AMD Phenom II X4 955BE överklockningstråd

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus M4A78T-E
Minnen: Corsair XMS3 2x2GB
Minneshastighet: 1333 Mhz 9-9-9-24
DDR V: Auto
Clock: 3,5 Ghz
FSB: 200
Multiplier: 17,5
Vcore: 1,625
NB V: Auto
SB V: Auto

Prövat klocka lite bara, kör med stock kylarn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Nu kör jag 4,410GHz med 1,59V[/B]

Pictures or it never happend IMO!

Permalänk
Avstängd

Moderkort: Asus Crosshair III Formula
Minnen: Corsair XMS3, DDR3
Minneshastighet: 1333MHz 9-9-9-24
DDR V: 1,8V
Clock: 3,7GHz
FSB: 200
Multiplier: x18,5
Vcore: 1,45V
CPU/NB Voltage: 1.35
NB V: Auto
SB V: Auto
CPU/NB Frequency: 2400Mhz
HT Link Speed: 2000Mhz

CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
GART Error: Disabled
Microcode Updation: Disabled
Secure Virtuel Machine MOde: Disabled
Cool n Quiet: Disabled
ACPI SRAT Table: Disabled
C1E Support: Disabled
Advance Clock Calibration: Disabled

Temp Idle: 34
Temp Load: 50
Kylning: Thermalright TRUE (lappad)

Systemet är stabilt vid all sorts användning.

Permalänk
Avstängd

Dog denhär tråden? Iaf här är min PH II 955 x4 klock

Minnen: Kingston HyperX 1600Mhz 1,7v-1,9v 9-9-9-24
Minnes hastighet: 1600Mhz 9-9-9-20
DDR V: 1,65v
Clock: 3,6Ghz
FSB: 200Mhz
Multiplier: x18
Vcore: 1,4125v
CPU/NB Voltage: Auto
NB V: Auto
SB v: Auto
CPU/NB Frequemcy: Auto
HT Ling Speed: Auto

Temp idle: 30-34
Temp Load: 45-48
Kylning. Hyper 212 lite lappad (CPU;n är också lappad)

Systemet är stabilt vid Prime95 i 4hr (har inte testa längre)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Moderkort: msi 790FX-GD70
Minnen: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB
Minneshastighet:1600
DDR V:auto
Clock: 4ghz
FSB:200
Multiplier:20
Vcore: 1,5v
NB V:auto
SB V:auto

Permalänk

Jag prövar nu på 4GHz med 1.5 V
Får se om det blir stabilt, temperaturen är på 45 C vid load.
Kör med Scythe Mugen Rev 2

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.2 GHz @ 4.1 GHz l ASRock M3A790GXH/128M l XFX Radeon 5770 HD l CM Silent Pro M700 l 2x2GB OCZ Low Voltage 1600 MHz 6-6-6-15-20 2T l Win7 64 Bit l

Permalänk
Medlem

Vilka program använder ni vid överklockning?
Eller ni kanske ändrar i bios istället?

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag drog igång fah (folding@home) igen, och tycke det gick lite sakta, så jag köpte ny kylare och tänkte klocka lite. Nu när processorn har hållit i över ett år är man inte lika rädd om den heller. Men jag har lite problem! Tycker nämligen att det känns som att det är mindre problem att klocka med "fsb" än med core multiplier... Jag har ganska billigt moderkort och minnen, så jag trodde att de skulle säga stop vid klockning av fsb. Det verkar iofs som att minnena klockas ner automatiskt om man inte ställer in deras värden manuellt. Jag undrar om man kan ta reda på processorns max-klock bara genom multiplier och vcore, eller är det nått mer man ska pilla med för att hitta hur långt processorn kan gå?

Moderkort: Asus M4A77TD-PRO
Minnen: A-Data 1333
Minnes hastighet: 613 MHz
DDR V: Auto (1,545 V)
Clock: 3,68 Ghz
FSB: 230 Mhz
Multiplier: x16
Vcore: Auto (1,38 V)
CPU/NB Voltage: Auto
NB V: Auto (1,1 V)
SB V: Auto
CPU/NB Frequemcy: Auto
HT Link Speed: 2300 MHz

Temp Load: 56 C
Kylning: Hyper 212 Plus

Systemet är stabilt vid Prime95 i 2hr (har inte testa längre)

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge mig in i överklockningsvärlden för första gången, blir till att börja lätt och dra upp min 955 BE till 3,6 - om jag förstått det hela rätt så behöver man bara ändra på en inställning (CPU multiplier) för detta? dvs. innan man vill gå betydligt högre.

Hur fungerar det med minnena? just nu sitter dessa i:
https://www.inet.se/produkt/5304264/a-data-4gb-2x2gb-extreme-...

men jag funderar på att sätta i 2x4 extra i framtiden, vad skall jag tänka på?.

