returen. Skulle TD fortfarande vägra ta hand om problemet tycker jag du bör posta en egen tråd om detta här i Konsumenträtts forumet samtidigt som du hänvisar TD till Konsumentköpslagen, speciellt följande;

"46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet
eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av
fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit
varan för vidareförsäljning.

Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på
grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare
säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker
rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om
en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan
betydelse för köparens rätt.

Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare
i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller
hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare
säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar
näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett
eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket."

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tack emigrating12, ska ringa dem igen imorgon.

Jag ringde och sa exakt så här

"Hej, jag har varit i kontkat med ASUS då mitt grafikkort har gått sönder och dem hänvisade mig till db.com men eftersom dem gått i konkurs hänvisade dem mig till er."

Då sa dem "Vi kan inte göra något om vi inte har en aktiv kund". Då tackade jag och sa hejdå

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är asus som ska ersätta dig om du har garanti kvar hos dom, inte ditt fel att db konkade.