Grafikkort trasigt, Datorbutiken i kk, hur göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Grafikkort trasigt, Datorbutiken i kk, hur göra?

Hej!

Jag har ett grafikkort som bara slutade fungera (kan varken överklocka eller annat. Fungerat okey frams tills idag då jag har massa stripes på skärmen)

Datorbutiken gick ju i konkurs efter mitt köp. Så hur gör jag då? Vart vänder jag mig? Och hur lång garanti är det på ett grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

kontakta tillverkaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
kontakta tillverkaren

Jag hittar inte deras kontakt info, är det jag som är blind eller finns dem inte i Sverige=

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2009

Du har inte skrivit vilka som tillverkat ditt kort så lite svårt för oss att veta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Maj 2007

Va äre för märke på kortet då?

Windows XP 64bit || C2D e6600 @ 3.0 GHz || 4gb DDR2 800mhz || Leadtek Geforce 275 || Seasonic S12 600W || Asus p5b-v || 500 gb HDD ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Du har inte skrivit vilka som tillverkat ditt kort så lite svårt för oss att veta

Det är sant, sitter i felsäkert läge och är lite smått förbannad så jag är lite vilsen Nvidia Har ett geforce kort..

Mvh
Romeo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eslöv
Registrerad
Jul 2008

vad är det änns för kort?

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Tveksamt att du har ett rent Nvidia kort, öppna datorn och kolla om tillverkarens logo finns klistrat på kortet någonstans....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007

tillverkare = XFX eller Sapphire till exempel inte vilka som utvecklat GPU:n vilket är Nvidia/Ati i de flesta fall ^^

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

maila nya datorbutikens kundtjänst och be dom att hjälpa dig med var du ska vända dig med ditt kort. Fick jättebra hjälp av en där som kontaktade leverantören åt mig så jag fick hemskickat fraktsedel. var bara att skicka iväg också fick jag ett nyt några veckor senare. behövde inte betala nåt:)

Som vilken livsmedelsbutik som helst, fast online! www.veckohandling.se

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
Det är sant, sitter i felsäkert läge och är lite smått förbannad så jag är lite vilsen Nvidia Har ett geforce kort..

Mvh
Romeo

Det hjälper jätte mycket, det är bara att skicka till nVIDIA..

Eller öppnar datorn och kollar på kortet eller kanske kollar vilket kort du köpte överhuvudtaget, eller klicka du bara på en grafikkort på datorbutiken i måfå?

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det hjälper jätte mycket, det är bara att skicka till nVIDIA..

Eller öppnar datorn och kollar på kortet eller kanske kollar vilket kort du köpte överhuvudtaget, eller klicka du bara på en grafikkort på datorbutiken i måfå?

Jag är inte så kunnig inom datorer, var faktiskt här och bad om hjälp när jag köpte min dator så hela datorn är ihop satt av människor från Sweclockers som sa åt mig vad jag ska ha för grejer. Jag kan mjukvara, ingenting om hårdvara tyvärr varav jag inte vet.

Det dumma är också att datorbutiken skickade på mailen allting jag beställt men eftersom jag raderat mina mail så har jag inte följesedeln och eftersom det är en ny ägare antar jag väl att dem inte kan ge mig den då mina uppgifter antagligen är borttagna?

Det är ett geforce 8800 ultra 768mb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Ta ett kort på kortet(hehe) så kan vi hjälpa dig identifiera tillverkaren. Att det är ett geforce ultra 8800 säger ingenting om vem som tillverkat och sålt kortet.
Eller kolla om du har lådan till kortet kvar.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

För att klargöra vad som gäller så har du ingen faktisk rätt att få kortet reparerat eller ersatt när leverantören har gått i konkurs. Dock så har vissa av grafikkortstillverkarna extra garantier som man kan utnyttja genom att kontakta dem direkt och i vissa fall kan man även få hjälp av grossisten.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

giplet: jag trodde att om en butik går i konkurs så går ansvaret för garantins för varan över till nästa led, d v s leverantören. Är det inte så?

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Om man kollar killens gamla köptråd så ser man vad han köpte... Ett "Asus Extreme GeForce 8800Ultra 768MB". Och Asus ser ut att ha 36 månaders "fabriksgaranti" på det, vad det nu betyder. Nu var det bara det där med Asus "support"...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Yes, det var en ASUS, hörde av mig till nya datorbutiken.com och dem var vänliga nog att skicka så jag har kvitto på allting (Hade inte fått det innan).

Så nu ska vi se hur asus kan (förhoppningsvis) hjälpa mig.