Tack!

Permalänk

Det jag skulle gjort: Sätt volten på 1.4v = vcore.
höj mulitpliern steg för steg tills du får blåskärm.
När du har maxxat på 1.4v kan du höja vcore mer alternativt komma tillbaka hit för mer info.

EDIT: Glömde skriva att du ska stressta datorn med ett program varje gång du testar en ny setup. OCCT eller Prime95 är bra. Jag kör sj OCCT.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Det jag skulle gjort: Sätt volten på 1.4v = vcore.
höj mulitpliern steg för steg tills du får blåskärm.
När du har maxxat på 1.4v kan du höja vcore mer alternativt komma tillbaka hit för mer info.

EDIT: Glömde skriva att du ska stressta datorn med ett program varje gång du testar en ny setup. OCCT eller Prime95 är bra. Jag kör sj OCCT.

Det är de två inställningarna jag behöver ändra på dvs? jag behöver inte oroa mig för RAM-inställningar osv?

Jag kanske ska trycka på den extra fläkten på CPU'n när jag ändå håller på.

EDIT: Körde multiplier till x18 (från x16) till 3,6 men det verkar inte som om Vcore är tillräcklig då, försökte då höja och i CPU-Z visar den rätt (ca 1.375) men när jag körde igång Prime95 så hoppar den mellan orginalinställningen (ca 1.344) och den nya?

Permalänk
Skrivet av Digital8:

Det är de två inställningarna jag behöver ändra på dvs? jag behöver inte oroa mig för RAM-inställningar osv?

Jag kanske ska trycka på den extra fläkten på CPU'n när jag ändå håller på.

EDIT: Körde multiplier till x18 (från x16) till 3,6 men det verkar inte som om Vcore är tillräcklig då, försökte då höja och i CPU-Z visar den rätt (ca 1.375) men när jag körde igång Prime95 så hoppar den mellan orginalinställningen (ca 1.344) och den nya?

Sätter du den på t.ex. 1.45v så är det max vad den går upp. Den kan gå ner lägre då processorn klockas ner automatiskt när den inte stressas.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sätter du den på t.ex. 1.45v så är det max vad den går upp. Den kan gå ner lägre då processorn klockas ner automatiskt när den inte stressas.

Verkar rulla på bra nu, kört Prime95 i 1½ timme utan problem, hur länge bör jag köra det? ligger på 54 C.

Permalänk
Skrivet av Digital8:

Verkar rulla på bra nu, kört Prime95 i 1½ timme utan problem, hur länge bör jag köra det? ligger på 54 C.

Duger gott och väl. Det är stabilt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Duger gott och väl. Det är stabilt.

Kanon, tackar för infon. Skall se om jag kan få upp den i 3,7 imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag läste på lite, upptäckte att mina minnen är 7-7-7-20 men BIOS säger 9-9-9-24 eller liknande när jag kört "Optimized defaults", jag har haft problem med att mitt system fryser ibland - kan det ha med det att göra?.

Misstänker att jag bör sätta dessa värden manuellt, vad skall jag ändra? mitt BIOS ser ut så här:
http://www.legitreviews.com/article/985/3/

Förmodar att det är de fem översta värdena under 'DRAM Configuration' som är intressanta?

Permalänk
Skrivet av Digital8:

Jag läste på lite, upptäckte att mina minnen är 7-7-7-20 men BIOS säger 9-9-9-24 eller liknande när jag kört "Optimized defaults", jag har haft problem med att mitt system fryser ibland - kan det ha med det att göra?.

Misstänker att jag bör sätta dessa värden manuellt, vad skall jag ändra? mitt BIOS ser ut så här:
http://www.legitreviews.com/article/985/3/

Förmodar att det är de fem översta värdena under 'DRAM Configuration' som är intressanta?

Nu sitter jag på telefonen och det är synd att folk inte vill hjälpa till för detta är rena barnleken för vissa. Jag har lyckats få 5-5-5-15 på mina minnen. På mitt moderkort var det svårt att veta exakt vilka jag skulle ändra med prova söka på Google och skriv upp namnen på en lapp.

Edit: detta gör du i memory conf. i BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Jag läste på lite, upptäckte att mina minnen är 7-7-7-20 men BIOS säger 9-9-9-24 eller liknande när jag kört "Optimized defaults", jag har haft problem med att mitt system fryser ibland - kan det ha med det att göra?.

Misstänker att jag bör sätta dessa värden manuellt, vad skall jag ändra? mitt BIOS ser ut så här:
http://www.legitreviews.com/article/985/3/

Förmodar att det är de fem översta värdena under 'DRAM Configuration' som är intressanta?

Svårt att tro att för hög latens skulle göra så att den hänger sig, snarare omvänt!