Humidum.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du kan vända dig direkt till Asus, men de kommer att ta ut en avgift för det.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

En avgift för att laga något som går på garantin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Asus är ökända i hur dom hanterar sin support och garantier. Men lycka till i din kontakt med dom. Hör sen av dig här i forumet om hur dom skötte sig den här gången.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
En avgift för att laga något som går på garantin?

ASUS vill att återförsäljarna hanterar garantiärendena, därför tar de ut en administrativ avgift på €50 (har jag för mig att det var).
Jag har varit ner samma väg som TS. I mitt fall var det fläkten på grafikkortet som gick sönder (inte helt, så kortet klarade sig). €50 är ju ungefär samma som en ny fläkt kostade, så jag köpte helt enkelt en ny fläkt och satte på. Ingen mening att vänta flera veckor på att kortet ska skickas fram och tillbaka för en ny fläkt när kostnaden är densamma.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Hör med ASUS vilken deras distributör i Sverige är.

Rent generellt så ska det vara Dist:ens ansvar att handha garantiärende när återförsäljaren kursar. Så här ser ledet ut:

Tillverkare > Distributör > Återförsäljare > Kund.

Distributörerna har oftast 1 års "garanti" från det att kortet lämnar deras lager. Chansen är väl stor att ditt kort är mer än ett år gammalt. Ta kontakt med ASUS och se vad de säger. Kom ihåg att samla ALL information i mailet. Jag ska ge dig några punkter du bör skicka med:

* Felsökningar. Skriv exakt vad du testat. En del tillverkare går så långt som att kräva komplett formatering på burken.

*Beskrivning på felet. Var noggrann med att förklara exakt hur felet ser ut. I ditt fall så heter det "artifacts" eller något i den stilen.

* Bifoga scannat kvitto från DB. Säger sig självt.

* Förklara tydligt att din Återförsäljare har kursat.

Hoppas det löser sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here & There
Registrerad
Okt 2008

Jag var i en liknande situation (också köpt från DB), tog helt enkelt kontakt med Asus (i Holland?) och de skickade kontaktinformation till den Svenska distributören vilken tog hand om ärendet utan något som helst problem.

What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Ett till 8800 Ultra som är trasigt...

Lånar tråden lite. Mitt 8800 Ultra lade av i onsdags. Det funkar utan drivrutiner men inte med.

Tillverkaren är XFX, kan jag få någon från någon garanti där?

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Okey nu har dem svarat och direkt sa han att jag får ett nytt bara att höra av mig till min försäljare- Förklarade att db va i konkurs. Fick detta till svar:

Dear Valued ASUS Customer,

Your graphics card has been sold originally to a distributor named TechData (www.techdata.nu). You should make your RMA claim directly to them.

Best regards,
ASUS TMSS Support

Så får se vad techdata.nu säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
giplet: jag trodde att om en butik går i konkurs så går ansvaret för garantins för varan över till nästa led, d v s leverantören. Är det inte så?

Du har helt rätt. Detta framgår ur 46 § konsumentköplagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Techdata.nu säger att dem inte ersätter den då datorbutiken gått i KK och inte längre är en aktiv kund.

Va fan, vad gör man nu då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here & There
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romeon
Techdata.nu säger att dem inte ersätter den då datorbutiken gått i KK och inte längre är en aktiv kund.

Va fan, vad gör man nu då?

Hur presenterade du det hela för TD? Om du inte redan gjort det tycker jag du bör informera om att Asus bad dig kontakta dem för att sköta returen. Skulle TD fortfarande vägra ta hand om problemet tycker jag du bör posta en egen tråd om detta här i Konsumenträtts forumet samtidigt som du hänvisar TD till Konsumentköpslagen, speciellt följande;

"46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet
eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av
fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit
varan för vidareförsäljning.

Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på
grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare
säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker
rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om
en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan
betydelse för köparens rätt.

Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare
i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller
hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare
säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar
näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett
eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket."

What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Tack emigrating12, ska ringa dem igen imorgon.

Jag ringde och sa exakt så här

"Hej, jag har varit i kontkat med ASUS då mitt grafikkort har gått sönder och dem hänvisade mig till db.com men eftersom dem gått i konkurs hänvisade dem mig till er."

Då sa dem "Vi kan inte göra något om vi inte har en aktiv kund". Då tackade jag och sa hejdå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Jag tycker det är asus som ska ersätta dig om du har garanti kvar hos dom, inte ditt fel att db konkade.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit